Volgorde werkzaamheden modernisering jaren '70 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:46
Begin december krijgen we de sleutel van een vrijstaande jaren ‘70 woning energielabel C. Het wordt geen grote verbouwing, maar wel een modernisering en dit heeft wel wat voeten in de aarde. We willen in een deel van het huis gaan wonen gedurende de renovatie, zodat e.e.a. behapbaar blijft en we ook de tijd hebben om bepaalde zaken te onderzoeken.

Ik ben op zoek naar ervaringen en tips van (ervarings)deskundigen om mee te denken wat een optimale volgorde van uit te voeren werkzaamheden zal zijn.

Grofweg bestaat de verduurzaming uit:
- Dakisolatie binnenzijde gedeelte van het dak 1e verdieping, aangezien zolderverdieping na is geïsoleerd.
- Vloerisolatie vanuit kruipruimte.
- Aanleg hybride warmtepomp incl. aanleg vloerverwarming op de begane grond en eerste verdieping. De huidige ketel, buizen (ook op vliering) en radiatoren worden verwijderd.
- Aanleg mechanische ventilatie. Natte ruimten voor aanleg ventielen zijn eenvoudig te bereiken.

Modernisering
- Nieuwe keuken, badkamer
- Stucen wanden en plafonds
- Gietvloer bg/ 1e verdieping zijn we nog niet uit

Het plan is om van boven naar beneden te werken en de eerste tijd op de begane grond te wonen. Echter is het wel handig dat de verwarming het daar blijft doen, vandaar dat we dachten om eerst de leidingen af te koppelen op de eerste verdieping en radiatoren te verwijderen. Vervolgens de verdieping op te bouwen: mv, wanden, plafonds, vloer(verwarming) en badkamer. Boven wordt 1 van de 2 badkamers vernieuwd, dus 1 kan in gebruik blijven. Als we klaar zijn oude cv verwijderen incl leidingen naar beneden. de nieuwe hybride warmtepomp te installeren en aan te sluiten op vloerverwarming 1e verdieping etc.

Vervolgens op 1e verdieping wonen en begane grond aanpakken: Oude leidingen/radiatoren verwijderen, Vloerverwarming, wanden, plafonds, mv verder leggen, keuken, toilet en tot slot vloerverwarming e.d. aansluiten op hybride warmtepomp.

Meer mensen die het zo hebben aangepakt?

[ Voor 3% gewijzigd door Nyvlem op 24-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Waarom hybride? Doe je nog wat met glas of kozijnen?
Zijn de gevels na geïsoleerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyvlem
Gaat mij met name even om de volgorde van werkzaamheden vanwege blijven bewonen en de puzzel om verwarming te houden. Glas is HR++ en bepaalde puiten zijn vervangen voor alu. Gevels niet nageisoleerd. Zijn bij bouw voorzien van steenwol, maar niet na te isoleren begreep ik vanwege MBI stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:17
Hybride is totaal onlogisch. En ik zou de verwarming gewoon helemaal afkoppelen en klein elektrisch kacheltje kopen voor de je weet maar nooit.

Warmtepomp en de standleiding van beneden naar boven leg je dan aan begin van de verbouwing aan en daar koppel je de VW etc op aan zodra dat er ligt.

Qua planning zou ik beginnen met de constructie en installaties. Daarna gewoon kamer voor kamer aankoppelen.

Vergeet ook niet maximaal te isoleren en te hergebruiken (douche wtw, ventilatie wtw)

[ Voor 59% gewijzigd door Tillumen op 24-06-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wat is de gezin situatie? wonen er ook kleine kinderen of is het alleen jou en je partner? In welke periode gaat dit allemaal gebeuren? Deze zomer nog of begin je half december?

Vloerverwarming aan leggen en er een nieuwe gietvloer overheen is handiger als je dat op beid verdiepingen tegelijk kan doen. Ik zou dus de zolder inrichten als tijdelijke woonplek en dan een beetje doorwerken op de andere verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Die ventilatie, gaan je alleen afzuigen of wil je naar WTW toe?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
Aangenomen dat je nu ook ergens woont waar je niet zeer dringend uit moet.

