Tuinberegening verneveling door waterdruk te hoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:19
Ik heb een 6 zones bij mijn beregingsinstallatie:
  • 1 zone 2x Rainbird 3500
  • 3 zones met elk 2x Rainbird 5000
  • 1 zone 4x rainbird 1800
  • druppelslang(ongeveer 180m met tussenafstand van 50cm tussen druppelaars)
De aanvoer is een waterput van 10m3 en als deze leeg is schakelt hij automatisch over naar de waterleiding. De gebruikte kranen zijn Irritrol 205 magneetventielkranen.

Sinds ik een pomp heb toegevoegd(een Pedrollo FUTURE JETm 2C met een Presflo PF1215) moet ik mijn sproeiers heel ver terugdraaien om te voorkomen dat ze ver naast het grasveld sproeien. Ik heb daarnaast al de kleinste nozzle op de sproeiers gemonteerd maar nog moet ik ze ver terug draaien.

De groep met de Rainbird 3500 geeft nu best wel veel mist doordat het water verneveld, waarschijnlijk is de druk dan ook te hoog. Ditzelfde is in minder mate het geval bij 2 rainbird 5000 sproeiers.

Ik zou dit graag willen oplossen en kwam hierbij op de drukbegrenzers van Rainbird https://irritech.nl/search?search=druk%20begrenzer

Kan ik het beste 1 drukbegrenzer voor het gehele systeem toepassen of per zone een drukbegrenzer?

En als ik dit bv bij de zone met de 2 Rainbird 3500 wil doen welke drukbegrenzer/druk is er dan aan te raden om de optimale druk en geen verneveling meer te krijgen?

Of heeft iemand misschien nog een beter idee om deze problemen op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:49

Illusion

(the art of)

Een drukreduceer na je pomp plaatsen is energie weggooien. Je had dan ook een lichtere/zuinigere pomp kunnen plaatsen.

Hoeveel groepen heb je nu tegelijk open? Meer groepen tegelijk open = lagere netto druk.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:32
Ik heb deze drukbegrenzers op elke groep zitten, werkt perfect.
Heb het per groep gedaan om zo niet last te krijgen van een te laag debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een frequentie regelaar ertussen gezet.
Dan kun je de pomp perfect regelen.

Voor ~€50 heb je zoiets van AliExpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
@Illusion klopt inderdaad maar ik had niet verwacht dat er zoveel druk zou zijn. Ik heb maar 1 groep tegelijk, mijn beregenings computer kan er niet meer dan 1 tegelijk inschakelen(Hunter HC 12 Zones)

@FRANQ heb je dan na je kleppen in je tyleen leiding gewoon zo'n drukbegrenzer per groep geplaatst? En welke heb je dan genomen? Zit die boven of onder de grond?

@TheGhostInc klinkt ook als een goede optie, echter als je geen aliexpress versie koopt zijn deze dingen aardig duur zie ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Vaez op 23-06-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb 1 druk begrenzer voor mijn 12 groepen zitten.
Alles wordt dus beperkt van 12 bar binnenkomend via de waterleiding, naar 6 bar voor de irrigatie.

Hij zit bij mij op mijn water muur, waar ook de kleppen wonen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:32
@Vaez
Ik heb maar 3 groepen:
-Grasveld
-Achtertuin
-Voortuin

De verdeler hangt naast de pomp in de achtertuin.
Ik heb na de 2 kleppen voor gras en achtertuin direct de PSI M 30 zitten.
Alles zit ondergronds in de pompput, maar dus niet in de grond.
Ik vind het wel fijn als ik er gewoon bij kan.
(alleen de RC2 beregeningscomputer is buiten de pompput op de muur gemonteerd in een waterdichte kast.

De groep voor de voortuin gaat eerst met een 20 meter lange tyleenslang onder het huis door naar de berging in de voortuin, waar de 3e PSI M 30 gemonteerd zit.
Dit heb ik gedaan voor als ik in de voortuin nog at met de druk wil spelen.

ik heb gekozen voor meerdere drukregelaars omdat de ene kring meer weerstand heeft dan de andere.
Als ik het grasveld en de achtertuin aanzet gaat dat nu gewoon goed, terwijl voorheen dan het gras nauwelijks besproeid werd en de tuinsproeiers helemaal los gingen.
Dat is nu veel meer in evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
@jack zomer Is 6 bar dan niet wat hoog of voeg je verschillende groepen samen? Ik kom nu namelijk met mijn pomp en sproeiers op de volgende druk:
  1. Kraan met tuinslang: 2,4 bar (pomp uit)
  2. Kraan zonder tuinslang: 1,6 bar (pomp aan)
  3. Terras huis (Rainbird 5000): 4,6 bar (pomp aan)
  4. Hoek achterin tuin (Rainbird 5000): 6,4 bar (pomp aan)
  5. Terras achterin tuin (Rainbird 5000): 5,2 bar (pomp aan)
  6. Voortuin (Rainbird 3500):6,4 bar (pomp aan)
  7. Druppelslang (180m druppelaar om 50cm): 1 bar (pomp aan)
  8. Konijnen (Rainbird 1800): 5,4 bar (pomp aan)
  9. Konijnen (Rainbird 1800): 2,4 bar (pomp uit)
Pomp uit betekend date de presflo de pomp niet inschakelt.

Met deze druk krijg ik het allemaal wel aardig goed maar zone "Voortuin" en 1 sproeier van Terras achterin tuin gaan aardig nevelen omdat die ver terug gedraaid moeten worden om niet te ver te spuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Vaez

Ik heb grotere groepen
3 kilometer druppel slangen verdeeld over 3 groepen
5 sprinkler zones met elk tussen de 2 en 4 Rainbird 5000 sprinkler
6 bar is net mooi om de druppels gen tevreden te houden . En de sprinklers niet te laten overschiet ..

Elke groep gaat 1 voor 1 aan ( als ik combineer dan loop ik tegen druk en hoeveelheid water aan

[ Voor 40% gewijzigd door jack zomer op 24-06-2025 10:42 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Duidelijk, als ik het zo hoor zou mogelijk een "Rainbird PSI M 50 drukbegrenzer" https://irritech.nl/rainb...drukbegrenzer-be.108.112/ na mijn pomp en presflo maar voor alle groepen een goede optie zijn(dit is een pvc 32mm leiding). Deze geeft 3.5 bar en dan zou alles binnen de optimale voorwaarden van de sproeiers komen.

Klopt dit of denk ik nu te simpel en zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1