Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:55
Goeiemorgen,

Even wat achtergrond:
Ik was aan het zien voor een (zelf) bouw systeem voor druppel irrigatie voor een tante die slecht te been is. Zij heeft 7 bloembakken op het balkon naar binnen gericht (afgeschermd van de regen).
Hoewel ik eerst in gedachten had om zelf iets samen te stellen kwam ik op een review van de trjzwa zonnepaneel druppelirrigatie terecht. Deze kwam op 57PLN, om en bij 13/14euro.
Linkje naar het product: https://www.temu.com/pl-e..._1750664988130_bdy4kp3cg1

Daar kan ik het zelf niet voor bouwen en het leek mij wel leuk om daar eens mee te experimenteren. Bovendien tijd ontbreekt mij meestal de tijd en met de zomer voor de deur leek mij dit een handige en snelle oplossing. Heb die dan ook gelijk x2 besteld, levertermijn is 20-30 dagen doch dus ik heb die nog niet ontvangen. Eentje voor de tante en eentje om mee te experimenteren.
Ik zou de pomp in een (grote) emmer stoppen en deze via een slang met een clip aan de buitenmuur net naast het keukenraam laten opvullen. Dan moet de beste dame niet meer met een kan zeulen want nu vult ze een emmer van 10 liter die telkens buitenstaat om 'omgevingstemperatuur te hebben' op met een kan van 1 liter. Maw, 10 keer weg en weer want ze kan die emmer niet dragen.
Dit is dan ook de prioriteit, mijn experimenteren kan wachten.

De vra(a)g(en):
  • Heeft iemand deze of een gelijkaardig systeem besteld/gebruikt en wat waren de ervaringen ? De pomp lijkt mij best lichtgewicht maar in dit specifiek geval denk ik dat het wel zal voldoen. Zeker gezien de bloembakken naast elkaar hangen
  • Heeft er iemand al eens een dergelijk systeem opengedraaid om te zien wat daar uberhaupt inzit?
  • Gezien we tweakers zijn gingen mijn gedachten weer wat wild. Ik heb een rij aan aardbeien staan in de tuin op pakweg 3-4 meter van een regenput. Dus mogelijks kan ik de tweede daarvoor gebruiken. Is het niets, dan was het tenminste een leerervaring. Doch in mijn geval is het in de tuin waar het ook regent. Van wat ik kon zien is dit specifiek model enkel triggerbaar op een schema en heeft dus geen sensoren om te zien of de grond al nat is of niet. Laat staan dat die eventueel op afstand kan bediend worden. Het is een kleintje om daar even naar toe te lopen en op de off knop te duwen maar het wekt de interesse op van hoever er kan gegaan worden.
Potentiële mods:
  • Het Balkon van de tante is op het oosten gericht. Dus ik zou eventueel nadat het systeem werkt overwegen om een extra batterij te installeren (van wat ik zag zit er een 2200Mah in)- nog te bezien hoe groot het omhulsel is na ontvangst en of die erin kan - en/of een extra zonnepaneel. Elektriciteit wil ik vermijden omdat we die zouden moeten ingraven zodat ze er niet over valt en in mijn mening is het te gevaarlijk zeker mijn geringe kennis hiervan om dit netjes te doen.
Elk advies en ervaring is zeker welkom, ook omtrend mods en zelfbouw systemen want hoewel ik de 'gemakkelijke weg' hier genomen heb is er altijd interesse in andere systemen, ik zal ook proberen hier wat foto's en updates te posten nadat ik er eentje opengeschroefd heb.

Disclaimer:
Dit is om de tante te helpen en uit interesse voor electronica en het lijkt gewoon leuk om te doen. Veiligheidsoverwegingen worden zeker geapprecieerd en zijn méér dan belangrijk. Mocht het systeem onveilig zijn dan vliegt die de vuilbak in. Maar laten we de discussie achterwege laten of de leveranciers/website goed of slecht is, chinese meuk commentaren en politieke zaken.

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-09 09:39
Heb in ieder huis waar ik heb gewoond dit soort systemen geïnstalleerd. Snap niet zo goed waarom je met een emmer en Chinese zooi gaat klooien. Sluit zoiets aan op de kraan of een grond/oppervlaktewater pomp en dan ben je een stuk praktischer bezig. Dit soort materiaal is vrij goedkoop dus waarom je dan Chinese zooi. Beetje slang, paar Rainbord druppelaars en je bent al heel eind.

