een kleine netwerk vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 21:17
Hallo techneuten,

een korte vraag aan jullie.
Misschien kan ik het niet in mijn hoofd verbeelden, of denk te moeilijk.

Allereerst locatie duitsland:
Vraag, modem aansluiten.

Je denkt nu wel dat is toch makkelijk, maar heb een vraag,

Nu zijn we overgestapt van Telekom internet naar Maingau. daar wil ik een eigen modem gaan plaatsen.
Ik had in gedachte een Vigor130 want bij ons is de snelheid tot 25mbs, maar komt ongeveer max 10mbs.

De netwerkkast staat in de kelder met een patchpanel en een switch
Een EdgeSwitch 48 500watt geloof ik.

Nu will ik de vigor130 in bridge mode zetten, met daar achter zo een PC die ik ook al heb met 6 poorts.
En daarop Proxmox laten draaien, of eventueel via een key esxi, heb er ervaring mee!

mijn verbeelding is volgens mij fout.
de vigor130 komt boven in de woonkamer via port1 op de switch en dan zou ik de pc ernaast moeten hebben?
dat wil ik dus niet, ik wil de PC beneden, kan ik die op een manier instellen dat het beneden staat, en daar draait,#

is toch gewoon van port2 boven wat in port2 op de switch komt, dus die aansluiten op de PC in de kelder, ik heb het gevoel ik denk te moeilijk?

normaal moet je toch een kabel trekken vanaf de modem naar je router, maar dit is dan niet het geval?

Mijn situatie:
elke kamer op elke verdieping heeft 2 netwerk aansluitingen.
Alle kabels lopen in de muur dan weer via de schoorsteen naar de kelder. En zijn aangesloten op een patchpanel en weer een switch, in mijn geval de EdgeSwitch 48 500watt,
De nieuwe modem zal in de woonkamer staan of eventueel ook in de kelder als dat moet?
probleem is de aansluiting is in w woonkamer niet in de kelder bij ons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY_BYllz5THMYVS58-0VKF9S3Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNuW59laUVI2gjHVLoQEznTb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door theduke1989 op 25-06-2025 12:08 ]

Beste antwoord (via theduke1989 op 26-06-2025 12:35)

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15
theduke1989 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:59:
[...]

de PC zelf is overkill ik had in gedachten ook wat home lab toe te passen, vandaar de hardware ervoor
Ja snap ik. Als je het aandurft, en het niet erg vindt om af en toe zonder internet te zitten, kun je natuurlijk gewoon proberen hoe het bevalt :)

Is het je nu duidelijk hoe je de boel aan moet sluiten? Zoals andere mensen hier ook al aangaven moet je dus de volgende opstelling maken:

1. Sluit je Vigor modem boven aan op je telefoonlijn voor DSL. Sluit de LAN1 poort van de Vigor dan aan op een kabel die naar de kelder loopt. Hiervoor kun je mooi 1 van de 2 netwerkaansluitingen gebruiken die je op elke kamer hebt.

2. In de kelder zoek je die kabel op, trek die los uit de switch. Die kabel prik je rechtstreeks in je OPNsense PC'tje. In OPNsense stel je deze in als je WAN.

3. Op je OPNsense PC'tje in de kelder, sluit je nog een netwerkkabel aan. Deze prik je in de switch die daar hangt. In OPNsense stel je deze in als LAN.

Het hele huis heeft nu, als je OPNsense goed in hebt gesteld, internet. De volgorde is dus:
Binnenkomende telefoonlijn > Vigor modem > OPNsense PC'tje > Switch.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:15
theduke1989 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:36:
Hallo techneuten,

een korte vraag aan jullie.
Misschien kan ik het niet in mijn hoofd verbeelden, of denk te moeilijk.

Allereerst locatie duitsland:
Vraag, modem aansluiten.

Je denkt nu wel dat is toch makkelijk, maar heb een vraag,

Nu zijn we overgestapt van Telekom internet naar Maingau. daar wil ik een eigen modem gaan plaatsen.
Ik had in gedachte een Vigor130 want bij ons is de snelheid tot 25mbs, maar komt ongeveer max 10mbs.

De netwerkkast staat in de kelder met een patchpanel en een switch
Een EdgeSwitch 48 500watt geloof ik.

