Buiten schilderwerk: zijdeglans of hoogglans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hebben een jaar geleden een nieuw huis gekocht en zien nu dat het na 6 jaar wel tijd is om te schilderen, het huidige schilderwerk is zijdeglans vanaf de bouw.

We zien bij onze buren vooral hoogglans aan de buitenkant, terwijl wij het idee hadden zijdeglans te kiezen. Maar we lazen dat we het dan zo'n 2 jaar sneller zouden moeten laten schilderen over zoveel jaar.

Ik heb natuurlijk al ChatGPT advies gevraagd, maar wil graag persoonlijke meningen. Wat is verstandig om te doen: zijdeglans of hoogglans afgezien van smaak?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:06
Hoogglans is veel beter bestand tegen zonlicht.
Zijdeglans verouderd inderdaad sneller.
Vooral donkere kleuren hebben hier veel last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je krijgt toch een mening: ik wil onder geen voorwaarde hoogglans op mijn huis, het ziet er naar mijn mening echt niet uit..dat betekende dat ik bij mijn vorige huis met name het oud hollands groen vrij snel iets aan moest doen. (vaak 4 jaar) ik kon er makkelijk bij en kocht toen altijd gewoon wat in de aanbieding was (flexa of histor oid)
In mijn nieuwe huis gebruik ik sikkens rubbol en een wat lichtere kleur en ik moet zeggen dat het na 4 jaar nog niets vertoond. ik denk dat er ook nog wel verbeteringen in de verfsystemen is gekomen. maar hoogglans zal altijd winnen van zijde glans omdat hoogglans meer zon refelecteerd, het onderliggende hout wordt dus minder warm en daarmee blijft het stabieler, wat erg belangrijk is voor een goede verflaag. vandaar dat donkere kleuren erger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Interessante materie. Onze buren kiezen dus allemaal hoogglans, niet dat wij dat dan ook moeten doen, maar eenheid is netjes en ik houd van kwaliteit. Maar zijdeglans is wel wat netter, maar we zien dat dat na 6 jaar wel mat is geworden. Dat willen we liever niet.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Hoogglans word vanzelf zijdeglans.

Zelf heb ik Ral 9010 of iets dergelijks op mijn kozijnen zitten.
Dit hebben we pas na 10 jaar opnieuw hoeven schilderen.

Ook heb ik rijtuigen groen (heel donker groen) wat aan de zuidkant gewoon heel snel achteruit gaat.
Nu heb ik er al 6 jaar Sikkens Rubbol XD High Gloss op zitten, en dat is nu wel echt doffer aan het worden.
Het is nog niet mat.

We hadden in eerste instantie een zijdeglans gedaan, maar dat bubbelde door de hitte gewoon los van het hout. dat kon ik na 2 jaar al schuren en overnieuw doen.
Daarna weer zijdeglans, en dezelfde standtijd.

Toen gingen de buren verbouwen en kozen zij voor een matte verf, en heb ik ook matte verf genomen.
Dat was binnen een jaar al lelijk. Het verkrijtte helemaal.

Toen overgestapt op Sikkens Rubbol XD High Gloss, en ik doen voor de donkere vlakken nooit meer wat anders. Ja het glimt behoorlijk het eerste jaar, maar dat neemt af.
Voordeel is dat als je verf 4 jaar oud is, en de buren zijdeglans gaat schilderen, jouw hout er nog net zo mooi uit ziet als hun vers geschilderde houtwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Afegzien van smaak os hoogglans beter. Verouderd minder snel, vuil spoelt er beter af waardoor de lak ook beter blijft. Ik heb het op de meeste plekken gebruikt in Ral 9010 en 'grachtengroen' en daar zie je ook de verschillen in verf kwaliteit: de betere (hier ook sikkens rubbol XD of nog beterL De IJssel double coat 2 componenten) blijft veel langer glanzen.

Echter wil het ook ook wat en heb ik de vouwdeuren naar de tuin toe wel in zijdeglans antraciet gedaan. Dan maar iets vaker schilderen, hoogglans is daar echt geen porum.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 24-06-2025 09:57 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dat maakt het inderdaad wel lastig, we kunnen bij de buren goed zien hoe het wordt en het glanst behoorlijk, maar aan de andere kant, hoe vaak heb je daar last van? En als het in 2 jaar van hoogglans langzaam zijdeglans wordt dan vinden we dat ook prima.

Wil gewoon niet over 5-6 jaar alweer aan het schilderwerk moeten denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:34
THE_BASE schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:08:
Wil gewoon niet over 5-6 jaar alweer aan het schilderwerk moeten denken.
Dan altijd hoogglans kiezen voor buitenschilderwerk, veel duurzamer dan zijdeglans. De enige reden om voor zijdeglans te kiezen zou smaak zijn. Buitenschilderwerk is in principe altijd hoogglans vanwege de duurzaamheid.

