Extra DD4 geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:43
Ik heb een aantal jaren geleden mijn PC zelf gebouwd. Maar merk nu dat ik toch af en toe wat RAM tekort kom. Ik heb steeds meer software tegelijk open en merk dat de PC daar soms moeite mee heeft. Daarom ben ik op zoek naar een uitbreiding van mijn RAM-geheugen. Als volledig nieuw RAM een betere keuze is, is dat ook een optie.

Ik zoek een?
32GB DDR4 Geheugen om mijn PC te upgraden naar in totaal 64GB werkgeheugen.

Wat is je budget?
Max 100. euro voor de 32GB uitbreiding. Als het gunstiger is om 64GB nieuw te kopen kan dit budget wat hoger.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet heel merkvast. Crucial Ballistix heeft een lichte voorkeur. Enige andere voorkeur die ik heb is dat er geen RGB in zit. De enige reden dat mijn kast een glazen paneel heeft en mijn GPU RGB, is dat ik ze destijds voor een goede prijs kon krijgen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Op basis van de pricewatch kom ik uit op onderstaande opties.
- uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16
- uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/32
- uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaand mijn volledige build.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 168,83€ 168,83
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black - TG€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 159,37€ 159,37
1VoedingenBitFenix Whisper BWG750M€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX300 2,5" 275GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sOCZ Vertex 4 128GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,20

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Niet gaan mixen. Voor de stabiliteit kan je beter een 2x32GB kit halen. uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18 zit iets boven je budget maar zal veel minder ergernis geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt nu overklokgeheugen. Het is moeilijk om te voorspellen dat het geheugen gaat samenwerken met ander (overklok)geheugen.

De processor ondersteunt JEDEC standaard DDR4 3200 op 1,2V. Als je 64GB (2 stuks 32GB) geheugen selecteert dat hieraan voldoet zou het moeten werken.

RGB zul je weinig aantreffen bij standaard JEDEC geheugen. Misschien kun je een RGB add-on gebruiken in de je kast.

categorie: Geheugen intern

In de specsheet van het geheugen kun je hopelijk vinden of het DDR4-3200 geheugen is. Dan zou het een JEDEC/SPD profiel moeten hebben voor 1600 MHz. Dat geeft de beste kans op een goede werking.

Ik zou 2x deze kiezen. Dat is standaard JEDEC DDR4-3200 geheugen en het kost € 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@mrmrmr Zo goed als alle DDR4 modules hebben standaard JEDEC profielen in de SPD zitten, daarbij 1 a 2 extra XMP of EXPO voor hogere snelheden en bijbehorende voltages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
Maar merk nu dat ik toch af en toe wat RAM tekort kom. Ik heb steeds meer software tegelijk open en merk dat de PC daar soms moeite mee heeft.
Zie je ook daadwerkelijk in bijvoorbeeld taskmanager, dat het ram volloopt of draai je gewoon steeds meer tegelijkertijd en begint de cpu een beetje achter te blijven (gezien de hoge core-counts van tegenwoordig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@bierschuit

Als er een SPD profiel aanwezig is, is dat vaak op slechts 1066 MT/s (2133). Er is geen reden om voor onzekerheid te kiezen als je ook zekerheid kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@mrmrmr Je hebt daarin gelijk zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Uszka schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:44:
Niet gaan mixen. Voor de stabiliteit kan je beter een 2x32GB kit halen. uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18 zit iets boven je budget maar zal veel minder ergernis geven.
Ik zie wel dat dit setje 3600MT/s is, maar neem aan dat dat geen probleem hoeft te zijn?
White Feather schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:26:
[...]

Zie je ook daadwerkelijk in bijvoorbeeld taskmanager, dat het ram volloopt of draai je gewoon steeds meer tegelijkertijd en begint de cpu een beetje achter te blijven (gezien de hoge core-counts van tegenwoordig)?
Hele terechte vraag en moet eerlijk zeggen, geen idee. Zal ik eens naar kijken als ik er weer tegenaanloop Als het geheugen is neig ik het meest naar de opties van @Uszka & @mrmrmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
White Feather schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:26:
[...]