Kies dan voor tenminste 2 maanden overlap, om de klussen te doen die echt niet fijn zijn als je er in woont. De rest kan dan als je er woont.

Dat zijn, m.i.:

- het aanleggen van vloerverwarming b.g. en als je die keus maakt ook meteen de eerste; opnieuw opbouwen van je (dek)vloer. Waarom: dit is veruit het makkelijkst als de boel leeg staat, anders heel veel gedoe.
- de warmtepomp (ik zou zoals al door anderen genoemd vooral niet voor hybride gaan) hoort daar dan bij. Allerlei leidingen zullen vervangen moeten (dikker), radiatoren eruit enz. En je moet dus kiezen wat er dan komt. Ook allemaal handig om te doen voor het winter is, en als de vloer toch al een openliggende bende is.
- de badkamer. In een huis leven zonder functionele badkamer is heel, heel snel vervelend, nog sterker als datzelfde huis deels een bouwput is waar het bouwstof je om de oren vliegt. Bovendien wil je hier misschien ook de vvw meteen doorleggen? Kan ook alleen als je de oude stript op dit moment.
- mechanische ventilatie is sowieso vaak lastig achteraf in te passen - maar als dat lukt, dan zou ik zorgen dat de nieuwe badkamer dat wel meteen heeft. Anders staat je de schimmel op het nieuwe plafond straks.
- dan stucen, daarna vloerbedekking naar keuze.

De rest kun je over discussiëren. Als de keuken echt uit elkaar valt, kan het lonen deze maar meteen te strippen zodat je die ruimte meteen kunt meenemen met het opnieuw aanleggen van de (dek)vloer. Wellicht wil je dan ook een iets andere indeling (bv eiland - rekening mee houden met vloerverwarming). Een keuken vervangen terwijl je er woont duurt 1 a 2 weken. Zolang kun je je als het moet best redden met een campingstel buiten. Zonder badkamer is veel vervelender.

- Isolatie in kruipruimte kan ook gewoon terwijl je er woont
- isolatie dak loont veruit het meest, het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met eerste verdieping in dit opzicht. Indien van binnenuit, kun je die ruimte dan een tijd niet gebruiken/leeghalen. Kun je best zelf beoordelen, maar ik denk dat het vaak goed gaat terwijl je er woont. Ik ken mensen die een compleet schuin dak hebben vervangen terwijl ze er gewoon wonen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 24-06-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Dank voor tips. Lees toch meer inhoudelijke tips, dan over de volgorde.

Waarom overigens weerstand tegen hybride?

Misschien de vraag anders geformuleerd: zijn er do’s, dont’s, tips en ervaringen als je dit soort klussen van plan bent aan te pakken, maar er wel gedeeltelijk in wil blijven wonen. Met name de vervanging van normale verwarming met radiatoren naar hybride/ nieuwe cv met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
In mijn post staat een duidelijke volgorde, was althans mijn bedoeling:)

Je zegt trouwens dat het geen grote verbouwing wordt, maar in mijn beleving is dit een grote renovatie, waarvan je al snel kunt verwachten dat deze een goed eind richting een 6-cijferig bedrag gaat als je alles laat uitvoeren. Dit alles uiteraard afhankelijk van smaak en niveau, maar alleen voor een keuken en badkamer kun je tegenwoordig al snel richting 20-25k elk denken, en dan doe je echt niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een woning laten verbouwen terwijl we er grotendeels woonden met 3 jonge kinderen (toen 2/4/6). Wel is de woning vrij groot en voorzien van 2 badkamers, 3 toiletten, etc wat het makkelijker maakt.

