Advies voor aansluiten RCA op nieuwe tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-07 19:24
Hallo,

Ik heb helaas afscheid moeten nemen van mijn Pioneer plasma tv deze had ik aangesloten op een stereo via RCA kabel ( rood/witte tulp stekkers )

Heb nu een Samsung QE65S95DAT en deze heeft geen RCA uitgangen erop zitten. Kan iemand mij helpen wat nu een degelijke manier is om deze aan te sluiten op mijn stereo installatie zodat ik nog steeds geen kwaliteit verlies heb in zowel geluid als beeld.
Het is een hele degelijke grote uitgebreide stereo van music hall. Die wil ik zeker niet wegdoen. Heeft mega mooi geluid. Maar alleen maar RCA ingangen.

Heb gekeken naar een HDMI switch, maar of dit een goed idee is weet ik niet zeker.
Die ik kan vinden ondersteunen maar tot 1920x1080.
Als ik me niet vergis zit een playstation 5 hoger in de resolutie en probleem 2 is denk ik dan ook de de tv hem niet herkent zoals hij nu wel doet en netjes allemaal kunt instellen qua beeld.

Hoor graag jullie adviezen.

Mochten jullie meer info willen hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 10:04
Zoiets?

Meeste televisies hebben wel een optische toslink aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 15:42
https://www.allekabels.nl...r-composiet-omvormer.html

Volgens mij kna je dan het uitgaande geluid via een HDMI uitgang naar tulp omzetten, alleen de rode en witte aansluiten voor geluid, gele voor beeld maakt niet uit want gebruik je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Chorro was eerder, zou ook mijn keuze zijn. Want daarmee verlies je geen HDMI uitgang en het is toch alleen stereo. Wel moet je die uitgang instellen dat je geen Dolby Digital etc. uitstuurt, dus PCM.

NB: Wel mooi dat Chorro en Ollie_nl beide allekabels links sturen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59

Grannd

da Granndest

Behalve HDMI en de toslink aansluiting zou je ook nog een USB-audio adapter kunnen proberen.

Moet je wel wat dingetjes aan elkaar hangen, maar ik heb dit alledrie standaard in huis liggen:

USB-A naar USB-C adapter (krijg je bij veel telefoons)
USB-C -> vrouwelijke 3.5mm jack (zit ook vaak bij telefoons)
mannelijke 3.5mm jack -> Rood/Wit RCA (om je telefoon/mp3-speler aan een stereo aan te sluiten)

Vast ook op allekabels te vinden allemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 14:05
Ollie_NL schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:55:

Volgens mij kna je dan het uitgaande geluid via een HDMI uitgang naar tulp omzetten, alleen de rode en witte aansluiten voor geluid, gele voor beeld maakt niet uit want gebruik je niet.
Daarvoor heb je dan wel een kastje nodig wat (e)ARC ondersteund. Zoals de SMSL Ps100, die heeft ook nog eens een zeer degelijke DAC aan boord. Overigens werkt die ook met usb, toslink en coax.

Gezien de music hall geen digitale ingangen heeft, zou ik de smsl via toslink ertussen hangen. USB vanuit een TV zou ik niet aanbevelen. Kans op aardlussen en storingen in het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat een HDMI audio extractor de beste keus is: HDMI is dé uitgang waar de industrie naartoe wil om geluidsapparaten aan te sluiten. Een TOSlink-converter werkt op zich ook, maar die interface is verouderd. Voor stereogeluid prima, voor meerkanaals geluid de ellende dat geluid er via een codec overheen moet.

USB-oplossingen zou ik niet overwegen omdat niemand dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgizer
Chorro schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:44:
Zoiets?

Meeste televisies hebben wel een optische toslink aansluiting.
Dit is de meest voor de hand liggende denk ik inderdaad.
Deze aansluiting zit er inderdaad wel op achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgizer

Hier moet ik een HDMI kabel insteken vanuit de tv lijkt me dan, maar hoe krijg ik het geluid dan hierheen gestuurd...? Is normaal toch alleen een ingang. Dan moet ik dit ergens kunnen instellen dus in de tv.
Maar dan ben ik wel een HDMI ingang kwijt idd. Geen groot probleem ( op dit moment ) maar hierboven lijkt me het eenvoudigste.

