Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:27
Advies gevraagd over welke aan de schaffen lucht/lucht warmtepomp. Want ik ben aico-N00b.

Wij zijn bezig met een verbouwing (jaren 30 huis).. en nu wanden en plafonds open liggen bedenken we dat het eigenlijk best handig is om meteen een airco te plaatsen, omdat alle leidingwerk dan in plafonds/muren weggelegd kan worden.

Gaat om een split unit, met twee binnendelen.
Voornaamste doel: Koelen van de
- keuken: ca 19m2, 2.7m hoog (=51m3)
- werkkamer: ca9 m2, 2.4m hoog (=21.5m3)

keuken:
vol op het zuiden onder plat dak (ca 8 cm PIR dakisolatie.. dak wordt niet vernieuwd). De wanden zijn dubbelsteens met nieuwe voorzetwanden met 14cm PIR, één wand (oost) is een grote glazen pui. Groot raam op het zuiden. Vloer: kruipruimte is dichtgestort, beton, daarop PIR, daarop vloerverwarming (gasgestookt, klaar voor evt. ooit een warmtepomp) + dekvloer.
Airco is vooral voor koelen, en evt in de winter bijverwarmen mocht de vloerverwarming het niet trekken. We zijn geen koukleumen verder.

werkkamer:
1e verdieping, raampje op het zuiden. Muren zijn met spouw, geïsoleerd met parels. Ligt nog een zolder boven en badkamer onder. Zit ook nog een werkende radiator voor verwarming. Gaat tzt dan wellicht weg als we boven ooit gaan verbouwen.
Airco vooral voor koelen (ik trek hitte slecht als ik moet werken).

Plaats buitenunit: Aan de buitenmuur boven het platte dak op de keuken, ca 5m van alle erfgrenzen af.. wel 1 meter van slaapkamerraam dochter.

Eisen:
- moet lekker koelen (duh)
- stil (wil gene gezeik met buren, en al helemaal niet met mijn dochter)
- bedienbaar via home assistant, zodat ik mijn overtollige zonnestroom er doorheen kan jagen
- binnenunits moeten ook een beetje fatsoenlijke WAF hebben

Aanbod van de installateur:
LG beneden 3,5kw en boven 2,5kw, €2.875 ex btw. incl plaatsen
https://rw-airconditionin...-mu2r17-1212-multi-split/

voordeel van de LG is dat die standaard wifi hebben, en via HA bedienbaar... maar gene idee of de andere merken dat ook hebben

budget: geen idee.. grote verbouwing dus alles is duur. die prijs van de LG is nu mijn richtprijs :)
Ik ga wel liever voor (hoge) kwaliteit dan voor middenmoot. Word blij van goed spul.

suggesties/alternatieven?

Ik vind deze er wel leuk uit zien.. maar is ie beter? Waarschijnlijk wel duurder...
Daikin stylish duo-split airco 2MXM50A wandunits FTXA20CS + FTXA35CS
Waar let ik op....

Afgesplitst

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 24-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:17
@breew Hier is een MU3R19 setje en tis beetje... meh. Buitenunit moet ik nog een keer openen alles goed aandraaien, het heeft een rammel die weg gaat als je op bepaalde manier erop druk, er staat nu een flinke bloempot op.

Regeling is ruk, hij gaat aan uit aan uit ipv rustig doorwerken, lekker voor de buren.

Gewoon de Daikin nemen, beter 1x goed dan stiekem hopen dat die een keertje stuk gaat en vervangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:36
w00key schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:27:
@breew Hier is een MU3R19 setje en tis beetje... meh. Buitenunit moet ik nog een keer openen alles goed aandraaien, het heeft een rammel die weg gaat als je op bepaalde manier erop druk, er staat nu een flinke bloempot op.

Regeling is ruk, hij gaat aan uit aan uit ipv rustig doorwerken, lekker voor de buren.

Gewoon de Daikin nemen, beter 1x goed dan stiekem hopen dat die een keertje stuk gaat en vervangen kan worden.
Niet om vervelend te doen, maar ik dacht dat jij in het verleden behoorlijk tevreden was over je LG airco en juist niet over Daikin. Mede door de slechte prestaties van Daikin bij verwarmen als het echt koud wordt. Mag ik vragen waarom je er nu zo anders in staat?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
nMad schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:00:
[...]

Niet om vervelend te doen, maar ik dacht dat jij in het verleden behoorlijk tevreden was over je LG airco en juist niet over Daikin. Mede door de slechte prestaties van Daikin bij verwarmen als het echt koud wordt. Mag ik vragen waarom je er nu zo anders in staat?
Daikin heeft met de RXM-A problemen met onvoldoende capaciteit opgelost. Het was shit, is nu on par met MHI ZS (niet ZSX). Sowieso waren beide beter dan LG standard plus, die waren niet beter dan RXM-N en verwarmen heeft onvoldoende power. Alleen de multi zoals de MU3R19 is okay, maar dan kom je in de problemen met oil return cycle - elke 3 uur "ontdooien" die temperatuur regeling volledig ontregelt en stroom vreet door eerst bevriezen van de binnenunit, dan met 2 kW opgenomen vermogen idioot heet maakt.

