Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-07 13:59
Ik heb thuis een projector waar mijn films op wil streamen. Het hele idee is om van mijn (HDMI) kabels af te komen. Nu ben ik gaan rondkijken op casting apparaatjes en kom er niet helemaal uit merk ik. Ik heb gekeken naar o.a. Chromecast (2K en Ultra), Roku, Fire stick, Strong leap-UNA en nog zo een paar modellen.

De nadruk ligt vooral op alle smart tv opties zoals netflix, youtube, Prime Video, Disney+ en Apple TV+ en andere rommel waar ik geen intresse in heb.
Ik wil alleen simpelweg mijn films vanuit mijn PC draadloos kunnen afspelen via mijn 2K (1920 x 1200p) projector.

Omdat ik geen ervaring op dit gebied heb, vraag ik mij af of iemand mijn kan adviseren over een dergelijk ''stream/cast-stick'' die mij kan voorzien van een draadloze verbinding.

Voorkeuren/eisen gaan uit naar de volgende eigenschappen:
  • Draadloos
  • Mogelijkheid om grote bestanden (films van bv. 60GB) te kunnen streamen
  • Snel, weinig vertraging bij scrollen en afspelen van bestanden
  • Resolutie WUXGA/2K (1920 x 1200) Dus geen 1920 x 1080
  • Bij voorkeur geen losse adaptor erbij, voeding vanuit de projector/USB poort
  • HDMI 1.3 poort
Hopelijk heeft iemand goede ervaring om mijn een advies te geven. _/-\o_

BVD Cris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet een apparaat hebben die kodi, plex of jellyfin kan draaien. Dan ben je verzekerd dat je je 2k resolutie kan gebruiken. Maar je loopt wel tegen die poweradapters aan. Veel usb-poorten van beamers en tvs zijn niet meer voldoende om de huidige generatie te laten draaien (je wilt snel)
Ik gebruik zelf CCwGTV en de Google streamer icm Kodi. Zij kunnen zware bestanden prima aan. Nvidia shield is wellicht ook iets voor je.

Bij google tv kun je prima alle streaming apps eraf gooien als je dat vervelend vindt. De massa wil streamen, dus het is logisch dat dat op de voorgrond staat. Maar als je alleen kijkt naar mediaspelers waar je geen streaming apps op kan zetten, dan beperk je jezelf.

Trouwens; zonder meuk, maar wel met voeding: Raspberry pi met Libreelec.

[ Voor 5% gewijzigd door Harkelaar op 23-06-2025 17:35 ]

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
Hi Harkelaar,

Bedankt voor jouw reactie!

Al zijn dit prima werkede oplossingen, is dit niet helemaal wat ik zoek. En dit kan goed omdat ik zelf de verkeerde termen heb gebruikt bij het uitzetten van mijn vraag (''streamen en casten'').

Maar, dit heeft mij wel op het pad gezet mijn mijn zoekterm aan te passen en zodoende ben ik nu uitgekomen op ''wireless HDMI dongles'' (waarvan ik het bestaan nog niet kende :D ). En dit is eigenlijk exact wat ik zoek. Hiermee kan ik gewoon draadloos mijn bureaublad overzetten naar mijn projector en zo films afspelen.

Zo zie je maar weer hoe een koe een haas vangt ;) Bedankt voor het meedenken en de aangedragen oplossing!

Vriendelijke groet,

Cris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:10
Koop er een van 2 tientjes bij Amazon of Ali en je zult snel begrijpen waarom je ze nog niet kende.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
Hi Guido,

Haha, okay... En als ik wat meer dan twee tientjes uitgeef, kom ik dan wel wat tegen wat fatsoenlijk werkt? Heb jij toevallig suggesties?

Mvg Cris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
Nee, ik denk dat het niet zonder reden is dat die dingen niet populair zijn. Koop er een die je gemakkelijk terug kunt sturen is het beste advies wat ik je kan geven.

Ooit de wireless display adapter van Microsoft gehad, werkte zeer onbetrouwbaar. Maar goed, dat is wel meer dan 5 jaar geleden.