We hebben ook van boven naar beneden gewerkt. Dus eerst de slaapkamers en hoofdbadkamer voorzien van vloerverwarming en nieuwe vloeren. We sliepen toen in het kantoor op de bg op matrassen. Toen dat op het stucwerk na klaar was zijn we boven gaan slapen met een geïmproviseerde keuken en hebben we de begane grond voorzien van vloerverwarming, nieuwe vloeren, keuken etc. . Tevens ging toen de warmtepomp erin.
Als laatste is de gehele woning gestuct en geschilderd, dat was het enige moment dat we er met kinderen niet konden wonen dus hebben we 2 weken in een gehuurde camper gewoond.

Al met al ging het best prima, ik werkte in die tijd ook fulltime thuis dus kon alles goed in de gaten houden.

Wel hebben we alles uitbesteed, dat gaf mij voldoende tijd om alles te organiseren en te zorgen voor een veilige leefomgeving (geen rondslingerende machines of rotzooi).
Nadeel van deze aanpak is dat sommige delen 2x gedaan zijn , met name schilderwerk. Het is efficiënter om alles in 1x te doen. We hadden bedacht om er eerst een paar jaar te gaan wonen en daarna eea te verbouwen, maar doordat onze oude woning bijna 2 ton meer opbracht dan verwacht en we ons irriteerde aan de staat van badkamers en keuken hebben we het meteen gedaan.

Totale verbouwing zit boven de 200k, maar dat zal met de huidige prijzen flink hoger zijn (of minder luxe afwerking).

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 25-06-2025 01:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
Nyvlem schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:07:
Dank voor tips. Lees toch meer inhoudelijke tips, dan over de volgorde.

Waarom overigens weerstand tegen hybride?

Misschien de vraag anders geformuleerd: zijn er do’s, dont’s, tips en ervaringen als je dit soort klussen van plan bent aan te pakken, maar er wel gedeeltelijk in wil blijven wonen. Met name de vervanging van normale verwarming met radiatoren naar hybride/ nieuwe cv met vloerverwarming.
Waarom de voorkeur voor hybride? Als je grondig verbouwt of renoveert en vloerverwarming legt dan ben ben je klaar voor een gasloze toekomst, wat moet je met die hybride ketel dan? Dan kun je gewoon volledig elektrisch. Hybride is vaak gebaseerd op angst of een slecht advies van een ouderwetse loodgieter.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 25-06-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
De voorkeur was er eigenlijk, omdat we nog niet in het huis wonen en er dus gaan wonen terwijl we gaan verbouwen. Het is jaren '70, zoldervloer is geïsoleerd, ramen en kozijnen wel op orde, dak/vloer gaan we wat aan doen, maar spouw lijkt lastig gezien MBI stenen.

Derhalve vraag ik me af of all electric dan voldoende is om het huis warm te houden. Tegelijkertijd is wel het plan om hybride dan over te gaan naar vloerverwarming en boven vloerverwarming of LTV radiatoren, dus dan moet het met LTV ook maar warm te houden zijn....

Zou het dan ook een optie kunnen zijn om te isoleren, vloerverwarming geheel aan te leggen en deze aan te sluiten op de huidige ketel en dan te onderzoeken welke optie het beste is als we er in zitten, dus pas op het laatst wachten met de vervanging van de ketel naar een nieuwe+hybride of all electric?

[ Voor 22% gewijzigd door Nyvlem op 25-06-2025 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-06 06:56
Als je zelf nog isolatie en v.v. aanlegt kan je toch net wat extra isoleren en de h.o.h. iets kleiner maken. Dan heb je meer warmteafgifte, waardoor je ook op lagere temperatuur je huis warm houdt.
Het is gewoon warmte in - warmte uit.
Als de warmte uit niet omlaag kan moet warmte in omhoog. Dat kan door temperatuur van water te verhogen of afgifte oppervlakte te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Sport_Life schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 00:36:
Ik heb een woning laten verbouwen terwijl we er grotendeels woonden met 3 jonge kinderen (toen 2/4/6). Wel is de woning vrij groot en voorzien van 2 badkamers, 3 toiletten, etc wat het makkelijker maakt.

