Ik ben bezig met het vernieuwen/uitbreiden van mijn huidige zonnepanelensysteem en twijfel over de beste aanpak. Graag hoor ik jullie mening of ervaringen.
Deze leveren nog ca. 1900 kWh per jaar (23500kWh in 12 jaar reeds opgewekt)
Het systeem staat op een schuin dak, zuiden gericht.
Tuin is vol op het zuiden, dus gehele dag zon, geen schaduw.
De panelen waren aanwezig tijdens aankoop van ons huis. Inmiddels zijn we echter voorzien van inductie kookplaat en liggen de plannen er om akkoord te geven op een Quatt hybride warmtepomp. Halverwege juli gaan we over op 3-fase zodat we in de winter geen problemen krijgen.
Foto staat onderaan de post. Deze is nog zonder onze uitbouw, maar op ons platte dak hebben we ruimte nu voor 4 panelen zoals ingetekend. De rode lijn is wat we eventueel zouden kunnen gebruiken nog aan meer ruimte.
We zijn een gezin van inmiddels 4, waarvan twee (zeer) jonge kinderen. Verbruik in ons oude huis lag op 5000kWh/jaar (diverse oorzaken) maar dat haal ik ik nu zeker (gelukkig) niet meer. Verwacht nu een normaal verbruik bij 4 persoons huishouden + warmtepomp. Ik schat ons verbruik daarom in op 5000-6000kWh inc warmtepomp.
Offerte 1 – Essent/EnergieWonen:
6x E.ON 445 Full Black panelen (totaal 2670 Wp) op het platte dak.
Verwachte opbrengst: 2440 kWh/jaar
Enphase IQ8AC micro-omvormers (parallel geschakeld)
Prijs: €4.000 incl. btw
Inclusief 25 jaar productgarantie op panelen en omvormers
Bestaand systeem blijft liggen
Offerte 2 – Solar Services Hof van Twente:
8x DMEGC Full Black panelen van 450Wp (totaal 3600 Wp)
Oude installatie wordt gedemonteerd en afgevoerd
Nieuwe omvormer: Solis hybride 8kW (3-fase), voorbereid op batterij
Verwachte opbrengst: 3168 kWh/jaar
Prijs: €3.962 incl. btw
Is het een risico om het oude systeem nog door te laten draaien? (i.v.m. veroudering of verminderde efficiëntie)
Offerte 2 is technisch gezien krachtiger en voorbereid op uitbreiding, maar wat zijn jullie ervaringen met Solis versus Enphase?
Is de prijs/kwaliteit verhouding van beide aanbieders redelijk, of zou ik nog meer offertes moeten opvragen?
Alle input of eigen ervaringen zijn welkom!
Alvast bedankt.
Huidige situatie:
Ik heb een set zonnepanelen dat inmiddels 12 jaar oud is.Deze leveren nog ca. 1900 kWh per jaar (23500kWh in 12 jaar reeds opgewekt)
Het systeem staat op een schuin dak, zuiden gericht.
Tuin is vol op het zuiden, dus gehele dag zon, geen schaduw.
De panelen waren aanwezig tijdens aankoop van ons huis. Inmiddels zijn we echter voorzien van inductie kookplaat en liggen de plannen er om akkoord te geven op een Quatt hybride warmtepomp. Halverwege juli gaan we over op 3-fase zodat we in de winter geen problemen krijgen.
Foto staat onderaan de post. Deze is nog zonder onze uitbouw, maar op ons platte dak hebben we ruimte nu voor 4 panelen zoals ingetekend. De rode lijn is wat we eventueel zouden kunnen gebruiken nog aan meer ruimte.
We zijn een gezin van inmiddels 4, waarvan twee (zeer) jonge kinderen. Verbruik in ons oude huis lag op 5000kWh/jaar (diverse oorzaken) maar dat haal ik ik nu zeker (gelukkig) niet meer. Verwacht nu een normaal verbruik bij 4 persoons huishouden + warmtepomp. Ik schat ons verbruik daarom in op 5000-6000kWh inc warmtepomp.
Plannen:
Ik heb twee offertes ontvangen, beide met andere insteek:Offerte 1 – Essent/EnergieWonen:
6x E.ON 445 Full Black panelen (totaal 2670 Wp) op het platte dak.
Verwachte opbrengst: 2440 kWh/jaar
Enphase IQ8AC micro-omvormers (parallel geschakeld)
Prijs: €4.000 incl. btw
Inclusief 25 jaar productgarantie op panelen en omvormers
Bestaand systeem blijft liggen
Offerte 2 – Solar Services Hof van Twente:
8x DMEGC Full Black panelen van 450Wp (totaal 3600 Wp)
Oude installatie wordt gedemonteerd en afgevoerd
Nieuwe omvormer: Solis hybride 8kW (3-fase), voorbereid op batterij
Verwachte opbrengst: 3168 kWh/jaar
Prijs: €3.962 incl. btw
Mijn twijfels/vragen:
Wat is op lange termijn slimmer: het oude systeem laten liggen en nieuw erbij plaatsen óf volledig vernieuwen met 1 nieuw systeem?Is het een risico om het oude systeem nog door te laten draaien? (i.v.m. veroudering of verminderde efficiëntie)
Offerte 2 is technisch gezien krachtiger en voorbereid op uitbreiding, maar wat zijn jullie ervaringen met Solis versus Enphase?
Is de prijs/kwaliteit verhouding van beide aanbieders redelijk, of zou ik nog meer offertes moeten opvragen?
Alle input of eigen ervaringen zijn welkom!
Alvast bedankt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2OeOurxXiiYxvK0rKCXhFDBK.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Mu.siQ op 25-06-2025 10:01 ]
Therefore I must know what I am doing. Maybe.