[ Voor 28% gewijzigd door guido66 op 24-06-2025 14:47 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
Je hebt er tegenwoordig altijd rotzooi tussen zitten. Ik zal extra goed op de reviews en gebruikerservaringen letten. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:50

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik kan je geen advies geven over welke hardware aan je eisen voldoet, alleen een paar zaken waar je aan moet denken

1. Realiseer je dat de kwaliteit van je wifi verbinding mede bepaald hoe goed je streaming ervaring is. Idem voor de latency. De snelheid van het geheel wordt niet alleen door de te kopen stick bepaald, maar ook door de software, de wifi/infra en de plek waar je je films vandaan haalt
2. De vraag is wat je bedoeld met casten, je hebt de klassieke chrome cast, waarbij de stream/app wel op de stick draait en de aansturing op een ander apparaat. Je heb nog Miracast varianten, wireless hdmi, maar sommige apparaten doen ook weer aan screenmirroring. Wil je een andere apparaat gebruiken voor de aansturing, of moet de "stick" op zichzelf staan met een eigen afstandsbediening?
3. Een apparaat als een firestick gaat een app draaien die voor jouw je media gaat afspelen, plex, jellyfin, kodi etc Wat wil/ga je gebruiken?
4. Of de voeding vanuit de projector voldoende gaat zijn, is de vraag, hoeveel stroom levert die?. Mijn firestick is gevoed uit de tv en die klaagt er soms wel over als ik ga updaten (maar gaat wel verder) verder niet
5. Kijk goed naar updates en verwachte support van het gene wat je wil kopen
6. Firesticks 4K zijn meestal met de prime days (juli) in de aanbieding voor 50% bij amazon, tenminste de afgelopen jaren wel
7. Ik zeg overal stick, maar het kan ook een doosje zijn....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd of je een apparaat vindt dat zonder aparte voeding dergelijke hi-res video (je had het over 60gb) mbv een mirror my desktop principe via wifi kan verwerken.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
In reactie op @jeanj:

Gelukkig ben ik geen complete digibeet — ik heb alleen weinig verstand van casten/streamen/mirroring-sticks of -kastjes :)

Om mijn setup wat te verduidelijken: ik gebruik een PC met een Nvidia 2070 Super, Windows 10 Pro, 64 GB RAM, een Ryzen 5 3600, een 1TB FireCuda (voor het OS), en een 20TB opslagschijf met daarop mijn films. De PC is aangesloten op zowel een monitor (Odyssey G7 – QHD 2560x1440p) als een Canon-projector (WUX6010 – WUXGA 1920x1200p, 60Hz, HDMI 1.3, HDCP 1.4).

Er ligt momenteel een HDMI-kabel van 10 meter waarmee ik mijn projector van beeld voorzie. Aangezien ik mijn homecinema wil aanpassen, komt de projector straks verder weg te staan. Los van het feit dat een HDMI-kabel veel langer dan 10 meter technisch niet ideaal is, wil ik ook graag af van al die rommel zoals kabelgoten.

Dus, in reactie op jouw opmerkingen:

1. "Realiseer je dat de kwaliteit van je wifi-verbinding mede bepaalt hoe goed je streamingervaring is. Idem voor latency. De snelheid wordt niet alleen bepaald door de stick die je koopt, maar ook door software, wifi/infrastructuur, en de bron van je media."

- Ja, dat realiseer ik me. Ik heb eerder met servers gewerkt (zoals een Netgear NAS), waarbij de interface tergend traag was. Het navigeren tussen mappen en het openen van videobestanden ging extreem langzaam — dat lag meer aan de software dan aan het netwerk (dat prima was). En dat is precies wat ik bedoel met "snel": ik wil een bruikbare interface zonder vertraging, niet eentje waarbij je vijf seconden moet wachten nadat je iets hebt aangeklikt.

2. "Wat bedoel je precies met casten? Je hebt Chromecast, Miracast, wireless HDMI, en sommige apparaten doen aan screenmirroring. Wil je een apparaat dat je aanstuurt via iets anders, of moet het zelfstandig werken met een afstandsbediening?"

- Voor mij is het simpel: ik wil de functie van de HDMI-kabel draadloos overnemen — meer niet. Daarom ben ik - naar aanleiding van voorgaande reacties - meer gaan zoeken naar wireless HDMI of screenmirroring. Het idee is dat ik mijn PC gewoon op dezelfde manier kan gebruiken: film aanzetten via VLC alleen dan het beeld draadloos (ipv bedraad) naar de projector sturen.

