Vervangen of uitbreiden van bestaande zonnepanelen – advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 22:18

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Topicstarter
Ik ben bezig met het vernieuwen/uitbreiden van mijn huidige zonnepanelensysteem en twijfel over de beste aanpak. Graag hoor ik jullie mening of ervaringen.
Huidige situatie:
Ik heb een set zonnepanelen dat inmiddels 12 jaar oud is.
Deze leveren nog ca. 1900 kWh per jaar (23500kWh in 12 jaar reeds opgewekt)
Het systeem staat op een schuin dak, zuiden gericht.
Tuin is vol op het zuiden, dus gehele dag zon, geen schaduw.
De panelen waren aanwezig tijdens aankoop van ons huis. Inmiddels zijn we echter voorzien van inductie kookplaat en liggen de plannen er om akkoord te geven op een Quatt hybride warmtepomp. Halverwege juli gaan we over op 3-fase zodat we in de winter geen problemen krijgen.
Foto staat onderaan de post. Deze is nog zonder onze uitbouw, maar op ons platte dak hebben we ruimte nu voor 4 panelen zoals ingetekend. De rode lijn is wat we eventueel zouden kunnen gebruiken nog aan meer ruimte.

We zijn een gezin van inmiddels 4, waarvan twee (zeer) jonge kinderen. Verbruik in ons oude huis lag op 5000kWh/jaar (diverse oorzaken) maar dat haal ik ik nu zeker (gelukkig) niet meer. Verwacht nu een normaal verbruik bij 4 persoons huishouden + warmtepomp. Ik schat ons verbruik daarom in op 5000-6000kWh inc warmtepomp.
Plannen:
Ik heb twee offertes ontvangen, beide met andere insteek:

Offerte 1 – Essent/EnergieWonen:
6x E.ON 445 Full Black panelen (totaal 2670 Wp) op het platte dak.
Verwachte opbrengst: 2440 kWh/jaar
Enphase IQ8AC micro-omvormers (parallel geschakeld)
Prijs: €4.000 incl. btw
Inclusief 25 jaar productgarantie op panelen en omvormers
Bestaand systeem blijft liggen

Offerte 2 – Solar Services Hof van Twente:
8x DMEGC Full Black panelen van 450Wp (totaal 3600 Wp)
Oude installatie wordt gedemonteerd en afgevoerd
Nieuwe omvormer: Solis hybride 8kW (3-fase), voorbereid op batterij
Verwachte opbrengst: 3168 kWh/jaar
Prijs: €3.962 incl. btw
Mijn twijfels/vragen:
Wat is op lange termijn slimmer: het oude systeem laten liggen en nieuw erbij plaatsen óf volledig vernieuwen met 1 nieuw systeem?

Is het een risico om het oude systeem nog door te laten draaien? (i.v.m. veroudering of verminderde efficiëntie)

Offerte 2 is technisch gezien krachtiger en voorbereid op uitbreiding, maar wat zijn jullie ervaringen met Solis versus Enphase?

Is de prijs/kwaliteit verhouding van beide aanbieders redelijk, of zou ik nog meer offertes moeten opvragen?

Alle input of eigen ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ7JenDHizS7OnbJ7UFYa9fK4m0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2OeOurxXiiYxvK0rKCXhFDBK.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Mu.siQ op 25-06-2025 10:01 ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:00
Mu.siQ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:56:
Wat is op lange termijn slimmer: het oude systeem laten liggen en nieuw erbij plaatsen óf volledig vernieuwen met 1 nieuw systeem?
Lekker laten liggen. Bij offerte 2 wek je per jaar 1200kWh meer op. Als je dat volledig kan gebruiken levert dat zo'n 300 euro per jaar op (stroomprijs € 0,25/kWh). 3962/300 = 13 jaar voordat je die investering eruit hebt.
Ander punt is dat nieuwe panelen wat groter, dus dat 1 op 1 vervangen misschien niet lekker past.
Is het een risico om het oude systeem nog door te laten draaien? (i.v.m. veroudering of verminderde efficiëntie)
Je omvormer zou een keer stuk kunnen gaan, maar zeker een stringomvormer is prima te vervangen. Heb je microomvormers op je dak is dat lastiger, maar preventief vervangen kan niet uit denk ik.
Offerte 2 is technisch gezien krachtiger en voorbereid op uitbreiding, maar wat zijn jullie ervaringen met Solis versus Enphase?
Die omvormer is nogal oversized. Een 1-fase 3kW omvormer voldoet prima. en 'Voorbereid op batterij' is 'nu te veel betalen'.
Is de prijs/kwaliteit verhouding van beide aanbieders redelijk, of zou ik nog meer offertes moeten opvragen?
Het lijkt mij vrij aan de prijs. (ik neem aan inc. btw == ex. btw)

