Betonfundering stalen kolom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl00pkogel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 20:33
Beste klussers,

Ik wil in het midden van mijn werkplaats (lees: oude schuur) een HEA160 als staander plaatsen om het dak te ondersteunen. Deze zakt namelijk behoorlijk door.

In de werkplaats ligt een betonnen dekvloer van een paar cm dik, niet genoeg om een dak met sneeuw te kunnen dragen lijkt me. Ik wil daarom een fundering gaan storten. Ik heb een gat van 50x50x50cm uitgegraven op de plek waar de kolom moet komen te staan, en was van plan om hier een laag folie in te leggen, een bekisting te maken en daar beton in te gieten (tot op het niveau vd bestaande vloer). Op deze nieuwe fundering komt dan een stalen plaat van 32x32cm waar ik de HEA160 op zal lassen

Is dit de juiste manier? Is een funderingstegel noodzakelijk, of niet aangezien ik alles toch min of meer vol ga storten? Is een bekisting uberhaupt noodzakelijk of kan ik ook gewoon folie in het gat leggen en alles volkiepen met beton?

Het gat in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s8w_97H2h8LmSoRYYoHnJLz0PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDtYepXi5NxATH8kLVka46hg.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via sl00pkogel op 24-06-2025 14:44)

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-07 07:26
Gdzr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Waar baseer je dat op? Hele aanbouwen inclusief fundering worden op EPS gezet. Als dat niet zou kunnen, waarom bestaan dit soort dingen dan: https://www.sleiderink.nl...rkist-funderingsbekisting
Een gewapende betonplaat die tevens fundering is kun je op EPS leggen maar niet een kolom. Bij een plaat wordt het gewicht over een groot oppervlak verdeeld.

Ik zou het gat taps uitgraven, wat breder aan de onderkant voor (nog) meer draagvermogen. Ook wat wapeningsijzer toevoegen. Je kunt meteen draadeinden in de beton doen om de stalen plaat te monteren.
Er hoeft geen bekisting gemaakt te worden, folie erin en helemaal volgieten met beton. Deze constructie hoeft niet door extra wapening aan de vloer vastgemaakt te worden.
Het dak heeft het, tot nu toe, ook gehouden zonder steunpilaar en is alleen wat doorgezakt. Deze ondersteuning hoeft geen heel huis te dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door vogelmans op 24-06-2025 09:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
Ten eerste, iets met constructeur ;) .
Maar om je daar niet mee af te schepen...
Ik moest voor de kolommen van mijn garage in de betonplaat de plekken waar een kolom komt, verdikken tot 30cm (ipv. De 15cm van de rest) en wapening dubbel uitvoeren en 1 bij 1m oppervlak.

Let wel, de wapening is dus onderdeel van de wapening in de totale fundering. Dus ik denk dat je er sowieso niet aan ontkomt om wapeningstaven in je vloer te boren zodat het deel dat je gaat storten ook onderdeel.van de vloer wordt.

Verder doe er mee wat je wil. Ik geef nergens garanties op. Alles is voor eigen risico ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:11
Als de ondergrond klei of veen is werkt zo'n enorm blok beton eerder als ballast die je dak omlaag trekt dan als fundering denk ik. Maar op stevig zand gaat dit denk ik wel goed.Heb je sonderingen uit de omgeving?
Verder heb ik geen kennis van bouwen ofzo, dus luister vooral naar anderen die op dit topic reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
Aanvulling; interessant muurtje ben je aan het bouwen. Dat wordt zo wonky als de pest. Je moet minimaal 60x40 gebruiken dus dat het frame 60mm dik is. 40x40 is echt te dun en doet nix als je er een keer hard tegenaan duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
wlmpie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:36:
Als de ondergrond klei of veen is werkt zo'n enorm blok beton eerder als ballast die je dak omlaag trekt dan als fundering denk ik. Maar op stevig zand gaat dit denk ik wel goed.Heb je sonderingen uit de omgeving?
Verder heb ik geen kennis van bouwen ofzo, dus luister vooral naar anderen die op dit topic reageren.
Ondanks het zelf toegeschreven gebrek aan kennis, is je advies helemaal prima ;)

Een sondering is hier nodig. Je moet echt weten op wat voor grond je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl00pkogel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 20:33
Als ik uitga van 0,2N/mm2 (conservatief voor deze regio) kom ik uit op 5 ton draagvermogen. Zou ruim voldoende moeten zijn.

