Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
Dit is inderdaad niet zo eenvoudig als een juiste adapter kopen, die op de XT90-stekker van je accu drukken en alles gaat goed. De XT90-stekker wordt namelijk gebruikt voor allerhande accu's met verschillende samenstellingen. Loodaccu's gebruiken ze bijvoorbeeld ook, en die hebben een totaal andere laadkarakteristiek en andere spanningen dan een LiPo-accu. Dat is de reden waarom je geen goedkope oplossing gaat vinden hiervoor. Simpelweg een adapter met een XT90-stekker is namelijk gewoonweg gevaarlijk, want er is één situatie waarin dit een 'oke' oplossing is, en talloze waarbij het voor brand gaat zorgen.In plaats daarvan zit er een XT90 aan en moet de stroom op een andere manier naar get apparaat komen en de opladers die er zijn met 230v huis stekker zijn veel te duur €600+. Wat is de beste optie hier?
Wat is dan wel de juiste oplossing? Een setje van:
- Een slimme acculader met balansfunctionaliteit
- Een voeding die 230V omvormt naar een spanning waar de slimme acculader mee kan omgaan en die voldoende vermogen kan leveren voor de laadstroom van de accu (en hier wil je niet op besparen, want goedkope voedingen kunnen heel gevaarlijk zijn!)
https://wetronic.nl/isdt-AIR8-smart-charger-1-8s-500w-20a_nl

En een kwaliteitsvoeding. Kwaliteitsvoedingen zijn jammer genoeg gewoon niet goedkoop, daar tel je met gemak boven de €100 voor neer. Een voorbeeld van een goede voeding die in combinatie met bovenstaand apparaat gebruikt kan worden is deze: https://www.conrad.nl/nl/...c-21-a-504-w-1293110.html
Disclaimer: Ik heb zelf geen ervaring met deze acculader en hoe deze functioneert. Ik sluit niet uit dat de spanning die de voeding moet kunnen leveren ten minste de hoogst mogelijk te behalen accuspanning moet zijn voor het geheel om goed te functioneren. Zoek dit even goed uit voordat je tot koop overgaat!
Tot slot heb je nog de spullen nodig om het hele handeltje aan elkaar te kunnen knopen. De accu die je wilt laden kan direct in de stekkers in de rechterkant van de bovenstaande slimme acculader, maar de acculader zelf moet ook van stroom worden voorzien d.m.v. een XT90 stekker. Daarvoor kan je iets als dit gebruiken:

Al met al kom je snel aan de €200. Dat is ook de uitleg waarom die apparaten met een 230V stekker zo duur zijn: die hebben deze onderdelen ingebouwd, en dan zit er nog een stukje productiekosten bovenop voor een behuizing en de gebruikersinterface.
Dus kan het goedkoper? Zeker. Maar kan het voor minder dan €100? Eigenlijk niet, tenzij je niet bang bent om brand te krijgen.
[ Voor 95% gewijzigd door naarden 4ever op 24-06-2025 09:39 ]
De lader mag vanaf 10v gevoed worden maar wil je aan de 800w komen heb je een flinke voeding nodig. Een optie hierin zijn de 12v HP servervoedingen die overal voor een schijntje worden aangeboden. Die zijn vindbaar van 650 tot zelfs 1200 watt.
Hier dan een hele lijst van wat er zoals aan server voedingen te vinden is en hoe ze aan te passen zodat ze aan gaan en waar de spanning vanaf te trekken. https://www.rcgroups.com/...ert-Server-Power-Supplies
Overigens hier nog een topic over die toolkit lader waar mensen niet zo tevreden over zijn https://www.rctech.net/fo...oolkitrc-m8d-charger.html
[ Voor 12% gewijzigd door memphis op 24-06-2025 10:13 ]
Kan niet stoppen met ontploffen!
De 8S is 38.5 AH, weegt 3,35 kg en heeft een max charge current van 20A, maar optimaal is 8A.Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:11:
Hoeveel Ah is je accu, en met hoeveel C mag je die laden? Dan weet je ook ongeveer hoeveel W je lader moet zijn. Echter bij een 8S accu vrees ik dat je gauw een enorm grote voeding nodig hebt.
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
Dan heb je in theorie aan een 250w voeding al genoeg.peize9 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:27:
[...]
De 8S is 38.5 AH, weegt 3,35 kg en heeft een max charge current van 20A, maar optimaal is 8A.
Mijn berekening zegt 270 (8x4.2v en dan x 8A) en dan zou ik voor minimaal 300 of meer gaanBob Popcorn schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:30:
[...]
Dan heb je in theorie aan een 250w voeding al genoeg.
Zoals: https://serverlama.com/pr...381-101-671797-001-refurb
oh excuus ik rekende met 3,7vmemphis schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:27:
[...]
Mijn berekening zegt 270 (8x4.2v en dan x 8A) en dan zou ik voor minimaal 300 of meer gaan
Zoals: https://serverlama.com/pr...381-101-671797-001-refurb

