Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
Ik heb een lastig fenomeen dat na het vervangen van de dimmers (cheap tuya wifi naar duur AJAX) ineens mijn Philips dimbare GU10 lampen na ca 5 sec 100% ineens dimmen naar ca 75% sterkte.
De wifi dimmer had een neutraal, de nieuwe AJAX dimmers hebben dat niet.

Ik heb tot in den treuren alle settings in de dimmers aangepast en alle kanten op gewijzigd, maar niets lijdt to enige verbetering.

Wat dus gebeurt: ik zet de lampen aan op 100%, de lampen branden op 100%, na ca 5 sec zie je zichtbaar het vermogen terugvallen tot ca 75%.
Echter, is de dimmer een lange poos uit geweest, dan kan het soms wel 1 minuut duren.

Ik heb zelfgemaakte en commerciële dummy loads geprobeerd, ook meerdere op 1 kring, maar het maakt allemaal totaal geen verschil.

Omdat de support afdeling me vroeg welke lampen het waren heb ik online naar een plaatje en specs gezocht.
Op de bol website kom ik dan toevallig deze reviews tegen:
slecht dimbaar
yanus01 60-69 jaar 14 februari 2023 Heeft dit artikel gekocht
Negatieve punten
slecht dimbaar
Deze lampen zijn niet goed te dimmen. Via de klantenservice van Philips een lijst met dimmers gekregen. Ik heb er tien uitgeprobeerd maar geen enkele dimmer werkte goed. Wat blijkt, De lampen hebben een afwijkende driver. Daar hoor je Philips niet over. Kortom een miskoop!.
OK, naja met dimmen zelf totaal geen enkel probleem.

Maar daaronder: de volgende review
Dimmen uit zichzelf
IF42 16 november 2024 Heeft dit artikel gekocht
Licht is prima, niet te warm en niet te koud.
Maar op volle sterkte dimmen ze zichzelf. In plaats van in vol licht te koken sta je binnen 5 seconden bij kaarslicht te koken. Echt heel irritant :-S
https://www.bol.com/nl/nl...6-stuks/9300000017132446/

JA! dat is exact wat ik dus ook ervaar! Maar, alleen op de AJAX dimmer, niet op reguliere (wifi / zigbee) schakelaars of de tuya dimmer.

Kan het nou echt zo zijn dat ik dit gedrag wel op de AJAX dimmer zie en niet op allerlei ander schakelmateriaal vanwege de LED driver zelf? Je ziet het dimmen gebeuren. Dat duurt ongeveer een seconde. Het is niet zo dat het vermogen plots terugvalt. En omdat het echt dimt, verdenk ik de dimmer. Maar is dat terecht?

edit:
Ik kan de AJAX dimmer niet op trailing edge zetten.
Alleen op Leading, Logaritmic of auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 26-06-2025 13:14 . Reden: Link cleanup ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Dit is een vaak voorkomend probleem met led lampen waar de driver ingebouwd is. Ze zijn kieskeurig met dimmen.Het maakt niet uit of je dure dimmers hebt.

Als de dimmer geen eigen nuldraad heeft moet de voeding van de dimmer zelf door de lampen heen. Dat geeft soms rare effecten.

Voor led heeft trailing edge (Fase-afsnijdende) dimmen de voorkeur. Leading edge werkt vaker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 25-06-2025 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ricko1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:13:
Dit is een vaak voorkomend probleem met led lampen waar de driver ingebouwd is. Ze zijn kieskeurig met dimmen.Het maakt niet uit of je dure dimmers hebt.

Als de dimmer geen eigen nuldraad heeft moet de voeding van de dimmer zelf door de lampen heen. Dat geeft soms rare effecten.

Voor led heeft trailing edge (Fase-afsnijdende) dimmen de voorkeur. Leading edge werkt vaker niet.
Thanks.
Dus duidelijk een LED lamp issue waarbij er geen nuldraad op de dimmer zit?

Ik heb voor de zekerheid andere LED spots besteld. Benieuwd of die hetzelfde 'euvel' hebben.
Anders zou de 'oplossing' moeten zijn 6W varianten bestellen van dezelfde en dan de dimmer smoren op bijv 85%?

edit:
Ik zie dat er van mijn 922-927 lamp 2 varianten zijn allebei "50W"
Een 3,8W 345 lmn (die heb ik) maar daar is ook een 4.9W van. 355 lmn

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 25-06-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
De specificaties zeggen: "Dimbaar: Alleen met specifieke dimmer".

