Airco condens opvoerpomp al 2x stuk, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:29
Ik heb tot nu toe 2x een Aspen pompje gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZlk-YyXsLNlQKjEKaDL0PMbWdQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PuI2f6gh4aUdZpeJeWBsHKod.png?f=user_large
(plaatje als voorbeeld, weet niet of dit precies deze pomp was)

Ze gaan bij mij hooguit 1,5 - 2 jaar mee. De eerste stopte er gewoon mee, werd oververhit, deed niets meer.
De tweede blijft aan en uit schakelen al staat de condensgoot helemaal droog. Op onregelmatige intervallen, ook midden in de winter als de airco al weken niet gebruikt is. De huidige pomp heeft geen uitwendig vlottermechanisme, er steekt een klein blokje uit dat in het water staat. Heb de pomp open gehad maar kan niet zien hoe het werk, waarschijnlijk een paar sensoren?

Is Aspen wel zo'n goed merk?

Dus ik moet weer een nieuwe, welke raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb pas een airco laten plaatsen, en ik heb een opvoerpomp van Sauermann die volgens hen heel goed was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhOaAN7guKJhH7fmthx4X7AKUzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhGbv3vgX5aGfKy64RzHUGMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYkX4WHrp_bpgzYufvYo-h7GxUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNUPaFgxX8Fr3GzlNEMxzZPN.jpg?f=fotoalbum_large

Deze werkt met een sensor/vlottermechanisme zeiden ze, dus die springt pas aan wanneer het vlottertje te hoog staat. Aspen zou volgens een andere aircoboer ook goed moeten zijn....blijkbaar niet.
Maar goed, ik heb de airco pas sinds 10 juni, dus ik kan niks zeggen over de levensduur.

Anyway, je kunt het pakketje hier kopen: https://www.airco-webwink...n-delta-pack-condenspomp/

Had je al contact gehad met een aircoboer (en zo ja, wat zeiden zij precies)?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

Mijn airco boer plaatst ze niet omdat ze altijd stuk gaan

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

BCC schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:03:
Wat heeft de TS hier aan :?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

Dat er misschien geen goede zijn? Misschien is het toch nog mogelijk een afvoerbuisje te leggen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

BCC schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:03:
In mijn situatie kon ik ook niet anders dan een pompje te gebruiken, maar inderdaad met een waarschuwing dat ze niet lang mee gaan en vaak vervangen moeten worden.

Daarbij vind ik ze - voor wat je krijgt- gruwelijk duur (en heel erg luidruchtig) maar als je niet anders kan is dat wel wat het is.

Ik wil nog steeds leren ze zelf te vervangen, maar ze zitten zo ver weggebouwd dat ik er zelf niet bij kom (of niet weet wat ik los moet schroeven...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBL-freak
Bedankt voor de reacties. Ik heb een Sauermann besteld. Met een geschatte MTBF van 2 jaar wil ik er eigenlijk zo min mogelijk aan uitgeven.

Helaas is de unit zo geplaatst dat natuurlijke afloop niet mogelijk is. Hij hangt op de overloop, midden op de bovenverdieping, onder een plat dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBL-freak
Pomp werd zaterdag al geleverd en ik heb 'm gisteren gemonteerd. Prima ding, en verrassend stil. Om eerlijk te zijn, stiller dan de voorgaande twee Aspens...!
Jammer dat je er een complete goot bij krijgt, die gaat nu rechtstreeks de kliko in.

Btw: een vreselijk irritante lek kunnen fixen. De pomp zit rechts van de unit, maar links lekte het af en toe als een malle. Altijd gedacht dat het door de brakke pompen kwam, maar gisteren begon het weer. Omdat ik ondertussen niet bang ben de hele behuizing er af te trekken, ben ik toch maar eens verder gaan kijken.
Blijkt dat de slang die op de condens opvang goot zit, op z'n kop gemonteerd zat. Het uitloopstuk heeft aan de onderzijde een nok en de slang heeft een gleuf. De slang zat 180 graden gedraaid met als gevolg een lekkage via de onderzijde (nok) en bovenzijde (gleuf). Welke koekenbakker dit gemonteerd heeft...
Slang 180 graden gedraaid en lekkage verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBL-freak
Plaatje erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EymS8WD6lnPL_86_0tTdOUDjGgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMo4k681TvZjmfJzMJPSqUJS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Condenspompen zijn inderdaad vreselijke dingen. De enige kwalitatief goede én stille die ik kan aanbevelen is een Refco Combi. Alle andere pompen gaan binnen 2 tot 3 jaar in storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

stin00 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:52:
Condenspompen zijn inderdaad vreselijke dingen. De enige kwalitatief goede én stille die ik kan aanbevelen is een Refco Combi. Alle andere pompen gaan binnen 2 tot 3 jaar in storing.
Dat is deze toch?
https://www.aircovoorinhu...met-elektronische-sensor/

Zoals je aan de vorm kunt zien, zal die niet passen in de L-vorm die de TS heeft (net zoals ik)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Beetje out of the box, maar kan je er geen plant onder zetten en dat je het daarin laat druppelen ofzo?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBL-freak
Deathchant schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Dat is deze toch?
https://www.aircovoorinhu...met-elektronische-sensor/

Zoals je aan de vorm kunt zien, zal die niet passen in de L-vorm die de TS heeft (net zoals ik)....
inderdaad, heb er zeker naar gekeken, maar heb geen idee hoe ik dat netjes kwijt kan, omdat de unit onder een plat dak hangt. Er is geen ruimte boven het plafond of wat ook, en op dak al helemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
NeFoRcE schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:19:
Beetje out of the box, maar kan je er geen plant onder zetten en dat je het daarin laat druppelen ofzo?
Een airco kan makkelijk meer dan 20 liter condenswater per dag genereren, dan verzuip je je planten :+

Wel een leuk idee! Jammer van de uitvoering :P
Pagina: 1