3. "Een apparaat als de Firestick draait apps zoals Plex, Jellyfin of Kodi. Wat wil je gebruiken?"

- Dat soort media-servers zijn niets voor mij. Ik wil geen bibliotheek aanleggen of profielen maken. Ik heb een 20TB schijf met films, en die wil ik gewoon via VLC kunnen afspelen en draadloos naar de projector kunnen sturen.

4. "Of de projector genoeg stroom levert via USB is maar de vraag. Mijn Firestick krijgt stroom via de tv, maar klaagt soms tijdens updates."

- Voeden via USB op de projector heeft mijn voorkeur, maar het is geen must. Als dat niet lukt, moet ik gewoon een stopcontact aanleggen (ook weer extra kabels en goten, die ik juist wil vermijden).

5. "Let goed op updates en verwachte ondersteuning van het apparaat."

- Goed advies, neem ik zeker mee.

6. "Firesticks 4K zijn rond Prime Day (juli) vaak met 50% korting te krijgen bij Amazon."

- Goede tip! Black Friday komt er ook weer aan, maar eerst wil ik goed bepalen wat echt past bij mijn wensen.

7. "Ik zeg steeds ‘stick’, maar het kan ook een doosje zijn..."

- Haha, stick of doosje — als het maar goed werkt! :)

Wellicht als ik het zo uitzet, dat het iets duidelijker is wat ik exact zoek. Hopelijk kan je hierop gebaseerd een advies geven.

Alvast bedankt!

Mvg Cris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
Harkelaar schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:44:
Ik ben erg benieuwd of je een apparaat vindt dat zonder aparte voeding dergelijke hi-res video (je had het over 60gb) mbv een mirror my desktop principe via wifi kan verwerken.
Ja, dat is mij ook niet helemaal duidelijk. Zoals ik in mijn vorige reactie naar Jean aangaf, voeden via USB heeft door voorkeur maar is zeker geen eis. Tenslotte moet de projector ook worden gevoed dus kan ik altijd een extra puntje erbij plaatsen 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Alhoewel het niet helemaal is wat je zegt voor ogen te hebben, zou ik niet gaan rotzooien met die draadloze HDMI sticks. Je geeft aan bereid te zijn om een extra stroompunt te maken bij de projector. Hang er dan toch gewoon een Nvidia Shield TV Pro met Plex of iets soortgelijks aan. Op je pc de Plex server draaien en klaar. Ik verwacht dat je daar veel meer plezier van gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
S1NN3D schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:45:
Alhoewel het niet helemaal is wat je zegt voor ogen te hebben, zou ik niet gaan rotzooien met die draadloze HDMI sticks. Je geeft aan bereid te zijn om een extra stroompunt te maken bij de projector. Hang er dan toch gewoon een Nvidia Shield TV Pro met Plex of iets soortgelijks aan. Op je pc de Plex server draaien en klaar. Ik verwacht dat je daar veel meer plezier van gaat hebben.
Ik zal deze optie als reserve houden indien ik niks vind wat aansluit bij mijn eigen verwachtig. Ik blijf erbij dat ik geen voorstander ben van online serverdiensten - zeker niet gezien de legaliteit van sommige van mijn bestanden.. Tevens ben je geheel afhankelijk van welk beleid het platform uitzetten en of de servers wel online zijn. Bestempel mij maar als conservatief, alleen ik vind het een prettig idee als alles binnen mijn eigen omgeving blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
Waarom niet gewoon een NUC of andere mini pc naast de projector neerzetten? Deze kan gewoon via het netwerk bestanden openen om deze dan af te spelen met de klassieke videospeler applicatie. Als je netwerk niet snel/stabiel genoeg is om de 60GB grote bestanden af te spelen kan je die voor het afspelen eerst naar de mini pc kopiëren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik wil alleen simpelweg mijn films vanuit mijn PC draadloos kunnen afspelen via mijn 2K (1920 x 1200p) projector.
Wat @Ramon . zegt is dan de beste oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
crisgroothuizen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Ik zal deze optie als reserve houden indien ik niks vind wat aansluit bij mijn eigen verwachtig. Ik blijf erbij dat ik geen voorstander ben van online serverdiensten - zeker niet gezien de legaliteit van sommige van mijn bestanden.. Tevens ben je geheel afhankelijk van welk beleid het platform uitzetten en of de servers wel online zijn. Bestempel mij maar als conservatief, alleen ik vind het een prettig idee als alles binnen mijn eigen omgeving blijft.
Wat je hier omschrijft, is totaal niet aan de orde. Je draait alles lokaal. We hebben Netflix maar daarnaast heb ik fulltime de piratenhoed op. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:38
@crisgroothuizen Aanvullende info die je wellicht mist of overheen kijkt: tegenwoordig kan je dus gewoon VLC of een andere netwerk capabele videoplayer installeren op bijvoorbeeld een Google TV Streamer (en derivaten) of een Firestick.
Zeker voor 2K content zal dat zonder problemen films/video streamen vanaf jouw/een simpele SMB, NFS of webdav share.

