3D printer aanschaf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-06 22:32
Hoi,

Ik wil beginnen met 3D printen gewoon voor de hobby.
Nu zag ik de volgende 2:

https://www.123-3d.nl/Cre...rinter-i10079-t17974.html
https://www.123-3d.nl/Kyw...TY-L002-i8356-t19866.html

Bij eerst genoemde zag ik veel spare parts en instructievideo's die bij de 2e niet zit.
De 2e kan echter groter printen (geen idee of ik dat ooit ga doen) echter is dit wel een goeie koop? Iemand enig advies?
Heb ik naast 1 van deze apparaten en de rollen nog iets nodig? :)

Beste antwoord (via Dennisb1 op 24-06-2025 14:32)

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dennisb1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:44:
Hoi,

Nu zag ik de volgende 2:

Bij eerst genoemde zag ik veel spare parts en instructievideo's die bij de 2e niet zit.
De 2e kan echter groter printen (geen idee of ik dat ooit ga doen) echter is dit wel een goeie koop? Iemand enig advies?
Doe jezelf een plezier en kijk eens naar een printer van Bambu Labs

Vanaf morgen gaan er een aantal in de aanbieding waaronder de A1 voor 289 Euro of als je een kleinere bouwplaat niet erg vindt de A1 mini voor 179 Euro. Die zijn kwalitatief in ieder geval superieur aan de Ender 3 V2 die je noemt, het ecosysteem is fijn en is nagenoeg een “print and forget” machine.

Join het GoT Pulse-Team!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Dennisb1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:44:
Hoi,

Nu zag ik de volgende 2:

Vanaf morgen gaan er een aantal in de aanbieding waaronder de A1 voor 289 Euro of als je een kleinere bouwplaat niet erg vindt de A1 mini voor 179 Euro. Die zijn kwalitatief in ieder geval superieur aan de Ender 3 V2 die je noemt, het ecosysteem is fijn en is nagenoeg een “print and forget” machine.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 16:23
Ik denk dat Creality zich ondertussen ruim bewezen heeft als "beginner" of hobby printer met een grote community erachter die upgrades maakt etc.

Mijn collega hierboven heeft wel een punt wat betreft de Bambu's, die zijn wel even een stukje verder :)

Als ik 4 jaar geleden wist wat ik nu wist had ik denk ik ook voor Bambu gegaan op dit moment.

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
Denman schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Vanaf morgen gaan er een aantal in de aanbieding waaronder de A1 voor 289 Euro of als je een kleinere bouwplaat niet erg vind de A1 mini voor 179 Euro. Die zijn kwalitatief in ieder geval superieur aan de Ender 3 V2 die je noemt, het ecosysteem is fijn en is nagenoeg een “print and forget” machine.
Dan bedoel je deze neem ik aan? Is dit een compleet apparaat als ik deze aanschaf met een paar rollen PLA? https://eu.store.bambulab.com/nl/products/a1?from=navigation

Of bedoel je dan de A1 combo? Die is iets duurder maar lijkt een houder te hebben, welke tevens voor 4 kleuren geschikt is, ik zie geen houder bij de "gewone" A1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-06 08:06
Bij de gewone A1 krijg je een spoel geleider voor 1 spoel...als je begint met 3D printen zou ik geen AMS (dat ding voor meerdere kleuren) kopen...kan later altijd nog wel. Heb ik ook gedaan...en nog steeds geen AMS hier want heb ik niet nodig voor die paar keer dat ik kleur wil wisselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 21:04
Dennisb1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Dan bedoel je deze neem ik aan? Is dit een compleet apparaat als ik deze aanschaf met een paar rollen PLA? https://eu.store.bambulab.com/nl/products/a1?from=navigation

Of bedoel je dan de A1 combo? Die is iets duurder maar lijkt een houder te hebben, welke tevens voor 4 kleuren geschikt is, ik zie geen houder bij de "gewone" A1
Je hebt inderdaad de losse printers, de A1 mini en de A1, en die kun je beide met of zonder filament wisselaar kopen, de combo uitvoering. Niet onbelangrijk detail, die AMS (filament wisselaar), zijn heel praktisch voor wisselen tussen materialen, en je kan er ook multicolor prints mee doen, maar als je binnen een model vaak gaat wisselen van kleur gooit hij heel veel materiaal (en tijd) weg.