8718696721674
https://www.assets.signif...t/Signify/Fiche_387455_nl

Weinig vermelding welke dat dan zouden moeten zijn. Je zou dat eens aan Philips kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:25
Duidelijk welke dimmer, een tuya wifi dimmer ^^ .

Alle gekheid op een stokje, benieuwd hoe de nieuwe lampen reageren. Hier hetzelfde probleem, alleen net andere Philips lampen. Heb nu de lampen vervangen en geen probleem meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:30
jeroen3 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:37:
De specificaties zeggen: "Dimbaar: Alleen met specifieke dimmer".

8718696721674
https://www.assets.signif...t/Signify/Fiche_387455_nl

Weinig vermelding welke dat dan zouden moeten zijn. Je zou dat eens aan Philips kunnen vragen.
Word ook benoemd in de TS (al is het met een review) dat die route blijkbaar ook niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Marascon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:48:
[...]

Word ook benoemd in de TS (al is het met een review) dat die route blijkbaar ook niet werkt
https://www.assets.signif...tibility-list-q4-2022.pdf

Dit is hun lijst met compatible dimmers op de pro range.
AJAX staat daar niet bij. (Is ook een relatief nieuwe dimmer)

Ik heb nog telefonisch contact gehad en gevraagd hoe het kan zijn dat ik 922-927 lampen zie van 3.8W, 4.9W en 5.5W die allen 50W vervangen.
Daar kon ze geen antwoord op geven.

Er zit dus wezenlijk iets anders hardwarematig, en ik krijg de indruk dat het een kwestie van testen wordt welke driver 'normaal doet' :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
99ruud99 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:43:
Duidelijk welke dimmer, een tuya wifi dimmer ^^ .
En juist die geeft geen problemen ;) (de eerste twee jaar dan :D )
99ruud99 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:43:

Alle gekheid op een stokje, benieuwd hoe de nieuwe lampen reageren. Hier hetzelfde probleem, alleen net andere Philips lampen. Heb nu de lampen vervangen en geen probleem meer :)
Heb heuse Noxion lampen besteld :+
Huismerk van lampdirect. Erg benieuwd hoe deze zich gedragen.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 25-06-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Noxion lampjes binnen, en die hebben (vooralsnog?) dit euvel niet *O*
Philips geeft wel tikkeltje mooier licht zie ik, ondanks beide "2200-2700K" zijn.
Philips zou ik (na dit vergelijk) bestempelen als geel/groen, en Noxion als geel/roze.

Ik moet ze ook verder terugdimmen om alleen de "warm" led aan te laten gaan.
Verschil is ook een stuk beperkter tussen warm en extra warm.

Even vanavond in het donker bekijken hoe ze bevallen.
Het gaat om 40 stuks namelijk :/

[ Voor 53% gewijzigd door paQ op 25-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ter illustratie hoever de Philips driver terugdimt 8)7

Links Philips, rechts Noxion. Beide 3.8 W, na ca 10 sec.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVi4EL5JOke4ZsIbd1lmJTAa-iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTQDshiV9avQckSk4atatCki.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nee, de Noxion lampjes gaan retour. Geen mooie licht 's avonds. Heel blauwroze. En met dimmen wordt het ronduit kil.
Boven de kookplaat heb ik 5 x 4.9W dimtone van Philips kwam ik achter. Die hebben geen last van terugvallen na inschakelen. Volgens philips ook 922-927, maar dan geven de 'consumenten' lampjes toch wel echt een mooier kleurverloop eerlijk gezegd.
Anyway, daar dus een zut van besteld en dan ga ik alles maar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fabrikanten van zowel dimmers als lampen proberen zich qua dimmen altijd gewoon aan alle kanten in te dekken. En het blijft altijd een beetje spelen.

Zelf over het algemeen erg tevreden over Philips lampen. Maar één keer een type fillamentlamp gehad wat te veel flikker had met dimmen. Van dit type gebruik ik ook een set, zonder problemen. Wel met dimmer met N.

En denk dus dat daar het probleem zit. Een dimmer heeft zelf ook spanning nodig om te werken. En dit zal altijd een stukje dead time voor de lamp zijn rond het nulpunt zodat er spanning voor de dimmer is. Een dimmer met N heeft dit niet nodig. En hoe minder stroom de lamp op lage spanning doorlaat hoe hoger de dead time moet zijn. En als de lamp dus ook relatief snel gaat dimmen als er een stukje sinus mist dan kan je dus krijgen wat je ziet.
Pagina: 1