We hebben ook van boven naar beneden gewerkt. Dus eerst de slaapkamers en hoofdbadkamer voorzien van vloerverwarming en nieuwe vloeren. We sliepen toen in het kantoor op de bg op matrassen. Toen dat op het stucwerk na klaar was zijn we boven gaan slapen met een geïmproviseerde keuken en hebben we de begane grond voorzien van vloerverwarming, nieuwe vloeren, keuken etc. . Tevens ging toen de warmtepomp erin.
Als laatste is de gehele woning gestuct en geschilderd, dat was het enige moment dat we er met kinderen niet konden wonen dus hebben we 2 weken in een gehuurde camper gewoond.

Al met al ging het best prima, ik werkte in die tijd ook fulltime thuis dus kon alles goed in de gaten houden.

Wel hebben we alles uitbesteed, dat gaf mij voldoende tijd om alles te organiseren en te zorgen voor een veilige leefomgeving (geen rondslingerende machines of rotzooi).
Nadeel van deze aanpak is dat sommige delen 2x gedaan zijn , met name schilderwerk. Het is efficiënter om alles in 1x te doen. We hadden bedacht om er eerst een paar jaar te gaan wonen en daarna eea te verbouwen, maar doordat onze oude woning bijna 2 ton meer opbracht dan verwacht en we ons irriteerde aan de staat van badkamers en keuken hebben we het meteen gedaan.

Totale verbouwing zit boven de 200k, maar dat zal met de huidige prijzen flink hoger zijn (of minder luxe afwerking).
Thanks. Waarom is er voor gekozen om het stucen in 1x op het einde te doen en niet eerst verdieping 1 laten stucen geheel afwerken en vervolgens verder naar begane grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:27
Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij van plan bent: wonen en klussen tegelijk. Aangezien je benieuwd bent naar de volgorde, zo heb ik het aangepakt:

1. Keuken verplaatst van beneden naar boven. De keuken beneden was echt op, dus via Marktplaats een complete keuken met apparatuur gehaald voor 100 euro. Koken op een kookstel buiten of in huis is leuk voor een week, daarna wordt het irritant.
2. Boven gaan wonen, beneden compleet gestript en opnieuw opgebouwd.
3. Tuin aangepakt, inclusief schuur. Beetje vreemde volgorde misschien, maar het werd mooi weer en binnen werken kan altijd nog in de winter.
4. Eerste etage gedaan, inclusief badkamer. Kamer voor kamer afgewerkt. Niet de snelste manier, maar wel leefbaar te houden.

De zolder laat ik voorlopig voor wat het is. We hebben de ruimte nog niet nodig, dus dat komt later wel.

Voor je warmtepomp twijfel:
Beneden heb ik de vloer geïsoleerd (EPS broodjes vloer) en vloerverwarming gelegd.
Boven LTV-verwarming (fancoils die in de zomer ook condenserend kunnen koelen).
Dak geïsoleerd.
Spouwmuurisolatie was al gedaan toen ik het huis kocht.
WPB staat op zolder.
WTW aangebracht.
Mijn warmtepomp komt de afgelopen twee winters niet boven de 33C uit. Sinds ik de kozijnen en/of glas heb vervangen door HR++ en HR+++, is het comfort stukken beter. Afgelopen winter niet hoger dan 31C.

Geen idee wat je allemaal van plan bent te gaan doen, maar het heeft mij 2 jaar+ gekost. Dan heb ik bijna alles zelf gedaan, alleen niet stucen en werkzaamheden voor de subsidie. Voor de subsidie heb ik alle materialen zelf gekocht en een timmerman het minimale laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 11:43
Bij die gasloze toekomst kun je nog wel wat vraagtekens zetten. Zomaar je gasaansluiting weg doen lijkt mij juist niet verstandig. Maar dat is op Tweakers natuurlijk wel vloeken in de kerk. Door je CV ketel te houden bespaar je een hoop geld wat je goed kan gebruiken om de rest van je huis op te knappen. Wel is het natuurlijk verstandig om alles wat ruimer te nemen zodat je later altijd nog naar LTV kan. Als je isolatie maar in orde is. En om ervoor te zorgen dat je voor de winter een werkende verwarming hebt ga je gewoon als eerste alle leidingen vervangen. Alle oude leidingen moeten er toch uit.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:36
Gasloos gaan levert 12000 op na 10 jaar.
Zegt Rudy van mitshubishi in de doeduurzaam podcast

Ik wil jou onderbouwing om een plofketel te houden financieel wel eens zien.