Ik heb dit de afgelopen dagen gemonitord. En de keren dat ik gezien heb dat het systeem haperde waren zowel de CPU als RAM verhoogd waarbij het RAM-gebruik er toch wel bovenuit sprong. Ging niet direct naar 100%, maar heb een tijd lang schommelingen gezien tussen de 50 en 70%. CPU zat toen een stukje lager, maar was ook drukker dan normaal.

In dit specifieke geval was ik een video aan het exporteren in shotcut en tegelijktijd had ik meerdere chrome browsers actief waarin ik met Google Sheets bezig was. Dit liep op gegeven moment vast en ik moest wachten voor ik verder kon.

Al met al twijfel ik nu dus wel lichtelijk of ik wel RAM moet upgraden of toch moet doorsparen voor een CPU + RAM upgrade.Met een socket 1700 kan ik nog wel een upgrade doen als ik zo snel de pricewatch bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Rohem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Ik heb dit de afgelopen dagen gemonitord. En de keren dat ik gezien heb dat het systeem haperde waren zowel de CPU als RAM verhoogd waarbij het RAM-gebruik er toch wel bovenuit sprong. Ging niet direct naar 100%, maar heb een tijd lang schommelingen gezien tussen de 50 en 70%. CPU zat toen een stukje lager, maar was ook drukker dan normaal.

In dit specifieke geval was ik een video aan het exporteren in shotcut en tegelijktijd had ik meerdere chrome browsers actief waarin ik met Google Sheets bezig was. Dit liep op gegeven moment vast en ik moest wachten voor ik verder kon.

Al met al twijfel ik nu dus wel lichtelijk of ik wel RAM moet upgraden of toch moet doorsparen voor een CPU + RAM upgrade.Met een socket 1700 kan ik nog wel een upgrade doen als ik zo snel de pricewatch bekijk.
Je ram komt niet verder dan 70%? Dan heeft het geen zin meer ram aan te schaffen. Uberhaupt is de impact van extra ram gebruik tegenwoordig minder groot omdat je meestal naar ene NVME ssd aan het swappen bent die ook een paar duizend MB/s halen. Natuurlijk trager dan echt ram, maar lang niet zo problematisch als vroeger in het tijdperk van harde schijven.

Ik zou die video export even via taakbeheer een extra lage cpu prioriteit geven, desnoods de laagste. Soepel werken én renderen gaat eigenlijk niet tegelijk.

Kijk ook even naar je browser. Google Chrome heeft wat instellingen gekregen zo ver ik mij herriner mbt resource gebruik. Edge is daar ook erg goed in tegenwoordig. Ik heb zelf momenteel 20x edge openstaan met elk iets van 20 tabbladen en ik zit op 24 GB / 48GB.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 07-07-2025 12:34 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
sdk1985 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Je ram komt niet verder dan 70%? Dan heeft het geen zin meer ram aan te schaffen. Uberhaupt is de impact van extra ram gebruik tegenwoordig minder groot omdat je meestal naar ene NVME ssd aan het swappen bent die ook een paar duizend MB/s halen. Natuurlijk trager dan echt ram, maar lang niet zo problematisch als vroeger in het tijdperk van harde schijven.

Ik zou die video export even via taakbeheer een extra lage cpu prioriteit geven, desnoods de laagste. Soepel werken én renderen gaat eigenlijk niet tegelijk.