Nu will ik de vigor130 in bridge mode zetten, met daar achter zo een PC die ik ook al heb met 6 poorts.
En daarop Proxmox laten draaien, of eventueel via een key esxi, heb er ervaring mee!

mijn verbeelding is volgens mij fout.
de vigor130 komt boven in de woonkamer via port1 op de switch en dan zou ik de pc ernaast moeten hebben?
dat wil ik dus niet, ik wil de PC beneden, kan ik die op een manier instellen dat het beneden staat, en daar draait,#

is toch gewoon van port2 boven wat in port2 op de switch komt, dus die aansluiten op de PC in de kelder, ik heb het gevoel ik denk te moeilijk?

normaal moet je toch een kabel trekken vanaf de modem naar je router, maar dit is dan niet het geval?
Ik weet niet of ik je verhaal precies begrijp. Heb je een PC met 6 poorten die je je gebruiken als router (en dan via Proxmox)? Als dat zo is, dan kun je toch een kabel trekken van modem in bridge naar de PC in de kelder? En vanuit die PC naar de rest van je apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
barrymossel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Ik weet niet of ik je verhaal precies begrijp. Heb je een PC met 6 poorten die je je gebruiken als router (en dan via Proxmox)? Als dat zo is, dan kun je toch een kabel trekken van modem in bridge naar de PC in de kelder? En vanuit die PC naar de rest van je apparatuur?
dat gaat niet werken bij ons een kabel trekken :( alles is in de muur hier in Duitsland doen ze dat zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Dit inderdaad.

Als dit per se over switches moet omdat je er geen kabel kunt krijgen is de enige oplossing om een untagged vlan aan te brengen vanaf de poort waar de Vigor wordt aangesloten op de ene switch die te taggen over de trunks naar de switch in de kelder en weer te untaggen naar de poort op je PC waarop je virtuele router draait.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat je waarschijnlijk een kabel met ADSL of VDSL binnen krijgt. Dit kan je niet routeren over een switch en moet direct in het modem. Vanaf het modem als je die in bridge kan je naar een PC met een software matige router gaan (kan je via een Vlan over een switch routeren)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
theduke1989 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:00:
[...]

dat gaat niet werken bij ons een kabel trekken :( alles is in de muur hier in Duitsland doen ze dat zo.
Misschien dan ook even uittekenen en/of uitleggen wat er nu dan al wel ligt? Je hebt het over een PC, modem en switch. Waar wil je die hebben en welke kabels liggen er al wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
dit moet in de kelder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBgoRqe2TA6RtDtaFl4kKlfPgWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CP5yKUkHWU6Vj9hotmGRNQzG.jpg?f=fotoalbum_large

boven staat dan de vigor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
[...]

Ik weet niet of ik je verhaal precies begrijp.
OP wil graag:

ADSL -> Modem (bridge mode) -> Ethernet -> Switch -> Ethernet -> Router PC -> De rest van het netwerk.

OP wat je wilt kan theoretisch, maar er zijn haken en ogen.

Als die switch een domme switch is, zonder zoals anderen zeiden VLANs enzo, dan worden alle apparaten die je op de switch aansluit aan de bridged modem gekoppeld. Elke apparaat zal de internet provider vragen om een IP adres. Jouw ISP geeft jou waarschijnlijk maar één IP, dus dat wordt vechten. ;)

Maar ik heb een beter idee.

Waarom zou je de kabel tussen modem en switch niet uit de switch halen? :+ Dus uit port 1 en die kabel gewoon in je router PC? Dan ben je er toch? :D Dan sluit je daarna de switch weer aan op de router PC, als je niet genoeg poorten hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 25-06-2025 12:07 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
barrymossel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Misschien dan ook even uittekenen en/of uitleggen wat er nu dan al wel ligt? Je hebt het over een PC, modem en switch. Waar wil je die hebben en welke kabels liggen er al wel?
sorry, heb het aangepast> theduke1989 in "een kleine netwerk vraag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Liegebeest schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:07:
[...]

OP wil graag:

ADSL -> Modem (bridge mode) -> Ethernet -> Switch -> Ethernet -> Router PC -> De rest van het netwerk.

OP wat je wilt kan theoretisch, maar er zijn haken en ogen.

Als die switch een domme switch is, zonder zoals anderen zeiden VLANs enzo, dan worden alle apparaten die je op de switch aansluit aan de bridged modem gekoppeld. Elke apparaat zal de internet provider vragen om een IP adres. Jouw ISP geeft jou waarschijnlijk maar één IP, dus dat wordt vechten. ;)

Maar ik heb een beter idee.

