Hoi.
4 maanden geleden veranderde er iets aan mijn "zicht".
Ik "ervaarde" zaken anders; Ik merkte en merk dat heel bewust en het heeft écht impact op mijn prive en zakelijk leven.
opticien, optometrist en oogarts bezocht.
Helaas drukte mijn oogarts direct op de "Het zit tussen je oren / leer er mee leven knop". Ofwel:
Wikipedia: Visual snow syndrome
Maar: Ik ben niet gek, en ik ben niet gestressed. En de klachten die ik heb zijn niet alleen eenvoudig reproduceerbaar en verklaarbaar, maar ook kan ik ze fysiek beinvloeden.
Floaters of iets anders: Als ik enige tijd (bijv 10 seconden) recht vooruit kijk, dan beginnen in mijn rechteroog wazig plekken te verschijnen.
En dat wil zeggen dat dit invoerveld, op tweakers.net, op 40 cm afstand compleet wazig is en volstrekt onleesbaar als ik dan mijn rechteroog gebruik. En wanneer ik een "flick" naar rechtsboven geef is mijn zicht weer crystal clear (voor 10 seconden).
Als ik zo consequent en specifiek (snel en langzaam, en exact de richting) dit "ding" kan beinvloeden dan ben ik niet te overtuigen van het idee dat het iets anders dan daadwerkelijk iets fysieks iets.
En de symptonen en logica volgend kan ik niet anders concluderen: Dit zijn floaters.
In mijn rechteroog zit dus ten minste 1 overduidelijk en pikzwart stokje, wat niet anders beschreven kan worden dan een kikkervis. En 2 of meerdere "wolken" ( middelgroot to groot) die constant terug drijven naar of: Exact het midden van mijn gezichtsveld, óf de nabije pereferie. (en dan heb ik het dus over 5tot 25% van mijn totale gezichtsveld. en een 75 tot 100% blokkade van mijn focus gezichtsveld)
Het resultaat is dat werken op mijn laptop, tennis en autorijden, zeer veel tot veel (in die volgorde) last ondervinden hiervan. Ik moet telkens mijn ogen een dikke swoeper geven om mijn gezichtsveld weer even scherp te krijgen en vooral de rust terug te doen keren. En dit iedere 10, 20 seconden.
En tijdens het tenissen betekent dit ongeveer dat ik geen idee meer heb waar de bal is. Mijn hele plezier is er dan ook uit.
Zoals je begrijpt: Niets doen is dan ook geen optie voor mij. Ik ben voornemens om naar het Amstelland te gaan.
Maar mocht iemand zich herkennen in mijn verhaal dan heb ik een paar vragen:
Toen de oogarts met een spleetlamp "zocht" naar mijn floaters zag hij niets. Nu is het zo dat ze pas na enkele momenten "centreren". Kan het zo zijn dat hij ze niet gezien heeft?(wellicht omdat hij mij letterlijk iedere 2 seconden vroeg om een andere kant op te kijken (een handeling waardoor ze natuurlijk alle kanten opschieten).
Ik heb natuurlijk geen idee naar wat ze precies
kunnen zien en hoe duidelijk het zichtbaar is.
Het voelt nu een beetje alsof er een reeele kans is dat wat hij zag niet genoeg aanleiding is of kan zijn voor de enige optie die ZIJ bieden die hier een antwoord op heeft, namelijk vitrectomie.
2: Ik ben zelf van mening dat de symptonen volgende het 100% floaters zijn. Is er enige andere fysieke en meetbare oorzaak die verklaart wat ik ervaar?
3: Ervan uitgaande dat het floaters zijn: De manier hoe ik ze beschrijf: sluiten die aan bij wat het Amstelland kan behandelen? (met de reservering dat overige afhankelijkheden in orde zijn).
4: Kosten zijn minder belangrijk voor mij. Ik wil gewoon de beste kans op verbetering. Heeft het zin voor mij om een 2-sporen beleid te doen? Zowel bij Amstelland áls drechtsteden een intake doen? Chatgpt (i know, sorry) claimt dat amstelland een breder pallet aan apparatuur en dus mogelijkheden heeft. De kosten bij dordrecht zijn echter lager (zeker bij een beperkt aantal behandelingen) en daarnaast is het nog eens veel dichterbij.
Ik ben erg benieuwd naar eventuele ervaringen of meningen. Ik ondervind inmiddels 100% van de dag (wanneer ik wakker ben) een belemmering die m.i. dermate evident is, dat mijn hersenen dit niet kunnen compenseren; De waarneming van beide ogen loopt sterk uiteen. Van duidelijke floaters en schaduwen tot een volledig belemmerend melkglas filter.
[
Voor 4% gewijzigd door
ErA op 30-09-2026 21:54
]