[ Voor 14% gewijzigd door nrgizer op 24-06-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgizer
Grannd schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:03:
Behalve HDMI en de toslink aansluiting zou je ook nog een USB-audio adapter kunnen proberen.

Moet je wel wat dingetjes aan elkaar hangen, maar ik heb dit alledrie standaard in huis liggen:

USB-A naar USB-C adapter (krijg je bij veel telefoons)
USB-C -> vrouwelijke 3.5mm jack (zit ook vaak bij telefoons)
mannelijke 3.5mm jack -> Rood/Wit RCA (om je telefoon/mp3-speler aan een stereo aan te sluiten)

Vast ook op allekabels te vinden allemaal :+
Dit word me te omslachtig, maar toch bedankt voor je bijdrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgizer
greentea schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:27:
[...]

Daarvoor heb je dan wel een kastje nodig wat (e)ARC ondersteund. Zoals de SMSL Ps100, die heeft ook nog eens een zeer degelijke DAC aan boord. Overigens werkt die ook met usb, toslink en coax.

Gezien de music hall geen digitale ingangen heeft, zou ik de smsl via toslink ertussen hangen. USB vanuit een TV zou ik niet aanbevelen. Kans op aardlussen en storingen in het geluid.
Bij nader inzien is deze optie nog niet zo slecht, dit kastje heeft zowel de optische aansluiting met Toslink als de HDMI ARC

Wat is hier dan het wezenlijke verschil tussen deze 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 10:04
nrgizer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:13:
[...]

Hier moet ik een HDMI kabel insteken vanuit de tv lijkt me dan, maar hoe krijg ik het geluid dan hierheen gestuurd...? Is normaal toch alleen een ingang. Dan moet ik dit ergens kunnen instellen dus in de tv.
Maar dan ben ik wel een HDMI ingang kwijt idd. Geen groot probleem ( op dit moment ) maar hierboven lijkt me het eenvoudigste.
(e)ARC kan dat wel. Heel handig, maar enige pluspunt is dat het dan ook Dolby e.d. ondersteunt, waar je met zulke geluidsapparatuur wat jij hebt helemaal niets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:50

FeaR

In GoT we trust

Kan, maar werkt alleen met bronnen die Dual HDMI Out hebben omdat je beeld en audio gescheiden aan kan bieden. In het geval een een PlayStation (en een audio installatie met alleen RCA in) is S/PDIF naar RCA de beste optie.

Was het idee deze omvormer in de (e)ARC van de TV te plaatsen, gelinkte omvormer is HDMI 1.3 en mist daarmee HDMI ARC. Devices die audio via (e)ARC afvangen gaan veelal onder de noemer "HDMI (e)ARC Audio Extractor". Ook te vinden met HDMI Out indien de audioset bijvoorbeeld nog op HDMI 1.3/1.4 zit en de TV op 2.0. Maar voor een stereo installatie en het niet hoeven op te offeren van een HDMI op de TV, S/PDIF Out it is.

Edit:
Spuit 11 O-)

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 25-06-2025 09:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 14:05
Chorro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:15:
[...]

(e)ARC kan dat wel. Heel handig, maar enige pluspunt is dat het dan ook Dolby e.d. ondersteunt, waar je met zulke geluidsapparatuur wat jij hebt helemaal niets aan hebt.
Je hebt arc nodig om geluid via HDMI uit je televisie te krijgen. De gelinkte HDMI naar composiet/stereo omvormer op de HDMI arc poort van je TV prikken zal geen geluid opleveren.

Verder ondersteunt Toslink ook gewoon Dolby, maar zoals je al aangeeft heb je hier niks aan als je enkel stereo hebt.

TLDR; Wil je geluid uit je TV halen via HDMI (omdat deze geen andere poorten heeft). Zorg er dan voor dat de HDMI > RCA/toslink adapter die je gebruikt, geschikt is voor arc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgizer
Hallo,

ik heb de SMSL Ps100 besteld en ga deze ertussen zetten middels een toslink kabel.
Dan kan ik altijd eens proberen wat de ARC uitgang doet, omdat dit kast beide kan

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1