[ Voor 20% gewijzigd door IceM op 24-06-2025 11:57 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

paQ

Het ligt echt aan de stijl van het huis.
Hoogglans moet 'passen' imo. In alle andere gevallen > zijdeglans.

offtopic:
vaal wordend hoogglans is ook niet mooi overigens

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:06:
Het ligt echt aan de stijl van het huis.
Hoogglans moet 'passen' imo. In alle andere gevallen > zijdeglans.

offtopic:
vaal wordend hoogglans is ook niet mooi overigens
Vandaar ook de afweging, we hebben een strak afgewerkt huis met witte stenen en donkergrijze kozijnen. Je moet denken aan onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c3BzbwVsP-jw09Stx0p06VB8Fs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B2INoK2MwZ315Cl2HkuOZVkz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
THE_BASE schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Vandaar ook de afweging, we hebben een strak afgewerkt huis met witte stenen en donkergrijze kozijnen. Je moet denken aan onderstaand.
[Afbeelding]
Hoogglans staat daar prima op.
Het is eerder bezwaarlijk bij monumentale panden.

Hoogglans is na een jaar of 2 een stuk minder glanzend.
En als je het niet elke keer poetst komt er ook wel wat stof op dat het wat meer een zijdeglans uitstraling geeft.

Vers geschilderd is het inderdaad nogal heftig, maar dat is nieuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Hoogglans staat daar prima op.
Het is eerder bezwaarlijk bij monumentale panden.

Hoogglans is na een jaar of 2 een stuk minder glanzend.
En als je het niet elke keer poetst komt er ook wel wat stof op dat het wat meer een zijdeglans uitstraling geeft.

Vers geschilderd is het inderdaad nogal heftig, maar dat is nieuwigheid.
Dank voor je uitleg, we gaan voor hoogglans. Schilder begint vrijdag, ben benieuwd als het allemaal weer netjes geschilderd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

paQ

Ik zou dan juist weer zijdeglans doen :')

Maar het is JOUW huis en JOUW smaak.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:31

K1p

Nu kan elke 5 jaar schilderen natuurlijk geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Na 5 jaar heb je toch vaak sowieso al wel weer wat plekjes/barstjes e.d. waardoor het wel weer een likje verf kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:32

LankHoar

Langharig tuig

@THE_BASE gezien je het liefst zo lang mogelijk niet meer bezig zijn met het schilderwerk, zou ik ook zorgen dat de schilder goede verf gebruikt. D.w.z. of Sigma of Sikkens, en dan niet de bouwmarkt variant :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zal sowieso nog eens vragen welke verf er wordt gebruikt, hij heeft ons vorige huis ook geverfd en het was wel een pro-merk meen ik mij te herinneren.

We hoeven echt niet 10 jaar met het schilderwerk te doen, maar 5 jaar vind ik wat kort. Als we 6-7 jaar vooruit kunnen is dat ook prima. Ware het niet dat de hele straat inmiddels hoogglans heeft gekozen en dat me deed twijfelen: voor de eenheid en de duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:59

kujinshi

seven heroes

LankHoar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:37:
@THE_BASE gezien je het liefst zo lang mogelijk niet meer bezig zijn met het schilderwerk, zou ik ook zorgen dat de schilder goede verf gebruikt. D.w.z. of Sigma of Sikkens, en dan niet de bouwmarkt variant :)
Ik ben zelf van de Wijzonol, bevalt zeer goed en verft lekker weg. Op mijn noordgevel bleef dat wel 20 jaar netjes strak zitten. Op zuid wel elke 5 jaar zeker schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:20:
Na 5 jaar heb je toch vaak sowieso al wel weer wat plekjes/barstjes e.d. waardoor het wel weer een likje verf kan gebruiken?
Ik vraag me dan af of ik gewoon geluk heb of een hele goede schilder en goed verf?

Het zit er inmiddels 6 jaar op, zijdeglans van Sigma S2U Satin met bijbehorende Sigma grondverf.
Ik zie gewoon niet dat het anders is dan 6 jaar geleden. Geen verkleuring, geen krasjes geen barsten.
Hoogstens een plekje waar je een keer met een fiets tegenaan stoot.

Verf zit op zowel noord, zuid en oost.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueKeenan op 24-06-2025 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
BlueKeenan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Ik vraag me dan af of ik gewoon geluk heb of een hele goede schilder en goed verf?

Het zit er inmiddels 6 jaar op, zijdeglans van Sigma S2U Satin met bijbehorende Sigma grondverf.
Ik zie gewoon niet dat het anders is dan 6 jaar geleden. Geen verkleuring, geen krasjes geen barsten.
Hoogstens een plekje waar je een keer met een fiets tegenaan stoot.

Verf zit op zowel noord, zuid en oost.
Toevallig wit of een andere lichte kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik snap de overweging inderdaad om voor zijdeglans te kiezen.
Maar voor buitenschilderwerk is dit inderdaad minder verstandig, om de redenen die hier al zijn aangehaald.