De limiterende factor is dan enkel het eerder al genoemde wifi signaal.

De sticks die beeld 'casten'/mirroren over het netwerk zijn niet echt geschikt om vloeiend video af te spelen en al zeker niet capabel om ook geluid gesynchroniseerd te houden.
Je zult dus altijd bij 'een apparaat' belanden waar je je favoriete speler op kunt installeren zolang je niet de profi kant op duikt en HDMI door een droge UTP lijn wilt duwen (wat behoorlijk prijzig is).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14
crisgroothuizen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:29:
- Voor mij is het simpel: ik wil de functie van de HDMI-kabel draadloos overnemen — meer niet. Daarom ben ik - naar aanleiding van voorgaande reacties - meer gaan zoeken naar wireless HDMI of screenmirroring. Het idee is dat ik mijn PC gewoon op dezelfde manier kan gebruiken: film aanzetten via VLC alleen dan het beeld draadloos (ipv bedraad) naar de projector sturen.
Dus het beeld draadloos naar je beamer sturen, maar waar moet het geluid dan heen?
Gaat dat dan weer van je beamer naar versterker/receiver?

Draadloos versturen van beeld gaat extra vertraging opleveren, als je het geluid via een andere route doet wordt het een hele uitdaging om dat synchroon te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14
crisgroothuizen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:55:
Bestempel mij maar als conservatief, alleen ik vind het een prettig idee als alles binnen mijn eigen omgeving blijft.
Niks mis mee, maar ik ben bang dat je heel conservatief ook vast aan kabels ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een andere invalshoek: leuk dat je beeld van je film kunt casten, maar bij een film zit ook nog geluid. En om dat (ook) draadloos in sync te krijgen met je beeld is een behoorlijke opgave.
Either way: ergens ga je er niet aan ontkomen om kabels te trekken her en der ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
@Ramon
Ramon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:33:
Waarom niet gewoon een NUC of andere mini pc naast de projector neerzetten? Deze kan gewoon via het netwerk bestanden openen om deze dan af te spelen met de klassieke videospeler applicatie. Als je netwerk niet snel/stabiel genoeg is om de 60GB grote bestanden af te spelen kan je die voor het afspelen eerst naar de mini pc kopiëren.
Omdat ik opzoek naar mogelijkheden zijn om dit draadloos te doen. En het idee om grote bestanden eerst te moeten kopiëren/verplaatsen voordat ik ze af kan spelen, is niet wat ik zoek en in mijn ogen ook zeer omslachtig/traag. En indien ik dat dan weer wil tackelen, zal ik de NUC bedraad aan het netwerk moeten verbinden > en waarom dan niet gewoon de HDMI kabel laten voor wat het is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-07 11:18
crisgroothuizen schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:21:
@Ramon

[...]

Omdat ik opzoek naar mogelijkheden zijn om dit draadloos te doen. En het idee om grote bestanden eerst te moeten kopiëren/verplaatsen voordat ik ze af kan spelen, is niet wat ik zoek en in mijn ogen ook zeer omslachtig/traag. En indien ik dat dan weer wil tackelen, zal ik de NUC bedraad aan het netwerk moeten verbinden > en waarom dan niet gewoon de HDMI kabel laten voor wat het is..
Het punt is dat je bestand 60gb is omdat je hoge kwaliteit hebt, en je wilt blijkbaar compressie voorkomen.