Ik zou alles op je dak lekker laten liggen en zoveel mogelijk panelen op je uitbouw en platte dak proppen (misschien oost-west). Panelen, micro-omvormers en montagemateriaal moet te doen zijn voor 200-300 euro per paneel. Dan nog stroom en manuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:02
Ik denk toch dat ik zou kiezen voor vervangen (mits de financiën het toelaten). Einde salderen zit eraan te komen, daarbij is jullie verbruik stuk hoger dan de opbrengst. Het dak is vrij makkelijk als ik het zo zie waarbij string omvormer echt prima uit de voeten kan. Daarbij dus eigenlijk maximaal vol leggen en na salderen de omvormer aansturen door het piek verbruik te knijpen in de zomer.

Dit heeft als voordeel dat je in de dure winter maanden zoveel mogelijk op wekt en in de warmtepomp kan stoppen.

Beide offertes zijn echt behoorlijk aan de prijs. Enphase is zoals ik het zie overbodig hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

Al eens uitgerekend wat je rendement is als je kiest voor een FE warmtepomp + boiler ipv vervangen pv panelen?

Mits je woning geschikt is zou ik daarvoor kiezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 25-06-2025 22:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Oude panelen naar noord
Nieuwe panelen op zuid
2e hands SMA omvormer 1-fase met 2 mppt

Marstek stekker batterij
home assistant op een odroid C4 of N2+ om de boel aan te sturen

En vooral gewoon zelf shoppen bij stralend groen en een steigertje huren

Voorkom cloud based systemen zoals quat en enphase
Alles zelf onder controle

Laat de terugleverboetes en einde salderen maar komen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2025 22:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 22:18

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Topicstarter
jvanderneut schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:40:
[...]
Die omvormer is nogal oversized. Een 1-fase 3kW omvormer voldoet prima. en 'Voorbereid op batterij' is 'nu te veel betalen'.

Het lijkt mij vrij aan de prijs. (ik neem aan inc. btw == ex. btw)

Ik zou alles op je dak lekker laten liggen en zoveel mogelijk panelen op je uitbouw en platte dak proppen (misschien oost-west). Panelen, micro-omvormers en montagemateriaal moet te doen zijn voor 200-300 euro per paneel. Dan nog stroom en manuren.
Ik ben in gesprek met de offerte met de grote omvormer. Ik zag dat daar de plaatsing ook niet goed was gegaan. Zijn argument over de omvormer is dat deze batterij proof is. Maar goed, daar betaal ik nu voor...
Dat het aan de prijs was leek mij ook al aardig. Nou heb ik wel 'hoog' ingezet, dan kan het eerder mee- dan tegenvallen.
Chrisverst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:25:
Ik denk toch dat ik zou kiezen voor vervangen (mits de financiën het toelaten). Einde salderen zit eraan te komen, daarbij is jullie verbruik stuk hoger dan de opbrengst. Het dak is vrij makkelijk als ik het zo zie waarbij string omvormer echt prima uit de voeten kan. Daarbij dus eigenlijk maximaal vol leggen en na salderen de omvormer aansturen door het piek verbruik te knijpen in de zomer.

Dit heeft als voordeel dat je in de dure winter maanden zoveel mogelijk op wekt en in de warmtepomp kan stoppen.

Beide offertes zijn echt behoorlijk aan de prijs. Enphase is zoals ik het zie overbodig hier.
Maar als het salderen stopt en ik wek meer stroom op dan dat ik verbruik...dan krijg ik er niets meer voor, of vrijwel niets, maar het 'kost' mij toch uiteindelijk nog steeds niets?
Sport_Life schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:31:
Al eens uitgerekend wat je rendement is als je kiest voor een FE warmtepomp + boiler ipv vervangen pv panelen?

Mits je woning geschikt is zou ik daarvoor kiezen.
Dit heb ik niet uitgerekend, maar ik zit wel met een maximum aantal euro's in het potje. Daarbij zou ik met een FE+boiler enkel en alleen er net wel of net niet uit kunnen halen. Dat is in mijn geval dus niet rendabel. Voorbereidend neerleggen of een warmtepomp kiezen die later over kan naar FE is daarom wel deels het idee.
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:31:
Oude panelen naar noord
Nieuwe panelen op zuid

Marstek stekker batterij

Noord vangt echt nagenoeg geen zon, behalve einde dag winter. Daarnaast zijn de gebruikte fixatie systemen niet meer in gebruik van de oude panelen, dus als daar iets breekt met overzetten hang ik. Helaas.

HA heb ik al draaien.