Zitten geen rollen materiaal bij, alleen wat samples.
idef1x schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:08:
Bij de gewone A1 krijg je een spoel geleider voor 1 spoel...als je begint met 3D printen zou ik geen AMS (dat ding voor meerdere kleuren) kopen...kan later altijd nog wel. Heb ik ook gedaan...en nog steeds geen AMS hier want heb ik niet nodig voor die paar keer dat ik kleur wil wisselen
Het is wel ontzettend fijn om 4 verschillende materialen op standby te hebben en direct vanuit de slicer kan kiezen, maar of dat het geld waard is voor de TS is moeilijk te zeggen.
De A1(mini) print in ieder geval fantastisch, gewoon aanzetten en printen, geen gedoe, en grote community.

[ Voor 29% gewijzigd door sjaakwortel op 24-06-2025 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42
Duidelijk verhaal: ik sluit me aan bij een aantal bovenstaande comments.

Koop een Bambu Lab (A1, Mini?) als je zonder gedoe dingen wil printen.

Als je het leuk vindt om elke keer weer aan de printer te moeten kloten bij elke print, koop dan vooral een Ender V3 :) (Nu zullen er ongewijfeld mensen zijn die iets meer succes hebben, maar ik vond het een matig apparaat.)

Bron: ex-eigenaar Ender V3, huidige eigenaar van een Bambulab P1S met AMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:34
Ik zou ook zeker voor de Bambulab A1 (mini) gaan.

Heb hem zelf nu ongeveer een half jaar en ding is echt top.
Plug & play, ding uitpakken en je kan in principe binnen 15 minuten printen.

Vooral ook auto bed leveling etc.

Ik had hiervoor een Ender 3 en dat was in principe een bouwpakket. Je moet alles goed zelf uitzoeken.
Daarnaast zijn de prints van de A1 mini bij mij van een stuk hogere kwaliteit dan de Ender 3.

En mijn volgende wordt een grotere van Bambulab met AMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1
Dank iedereen! Dan ben ik der snel uit, het wordt de A1, nu echter nog de twijfel tussen de A1 mini met de AMS voor 319,- of de gewone voor 289,- zonder de AMS.

Zal hier eens rap bij mij zelf ten rade wat het gaat worden, ik verwacht niet in ieder geval prints te maken in diverse kleuren in 1 item dus op zich beantwoord ik nu mijn eigen vraag al door gewoon voor de A1 te gaan O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapzak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 15:50
ik ben van een ender 3 naar een bambulab p1s gegaan. Wereld van verschil hoe makkelijk bambulab werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51
Dennisb1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:32:
Dank iedereen! Dan ben ik der snel uit, het wordt de A1, nu echter nog de twijfel tussen de A1 mini met de AMS voor 319,- of de gewone voor 289,- zonder de AMS.

Zal hier eens rap bij mij zelf ten rade wat het gaat worden, ik verwacht niet in ieder geval prints te maken in diverse kleuren in 1 item dus op zich beantwoord ik nu mijn eigen vraag al door gewoon voor de A1 te gaan O+
Ik zou voor de A1 gaan, die is gewoon wat stabieler opgebouwd, dat multicolor printen is leuk maar neemt heel veel extra tijd en materiaal in eerste instantie en maakt de opbouw van de files een stukje ingewikkelder

als je de A1 hebt en je hebt er wat ervaring mee opgebouwd dan kun je dat later net zo makkelijk uitbreiden met multicolor/material.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als je voor BL kiest, kies je wel voor een printer die bijna helemaal is dichtgetimmerd en eigenlijk maar voor een deel van jou is. BL heeft zichzelf via de gebruikersvoorwaarden o.a. het recht toegeëigend om prints niet uit te voeren. Het is meer een dienst met een hardwarecomponent, net als de consoles van tegenwoordig. Maar dat gezegd hebbende is een BL wel een printer die wel makkelijk mooie prints kan produceren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:29
Ik haak hier graag even op in als dat mag :)

Ik speel ook al tijden met de gedachte om een 3D printer aan te schaffen. Gewoon voor de hobby. Ik vind het leuk om creatieve oplossingen voor in huis te bedenken, deze uit te tekenen en ze dan 'tot leven te wekken'. Nu kwam ik toevallig dit topic tegen en de de post met de aanbieding van @Denman.