[ Voor 4% gewijzigd door Tillumen op 23-06-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:21
Ik heb de Gardena AquaBloom gehad.
Heel simpel ding.
Batterij, zonnepaneel, bak met water en wat slangetjes en druppelaars.
Schema gaat op basis van tijd... x minuten aan en y minuten uit.
Na een jaar (in het begin van de 2e seizoen) werkte ie niet meer.
Beroep gedaan op garantie en ik kreeg mijn geld (100%) terug.
Voor EUR 140 mag het wel langer meegaan dan 1 jaar....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<gewist> 🤡

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2025 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:02
Tillumen schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:53:
Snap niet zo goed waarom je met een emmer en Chinese zooi gaat klooien. Sluit zoiets aan op de kraan of een grond/oppervlaktewater pomp en dan ben je een stuk praktischer bezig.
Het is niet voor OP zelf, maar voor een tante die slecht ter been is. Aangezien de planten op een balkon staan, heb ik het vermoeden dat het een appartement betreft zonder buitenkraan.

Als er wel een buitenkraan aanwezig is, is het absoluut aan te raden gewoon zo'n Gardena beregeningscomputer aan de kraan te hangen en die het te laten regelen. Maar hier is toch een knutselprojectje nodig denk ik.

Andere suggestie: Waterdruppelaars? Zie: https://www.bol.com/nl/nl...n-buiten/9300000123806981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
GarBaGe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:09:
Ik heb de Gardena AquaBloom gehad.
Heel simpel ding.
Batterij, zonnepaneel, bak met water en wat slangetjes en druppelaars.
Schema gaat op basis van tijd... x minuten aan en y minuten uit.
Na een jaar (in het begin van de 2e seizoen) werkte ie niet meer.
Beroep gedaan op garantie en ik kreeg mijn geld (100%) terug.
Voor EUR 140 mag het wel langer meegaan dan 1 jaar....
Uit interesse, stond die gedurende de winter ook buiten tussen het eerste en tweede seizoen ? Om een idee te krijgen of de electronica/batterij het misschien begeven heeft. Dat zou iets zijn om rekening mee te houden in een dergelijk aankoop.
Ik ga er even vanuit aangezien die onder garantie was je deze niet opengedraaid hebt. Ik wil niet voor een dubbeltje op de rang zitten maar 140euro is best prijzig, nu als het goed werkt(e) dan zou dat wel te doen zijn. Ik heb zelf tuinslangen van gardena alsook van lidl (in DE gekocht) en eerlijk zou niets anders willen dan gardena.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
silencedkill schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Uit interesse, stond die gedurende de winter ook buiten tussen het eerste en tweede seizoen ? Om een idee te krijgen of de electronica/batterij het misschien begeven heeft. Dat zou iets zijn om rekening mee te houden in een dergelijk aankoop.
Ik ga er even vanuit aangezien die onder garantie was je deze niet opengedraaid hebt. Ik wil niet voor een dubbeltje op de rang zitten maar 140euro is best prijzig, nu als het goed werkt(e) dan zou dat wel te doen zijn. Ik heb zelf tuinslangen van gardena alsook van lidl (in DE gekocht) en eerlijk zou niets anders willen dan gardena.
Nee, aan het einde van het seizoen... rond oktober heb ik de "Bloom" (de elektronica unit met batterijen) losgekoppeld en naar binnen gehaald.
De batterijen zijn standaard oplaadbaar AA en die heb ik speciaal in een reguliere oplader gedaan.

Met het nieuwe seizoen (maart) heb ik de "Bloom" weer buiten geplaatst met verse opgeladen batterijen.
De lampjes op het apparaat deden het (wat suggereert dat de elektronica werkt), maar de pomp ging niet aan (ook geen gebrom).

Ik heb hem niet opgemaakt om te kijken of ik iets kon vinden ivm de garantie.
Gelukkig kreeg ik zonder veel moeite mijn complete aankoopbedrag terug.
Maar.... gezien mijn waardering voor het merk Gardena best hoog is, ben ik wel teleurgesteld dat deze niet zo lang meeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
naarden 4ever schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Het is niet voor OP zelf, maar voor een tante die slecht ter been is. Aangezien de planten op een balkon staan, heb ik het vermoeden dat het een appartement betreft zonder buitenkraan.

