2-weg Zigbee dimmer module?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-07 09:11
Voor onze aanstaande nieuwe woning had ik het plan om "up/down" (2-weg) pulsschakelaars te installeren met daarachter Zigbee dimmer modules met de volgende functionaliteit:
  1. eenmaal boven drukken: lichten aan
  2. bovenaan ingedrukt houden: omhoog dimmen (lichter)
  3. eenmaal onder drukken: lichten uit
  4. onderaan ingedrukt houden: omlaag dimmen (donkerder)
Tot mijn verbazing zijn veel van de gangbare Zigbee dimmers slechts uitgerust met 1 pulsingang. Vanuit het oogpunt van simpele user interface begrijp ik dit niet. Maar goed... het zal aan mij liggen.

Mijn vraag: wie kan goede 2-weg Zigbee dimmer modules aanraden die deze functionaliteit hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 08:39

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Er zijn tig zigbee devices met puls;

https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#e=action

Koppel die aan Home Assistant, maak automatiseringen, en je hebt alles precies zoals je wilt.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
Top! Zijn er nog kwaliteitsverschillen tussen de dimmers waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De Hue Wall switch doet dat native.
Oh nee, die werken met 1 knop zowel aan/uit + ingedrukt houden om te dimmen (cycled up en down).
Ik was in de war met de FoH varianten, die kunnen dat wel maar je moet wel net een vinden die bij je materiaal past.

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 24-06-2025 22:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
Helaas niet. Met de Hue Wall switch kan ik alleen lampen aan/uit schakelen. Maar niet de 4 "drukmodi" ondersteunen. Ik zou natuurlijk ook kinetische (Friends of Hue) Zigbee schakelaars kunnen kiezen, maar ik wil dat ik de lampen ook fysiek kan schakelen als het Zigbee netwerk er onverhoopt uit zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
@NeFoRcE verder zoekend kom ik toch uitermate weinig dimmer modules tegen die de functionaliteit die ik zoek ondersteunen. En je komt toch snel ook bij AliExpress uit (b.v. Tuya), maar daar lees ik in de reviews dat die nogal kunnen flikkeren. En om helder te zijn: ik zoek geen volledige schakelaar, maar alleen de module.

Het lijkt erop dat de Shelly Dimmer Gen3 de meest realistische keuze is. Maar helaas werkt deze alleen via WiFi.

Zie ik nou echt (kwalitatief) equivalente Zigbee varianten over het hoofd of zijn die er gewoon echt (nog) niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 08:39

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Sorry, ik dacht dat je je ook slimme lampen had, maar je zoekt een zigbee apparaat die fysiek met draad aangesloten wordt? Ja dan wordt het spectrum al kleiner.

Als je zigbeelampen hebt is veel meer mogelijk namelijk...

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1