Het ging me meer om de procedure om deze fundering te maken. Ik was van plan om:
- zand in het gat te verdichten
- folie op de bodem te leggen
- bekisting & wapeningskorf te maken
- beton storten tot 5cm onder de bestaande vloer
- bekisting verwijderen
- de fundering rondom aanvullen met zand
- bovenste 5cm beton storten zodat alles weer gelijk ligt met de bestaande vloer

Is dit een beetje een gebruikelijke werkwijze voor zo'n soort fundering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 10:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Geen bekisting maken, is niet nodig. Gewoon spaaien, plastic er in tot aan onderrand beton, en in 1x volstorten.

30cm dik, 2 stukjes wapening net.

Ik zou dit ook niet met stekken vastzetten aan het bestaande beton. Het kan net zo goed zijn "eigen ding" zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-06-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:06
Ik zit met dezelfde uitdaging in onze woonkamer. Zou je hier dan wel of geen laagje eps inleggen en dan pas volstorten? Bij ons gaat namelijk de vloer er nog een keer tot het zand er uit en dan is er een kleine koudebrug in vergelijking met de rest van de vloer. Misschien is het overkill, aangezien alle andere funderingen waar de muren op staan ook niet geïsoleerd zijn natuurlijk.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:23

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gdzr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:33:
Ik zit met dezelfde uitdaging in onze woonkamer. Zou je hier dan wel of geen laagje eps inleggen en dan pas volstorten? Bij ons gaat namelijk de vloer er nog een keer tot het zand er uit en dan is er een kleine koudebrug in vergelijking met de rest van de vloer. Misschien is het overkill, aangezien alle andere funderingen waar de muren op staan ook niet geïsoleerd zijn natuurlijk.
EPS hoort niet onder een fundering en zeker niet eentje die nog een kolom moet dragen. Onder een dekvloer van een woonkamer is het uiteraard wel geschikt.

In een soortgelijk geval heb ik inderdaad de (zand)grond verdicht, plastic op de bodem gelegd en een aantal gaten geboord in de zijkanten van het uitgebroken beton om daar betonijzers in te tikken. Vervolgens volgestort met beton. Ik ben het wel eens met de Tweakers hierboven dat je wat meer zekerheid moet hebben over welke bodem je nu precies hebt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
DexterDee schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:47:
[...]

EPS hoort niet onder een fundering en zeker niet eentje die nog een kolom moet dragen. Onder een dekvloer van een woonkamer is het uiteraard wel geschikt.
Waar baseer je dat op? Hele aanbouwen inclusief fundering worden op EPS gezet. Als dat niet zou kunnen, waarom bestaan dit soort dingen dan: https://www.sleiderink.nl...rkist-funderingsbekisting

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-07 17:29
Vergeet niet het beton aan te trillen :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-07 07:26
Gdzr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Een gewapende betonplaat die tevens fundering is kun je op EPS leggen maar niet een kolom. Bij een plaat wordt het gewicht over een groot oppervlak verdeeld.

Ik zou het gat taps uitgraven, wat breder aan de onderkant voor (nog) meer draagvermogen. Ook wat wapeningsijzer toevoegen. Je kunt meteen draadeinden in de beton doen om de stalen plaat te monteren.
Er hoeft geen bekisting gemaakt te worden, folie erin en helemaal volgieten met beton. Deze constructie hoeft niet door extra wapening aan de vloer vastgemaakt te worden.
Het dak heeft het, tot nu toe, ook gehouden zonder steunpilaar en is alleen wat doorgezakt. Deze ondersteuning hoeft geen heel huis te dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door vogelmans op 24-06-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
vogelmans schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Ik zou het gat taps uitgraven, wat breder aan de onderkant voor (nog) meer draagvermogen. Ook wat wapeningsijzer toevoegen. Je kunt de vloerwapening (stalen pin) laten doorlopen in de pilaar.
Thanks! Klinkt ook wel logisch inderdaad, alle belasting van de kolom komt immers maar op die ene 50cm2, ipv verdeelt over Xm2.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:07
bleiblei schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:36:
Aanvulling; interessant muurtje ben je aan het bouwen. Dat wordt zo wonky als de pest. Je moet minimaal 60x40 gebruiken dus dat het frame 60mm dik is. 40x40 is echt te dun en doet nix als je er een keer hard tegenaan duwt.
Valt wel mee hoor als je er underlayment of gips vezel platen tegenaan schroeft en het is maar een schuur he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvandeveen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-06 14:42
Veel is hierboven al genoemd, maar ik wil nog een aanvulling geven die misschien handig is: als je de fundering t.z.t. echt wil koppelen aan een nieuw stuk vloer of een bovenbouw, kun je overwegen om instortvoorzieningen te gebruiken — dus bijvoorbeeld draadeinden of stekken op vaste posities. Dat maakt later verlijmen of lassen/ankeren een stuk makkelijker en netter.