Laten we uitgaan van 3500kWh/1500m3 gas verbruik per jaar

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:25

silverball

De wagen voor moderne mensen

Nyvlem schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:41:
De voorkeur was er eigenlijk, omdat we nog niet in het huis wonen en er dus gaan wonen terwijl we gaan verbouwen. Het is jaren '70, zoldervloer is geïsoleerd, ramen en kozijnen wel op orde, dak/vloer gaan we wat aan doen, maar spouw lijkt lastig gezien MBI stenen.

Derhalve vraag ik me af of all electric dan voldoende is om het huis warm te houden. Tegelijkertijd is wel het plan om hybride dan over te gaan naar vloerverwarming en boven vloerverwarming of LTV radiatoren, dus dan moet het met LTV ook maar warm te houden zijn....
Juist, dus dat werkt gewoon prima mits je de warmtepomp juist dimensioneert. Het maakt de vloerverwarmingslussen echt niet uit wie de warmteopwekker is. Je hebt een warmtevraag van X kW en de warmtepomp kan je daarbij matchen. Het enige waar warmtepompen geen kei in zijn is HTV, maar dat heb je dan niet.

Voor jouw beeld, ik verwarm een 70s rijtjeswoning, zonder na-isolatie, met beneden moderne vloerverwarming en boven oude radiatoren all-electric met een aroTHERM 5kW. Het werkt prima. Boven krijg ik het in de slaapkamers niet boven de 18 graden, maar daar ga ik nieuw glaswerk plaatsen, dan kom ik waarschijnlijk wel uit.

Je kan eventueel een hybride kiezen, maar je hebt dan wel afschrijving op twee apparaten en je blijft vastrecht betalen. De noodzaak zou er niet moeten zijn in jouw situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 25-06-2025 09:28 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
silverball schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Juist, dus dat werkt gewoon prima mits je de warmtepomp juist dimensioneert. Het maakt de vloerverwarmingslussen echt niet uit wie de warmteopwekker is. Je hebt een warmtevraag van X kW en de warmtepomp kan je daarbij matchen. Het enige waar warmtepompen geen kei in zijn is HTV, maar dat heb je dan niet.

Voor jouw beeld, ik verwarm een 70s rijtjeswoning, zonder na-isolatie, met beneden moderne vloerverwarming en boven oude radiatoren all-electric met een aroTHERM 5kW. Het werkt prima. Boven krijg ik het in de slaapkamers niet boven de 18 graden, maar daar ga ik nieuw glaswerk plaatsen, dan kom ik waarschijnlijk wel uit.

Je kan eventueel een hybride kiezen, maar je hebt dan wel afschrijving op twee apparaten en je blijft vastrecht betalen. De noodzaak zou er niet moeten zijn in jouw situatie.
Dus zelfs dan met oude radiatoren boven gaat het goed? Zou LTV radiatoren dan ook niet een verschil maken. All electric verwarming kan dan natuurlijk altijd, maar als je uiteindelijk elektrisch veel moet bijstoken rijst je energierekening weer de pan uit of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:25

silverball

De wagen voor moderne mensen

Nyvlem schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:45:
[...]

Dus zelfs dan met oude radiatoren boven gaat het goed? Zou LTV radiatoren dan ook niet een verschil maken. All electric verwarming kan dan natuurlijk altijd, maar als je uiteindelijk elektrisch veel moet bijstoken rijst je energierekening weer de pan uit of valt dat mee?
Ja, dat gaat prima, hij schiet iets te kort bij vorst, dan krijg ik het op de bovenverdieping niet boven de 18 a 19, daarvoor geven de radiatoren simpelweg te weinig warmte af. LTV (of gewoon grotere radiatoren) gaat dit zeker oplossen, maar als ik mijn oude (soms lekke) dubbelglas binnenkort vervang door HR loopt dat ook wel los, dan heb ik dat extra vermogen niet meer nodig. Overigens, als ik 'speedconfort' radiatorventilatoren plaats dan kom ik ook makkelijk op 20 graden.

