Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Voor mijn moeder zoek ik een simpele tv als vervanger van de huidige 12,5+ jaar oude LCD Samsung TV. Deze moet alleen ook een TOSLINK (optische digital audio out) poortje hebben.

Nu heb ik 2 tv's op het oog (volgens mij is de een de 2025 opvolger);

65DU7170
UE65U8090

https://www.samsung.com/n...-smart-tv-ue65du7170uxxn/
https://www.samsung.com/n...-smart-tv-ue65u8090fuxxn/

maar ik krijg gewoonweg niet 100% zeker dat deze tv's een TOSLINK aansluiting hebben. Gepoogd om bij de lokale Expert te gaan checken, maar zij hebben beide tv's niet in de winkel staan en konden mij ook geen uitsluitsel geven. Het enige wat in de handleiding staat is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH7IrCIcGVpW90kX4kME_DCn3Z8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bndSX7OTfK4M8Snr6Vqzou1e.png?f=user_large

Maar er is geen overzicht/plaatje met alle aansluitingen beschikbaar :/ Waarom deze tv's? Ze kijkt alleen tv (CI+) en af en toe een filmpje op Netflix + beperkt budget. Ivm surroundset, is TOSLINK benodigd om het geluid van CI+ uit de set te krijgen.

Nu is het idee om haar te verrassen en dit voor einde week (op vakantie nu) in orde te hebben. Ik kan Samsung gaan berichten, maar ik verwacht daar geen snelle respons op. Kan iemand hier wellicht uitsluitsel geven of dit bij budget tv's wegbezuinigd is, of dat het er normaliter altijd op zit bij Samsung tv's?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:42
De UE-series van Samsung is inderdaad de budget serie.
En TOSLINK is niet zo gewoon meer, omdat de meeste consumenten op HDMI met ARC zitten.
Ik vind het niet raar als Samsung de TOSLINK heeft wegbezuinigd van de UE-series.

Stel jezelf de vraag:
Kan ik overstappen op HDMI ARC (zoals de rest van de wereld?) of moet ik per se TOSLINK hebben en ben ik daarvoor bereid iets meer te betalen voor mijn TV?

Persoonlijk.... als je 12+ jaar doet met een TV (die tegenwoordig 6-8 jaar meegaan), denk ik dat een iets duurder model met TOSLINK vast wel in het budget moet passen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:03:
De UE-series van Samsung is inderdaad de budget serie.
En TOSLINK is niet zo gewoon meer, omdat de meeste consumenten op HDMI met ARC zitten.
Ik vind het niet raar als Samsung de TOSLINK heeft wegbezuinigd van de UE-series.

Stel jezelf de vraag:
Kan ik overstappen op HDMI ARC (zoals de rest van de wereld?) of moet ik per se TOSLINK hebben en ben ik daarvoor bereid iets meer te betalen voor mijn TV?

Persoonlijk.... als je 12+ jaar doet met een TV (die tegenwoordig 6-8 jaar meegaan), denk ik dat een iets duurder model met TOSLINK vast wel in het budget moet passen....
Ik wil zeker weten dat het plug&play is :)

Verder is het een verrassing die wij sponsoren, nu we de woonkamer een kleine opfrisbeurt geven. Zij hoeft geen nieuwe tv, want zuinig. Maar ze is op leeftijd en een grotere tv gaat haar veel plezier opleveren. Helaas heb ik geen echte oprekmogelijkheden.

Waarom Samsung? Dat is ze gewend. Geen idee of het verder uitmaakt. Gaat ARC werken? Weet ik niet. Het is een oud surroundsetje waar ook een HDMI kabel naar toe gaat, maar zul je net zien dat je het geluid van Ziggo niet over de set krijgt, zitten we met een TV zonder goed geluid.

[ Voor 12% gewijzigd door JB op 23-06-2025 11:07 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:42
Dus je HDMI alternatief is een goedkopere TV zonder TOSLINK, maar dan met een nieuwe soundbar erbij ter vervanging van de oude surroundset?

Op de Tweakers Pricewatch kan je zoeken en filteren op TOSLINK:

categorie: Televisies

Vanaf EUR 454 heb je een AU7022 met TOSLINK:
uitvoering: Samsung AU7022 65" (buitenlands model) Zwart

[ Voor 67% gewijzigd door GarBaGe op 23-06-2025 11:13 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Uitwijken naar LG lijkt wel/ook een optie met de; LG 65NANO82T6B

Wellicht dat dan maar doen. Die filter helpt, zeer bedankt!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55

FeaR

In GoT we trust

JB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:05:
[...]
Het is een oud surroundsetje waar ook een HDMI kabel naar toe gaat...
Heb je merk en type van de surround set? Check of HDMI ARC überhaupt mogelijk is kan altijd.

Al zou ik persoonlijk uitwijken naar een Samsung serie met S/PDIF Out dan wel een ander merk TV met S/PDIF Out dan met HDMI ARC werken. Zeker kans dat HDMI ARC maar behoren werkt maar ook kans dat het niet werkt, niet vlekkeloos of dat het stopt met werken. De nukken van HDMI ARC (en CEC) matchen voor mij niet met de eis van "plug and play".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Heb je merk en type van de surround set? Check of HDMI ARC überhaupt mogelijk is kan altijd.

Al zou ik persoonlijk uitwijken naar een Samsung serie met S/PDIF Out dan wel een ander merk TV met S/PDIF Out dan met HDMI ARC werken. Zeker kans dat HDMI ARC maar behoren werkt maar ook kans dat het niet werkt, niet vlekkeloos of dat het stopt met werken. De nukken van HDMI ARC (en CEC) matchen voor mij niet met de eis van "plug and play".
Dank voor de bevestiging. Zo ken ik het ook van vroegah waarom ik zelf uitweek naar SPDIF uiteindelijk bij Ziggo.

Volgens mij kan ik met die LG 65NANO82T6B ook vooruit, ik zie duidelijk een SPDIF aansluiting op de afbeelding staan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Hoop alleen niet dat ik mezelf in de voet schiet mbt het CI+ deel (de huidige CI+ module is sowieso te oud verwacht ik). Tv is niet Ziggo Certified en werkt met een F connector ipv de schuif-COAX. In ergste geval moet ik dan naar de LG Ziggo Go app of via de FireTV die er nu ook al in zit, omdat de huidige tv niet smart is.

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 23-06-2025 12:55 ]

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1