Ik heb mij nog niet helemaal verdiept in de verschillen tussen 3D printers maar als ik dit topic zo lees, dan zou de A1 een goede aanschaf zijn voor mijn hobby matige projectjes en dus om mee te starten? Of adviseren jullie voor deze situatie een ander model?

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51
hk12nl schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:26:
Ik haak hier graag even op in als dat mag :)

Ik speel ook al tijden met de gedachte om een 3D printer aan te schaffen. Gewoon voor de hobby. Ik vind het leuk om creatieve oplossingen voor in huis te bedenken, deze uit te tekenen en ze dan 'tot leven te wekken'. Nu kwam ik toevallig dit topic tegen en de de post met de aanbieding van @Denman.

Ik heb mij nog niet helemaal verdiept in de verschillen tussen 3D printers maar als ik dit topic zo lees, dan zou de A1 een goede aanschaf zijn voor mijn hobby matige projectjes en dus om mee te starten? Of adviseren jullie voor deze situatie een ander model?
nouja wat ofc81 aangeeft is dat Bambu hun platvorm dichtgetimmerd heeft maar voor starters die makkelijk willen printen is dat vaak minder interessant. Ze zijn vrij goedkoop in aanschaf maar je krijgt er een soort van plug en play oplossing voor terug. Mocht je dan later tegen dingen aanlopen en je blijft enthousiast over 3d printen kun je altijd nog overstappen naar een andere merk of misschien zelfbouw.

Maar als je dan voor Bambu hebt gekozen is het vooral een budget ding. naast dat de A1 een lidar sensor heeft. Durf je niet te zeggen of dat practisch gezien heel veel voordeel geeft. en de P1S is wat meer geschikt voor materialen met een hoger smeltpunt omdat hij dicht kan (je kan de A1 ook in een kast zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:44

FlyEragon

Alien Monkeys

WeeDzi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:15:
[...]

nouja wat ofc81 aangeeft is dat Bambu hun platvorm dichtgetimmerd heeft maar voor starters die makkelijk willen printen is dat vaak minder interessant...
Wat betekent dit concreet als ik vragen mag? Je kan toch nog steeds je eigen creaties printen die je zelf hebt getekend of kan dat alleen met hun eigen software bij wijze van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

FlyEragon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Wat betekent dit concreet als ik vragen mag? Je kan toch nog steeds je eigen creaties printen die je zelf hebt getekend of kan dat alleen met hun eigen software bij wijze van?
Dat je de printer niet kan aanpassen naar je eigen wensen. Dit zit voor een groot deel in de firmware, maar ook voor een deel in hoe de printer in elkaar is gezet. De firmware zit ook goeddeels dichtgetimmerd, dus er is geen manier om daar onderuit te komen.* Voor open source printers is het zo dat je zelf kan kiezen welke onderdelen in inbouwt. Als dan iemand bijvoorbeeld bedenkt dat een andere manier van verwarmen beter is, dan is het een kwestie van onderdelen aankopen, relevante zaken uitprinten en dan installeren. Veel printers waren voorheen net zo open als open source printers, dus dit was eigenlijk nooit een probleem. Maar met BL printers zit je dus vast in wat BL goed vindt. Dat is een veel beperktere set van onderdelen en opties tot aanpassing.

*technisch gezien kan je een andere firmware inladen via een menu optie, maar omdat alles zo dichtgetimmerd zit is er geen levensvatbare manier om een open source firmware te ontwikkelen. BL bestrijd de ontwikkeling van dit soort firmware ook actief.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 26-06-2025 01:31 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisb1
Ik zie dat niet persee als een nadeel wat er nu wordt gezegd dat alles dichtgetimmerd is.
Je weet wat je hebt, je weet wat je kan verwachten en wat je ziet is wat het doet.