Kijk ook even naar je browser. Google Chrome heeft wat instellingen gekregen zo ver ik mij herriner mbt resource gebruik. Edge is daar ook erg goed in tegenwoordig. Ik heb zelf momenteel 20x edge openstaan met elk iets van 20 tabbladen en ik zit op 24 GB / 48GB.
Thnx, nu moet ik wel zeggen dat de export in dit geval naar een gewone HDD gaat. Ik heb ze op een SSD staat tijdens het editen. En dan export ik naar een HDD om de schrijfacties op m'n SSD te sparen. Al maak ik het misschien ook wel onnodig moeilijk voor mezelf zo :o

Goeie tip van de CPU prio en de browsersettings. Daar ga ik naar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

32GB is voor bijna alle huis-tuin-en-keukentoepassingen nog genoeg, en als je niet boven de 70% uitkomt heeft upgraden inderdaad niet direct nut. 32GB is ook niet bepaald weinig.

Maar het is wel zo dat de prijzen van DDR4 hard aan het stijgen zijn omdat fabrikanten hun productie aan het afschalen zijn. Ik zou dus voor jezelf bedenken hoe lang je met deze PC wil doen. Is dat één of twee jaar, en heb je geen plannen voor zwaarder gebruik dan nu, dan kun je het upgraden ook gewoon laten zitten. Doe je langer met je PC, en zou je in de toekomst nog wat intensievers willen doen waar meer geheugen voor nodig is, dan kan je dat beter nu doen dan over een jaar. Wat de prijzen daarna gaan doen is natuurlijk niet te voorspellen.

Aangezien mijn vorige PC 10+ jaar is meegegaan heb ik er maar 64GB ingestopt toen het lekker goedkoop was. Nu totaal niet nodig, maar dan ben ik ook gewoon klaar. Een beetje CPU-snelheid missen kost je een beetje prestaties, een beetje geheugen tekortkomen laat je prestaties een stuk harder inkakken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Rohem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:14:
[...]

een socket 1700 kan ik nog wel een upgrade doen als ik zo snel de pricewatch bekijk.
Ik zou niet meer upgraden binnen deze socket, zeker geen K chips meer, daar zitten bekende problemen in waar je bij aa koop geen garantie op hebt dat ze al opgelost zijn.

Als je echt meer cpu nodig denkt te hebben, doe een platform upgrade.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
bwerg schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:25:
32GB is voor bijna alle huis-tuin-en-keukentoepassingen nog genoeg, en als je niet boven de 70% uitkomt heeft upgraden inderdaad niet direct nut. 32GB is ook niet bepaald weinig.

Maar het is wel zo dat de prijzen van DDR4 hard aan het stijgen zijn omdat fabrikanten hun productie aan het afschalen zijn. Ik zou dus voor jezelf bedenken hoe lang je met deze PC wil doen. Is dat één of twee jaar, en heb je geen plannen voor zwaarder gebruik dan nu, dan kun je het upgraden ook gewoon laten zitten. Doe je langer met je PC, en zou je in de toekomst nog wat intensievers willen doen waar meer geheugen voor nodig is, dan kan je dat beter nu doen dan over een jaar. Wat de prijzen daarna gaan doen is natuurlijk niet te voorspellen.

Aangezien mijn vorige PC 10+ jaar is meegegaan heb ik er maar 64GB ingestopt toen het lekker goedkoop was. Nu totaal niet nodig, maar dan ben ik ook gewoon klaar. Een beetje CPU-snelheid missen kost je een beetje prestaties, een beetje geheugen tekortkomen laat je prestaties een stuk harder inkakken.
nelizmastr schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Ik zou niet meer upgraden binnen deze socket, zeker geen K chips meer, daar zitten bekende problemen in waar je bij aa koop geen garantie op hebt dat ze al opgelost zijn.

Als je echt meer cpu nodig denkt te hebben, doe een platform upgrade.
Thnx voor jullie inzichten (ook voor alle anderen die gereageerd hebben)!

De PC is nu iets meer dan 4 jaar oud en ik verwacht er zeker nog een aantal jaar mee te doen, daarom besloten de upgrade van RAM (of eventueel CPU) voor nu toch te laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:43
Gezien dit bericht: nieuws: TrendForce: prijzen van DDR4- en GDDR6-geheugen stijgen komend kwarta... zou ik niet te lang wachten mocht je je geheugen toch uit willen breiden.
Pagina: 1