Mag je nu zelf gaan gokken wat zo'n draadloze HDMI dongle doet om je beeld draadloos te versturen.

Trek je conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
@Raymond P
Raymond P schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:24:
@crisgroothuizen Aanvullende info die je wellicht mist of overheen kijkt: tegenwoordig kan je dus gewoon VLC of een andere netwerk capabele videoplayer installeren op bijvoorbeeld een Google TV Streamer (en derivaten) of een Firestick.
Zeker voor 2K content zal dat zonder problemen films/video streamen vanaf jouw/een simpele SMB, NFS of webdav share.

De limiterende factor is dan enkel het eerder al genoemde wifi signaal.

De sticks die beeld 'casten'/mirroren over het netwerk zijn niet echt geschikt om vloeiend video af te spelen en al zeker niet capabel om ook geluid gesynchroniseerd te houden.
Je zult dus altijd bij 'een apparaat' belanden waar je je favoriete speler op kunt installeren zolang je niet de profi kant op duikt en HDMI door een droge UTP lijn wilt duwen (wat behoorlijk prijzig is).
Je hebt helemaal gelijk: alleen veel streamingsticks (zoals Fire TV Stick of Chromecast (ex de 4K) zijn beperkt tot 1080p (1920x1080), terwijl WUXGA (1920x1200) net wat extra verticale pixels biedt. Als je een scherm gebruikt dat daadwerkelijk die 1200 pixels kan tonen, is het zonde om die ruimte niet te benutten. De Google TV streamer die WUXGA ondersteunt is dus in dat opzicht een betere keuze.

Wat betreft WiFi: zodra ik een degelijke WiFi-dongle aanschaf die snelheden tot 5400 Mbps ondersteunt, zou dat in theorie toch ruim voldoende moeten zijn om data soepel over te zetten – of zie ik dat verkeerd? Het blijft echter de vraag hoe stabiel en betrouwbaar die verbinding in de praktijk is, zeker bij hoge resoluties of real-time toepassingen.

Een ander punt dat jij terecht aankaart is de mogelijke lipsynchronisatie tussen beeld en geluid. Mijn versterker beschikt weliswaar over een lip-sync functie, maar het is de vraag of die in de praktijk ook goed werkt, vooral als beeld en geluid via verschillende routes binnenkomen.

Ik begin daarom steeds meer te neigen om toch maar voor de bekabelde oplossing te kiezen. Waarschijnlijk gaan er anders toch al snel enkele honderden euro’s op aan draadloze apparatuur, terwijl de kans groot is dat ik alsnog tegen allerlei complicaties aanloop. Dan vraag ik me af of het de moeite überhaupt waard is, zeker als een bedrade opzet veel stabieler en toekomstbestendiger blijkt.

Ook bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
FredvZ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:43:
[...]

Dus het beeld draadloos naar je beamer sturen, maar waar moet het geluid dan heen?
Gaat dat dan weer van je beamer naar versterker/receiver?

Draadloos versturen van beeld gaat extra vertraging opleveren, als je het geluid via een andere route doet wordt het een hele uitdaging om dat synchroon te krijgen.
@FredvZ
Ja, goed punt – daar had ik eerlijk gezegd nog niet echt bij stilgestaan. Op dit moment stuur ik het beeldsignaal direct en los door naar mijn projector, terwijl ik het geluid via een optische verbinding van mijn videokaart naar mijn versterker leid. Die opstelling werkt perfect; ik heb nog nooit last gehad van lipsync-problemen.

Maar ik kan me inderdaad goed voorstellen dat dit met een draadloze videoverbinding een heel ander verhaal wordt. Zodra beeld en geluid niet meer gelijktijdig of via gescheiden paden worden overgedragen – zeker als er latency optreedt in de draadloze keten – lijkt mij de kans op vertraging of asynchroniteit aanzienlijk groter.

(y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisgroothuizen
Beste vriendelijke mede-Tweakers,

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken!