Waarom zou je de kabel tussen modem en switch niet uit de switch halen? :+ Dus uit port 1 en die kabel gewoon in je router PC? Dan ben je er toch? :D Dan sluit je daarna de switch weer aan op de router PC, als je niet genoeg poorten hebt.
klopt, wil die vigor130 die daar goed voor is *2de hands* aanschaffen, en dan in bridge mode zetten, van bridgemode zou dan de PC met 6 ports, de centrale plek zijn, proxmox, opensense etc etc ! dat is de ideale. en dan een cloudkey bijvoorbeeld voor unif producten etc! en zo de beheer ervan.
kan bijvoorbeeld meer subnets aanmaken voor [prive, guest, IoT etc etc.

probleem is de inkomende internet is in de woonkamer,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY_BYllz5THMYVS58-0VKF9S3Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNuW59laUVI2gjHVLoQEznTb.png?f=fotoalbum_large duitsland heeft zo een dome aansluiting

[ Voor 14% gewijzigd door theduke1989 op 25-06-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Is de kelder een "verdieping" met twee ethernet aansluitingen? Dan kan dit gewoon (via die EdgeSwitch 48). Of loopt er maar één kabel (via de schoorsteen?!?) naar de kelder.

Als je internet verbinding binnenkomt in je woonkamer en je wil de router PC in de kelder, dan moet er een kabel van de woonkamer (al dan niet via die switch) naar je kelder. Maar van daaruit moet ook weer een ethernetkabel naar je switch om de rest van je netwerkt te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
barrymossel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:12:
Is de kelder een "verdieping" met twee ethernet aansluitingen? Dan kan dit gewoon (via die EdgeSwitch 48). Of loopt er maar één kabel (via de schoorsteen?!?) naar de kelder.

Als je internet verbinding binnenkomt in je woonkamer en je wil de router PC in de kelder, dan moet er een kabel van de woonkamer (al dan niet via die switch) naar je kelder. Maar van daaruit moet ook weer een ethernetkabel naar je switch om de rest van je netwerkt te bedienen.
Bovenwoning
Onder woning (onze woning)
Kelder
Per woning zijn er 5 bewoonbare kamers. Elke kamer heeft 2 aansluitingen. Vanaf de doos alles in de muur tot aan de schoorsteen en dan weer uit de muur in de netwerk kast.
v&a aangeboden: Ubiquiti EdgeSwitch 48 (500W model) dit is de Switch. Zwarte komen van patch panel naar de switch.

Kan ik niet vanaf de vigor130 dan bijvoorbeeld in p1 bridgen?
De en dan op p1 switch sluit ik de PC aan?

Daarnaast is deze switch EdgeSwitch geschikt voor wat meer netwerk? Of beter andere ?

[ Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 25-06-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Waarom wil je persé die switch er tussen?

Je zegt dat er vanaf het modem een lange kabel naar beneden loopt, waar je ook de PC wilt hebben. Jij wil die kabel in de switch steken, maar ik snap niet waarom.

Waarom plug je de kabel van het modem niet direct in die router PC die je wilt? Dan kan die switch daarna weer aan de PC.

[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 25-06-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Liegebeest schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:28:
Waarom wil je persé die switch er tussen?

Je zegt dat er vanaf het modem een lange kabel naar beneden loopt, waar je ook de PC wilt hebben. Jij wil die kabel in de switch steken, maar ik snap niet waarom.

Waarom plug je de kabel van het modem niet direct in die router PC die je wilt? Dan kan die switch daarna weer aan de PC.
Ik denk omdat de PC en het modem op een andere plek staan. De vraag blijft dus nog steeds welke kabel(s) naar de kelder lopen (en waar de switch en het patch paneel zich bevinden)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
barrymossel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Ik denk omdat de PC en het modem op een andere plek staan. De vraag blijft dus nog steeds welke kabel(s) naar de kelder lopen (en waar de switch en het patch paneel zich bevinden)...
Het verhaal is inderdaad uitermate warrig.

Ik lees het als:
  • Modem staat boven
  • Switch staat beneden
  • Modem is gekoppeld aan poort 1 van de switch
  • Dus er loopt in elk geval één kabel van boven naar beneden.
  • OP wil de PC niet bij het modem.
  • Dus de PC moet beneden.
  • OP wil de PC als router laten werken.
  • Dus daarom vraag ik waarom hij de switch er tussen wil. Zet dan de switch achter de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Liegebeest schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Ik lees het als:
  • Modem staat boven
  • Switch staat beneden
  • Dus daarom vraag ik waarom hij de switch er tussen wil. Zet dan de switch achter de PC.
Als de switch bij de router PC staat is dat inderdaad de perfecte oplossing. Als... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Liegebeest schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Ik lees het als:
  • Modem staat boven
  • Switch staat beneden
jouw verhaal klopt inderdaad,
waarom ik er een switch tussen wil is omdat ik de kamers van internet wil voorzien.
De PC is alleen bedoeld als firewall en wat homelab stuff, maar er moet wel per kamer gewoon interner zijn, daarnaast ook APs etc.

