Thuis netwerk verbeteren ( beschadigde LAN kabel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt1990
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-07 12:25
Hallo allen,

Ik heb recent via kpn een internet snelheid van 1gb. Ik had hiervoor een snelheid van 200mb.

Ik heb te maken met een beschadigde LAN-kabel, waardoor mijn bekabelde internetsnelheid niet boven de 100 mb komt.

Mijn situatie:

In mijn meterkast zitten de volgende apparaten:
- glasvezel
- kpn modem
- diverse Bridges voor slimme apparatuur

Vanuit mijn meterkast loopt een lange ( waarschijnlijk beschadigde) LAN kabel naar de woonkamer. Deze is verbonden met een switch (netwerk G5605), hiervandaan gaat een kabel naar mijn tv en een kabel naar boven.

Bij de TV en boven heb ik ook switches staan, zodat mijn gehele woning bedraad gedekt is.

Via met laptop heb ik geconcludeerd dat dat de kabel naar de woonkamer beschadigd is. Als ik mijn laptop verbind met KPN modem haal ik bijna 1gb, via de kabel in de woonkamer red ik niet eens de 100mb.

Nu is mijn vraag als volgt. Ik kan de kabel van de meterkast naar de woonkamer niet vervangen, omdat die achter mijn keuken ligt. Kan ik een router plaatsen in de woonkamer, die het signaal van mijn kpn modem draadloos oppakt en via de lan kabels kan doorgeven?

Op mijn telefoon haal ik draadloos een snelheid van 300mb.

Alvast bedankt.

Gr. Matthijs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:28
Die beschadigde kabel, stekkers er zelf aan gemaakt of vanuit de fabriek?

Als je overlengte hebt, misschien gewoon even nieuwe stekkers er aan maken, of heb je deze al bekeken en is daar niks mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt1990
Dat heb ik helaas al geprobeerd. Aan de stekkers ligt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
En je kan ook geen nieuwe kabel aan je oude kabel knopen en deze als soort van trekveer terug trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:48
99% zeker dat het wel aan de stekkers ligt.
Als je terugvalt naar 100Mbps houd dat in dat een aderpaar niet goed contact maakt en het is heeeel erg onwaarschijnlijk dat ergens in het midden van een kabel alleen 1 aderpaar defect raakt.

Als het een kabel met stugge aders is kun je daar helemaal geen normale RJ45's aanknijpen.
Koop een paar keystones of monteer netjes op een wcd af.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt1990
Toen ik in dit huis kwam wonen 6 jaar geleden. Vertelde de KPN monteur dat de kabel beschadigd was. De vorige bewoner was een ict'er en heeft paar draden omgewisseld bij de stekkers, zodat de kabel nog steeds functioneerde. Ik denk wel dat dit gevolgen heeft voor de snelheid.

Daarnaast kon ik geen beweging krijgen in de kabel, om een nieuwe kabel doorheen te kunnen trekken.

Vandaar mijn vraag over plaatsen van Router die het signaal draadloos oppakt en bedraad weer verspreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08
1. Kijk op welke snelheid de verbinding op komt/intraint: 100Mbit of 1000Mbit. Dit zie je in de eigenschappen van je netwerk adapter in je OS. Geen snelheidstesten benodigd.
2. Als de boel toch op 1000Mbit intraint volgens het OS, kijk dan of er packet loss is.
3. Zorg dat de stekkers volgens de standaard gemonteerd zijn. De volgorde maakt uit: Wikipedia: ANSI/TIA-568. Er is overigens geen manier om de aders te verwisselen om een beschadiging te compenseren en nog steeds 1000Mbit te halen: Je hebt alle 8 aders nodig.

Daarna pas conclusies trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 24-06-2025 14:51 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Matt1990 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:40:
Toen ik in dit huis kwam wonen 6 jaar geleden. Vertelde de KPN monteur dat de kabel beschadigd was. De vorige bewoner was een ict'er en heeft paar draden omgewisseld bij de stekkers, zodat de kabel nog steeds functioneerde. Ik denk wel dat dit gevolgen heeft voor de snelheid.

Daarnaast kon ik geen beweging krijgen in de kabel, om een nieuwe kabel doorheen te kunnen trekken.

Vandaar mijn vraag over plaatsen van Router die het signaal draadloos oppakt en bedraad weer verspreidt.
En je keuken heeft niet gewoon verwijderbare plinten? Vaak zitten die gewoon op de voeten geklikt. Denk dat je toch het beste af bent met een nieuwe kabel. Draadloze oplossingen zijn vaak niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt1990
bramassendorp schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:53:
[...]

En je keuken heeft niet gewoon verwijderbare plinten? Vaak zitten die gewoon op de voeten geklikt. Denk dat je toch het beste af bent met een nieuwe kabel. Draadloze oplossingen zijn vaak niet betrouwbaar.
De kabel zit geklemd tussen de muur en de laminaat voor een deel in de keuken.

Ik denk dat een draadloze oplossing alsnog beter is dan max 100 Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:56
Matt1990 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:40:
Bijvoorbeeld TP-Link Deco setjes kunnen dat.

Bijvoorbeeld uitvoering: TP-Link Deco XE75 (3-pack)

! potje bedraad aan de router, netwerk configureren en aan een ander potje een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Matt1990 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:56:
[...]

Ik denk dat een draadloze oplossing alsnog beter is dan max 100 Mbit
Die ga ik niet ontkennen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:28

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik plaats hier even namens @Matt1990. De gebruiker heeft per ongeluk een topic report aangemaakt in plaats van een reactie.
P5ycho schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:47:
1. Kijk op welke snelheid de verbinding op komt/intraint: 100Mbit of 1000Mbit. Dit zie je in de eigenschappen van je netwerk adapter in je OS. Geen snelheidstesten benodigd.
2. Als de boel toch op 1000Mbit intraint volgens het OS, kijk dan of er packet loss is.
3. Zorg dat de stekkers volgens de standaard gemonteerd zijn. De volgorde maakt uit: Wikipedia: ANSI/TIA-568. Er is overigens geen manier om de aders te verwisselen om een beschadiging te compenseren en nog steeds 1000Mbit te halen: Je hebt alle 8 aders nodig.

Daarna pas conclusies trekken.
Op mijn laptop haal ik +800Mbit zodra die direct aangesloten zit aan KPN modem.
Na verbinding met de kabel naar woonkamer, onder de 100Mbit.

Ik probeer een oplossing te bedenken zonder de kabel vanuit de modem in de meterkast naar de woonkamer.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08
Dan even controleren of alle aders volgens TIA-586B gemonteerd zitten, en met een kabeltester kijken of alle aders ook geleiden. Als het antwoord op beiden ja is, dan zou je 1Gbit moeten kunnen halen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:56
Toch zou ik de kabel eerst handmatig nameten zonder kopjes. Afknippen en multimeter eraan. Aan de ene kant alle aders aan elkaar knopen en dan aan andere kant tussen aders testen of je pieeeeeeeep hebt

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1