Als er wel een buitenkraan aanwezig is, is het absoluut aan te raden gewoon zo'n Gardena beregeningscomputer aan de kraan te hangen en die het te laten regelen. Maar hier is toch een knutselprojectje nodig denk ik.

Andere suggestie: Waterdruppelaars? Zie: https://www.bol.com/nl/nl...n-buiten/9300000123806981
Klopt, er is geen buitenkraan aanwezig, 4e verdieping. Doch het balkon is een L vorm en eindigt net na het keukenraam. Mijn initieel gedachte was om een clip met de slang te hangen om vervolgens via kraanwater (met adapter) de emmer te vullen. Nu misschien zou dit ook lukken. Het is niet de meest handige plaats, als er (veel) wind is, ook verre van ideaal in het algemeen maar iets is beter dan niets en elk idee is meer dan welkom. Gezien dit een van de weinige 'joy' is van de dame zou dit wel eens kunnen lukken.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Een emmer lijkt me niet veel....
Ik heb een regenton gebruikt, zo'n model van 120 liter.
Deze moest ik toch wel om de 3-4 weken vullen, omdat ie dan al zo goed als leeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
GarBaGe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:01:
Een emmer lijkt me niet veel....
Ik heb een regenton gebruikt, zo'n model van 120 liter.
Deze moest ik toch wel om de 3-4 weken vullen, omdat ie dan al zo goed als leeg was.
Was dat een combinatie met regenwater of enkel opvullen ?
Indien zonder regenwater, snel even berekend zou dat op 120l /(3.5 weken * 7dagen) ~= kleine 5tal liter per dag komen. Ik ken er te weinig van maar dat lijkt mij een normaal aantal. Maar dan lijkt een emmer inderdaad wel wat klein :). Nu een regenton 120l (en dus ook gewicht) op een balkon plaatsen is mogelijks iets teveel van het goede. Mocht het systeem werken naar behoren kan ik nog altijd twee grotere emmers plaatsen zoals die van leroy voor metselspecie en die met elkaar verbinden via een PVC buis om er één grote van te maken.
Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Let wel op met druppelaars, die hebben wij ook van die microdrip dingen voor de bloempotten, maar heb het gevoel dat 't water zo rechtstandig door het zand zakt, want na een half uur druppelen ligt er een gigantische plas onder de bloempot (naja, in verhouding dan), en het zand is amper nat (in de breedte)....

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 12:15

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Wij hebben bij ons in de tuin kas 2 systemen draaien, vanaf medio april.

parkside en de aquabloom zoals hierboven genoemd. dit bevalt bij ons tot dus ver goed.

we hebben een regenton (A.K.A Vuilnis emmer 80L) geplaats waar de we inlet van de systemen op hebben aangesloten.

het houdt bij ons 2 tomaten planten, 1 courget, 2 paprika & 1komkomer plant in leven.

je kan in modusen bij beide systemen de tijd instellen die de pomp aanslaat per 12 of 24 uur.

wij vullen 1keer in de 3 dagen de ton weer bij.

klein voordeel van de parkside pomp is dat er een solar panneel los bij zit, je kan deze dus buiten neer leggen en de pomp bijvoorbeeld in de kas zetten.(minder kans op bevriezing in de winter)

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:04
Parkside pomp is wel wat lastig inregelen IMO. Meest storende bij die van ons is nog wel dat de lijntjes niet uitlijnen met de standen van de draaiknop..
Ze hadden bij ons een regenton van 240L bij de Lidl staan voor 50E. Die hebben we maar meegenomen. Normaliter kosten die dingen 2 tot 3x zoveel voor hetzelfde ontwerp. Daarmee hebben wij ~8m aan groenten- en kruidenbakken die we bewateren. Elke 2 weken moet er nieuw water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
Caelorum schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:54:
Parkside pomp is wel wat lastig inregelen IMO. Meest storende bij die van ons is nog wel dat de lijntjes niet uitlijnen met de standen van de draaiknop..
Ze hadden bij ons een regenton van 240L bij de Lidl staan voor 50E. Die hebben we maar meegenomen. Normaliter kosten die dingen 2 tot 3x zoveel voor hetzelfde ontwerp. Daarmee hebben wij ~8m aan groenten- en kruidenbakken die we bewateren. Elke 2 weken moet er nieuw water in.
Van die knop zag ik al een paar keer voorbijkomen - niet alleen van het merk lidl -, sommigen hebben dan een sticker geprint (als die niet in de regen staat), misschien is dat een optie ?