de PC heeft 6 poorts ja, zo gekocht, maar die zijn niet bedoeld voor dat.

vanuit elke kamer zijn 2 cat7 kabels getrokken naar de kelder en op een patch panel aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door theduke1989 op 25-06-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
barrymossel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Als de switch bij de router PC staat is dat inderdaad de perfecte oplossing. Als... ;)
klopt, wil dat niet hebben, wil dat het in de kelder staat de PC dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
theduke1989 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:57:
[...]
De PC is alleen bedoeld als firewall en wat homelab stuff, maar er moet wel per kamer gewoon interner zijn, daarnaast ook APs etc.
De PC is firewall voor wat? Voor het hele huis? Of alleen voor het homelab?

Als je de Router PC niet als router voor je hele huis wilt gebruiken, heb je alsnog een extra router nodig.

Je kan niet het modem in bridge mode aan de switch koppelen en dan hopen dat iedereen via de switch Internet heeft. Dat werkt zo niet.

Je moet OF het modem als router laten werken (dus niet in bridge mode). Dan kan je de switch er aan hangen en verder alles aan de switch.

OF je kan het modem in bridge mode zetten, maar dan moet er nog een router tussen modem en switch.

[ Voor 19% gewijzigd door Liegebeest op 25-06-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
@theduke1989 je hebt het over OPNSense. Dat is (ook) router software. Dus precies aansluiten zoals @Liegebeest eerder zei:
  • Modem (in bridge) direct op de PC (port 1)
  • PC (port 2) naar switch
Dan ben je er gewoon. OPNSense regelt dan alles wat betreft je netwerk en in je switch kan je eventueel nog spelen met VLANs (die je in OPNSense ook definieert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Liegebeest schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:01:
[...]

De PC is firewall voor wat? Voor het hele huis? Of alleen voor het homelab?

Als je de Router PC niet als router voor je hele huis wilt gebruiken, heb je alsnog een extra router nodig.

Je kan niet het modem aan de switch koppelen en dan hopen dat iedereen via de switch Internet heeft. Dat werkt zo niet.
dit is hoe het er nu uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFsZSowiLUdF0RBaxVWzCjPqUVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50EajEGFJsAGxe9QUNIwIYnC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door theduke1989 op 25-06-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
barrymossel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:13:
@theduke1989 je hebt het over OPNSense. Dat is (ook) router software. Dus precies aansluiten zoals @Liegebeest eerder zei:
  • Modem (in bridge) direct op de PC (port 1)
  • PC (port 2) naar switch
Dan ben je er gewoon. OPNSense regelt dan alles wat betreft je netwerk en in je switch kan je eventueel nog spelen met VLANs (die je in OPNSense ook definieert).
als de vigor130 in bridge mode staat, die staat boven, internet komt vanuit de doos in de wand.
dan lan1 op vigor130 gaat op p2 in switch? en beneden op p2 switch de PC wan port? wordt daarop aangesloten, als ik jouw zo begrijp? en dat moet werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
theduke1989 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:22:
[...]

als de vigor130 in bridge mode staat, die staat boven, internet komt vanuit de doos in de wand.
dan lan1 op vigor130 gaat op p2 in switch? en beneden op p2 switch de PC wan port? wordt daarop aangesloten, als ik jouw zo begrijp? en dat moet werken..
Nee, de Vigor direct, zonder tussenkomst van de switch op de WAN poort van de PC. De LAN (of tenminste 1 daarvan) op de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
theduke1989 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Nee. Ik heb al twee keer gezegd dat dat niet werkt. Bridge mode vereist een aparte router tussen modem en de rest van de apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je vergaat dat als je je modem in Bridge zet je een router nodig hebt die het internet verdeelt.
Heel even een boek of lees je in hoe netwerken werken anders wordt het een groot drama vrees ik.
Je kan op je proxmox /.ESXi bak prima PFsense of Opnsense draaien. Als deze beneden staat kan je het modem aan 1 poort van je Proxmox bak hangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Waarom wil je het modem persé laten bridgen?

Kan die modem niet ook als router werken? Dan ben je toch van alle gedoe af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Liegebeest schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:47:
Waarom wil je het modem persé laten bridgen?