Als je echt wil experimenteren moet je zelfbouw gaan doen ja.
Ook het argument met de algemene voorwaarden, lijkt mij stug dat er een ontwerp niet geprint kan worden, volgens mij werkt die ook offline.

Andere vraag, stel je PLA rol of whatever rol is bijna op, hoe ga je daar mee om? Nieuwe rol pakken voor je begint en de rest weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennisb1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:04:
Ik zie dat niet persee als een nadeel wat er nu wordt gezegd dat alles dichtgetimmerd is.
Je weet wat je hebt, je weet wat je kan verwachten en wat je ziet is wat het doet.

Als je echt wil experimenteren moet je zelfbouw gaan doen ja.
De grot van Plato ;)
Ook het argument met de algemene voorwaarden, lijkt mij stug dat er een ontwerp niet geprint kan worden, volgens mij werkt die ook offline.
Nu nog wel, maar er zijn genoeg mensen die allerlei regeltjes over het gebruik van 3D-printers willen invoeren. Denk bijvoorbeeld aan het printen van zaken die raken aan het intellectueel eigendom van populaire films of spellen. Als je op LAN mode overgaat zal je bepaalde functionaliteit voor het op afstand kunnen besturen kwijtraken. Deze is bij een Prusa bijvoorbeeld dan nog wel aanwezig. Jet hebt in de modus die met het internet verbindt geen echte controle meer.
Andere vraag, stel je PLA rol of whatever rol is bijna op, hoe ga je daar mee om? Nieuwe rol pakken voor je begint en de rest weg?
Er zit een filamentsensor in om het falen van de print te voorkomen. Dan kan je dus de printer van nieuw filament voorzien en de print hervatten. Maar het is vaak wel prettiger om een print in één keer af te maken. Als je een AMS hebt kan je meerdere rollen laden van hetzelfde type filament en dan kiezen voor rollover.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
ocf81 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:12:

[...]

Als je op LAN mode overgaat zal je bepaalde functionaliteit voor het op afstand kunnen besturen kwijtraken.

[...]

Er zit een filamentsensor in om het falen van de print te voorkomen. Dan kan je dus de printer van nieuw filament voorzien en de print hervatten. Maar het is vaak wel prettiger om een print in één keer af te maken. Als je een AMS hebt kan je meerdere rollen laden van hetzelfde type filament en dan kiezen voor rollover.
Waarom zou je hem via het internet willen bedienen? Ik heb gewoon VPN toegang tot mijn thuisnetwerk waar tevens 24/7 een RDP sessie beschikbaar is als ik al het apparaat extern zou willen bekijken.Gewoon uit nieuwsgierigheid, mij ontbreekt de cloud functionaliteit noodzaak namelijk. Maar ik snap zeker wat je aangeeft en bedoeld!

Ik heb geen AMS erbij besteld, was weer 150 euro extra, vond het nu met totaal bijna 500 euro aan aanschaf (rollen PLA ect ect) wel even prima voor de hobby :o Goed om te weten dat dat kan want zag al dat er zelfs een splicer voor dit soort rollen bestond maar ja kost je ook alweer 40 euro, bijvoorbeeld https://www.sunlu.com/pro...la-abs-petg-pcl-pa-and-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:30

