FritzRepeater 3000 uitschakelen 5Ghz hogere kanalen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvO1970
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 24-08 15:54
Beste Tweakers,

Is er een mogelijkheid op de FritzRepeater 3000 de hogere 5Ghz banden uit te schakelen ?
(kanalen 100 tot en met 140).

Hij staat in Mesh opstelling- en zou het kanaal moeten overnemen van de Fritzbox 7530 (meshmaster).
In dit geval kanaal 44.

Dit doet de Fritzrepeater ook keurig, alleen de hogere kanalen 100 tot en met 140 blijven geactiveerd staan- en die wil ik juist uitschakelen (te vaak interventie van radar- waardoor wifi compleet wegvalt)

De Fritzrepeater had ik al uit de Mesh gehaald- om 5Ghz-II uit te schakelen (100 t.m. 140 kanalen), maar wordt na apply, gewoon weer geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
De term die je zoekt is "DFS", ofwel "DFS uitschakelen" (dit zou dan ook moeten stoppen met die kanalen beschikbaar houden of gebruiken).

1. Kan je bij de Web UI van de repeater?
2. Kun je in de Web UI iets zien van "DFS" of "kanaal selectie" (i.e. bepaalde kanalen uitschakelen)

Ik heb geen ervaring met die FritzRepeaters dus ik geef je wat algemeen advies.

Check ook eens met een ander apparaat op welke kanalen die repeaters zitten te zenden?
Op Android kan je bijvoorbeeld WifiAnalyzer gebruiken. Misschien gebruiken ze juist wel DFS kanalen, zou juist raar zijn om uit te schakelen / te wijken voor radar wanneer die kanalen niet worden gebruikt.

[ Voor 47% gewijzigd door grasmanek94 op 24-06-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23
Zet die Fritzbox 7530 op een vast kanaal en niet op auto, dan gaat hij niet uit zichzelf een DFS kanaal gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvO1970
Ben(V) schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:28:
Bedankt Ben, voor je reactie...

Zet die Fritzbox 7530 op een vast kanaal en niet op auto, dan gaat hij niet uit zichzelf een DFS kanaal gebruiken.
Dat is nu juist het probleem; als ik de 7530 bijv. op kanaal 44 zet, blijft de FritzRepeater 3000 ook uitzenden op de hogere kanalen 100 tot en met 140- ondanks dat ik dit op 7530 heb vastgezet op kanaal 44.

De instellingen worden wel overgenomen (dus band I van de 5Ghz op kanaal 44) door de FritzRepeater 3000, maar band II van de 5Ghz kan ik met geen mogelijkheid uitschakelen op de FritzRepeater 3000- en deze blijft dus uitzenden.

Schakel ik op de 7530 de 5Ghz uit; heb ik helemaal geen 5Ghz meer; ook niet op de FritzRepeater- en dat is nu ook weer niet wenselijk.

Kortom: hoe kan ik afdwingen dat de 7530 en de 3000 repeater binnen de banden 36 tot en met 52 blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23
Die repeater zou de router moeten volgen volgens de documentatie.
Ik zou even proberen om die repeater opnieuw de wifi setting te laten overnemen, dat gebeurd namelijk maar een keer dus als je iets in de router daarover verandert moet dat opnieuw.

Als dat niet werkt zou ik even contact opnemen met Fritz.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvO1970
Ben(V) schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:05:
Die repeater zou de router moeten volgen volgens de documentatie.
Ik zou even proberen om die repeater opnieuw de wifi setting te laten overnemen, dat gebeurd namelijk maar een keer dus als je iets in de router daarover verandert moet dat opnieuw.

Als dat niet werkt zou ik even contact opnemen met Fritz.
Bedankt Ben...dat zal ik idd eerst eens proberen...wie weet..
Pagina: 1