Voor de rest kort en krachtig noem je een aantal zaken, maar gezien de periode in mijn leven waar ik mij in bevind is tijd niet altijd ruim aanwezig. Ik ben mij ervan bewust dat ik met uit handen geven van enige zaken extra geld kwijt ben, maar dat scheelt mij ook tijd.

Ik ben dus in ieder geval in gesprek om één offerte aardig te laten aanpassen. Heb toch de voorkeur naar laten liggen en bijplaatsen.

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Noord doet 50% van zuid (in mijn geval)
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=37091&dt=20250626

Het gaat dus echt niet om alleen zon, maar vooral weerkaatsing van licht op wolken
Laat dat nou net ook het moment zijn (wolken) dat zuid het wat minder doet, dus compenseerd dat ook nog eens mooi.
En in de winter is het juist niks.

Maar succes met je verdere keuze.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:58
Chrisverst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:25:

Omdat einde salderen is het toch juist beter zo min mogelijk investering te doen voor het best mogelijke resultaat(omdat je er straks geen klap voor krijgt). Zou daarom juist het tegenovergestelde zeggen: panelen behouden(die zijn al lang afbetaald) en er wat bij prikken met een kleine omvormer. Die 8kw omvormer(3 fase waarschijnlijk) op 6/8 panelen is echt waanzin dan zit je net aan de minimale input spanning van je omvormer waardoor ie niet efficient is en snel uit gaat(dus alleen midden op de dag brengt het wat op, precies wat je niet wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Met verwijderen oude installatie gooi je ongeveer 2000 euro weg plus de kosten van het verwijderen. Vervangen kan over 10 of 20 jaar ook nog. Ga dus eerst dat platte dak benutten. Energiewonen is een betrouwbare partij maar misschien kan het voordeliger.

[ Voor 17% gewijzigd door Sendak239 op 26-06-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:06
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:31:
Oude panelen naar noord
Nieuwe panelen op zuid

Marstek stekker batterij

Dit is eigenlijk het enige wat sense maakt. Panelen verplaatsen of verwijderen is gewoon veel werk (dus duur) terwijl het niets opbrengt (of zelfs negatief bij verwijdering). Het enige wat uit kan is zelf doen met wat vrienden, een paar pizza's is het nog wel waard. Maar goed dan kun je de nieuwe installatie ook wel zelf leggen, scheelt nog eens de helft.

Panelen bijleggen op het platte dak is ook nog wel een goede optie, ook goed zelf te doen. Mocht je het toch uitbesteden, vraag dan om een string omvormer of desnoods APS. De offerte met Enphase is iig veel, veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij doen ze oude spullen tegen woekerprijzen weg, niet normaal die offertes.
Als je zou gaan winkelen zonder dat dure nutteloze Enphase ben je met €1000 aan materiaal wel klaar.
Ik zou op de platte daken uitbreiden met een O/W opstelling zodat je langer profijt hebt.
Misschien wel de omvormer vervangen en de nieuwe alles laten doen, eventueel geschikt voor batterijen en let dan op waar die kunnen komen ivm veiligheid en het gewicht.
Een hybride wp zou ik overslaan (met name cloud gebonden spul) en bekijk wat er nodig is om full electric te gaan.
Dan zit je niet met 2 systemen die elkaar in de weg kunnen zitten en onderhouden moeten worden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:02
remielowik schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:09:
[...]

Omdat einde salderen is het toch juist beter zo min mogelijk investering te doen voor het best mogelijke resultaat(omdat je er straks geen klap voor krijgt). Zou daarom juist het tegenovergestelde zeggen: panelen behouden(die zijn al lang afbetaald) en er wat bij prikken met een kleine omvormer. Die 8kw omvormer(3 fase waarschijnlijk) op 6/8 panelen is echt waanzin dan zit je net aan de minimale input spanning van je omvormer waardoor ie niet efficient is en snel uit gaat(dus alleen midden op de dag brengt het wat op, precies wat je niet wil)
Eens daarom zijn de panelen naar Noord en alles volklappen de beste oplossing. Alles naar Noord alleen als je het zelf doet. Bij installateur is dit veel te duur. Je wilt juist veel panelen op je dak hebben zodat je zoveel mogelijk opbrengst over het jaar heen kan spreiden. Daarbij wel belangrijk op de zomerpiek te dempen (software matig).

We gaan binnenkort (en nu kan het al met Home assistant) helemaal dood gegooid worden met EMS systemen die software marig terugleveren kinnen voorkomen.

Daarbij kan het nog veel interessanter worden bij full electric huizen met eventueel elektrisch laden aan huis etc... dan haal je het maximale rendement eruit. Thuisaccu en de technologie hiervan is het nog net te vroeg voor.
Pagina: 1