LG was altijd al ruk geweest met software en regeling, vooral scheduling is aan/uit op tijd, niet modus, temperatuur etc.

LG "rammel" was pas sinds een vorig jaar een ding en wordt steeds erger, bouwkwaliteit buitendeel is niet fantastisch.

Het was okay. De oil return cycle heeft een workaround, elke 2u45m uitzetten en later weer aan, om 1 te skippen. Programmering kan via HA.

Maar rammel en pendelen kan je niet zelf fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-06 13:45
Als we het dan toch over het stukje geluid hebben, we hebben hier een viertal units hangen in en rondom huis. Daikin, LG, een oude Tristar inverter op R410A en nu sinds kort heb ik er een Tosot Cosmo gehangen die een oude R410A unit met een aan/uit compressor verving.

De Tosot is ruim de luidste tijdens het koelen, maar dan vooral de ventilator van de buitenunit. Op die unit had ik laatst 60dB gemeten tijdens de hoge temperaturen van afgelopen week. De LG is redelijk tijdens koelen, maar wel een luide compressor en tijdens verwarmen klinkt het ding echt als een tornado. De Tristar is dan nog redelijk oke, maar je hoort de compressor wel redelijk boven de ventilator uit. De Daikin daarentegen is weldegelijk het stilste van allen en is denk ik de enige die voldoet aan de geluidsnormen. Tijdens koelen hoor je het ding amper, zelfs wanneer de compressor redelijk hard aan het stampen is. Tijdens het verwarmen kan ik ook echt niet klagen over het geluid, maar kan misschien zijn omdat ik hem niet boven de LG kan horen :+

En ja, de Daikin is de enige unit die in een hoog segment zit, dus deze observatie is redelijk makkelijk te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:27
@w00key , @VikeeVeekie: thanks...

Ik denk dat ik de installateur dan ook even ga vragen naar een opgaaf voor een
- Daikin stylish duo-split airco 2MXM50A wandunits FTXA20CS + FTXA35CS

heeft het nog zin om ook naar een MHI alternatief te vragen dan? ZS of ZSX?
Of is dat vergelijkbaar (ZS) of overkill (ZSX)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[b]VikeeVeekie in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"De Tosot is ruim de luidste tijdens het koelen, maar dan vooral de ventilator van de buitenunit. Op die unit had ik laatst 60dB gemeten tijdens de hoge temperaturen van afgelopen week. De LG is redelijk tijdens koelen, maar wel een luide compressor en tijdens verwarmen klinkt het ding echt als een tornado. De Tristar is dan nog redelijk oke, maar je hoort de compressor wel redelijk boven de ventilator uit. De Daikin daarentegen is weldegelijk het stilste van allen en is denk ik de enige die voldoet aan de geluidsnormen. Tijdens koelen hoor je het ding amper, zelfs wanneer de compressor redelijk hard aan het stampen is. Tijdens het verwarmen kan ik ook echt niet klagen over het geluid, maar kan misschien zijn omdat ik hem niet boven de LG kan horen :+

En ja, de Daikin is de enige unit die in een hoog segment zit, dus deze observatie is redelijk makkelijk te verklaren.
Mooie toevoeging. Hier maak ik de vergelijking tussen LG Standard Plus bij een kennis, een viertal LG MU3R19/R21 bij mij thuis, buren en familie en een hele leger aan MHI op de zaak, van een 5 kW ZS tot grotere ~10 kW single splits zoals 4 weg plafond cassette units, kanaal unit en plafond onderbouw.

Ze zijn allemaal stil behalve die rammelding van LG, de compressor is gewoon best wel luid en valt op door tonale klank, ventilator valt wel mee, white noise valt heel snel weg in de achtergrond buiten. En nu zit er naast compressorgeluid ook nog een dikke plastic rammel op, misschien op te lossen met wat spanbanden om het aan te drukken of uit elkaar en alles weer vastmaken, eventueel drupje blauwe Loctite op moeren/bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vraag me af of dat te maken heeft met die 'dual' compressor van LG. Mijn AUX L/W WP heeft een soortgelijke compressor en die kan echt enorm indringende geluiden produceren. Hele lage doordringende tonen, bloedirritant.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:08
w00key schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:27:

Daikin multi split doet dat met koelen juist erg goed inderdaad, gewoon lager toerental dus iets minder koude lucht. Werkt perfect. En als ik hem op 'dry' zet, andere ruimte koelen, dan blijft het prima zonder dat je geluid hoort.

Moet ook echt wel toegeven dat ik erg blij ben dat ik L/L heb laten installeren om te verwarmen en te koelen.

Dat het een graadje kouder in huis is (ik verwarm vrij zuinig) in de winter vind ik niet zo boeiend. Dan doe ik wel een laagje meer of dikker laagje aan. Maar die plakkende benauwde zooi in de zomer, op die paar hete dagen. Die mis ik echt als kiespijn! :*)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Pagina: 1