MsG

Forumzwerver

De ams later is vaak veel duurder, en het passief klaar hebben van 4 verschillende rollen is echt super handig.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Dennisb1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Waarom zou je hem via het internet willen bedienen? Ik heb gewoon VPN toegang tot mijn thuisnetwerk waar tevens 24/7 een RDP sessie beschikbaar is als ik al het apparaat extern zou willen bekijken.Gewoon uit nieuwsgierigheid, mij ontbreekt de cloud functionaliteit noodzaak namelijk. Maar ik snap zeker wat je aangeeft en bedoeld!
Ik heb hier al een aantal keer dankbaar gebruik van gemaakt. Bijvoorbeeld: ik zit op kantoor. Vrouw appt: kan je wat printen? Ik zie op afstand dat de juiste kleur(en) in de printer zit, zoek de print op de Bambu Handy app (Makerworld), verzend 'm naar de printer en als ik thuis kom printje klaar. Ideaal :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
Denman schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Ik heb hier al een aantal keer dankbaar gebruik van gemaakt. Bijvoorbeeld: ik zit op kantoor. Vrouw appt: kan je wat printen? Ik zie op afstand dat de juiste kleur(en) in de printer zit, zoek de print op de Bambu Handy app (Makerworld), verzend 'm naar de printer en als ik thuis kom printje klaar. Ideaal :)
Dit kan ook via LANonly als je VPN hebt natuurlijk. Maar dit zijn wel uitzonderlijke use cases natuurlijk dat je last minute iets wil printen.
Daarnaast kan je de rollen toch niet zo laten zitten i.v.m. dat ze vocht aantrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Dennisb1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Dit kan ook via LANonly als je VPN hebt natuurlijk. Maar dit zijn wel uitzonderlijke use cases natuurlijk dat je last minute iets wil printen.
Daarnaast kan je de rollen toch niet zo laten zitten i.v.m. dat ze vocht aantrekken?
Mee eens dat het uitzonderlijk is. Maar makkelijk is het ook ;)

Mijn rollen zijn binnen het jaar meestal wel op en in die tijd ervaar ik eigenlijk geen problemen. Ik zit op zolder en bewaar ze niet in een dichte case. Bij mijn Ender 3 V2 gaf het tegen een jaar soms wat print issues, ik heb ze destijds een tijd in de oven gelegd op 40 graden en dat leek wat te helpen. Vooralsnog merk ik met de A1 totaal geen problemen en nagenoeg al mijn rollen heb ik in december uitgepakt :)

Er zijn op Makerworld overigens mooie cases te vinden die je voor de AMS kan printen, zelfs met uitsparing voor een hygrometer. Ongetwijfeld ook wel voor de A1 zonder AMS.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:13
Het punt met printers is dat gezinsleden, familie en vrienden vaak ook ineens willen printen. En zeker voor het gezin is VPN vaak een stap te ver.
Het grootste nadeel met de firmware lock is dat je het kan vergeten iets als Bondtech INDX in te bouwen zonder support van Bambulab, wanneer het in november uitkomt. En aangezien het een product is dat enigszins concurreert met hun AMS, verwacht ik wat weerstand daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:57
slaapzak schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:11:
ik ben van een ender 3 naar een bambulab p1s gegaan. Wereld van verschil hoe makkelijk bambulab werkt.
Ik ben van de bambulab A1 naar de prusa MK4S gegaan wil niets anders meer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapzak
Nu heb ik geen ervaring met de A1 en MK4S. Voor topicstarter. Er is nu een aanbieding bij bambulab aangezien ze 3jaar bestaan. een P1s is nu bijvoorbeeld afgeprijst van 749 naar 449 en de A1 van 429 naar 289.

Je heb dan de optie om voor bijna hetzelfde geld de P1S te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1
slaapzak schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:33:
Nu heb ik geen ervaring met de A1 en MK4S. Voor topicstarter. Er is nu een aanbieding bij bambulab aangezien ze 3jaar bestaan. een P1s is nu bijvoorbeeld afgeprijst van 749 naar 449 en de A1 van 429 naar 289.

Je heb dan de optie om voor bijna hetzelfde geld de P1S te nemen.
Ik heb nu de A1 gekocht bij Bambulab, het zal ook hoofdzakelijk hobby gebruik zijn en zie wel waar het schip strand, was met de rollen PLA enz nu ook al bijna 500 euro verder dus vind het wel even best :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapzak
Dennisb1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Ik heb nu de A1 gekocht bij Bambulab, het zal ook hoofdzakelijk hobby gebruik zijn en zie wel waar het schip strand, was met de rollen PLA enz nu ook al bijna 500 euro verder dus vind het wel even best :o
misschien een tip wellicht je het nog niet wist. op je telefoon kan je de bambu handy app downloaden. werkt bijzonder goed.
Pagina: 1