Er zijn inmiddels zoveel beperkende factoren en mogelijke complicaties naar voren gekomen bij het opzetten van een draadloze verbinding, dat ik heb besloten het gewoon níét te doen.

Ik ga het beeldsignaal gewoon via een HDMI-kabel doorzetten, en neem de extra kabelgoot dan maar voor lief. Het geld dat ik anders zou besteden aan het experimenteren met draadloze oplossingen, steek ik liever in een goede (15 meter lange) HDMI-kabel. 😄

Ik ga het topic afsluiten.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
crisgroothuizen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:29:
Er ligt momenteel een HDMI-kabel van 10 meter waarmee ik mijn projector van beeld voorzie. Aangezien ik mijn homecinema wil aanpassen, komt de projector straks verder weg te staan. Los van het feit dat een HDMI-kabel veel langer dan 10 meter technisch niet ideaal is, wil ik ook graag af van al die rommel zoals kabelgoten.
Hoewel het dus niet jouw voorkeur heeft, toch voor de volledigheid: Je kan prima langer dan 10m HDMI gaan. Als je echt lang wil heb je optische kabels nodig, maar hier ligt een 15m reguliere kabel die prima zijn werk doet op 4k 60Hz.

Instaedit: Ik zie nu dat het toch misschien wel je voorkeur heeft, nou dit dus :P
crisgroothuizen schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:57:
@Raymond P

[...]

Je hebt helemaal gelijk: alleen veel streamingsticks (zoals Fire TV Stick of Chromecast (ex de 4K) zijn beperkt tot 1080p (1920x1080), terwijl WUXGA (1920x1200) net wat extra verticale pixels biedt. Als je een scherm gebruikt dat daadwerkelijk die 1200 pixels kan tonen, is het zonde om die ruimte niet te benutten. De Google TV streamer die WUXGA ondersteunt is dus in dat opzicht een betere keuze.
Nu snap ik dat je alles wil kunnen gebruiken, tegelijk, hoeveel films / series zijn hoger dan 16:9? Meeste is breder (en direct een irritatiepunt van mij, zeker wanneer ze gemaakt zijn voor streaming diensten, je weet toch dat de meeste dan op een 16:9 device het kijken? En toch voeg je zwarte balken toe).
Wat betreft WiFi: zodra ik een degelijke WiFi-dongle aanschaf die snelheden tot 5400 Mbps ondersteunt, zou dat in theorie toch ruim voldoende moeten zijn om data soepel over te zetten – of zie ik dat verkeerd? Het blijft echter de vraag hoe stabiel en betrouwbaar die verbinding in de praktijk is, zeker bij hoge resoluties of real-time toepassingen/
Dat zijn theoretisch snelheden, je moet blij zijn als je een paar 100mbps houdt wanneer het signaal fatsoenlijk is. Nu tegelijkertijd, haal je 100Mbps, dan stuur je een 90GB in twee uur over, dus daarmee moet je een heel eind komen ook met je grotere films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisgroothuizen
Sissors schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Hoewel het dus niet jouw voorkeur heeft, toch voor de volledigheid: Je kan prima langer dan 10m HDMI gaan. Als je echt lang wil heb je optische kabels nodig, maar hier ligt een 15m reguliere kabel die prima zijn werk doet op 4k 60Hz.

Instaedit: Ik zie nu dat het toch misschien wel je voorkeur heeft, nou dit dus :P

[...]

Nu snap ik dat je alles wil kunnen gebruiken, tegelijk, hoeveel films / series zijn hoger dan 16:9? Meeste is breder (en direct een irritatiepunt van mij, zeker wanneer ze gemaakt zijn voor streaming diensten, je weet toch dat de meeste dan op een 16:9 device het kijken? En toch voeg je zwarte balken toe).

[...]

Dat zijn theoretisch snelheden, je moet blij zijn als je een paar 100mbps houdt wanneer het signaal fatsoenlijk is. Nu tegelijkertijd, haal je 100Mbps, dan stuur je een 90GB in twee uur over, dus daarmee moet je een heel eind komen ook met je grotere films.
Bedankt nog voor jouw reactie! Maar de keus is al gevallen om het lekker bedraad te gaan doen :)
Pagina: 1