Bij veel mensen zie ik binnen ook overal hoogglans, tot de meubels aan toe. Voor mij een dikke no-go. Ik heb afgelopen jaar alle 10!! mijn binnendeuren én de kozijnen voorzien van een nieuwe laag verf. Zijdeglans in plaats van de inmiddels aan vervanging toe zijnde hoogglans laag.
Beste keuze die ik ooit gemaakt heb... Ziet er veel strakker uit, en minder plastic.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:21:
Ik snap de overweging inderdaad om voor zijdeglans te kiezen.
Maar voor buitenschilderwerk is dit inderdaad minder verstandig, om de redenen die hier al zijn aangehaald.

Bij veel mensen zie ik binnen ook overal hoogglans, tot de meubels aan toe. Voor mij een dikke no-go. Ik heb afgelopen jaar alle 10!! mijn binnendeuren én de kozijnen voorzien van een nieuwe laag verf. Zijdeglans in plaats van de inmiddels aan vervanging toe zijnde hoogglans laag.
Beste keuze die ik ooit gemaakt heb... Ziet er veel strakker uit, en minder plastic.
Wij hebben binnen zijdeglans, daar wil ik absoluut geen hoogglans. Maar voor buiten nu de schilder aangegeven dat we hoogglans willen, dat zal vanzelf wel zijdeglans worden dan. Mocht het toch geen goede keuze zijn geweest: zien we over een jaar of 8 dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
THE_BASE schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:57:
[...]

Wij hebben binnen zijdeglans, daar wil ik absoluut geen hoogglans. Maar voor buiten nu de schilder aangegeven dat we hoogglans willen, dat zal vanzelf wel zijdeglans worden dan. Mocht het toch geen goede keuze zijn geweest: zien we over een jaar of 8 dan wel weer.
Zo dacht ik ook ooit, omdat men dat toen ook riep, maar het wordt geen zijdeglans, het wordt ongelijk vaal geworden hoogglans. en zijdeglans wordt ook (ongelijk) valer, maar dan heb ik dus de eerste jaren wel wat ik wil ipv nooit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:41
Heb op m’n voordeur (donder grijs) zijdeglans van sigma allure satin glos maar vind hem toch al snel dof worden. Volgende x weer de gewone sigma allure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Het wordt er zo ook niet makkelijker op, haha. Wel interessant al die meningen. Volgens mij is het uiteindelijk toch een kwestie van smaak als het niet enorm veel jaren scheelt tot het over moet worden geschilderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:36
FRANQ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:33:
Hoogglans is veel beter bestand tegen zonlicht.
Zijdeglans verouderd inderdaad sneller.
Vooral donkere kleuren hebben hier veel last van.
Ik zou denken dat verf langer meegaat als het meer zonlicht weerkaatst (dus minder absorbeert). Dus inderdaad een lichte glanzende verf. En natuurlijk een goede kwaliteit verf. Naast duurzaamheid speelt smaak misschien ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We hebben het huis met voortuin op het oosten, daar staat een rij bomen en dus weinig zon. Aan de achterkant het westen en dus vanaf een uur of één volle zon. Vandaar ook de keuze voor hoogglans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortellica
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:24
Zijdeglans is vochtregulerend en hoogglans niet, tegenwoordig maakt het niet meer uit qua sterkte hoogglans of zijdeglans....... wel een goed merk verf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:08
Onze schilder was vrij resoluut dat je beter hoogglans kunt kiezen omdat het onder andere veel langer mee gaat. Ik moet zeggen dat ik de uitkomst in de eerste weken te glanzend vond, alsof het steeds nat was. Maar nu we wat maanden verder zijn ziet het er al veel beter uit. Bij ons zat er een middel in de grondverf wat na verloop van tijd naar boven komt om de glans te behouden. Nu ben ik wel zeer tevreden met het eindresultaat, al maanden gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zenomyscus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:36:
Onze schilder was vrij resoluut dat je beter hoogglans kunt kiezen omdat het onder andere veel langer mee gaat. Ik moet zeggen dat ik de uitkomst in de eerste weken te glanzend vond, alsof het steeds nat was. Maar nu we wat maanden verder zijn ziet het er al veel beter uit. Bij ons zat er een middel in de grondverf wat na verloop van tijd naar boven komt om de glans te behouden. Nu ben ik wel zeer tevreden met het eindresultaat, al maanden gelukkig.
Goed om te horen, dan voor je bijdrage. Buren verderop hebben het net gedaan, veel te glanzend. Maar hiernaast een jaar geleden gedaan met hoogglans en dat is nu minder glanzend en ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:27
Je hebt tegenwoordig ook semi gloss van Sikkens Rubbol. Is net een tikje minder glans.
Pagina: 1