Ook qua wapening: als je alleen een netje gebruikt, verdeelt dat horizontaal wel de krachten, maar verticale dwarswapening (bijv. beugels of korf) kan helpen tegen scheurvorming als de belasting puntvormig is (zoals bij een HEA-kolom).

Tot slot nog iets dat ik niet terugzag: als je een kolom hebt met een kleine voetplaat (zoals 32x32 cm op 50x50 beton), let dan op centrering en mogelijke excentriciteit van belasting. Dit kan met name bij sneeuwbelasting of wind wel iets doen qua moment op de rand van je fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
sl00pkogel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:34:
Als ik uitga van 0,2N/mm2 (conservatief voor deze regio) kom ik uit op 5 ton draagvermogen. Zou ruim voldoende moeten zijn.

Het ging me meer om de procedure om deze fundering te maken. Ik was van plan om:
- zand in het gat te verdichten
- folie op de bodem te leggen
- bekisting & wapeningskorf te maken
- beton storten tot 5cm onder de bestaande vloer
- bekisting verwijderen
- de fundering rondom aanvullen met zand
- bovenste 5cm beton storten zodat alles weer gelijk ligt met de bestaande vloer

Is dit een beetje een gebruikelijke werkwijze voor zo'n soort fundering?
Helemaal prima allemaal, maar draagkracht van de grond kun je niet bepalen op basis van een regio. Behalve als je in de Flevopolder woont.
De kans bestaat dat het op deze manier allemaal helemaal goed komt. Maar als jij daar net een plak slappe klein of een laag veen onder hebt zitten, bestaat de kans ook dat het flink gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:47
Ik ben wel nieuwsgierig geworden ( staal constructeur).

Wat maakt dat je denkt dat je balk te ver doorbuigt? Onder welke belasting en hoe ver? En op welke plek?
Je doet een paar aannames over de mate van doorbuiging en bij sneeuwbelasting.
Meestal is sneeuw belasting voor de nok niet maatgevend. Als een constructie netjes is berekend ( en gemaakt) volgens geldende normen, moet je dak gewoon in staat zijn de belasting te kunnen weerstaan.

Persoonlijk zou ik liever geen kolom in het midden willen. Heb je de optie doordacht om de doorbuigende balk aan de onderzijde te verstijven en te bevestigen van muur tot muur?

Ik weet zelf weinig van beton, dus vond het wel interessant te lezen hoe er over eventuele fundering van de balk gesproken wordt.

Succes!

[ Voor 24% gewijzigd door Badd Yass op 24-06-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 19:48
Ik moest aan deze video denken, van practical engineering, die een optimale constructie tussen je HEA profiel en een betonnen fundatie uitgebreid beschrijft:
YouTube: What’s the Deal with Base Plates?
Het is misschien overkill, maar hier wordt met voorbeelden uitgelegd hoe men het stalen profiel voorziet van een basisplaat, deze met moeren op draadeinden op hoogte stelt, en vervolgens de kier tussen de basisplaat en de fundatie vult met 'grout' (voegmiddel) voor optimale drukverdeling tussen de aangelaste stalen montageplaat en betonnen fundatie.

[ Voor 5% gewijzigd door WTBram op 25-06-2025 00:04 ]

Have no fear, the engineer is here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:47
Met doorbuiging zelf, hoeft iets niet per se stuk te gaan.
Dat is anders als er ook instabiliteit ontstaat. Wat wordt de lengte van je kolom? En hoe ga je die aan je doorbuigende dak bevestigen? Kan de kolom potentieel gaan hangen aan je dak?
Pagina: 1