Een alternatief is natuurlijk de Ta verhogen, maar dat kost rendement :P

Ik stook niet bij, waarom zou ik ? De warmtepomp is correct gedimensioneerd. Op het moment heb ik niet eens een backupheater in het systeem. Of je dat zo moet willen is een tweede vraag, maar ik ben niet aan het bijstoken of wat dan ook.

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 25-06-2025 09:53 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

Wuursj

want worst is al bezet

Hier heb ik tijdens de verbouwing ook meteen gasloos gegaan en tijdelijk 'gewoon' met bestaande radiatoren gestookt aan de WP. Ging prima zolang dat ding >37 graden draaide. Echter is nu de woonkamer van vloerverwarming voorzien en draait die boel op max 28 graden. En toen deden de radiatoren boven nagenoeg niks meer en wordt het sommige dagen max 17 graden. Voor alleen slapen niet erg maar voor straks huiswerk-makende kinderen of thuiswerken niet voldoende. Voor een langdurige oplossing ga ik dus ook daar naar een LT oplossing. Bij ons vloerverwarming.

Tijdens het verbouwen van de BG zijn we boven gaan wonen en voor de WAF wel zoveel mogelijk de oude luxe behouden door de hele keuken mee te nemen en op de 3e waar de woonkamer tijdelijk is, wel alles afgemaakt. De vrouw des huises trok ongeschildere wanden etc. slecht op de langere termijn terwijl het mij weinig boeide :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:18
Tips:

Maak een duidelijke ruime planning voor de belangrijkste zaken die je moet doen om er echt comfortabel te kunnen wonen. Ik ben nu 3 maanden te laat met mijn eigen slaapkamer. Ik slaap goed maar niet in de juiste kamer :9

Geen hybride warmtepomp. Ga meteen full electric. Label C (voor nu) is echt goed genoeg om dit te doen.
Ga niet maanden lang achter elkaar vol gas verbouwen, maar neem ook af en toe pauze, anders hou je het niet vol.
Ikzelf heb een kantoorbaan en ook al werk ik soms thuis, geestelijk vermoeid betekent vaak dat het klussen niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:27
Hier ook een verbouwing gehad aan een vrijstaand jaren 70 huis. Vloerverwarming op BG en 1e verdieping, dakisolatie en sinds kort ook vloerisolatie.

We zijn direct van het gas afgegaan en hebben een 7KW Intergas Warmtepomp, die kan het prima warm houden. De warmtepomp krijgt het steeds makkelijker, we hebben nu overal triple glas in en krijgen ook nog spouwisolatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Gaat die gietvloer de gehele benedenverdieping zijn? Als in, ook bij de trap? Want hoe wil je dan van boven naar buiten komen na het gieten?

Ik voorzie (naast dat ik uberhaupt geen gietvloer zou willen, zeker niet met kinderen) wel vochtproblemen met de combinatie er in wonen, een gietvloer over een complete verdieping en overal nieuw stucwerk. Als ik dit al zou doen, zou ik het plannen in de lente of zomer en eigenlijk in de eerste dagen van de droogperiode andere huisvesting regelen (even logeren bij ouders ofzo)

Bij een grote verbouwing als deze (ik schat zo in >80-100k euro) moet je je trouwens wel houden aan de renovatiestandaarden van het bouwbesluit. Dat heeft impact op wat je gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
pagani schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:28:
Gaat die gietvloer de gehele benedenverdieping zijn? Als in, ook bij de trap? Want hoe wil je dan van boven naar buiten komen na het gieten?