En damn, die regenton was een koopje. Die dingen zijn niet goedkoop.

Wat mij wel opvalt van de reactie's als ik het goed lees, is dat er nagenoeg niemand regenwater gebruikt maar enkel opvult. Voor mijn tante zal dat niet lukken vanwege het balkon, maar die die ik als extra gekocht, noem het spielerij, was dat het eerste die in mijn gedachte schoot. Ik heb het geluk dat de regenput dichtbij zit voor wat ik voor ogen heb, maar zelfs een goot(je) op een groenkast of nabij zou in principe moeten lukken denk ik. Misschien is er een andere reden, best benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:04
Ik heb geen dak waar een regenpijp aan zit aan de tuin kant. Ik kan het niet vullen met regenwater. Ik heb zelfs geen buitenkraan, waardoor we dus een tuinslang door het huis moeten trekken om de ton te vullen. Vandaar een zo'n groot mogelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
Beste mede-tweakers,

Zoals beloofd een update, er is eentje aangekomen en de tweede is nog onderweg (goedkoper model om mee te spelen).

Korte samenvatting van de eerste testen:

What I like:
  1. Eenvoudig systeem
  2. zonnepaneeltje include
  3. Build-quility lijkt op het eerste zicht OK, connectors zijn waterdicht
  4. Display aanwezig
  5. Eerste test geeft 420ml/minuut, dit is zonder druppelaars! Test is bij ons gedaan en ik wou de tube niet in stukken gaan snijden zonder exacte afmetingen
  6. Sensor voor water niveau
  7. Filter aanwezig
  8. Handboekje in meerdere talen inclusief engels
  9. 15 peg & 15 meter kabel inbegrepen.
  10. Programmatie is heel flexibel hoewel niet eenvoudig, maar eens gedaan loopt het
What I don't like:
  • De programmatie is niet logisch. Sommige zaken zijn interval, andere start tijd, dan krijg je een count-down timer ipv start tijd. Dat mijn grootste downside, voor tweakers is dat een uitdaging, voor de meeste mensen, no-go.
  • Je gaat dit echt niet voor een tuin gebruiken en dat is OK voor dit geval
  • Max 1.5 meter boven de waterbron wat zeker een limitatie is.
  • underpowered is nog zacht uitgedrukt
  • geen monitoring noch bluetooth/network/zigbee/... connectiviteit. In dit geval is het niet nodig want de bloembakken staan naar binnen maar indien buiten dan was dit een nice-to-have
Persoonlijk iets:
  • Gezien dit nooit voor een tuin zal zijn, dan zou ik wel een bevestigingsplaatje verwachten voor op een balkon rail of gelijkaardig of op zijn minst een plaatje om te bevestigen.
  • Ik had gehoopt om de chip eruit te halen maar dat leek niet mogelijk, alles zit vastgelijmd, vermoedelijk om het waterdicht te maken.
Is dit het waard ? Eerlijk ik geloof in een tuin dat dit nooit gaat werken. Zijn er beter oplossingen? Ik denk van wel. Maar de prijs (om en bij de 12 euro) en dit specifiek geval zijn in mijn mening wel te verantwoorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_hqJw45dZZKKNSYGep9uI63kkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsX0I4lrje1neUQqJBSBBpbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_qyD2lScNVge1P2im4Ya3nvg5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1BnxLE888Gs4b75D0W7eA0i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf2yc2ioIYIbZsJJjqa-Y00B5G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSccGSlialXrcilKZyy4VROv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDdwDGNvpDte5iR-6NXoywxN8yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZlmdBnFjt3jDVsjcU6CUL0o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r-1pMWYdek0YKfw1Xz4xToUeTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMdXP4qzfyapYYRPLGRg9BbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wa4AV0zG7MYTCy-wcWEwUywhwvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iyiq9tx2EszJcATJMN4wbhO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjLBVOKg5O5K7tsGgVQWq6IBF0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mHqhpUsKHKLxMyLVC0Ohs5y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7e7fk7ZmbHeZtoFKzZ-i9L3btE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEjHfFPrGCK2swZhEiYTZ2YC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdVEwFWdj-4gvFjkyyceace5h3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vGTeKDgFirJMmUwPPngPSES.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUsSg7BsZZY-70BDFaVCWyvJKhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ex5nomzDJSptWy2PrXxiKn8.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1