Ik gebruik deze voeding zelf ook om 6s accu’s te laden. Ik heb hem open geschroefd, en de originele kabel vervangen door een nieuwe met XT60 connector. Een andere optie is om een adapter van Xbox 360 naar Xbox one te kopen (5,00 euro bij Ali) en deze kabel door te knippen en te voorzien van de XT90 connector.
Ps. Er zijn verschillende modellen van de Xbox 360 voedingen. De oudere hebben meer vermogen.
wat je nog nodig hebt is een verloopje van xt90 naar xt60 voor in de ISDT lader. (female voor de XT60 kant die in de lader gaat en male voor de xt90 kant die in de accu gaat)
Ook heb je nog een adapter nodig voor die lader. Meeste laders werken op DC naar DC zo ook die ISDT Air 8 lader en heb je dus nog een adapter nodig van AC naar DC. Ook deze AC naar DC adapter heeft een XT60 female nodig die weer in de ISDT lader kan. Gezien je op de hoogste voltage gaat laden wat die lader kan, geef de lader dan ook een zo hoog mogelijke voltage, daardoor laad hij efficienter en kan hij sneller laden, druk je in die lader maar 12v dan laat hij niet zo snel meer en komt hij nauwelijks bij de 250 watt bij 8S laden. Ik raad dus aan een 24v tot 34v adapter te halen, des te hoger des te beter. echter niet hoger dan 34v want dan val je buiten de specificaties van de lader. en dan van minimaal zo'n 10 Ampere maar ik zou 15A aanraden, zeker als je een adapter van 24v volt hebt.
3.7v x 8S (8cellen) = 29,6v
Dit mag je tot 8A laden en heb je dus inderdaad zo'n 250 watt lader & adapter nodig.
Je kan in principe ook voor minder gaan dan 250 watt dan laad hij wat trager, is in principe ook beter voor je accu's. Verder heb je een 38.5Ah accu, dit zou betekenen dat je er zo'n 5 uur over doet om dit op te laden met 250 watt. Ik moet wel zeggen dat je accu pakket ietwat aan de lichte kant is. Het zou ongeveer moeten kunnen kloppen maar toch.
De laadspanning per cel is 4.2v....Galinsky schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:11:
3.7v x 8S (8cellen) = 29,6v
Dit mag je tot 8A laden en heb je dus inderdaad zo'n 250 watt lader & adapter nodig.
[ Voor 41% gewijzigd door peize9 op 29-06-2025 11:30 ]
je dat is de maximale spanning we rekenen normaliter met nominale spanning. maar bij accu vol heb je inderdaad gelijk.
Als je vermogens van voedingen gaat berekenen moet je niet van nominaal uitgaan maar van het maximale en zelfs dan is mijn advies om het iets verder te overdimensioneren zodat de voeding niet op zijn grenzen werkt.Galinsky schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:00:
[...]
je dat is de maximale spanning we rekenen normaliter met nominale spanning. maar bij accu vol heb je inderdaad gelijk.
Ja ik zat fout met mijn berekening, en overdimensioneren is zeker een goed idee ivm laadverliezen en een stukje overhead van de voeding zelf. 4,2v is de juiste spanning om mee te rekenen.memphis schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:07:
[...]
Als je vermogens van voedingen gaat berekenen moet je niet van nominaal uitgaan maar van het maximale en zelfs dan is mijn advies om het iets verder te overdimensioneren zodat de voeding niet op zijn grenzen werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Bob Popcorn op 30-06-2025 10:52 ]