Ik voorzie (naast dat ik uberhaupt geen gietvloer zou willen, zeker niet met kinderen) wel vochtproblemen met de combinatie er in wonen, een gietvloer over een complete verdieping en overal nieuw stucwerk. Als ik dit al zou doen, zou ik het plannen in de lente of zomer en eigenlijk in de eerste dagen van de droogperiode andere huisvesting regelen (even logeren bij ouders ofzo)

Bij een grote verbouwing als deze (ik schat zo in >80-100k euro) moet je je trouwens wel houden aan de renovatiestandaarden van het bouwbesluit. Dat heeft impact op wat je gaat plaatsen.
De hele benedenverdieping inderdaad, maar dat is minder ingrijpelijk dan evt. een nieuwe dekvloer. Gietvloer mag ook alleen sowieso een week niet op gelopen worden. Echter is er een mogelijkhed om een tijdelijke trap naar een soort frans balkon te installeren, zodat we sowieso meteen buiten uitkomen, dus daar is aan gedacht. Worst case zou het even 2 weken logeren zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:28:

Het gaat voornamelijk om het aandeel dat gerenoveerd wordt en minder het bedrag.
Als het 25% of meer van de schil is dan kan je te maken hebben met Besluit Bouwwerken Leefomgeving (Bbl)(Voorheen bouwbesluit)
Bij een kleine renovatie hoeft niet per se aan de nieuwbouweisen te worden voldaan. Soms mag je uitgaan van het 'rechtens verkregen niveau', wat betekent dat je het niveau mag hanteren dat gold ten tijde van de bouw van het pand, of de laatste aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Schway schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Het gaat voornamelijk om het aandeel dat gerenoveerd wordt en minder het bedrag.
Als het 25% of meer van de schil is dan kan je te maken hebben met Besluit Bouwwerken Leefomgeving (Bbl)(Voorheen bouwbesluit)
Bij een kleine renovatie hoeft niet per se aan de nieuwbouweisen te worden voldaan. Soms mag je uitgaan van het 'rechtens verkregen niveau', wat betekent dat je het niveau mag hanteren dat gold ten tijde van de bouw van het pand, of de laatste aanpassing.
Ik noemde het bedrag ook meer als "percentage van een geheel". Bij het compleet vervangen van alle vloeren, het aanbrengen van dak- en vloerisolatie en de overige activiteiten kun je wel stellen dat dit >25% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvandeveen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-06 14:42
Ik zie een risico in het koppelen van de nieuwe vloerverwarming aan je oude ketel. Die werkt waarschijnlijk op veel hogere aanvoertemperaturen dan vvw efficiënt aankan. Heb je overwogen om tijdelijk elektrische verwarming te gebruiken (infraroodpanelen bijvoorbeeld) en direct een warmtepomp aan te leggen, zodat je de boel meteen goed inregelt?

Verder: als je gietvloeren gaat doen terwijl je er woont, zorg dat je goed kijkt naar vochtbelasting van het stucwerk + vloerafwerking. Veel mensen vergeten dat een gietvloer wekenlang moet uitharden en lage luchtvochtigheid nodig heeft. Een vochtmeter en een bouwdroger zijn dan geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
Wij hebben vorig jaar de boel opnieuw gestuct en vvw laten infrezen (dus ook dichtsmeren, maar geen gietvloer). Toen was het huis al 1 vochtige natte bende. Ik was blij dat wij in een vakantiehuisje zaten en de meubels in een container in de tuin. Want gezond kan het niet zijn.
Op het totaal van de kosten van de verbouwing was het 'klein' geld, maar zoveel fijner.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nyvlem schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Thanks. Waarom is er voor gekozen om het stucen in 1x op het einde te doen en niet eerst verdieping 1 laten stucen geheel afwerken en vervolgens verder naar begane grond?
Stucen geeft een enorme bende , stucadoors lopen met vieze schoenen vanaf de voordeur tot waar gestuct wordt , dus alles wordt smerig. Daarbij geeft het veel vocht in huis dus je wil er ook niet wonen zolang ze bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 12:30
IVM gietvloer: heb ik liggen op zolder, grijzig wit met verschillend gekleurde vlokjes in ('visseneten') zodat vuil ed niet opvalt. Regel is dat er geen schoenen naar boven gaan, want zo'n vloer is wat krasgevoelig (al wordt er hevig met lego gespeeld en is er nog niets zichtbaar). Voelt fijn aan blote voeten, en is heel mooi en onderhoudsvriendelijk.
Ik zou het beneden niet leggen, teveel vuil met risico op krassen, schoenen geven zwarte vegen. Plaatser was redelijk pertinent "ondergrond niet perfect, dan plaats ik niet; of je moet willen tekenen dat ik geen enkele verantwoordelijkheid neem op defecten". Minste vocht wat omhoog komt geeft flinke problemen (loskomende lappen), uitzetvoegen moeten netjes uitgevoerd (anders 25% kans op barsten, beter dan de lotto. Wees gerust dat de barsten niet netjes onder de deur komen, waar de uitzetvoeg anders verstopt zit).
Dus dat zou ik nog eens héél goed beraden, of je wel gietvloer wil op gelijkvloers.

