Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:03
Ik heb als modem een KPN box v12. Boven heb ik hier bedraad een Aircube aan hangen in accespoint mode voor beter bereik, en hij fungeert als switch.

Alle computers die hier bedraad aan hangen functioneren prima. Maar als ik mijn telefoon er aan hang werken bepaalde sites niet. Bijvoorbeeld Buienradar en ABN amro app. Dit gebeurd alleen als ik via de aircube wifi verbonden ben. Ik kan dit zien omdat de telefoon een wifi6 logo laat zien als ik met het kpn modem verbonden ben, en niet als ik met de aircube verbonden ben.

Met chatgpt ben ik al gaan zoeken naar een oplossing, na een test met een vpn, waarna alles wel goed werkte, kwam chatgpt tot de conclusie dat het een te hoge of verkeerd ingestelde MTU zou kunnen zijn.

Dit gaat mijn kennis helaas te boven. Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:38
Welk IP adres krijgt je telefoon die via wifi verbonden is met de Aircube (?) en welk IP adres krijgt het apparaat wat met kabel aan diezelfde Aircube verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
@jadjong Op mijn windows computer via ipconfig ipv4 adress: 192.168.2.14

Op mijn telefoon: 192.168.2.164, ook als ik naar beneden loop en verbind via de wifi van het kpn modem.

[ Voor 3% gewijzigd door Job_04 op 25-06-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Vaag.
Wat nog zou kunnen is ipv6 die op de wifi van de Aircube geen zin heeft.
https://community.ui.com/...88-41c7-a465-15dce962896d

Dan krijg je via DNS netjes een ipv6 adres voorgeschoteld voor buienradar.nl maar kan je er vervolgens niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
@jadjong Dank voor de tip via chatgpt kwam ik uit bij test-ipv6.com

Hier scoor ik een 10/10 op het moment dat alle sites werken.

Net even geprobeerd op het moment dat ik weer issues heb en nu krijg ik inderdaad de melding geen ipv6 te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbAO854hfVASidpIJpI0gW59EAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxyWeTOrWc7zI0mXG3qIn3mN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betekend dit? Soms werkt het wel soms niet, hoe los ik dit op?

[ Voor 71% gewijzigd door Job_04 op 26-06-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:28
AirCube ondersteunt geen ipv6, wil je die blijven gebruiken dan zul je ipv6 uit moeten schakelen op je Experiabox. Of je haalt een AP dat wel werkt met ipv6, bijvoorbeeld die dingen van KPN zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
@hcQd Kun je ook uitleggen waarom het dus de ene keer wel werkt en de andere keer niet? Als leek zou ik dan denken dat het nooit zou moeten werken. En waarom werkt bedraad wel?

Is er een bezwaar tegen ipv6 uitschakelen op de Experiabox? Nu of in de nabije toekomst? Of is de juiste oplossing de aircube te vervangen voor bijvoorbeeld de nieuwere aircube ac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
In theorie is de Aircube een 5-poort switch met vier poorten aan de achterkant en de vijfde is verbonden met de wifi-chip. In de praktijk is het Ubiqiti die met software emulatie alles aan elkaar plakt zodat je het apparaat in vijf verschillende configuraties kan gebruiken. Grote kans dat de PoE-out poort, die in router-mode de poort naar internet is, ook geen IPV6 doet en de andere drie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
Ik kwam deze optie nog tegen:

https://openwrt.org/toh/ubiquiti/aircube_isp

Is dit enigsinds te doen en een goede oplossing? Of is hardware vervangen toch echt de beste optie?
Pagina: 1