Kan die modem niet ook als router werken? Dan ben je toch van alle gedoe af?
ik vermoed dat het kan ja, maar dan hoe werkt het met bijvoorbeeld de proxmox machine,
ik wou zelf

vigor als tussenpunt, die dan in proxmox op opnsense wann port pc aangesloten wordt, en dan vanuit daar alles beheren qua firewall etc, en ook.

nu zou ik dan alsnog als ik jullie zo lees 3 devices nodig hebben?
vigor, nog een router en dan de PC ? of lees ik het echt verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
theduke1989 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:53:
[...]

ik vermoed dat het kan ja, maar dan hoe werkt het met bijvoorbeeld de proxmox machine,
ik wou zelf

vigor als tussenpunt, die dan in proxmox op opnsense wann port pc aangesloten wordt, en dan vanuit daar alles beheren qua firewall etc, en ook.

nu zou ik dan alsnog als ik jullie zo lees 3 devices nodig hebben?
vigor, nog een router en dan de PC ? of lees ik het echt verkeerd.
NEE, OPNSense IS je router. Dus laatste keer: modem in bridge, kabel direct in WAN, dan LAN op de switch en al je devices op de switch. Klaar.

https://homenetworkguy.co...x-as-your-primary-router/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
barrymossel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:09:
[...]

NEE, OPNSense IS je router. Dus laatste keer: modem in bridge, kabel direct in WAN, dan LAN op de switch en al je devices op de switch. Klaar.
Eerlijk gezegd lijkt me dat geen goed idee.

OP heeft, afgaand op de berichten hier, nog niet voldoende ervaring om zelf een veilige firewall en router te bouwen.

Laat dan die modem ook als router werken, dan zit de rest van het huis tenminste veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
Mijn ongevraagde advies is om je router niet als VM te gaan draaien in Proxmox/ESXi. Dat gaat je heel veel hoofdpijn opleveren. Als je bijvoorbeeld je Proxmox gaat herstarten voor een update, heeft het hele huis geen internet meer.
Als je dan toch graag met OPNSense wilt werken, zou ik dit rechtstreeks op je PC'tje installeren, dus niet in een VM. Dan is de kans dat er iets mis gaat mijns inziens een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
theblindman schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:30:
Mijn ongevraagde advies is om je router niet als VM te gaan draaien in Proxmox/ESXi. Dat gaat je heel veel hoofdpijn opleveren. Als je bijvoorbeeld je Proxmox gaat herstarten voor een update, heeft het hele huis geen internet meer.
Als je dan toch graag met OPNSense wilt werken, zou ik dit rechtstreeks op je PC'tje installeren, dus niet in een VM. Dan is de kans dat er iets mis gaat mijns inziens een stuk kleiner.
de PC zelf is overkill ik had in gedachten ook wat home lab toe te passen, vandaar de hardware ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
theblindman schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:30:
Ik draai het zelf ook op die manier. En dat werkt prima. Updaten doe ik meestal alles tegelijk (VM's, Proxmox, etc.). Minimale downtime en dan gepland op momenten dat het geen of weinig impact heeft (lees: ik alleen thuis ben).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
theduke1989 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Ja snap ik. Als je het aandurft, en het niet erg vindt om af en toe zonder internet te zitten, kun je natuurlijk gewoon proberen hoe het bevalt :)

Is het je nu duidelijk hoe je de boel aan moet sluiten? Zoals andere mensen hier ook al aangaven moet je dus de volgende opstelling maken:

1. Sluit je Vigor modem boven aan op je telefoonlijn voor DSL. Sluit de LAN1 poort van de Vigor dan aan op een kabel die naar de kelder loopt. Hiervoor kun je mooi 1 van de 2 netwerkaansluitingen gebruiken die je op elke kamer hebt.

2. In de kelder zoek je die kabel op, trek die los uit de switch. Die kabel prik je rechtstreeks in je OPNsense PC'tje. In OPNsense stel je deze in als je WAN.

3. Op je OPNsense PC'tje in de kelder, sluit je nog een netwerkkabel aan. Deze prik je in de switch die daar hangt. In OPNsense stel je deze in als LAN.

Het hele huis heeft nu, als je OPNsense goed in hebt gesteld, internet. De volgorde is dus:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
theblindman schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:30:
[...]

bedankt en @barrymossel voor alle hulp

dat ene keer geen internet moet niet de hell break loose zijn natuurlijk.
daarnaast kan ik nu ook eindelijk als ik alles goed instel.

Mijn APs voorzien van verschillende subnets en alles, dat wads de bedoeling,
Alleen was het niet duidelijk voor mij qua aansluiten, maar goed nu dit weekend ermee spelen
Proxmox installeren 1 en dan de rest
Pagina: 1