Ga geen hybride plaatsen, liever tijdelijk een extra pomp op de vv verdeler die je achteraf kan verwijderen en met de oude CV draaien. VV kan je gemakkelijk zelf plaatsen.
Stop voldoende isolatie onder je vloer beneden, op de juiste plaats (tussen betonnen constructievloer en het zandcement/anhydriet met vv lussen), en een geschikte vloerafwerking (geen hout; wij hebben keramisch parket waar we heel tevreden van zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Met betrekking tot vloerverwarming zit ik overigens te kijken voor boven en had eerst droogbouw in gedachten, maar werd mij nu geadviseerd om voor noppenplaten met egaline te gaan. Is wat voordeliger en scheelt in opbouw maar 3mm.

Als ik voor beneden voor de keus sta frezen of ook een dergelijke noppenplaten, waarom zou ik dan toch voor frezen gaan als het qua hoogte uit zou kunnen komen? Ik zie voor de rest namelijk alleen maar voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Sport_Life schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Stucen geeft een enorme bende , stucadoors lopen met vieze schoenen vanaf de voordeur tot waar gestuct wordt , dus alles wordt smerig. Daarbij geeft het veel vocht in huis dus je wil er ook niet wonen zolang ze bezig zijn.
Daarom splitsen we het ook in boven en beneden. Betreft ook aardig groot huis, dus als we de gang goed afsluiten dan hebben we denk ik weinig overlast beneden als het stucwerk boven plaatsvindt. Na het stucen doen we dan pas de afwerking van de vloeren, anders is de vloer al vernacheld na het stucen.

Echter moet waarschijnlijk qua volgorde de (vloer)verwarming op de 1e verdieping wel werken als er gestuct wordt voor de droging neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
Nyvlem schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:28:
Echter moet waarschijnlijk qua volgorde de (vloer)verwarming op de 1e verdieping wel werken als er gestuct wordt voor de droging neem ik aan?
Bouwdroger doet het prima. Sterker nog, die voert actief water af. Kost je alleen wat stroom.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nyvlem schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Daarom splitsen we het ook in boven en beneden. Betreft ook aardig groot huis, dus als we de gang goed afsluiten dan hebben we denk ik weinig overlast beneden als het stucwerk boven plaatsvindt. Na het stucen doen we dan pas de afwerking van de vloeren, anders is de vloer al vernacheld na het stucen.

Ik had wat van die bouwdrogers in huis gezet, na stucen moet je waarschijnlijk ook nog sauzen dus het duurt wel even alles bij elkaar.

Nadeel van eerst stucen en dan vloerleggen is dat de vloerenleggers vaak best lomp zijn.. dus de kans is aanwezig dat je butsen krijgt als je tegels laat leggen. Idem met alles wat na het stuken gebeurt
Goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
o mag ik als alternatief voor de gietvloer Marmoleum/Linoleum aanraden? Ziet er hetzelfde uit maar is nagenoeg bombestendig en volledig gemaakt van natuurlijk materiaal.

Pagina: 1