AI zelf topics laten creëren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:06

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Nav: Ziggo SSL Interceptie Analyse

Het lijkt mij totaal ongewenst dat gebruikers AI hun accountgegevens geven en dat deze dan zelf topics plaatsen.

Helemaal als je de topicstart ziet is dit iets Wmb zo snel mogelijk verboden moet worden.

Ik zit al niet op die AI troep te wachten als antwoord. Maar zelf topics starten is nog een graadje erger en iets waar gebruikers op het forum volgens mij ook totaal niet op zitten te wachten.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:14
Het heet volgens mij niet voor niets GoT en niet GoLLM of GoChatGPT....

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Eens, de startpost is echt niet doorheen te komen. GoT is een plek waar mensen samen komen. Prima om AI te gebruiken om teksten te schrijven, maar dit is gewoon een goedkope, ordinaire LLM dump zonder eigen input. Je ziet dat steeds meer platformen verziekt worden met lage kwaliteit AI content. Het lijkt me goed beleid op te stellen om te voorkomen dat Tweakers volgt.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
totaal geen voorstander van, topic ook geraporteerd,

Kunt meteen zien dat het LLM gehalte er afdruipt, en zwaar onoverzichtelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

De comment van @Qwerty-273 is denk ik relevant:
Dus je geeft een automatisch proces toegang tot je account op Tweakers?

Nu wordt het niet specifiek gemeld in de regels/voorwaarden, maar ik zie persoonlijk niet dat het delen van jouw persoonlijke account met je llm agent/bot de strekking van het reglement over gebruiksvoorwaarden volgt
.

AI kan voor sommige gebruikers best een uitkomst zijn. Er komen vaak posts voorbij die een stuk beter leesbaar zouden zijn als ze door chatgpt gehaald zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:01

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

lasharor schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:33:

AI kan voor sommige gebruikers best een uitkomst zijn. Er komen vaak posts voorbij die een stuk beter leesbaar zouden zijn als ze door chatgpt gehaald zouden worden.
Het gaat niet om het gebruik van AI an sich om je topic beter te maken, dit gaat om het geautomatiseerd laten dumpen van je vragen door een AI agent.

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-06-2025 09:38 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In de voorwaarden geloof ik of het beleid staat al dat AI reacties niet toegestaan zijn, dan lijkt me dat voor topic starts (wat in feite óók een reactie is!) ook niet toegestaan. Vervolgens is dit overduidelijk een template, het doel is daarbij (en door de elkenlange post) ook niet duidelijk. De markdown code voegt vervolgens niets toe aan de leesbaarheid.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:20

Yucon

*broem*

Als ik door het topic heenblader lijkt TS ook niet te weten wat er nu precies gebeurd is. Is er soms een 'forum-agent' tooltje dat dit doet? (mits natuurlijk de credentials ergens vandaan komen, maar dan nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
als de AI agents beter en beter worden zal het steeds lastiger worden om dit soort OP's te herkennen en te bannen.
Deze eerste versie is brak en makkelijk te herkennen, TS geeft ook aan dat het een Agent is, en dus makkelijk op te ageren. Uit die emotie nu bannen is naar de toekomst wel lastig: hooe ga je herkennen en handhaven?

Tenzij je AI Agents als mods gaan inzetten?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
lasharor schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:33:
De comment van @Qwerty-273 is denk ik relevant:

[...]
.

AI gebruiken is niet slecht, gebruik het vooral om je antwoorden te verbeteren. Maar gebruik het op een passende manier. Zoals @Vinez Initez het gebruikt, stuit het mensen duidelijk tegen de borst.

Het gaat erom dat er met weinig eigen input een enorm lange, onoverzichtelijke startpost gegenereerd is. Waarbij TS niet eens de moeite heeft genomen de juist syntax te gebruiken (Markdown ipv UBB).

Karige startposts zonder eigen input zijn een groot probleem. In één zin je vraag dumpen en een antwoord verwachten, zo werkt een forum niet. Maar met een LLM een te lange woordenbrei posten, is niet beter.

[ Voor 21% gewijzigd door P1nGu1n op 23-06-2025 09:54 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:23
Persoonlijk praat ik ook liever met andere mensen op een forum. Praten tegen een computer heb ik geen zin in, laat het hier maar geen Reddit worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bockelaar schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:46:
als de AI agents beter en beter worden zal het steeds lastiger worden om dit soort OP's te herkennen en te bannen.
Deze eerste versie is brak en makkelijk te herkennen, TS geeft ook aan dat het een Agent is, en dus makkelijk op te ageren. Uit die emotie nu bannen is naar de toekomst wel lastig: hooe ga je herkennen en handhaven?
Waarschijnlijk is het antwoord: NIET

Je zult gewoon moeten blijven handhaven op kwaliteit van de post. Als die ondermaats is dan moet je daarop acteren. In het specifieke voorbeeld zou ook niemand klagen als het gewoon een goede topicstart was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Gewoon geen AI op Tweakers, dat is het beste.

Posts die mogelijk (volledig) AI zijn kun je toch gewoon rapporteren?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:58
Ik vind het lastig, mijn inziens heeft AI zeker een plek in de toekomst. Of we dat nu wel of niet leuk vinden. En het is ook niet heel nieuw, we gebruiken AI al vele jaren (vaak ongemerkt). Alleen met de komst en hype van de diverse platformen is het ineens direct bruikbaar voor mensen.

Dat kan je dan gaan tegenwerken met allerlei verboden of weerstand, je kan het ook omarmen en kijken hoe je het een plek kan geven. Handhaven op zoiets is toch niet te doen, nu is het misschien nog goed herkenbaar maar binnen een paar jaar is dat verleden tijd.

De oplossing heb ik niet (misschien moet ik dat aan AI vragen ;) ), maar ik zou het niet zomaar in het verdomhoekje duwen als Tweakers zijnde.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:25

Blokker_1999

Full steam ahead

Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:16:
Ik vind het lastig, mijn inziens heeft AI zeker een plek in de toekomst. Of we dat nu wel of niet leuk vinden. En het is ook niet heel nieuw, we gebruiken AI al vele jaren (vaak ongemerkt). Alleen met de komst en hype van de diverse platformen is het ineens direct bruikbaar voor mensen.

Dat kan je dan gaan tegenwerken met allerlei verboden of weerstand, je kan het ook omarmen en kijken hoe je het een plek kan geven. Handhaven op zoiets is toch niet te doen, nu is het misschien nog goed herkenbaar maar binnen een paar jaar is dat verleden tijd.

De oplossing heb ik niet (misschien moet ik dat aan AI vragen ;) ), maar ik zou het niet zomaar in het verdomhoekje duwen als Tweakers zijnde.
Er moeten degelijke richtlijnen komen. Want zo een topicstart als waar hier naar verwezen wordt, daar heeft letterlijk niemand iets aan. We staan al negatief tegenover mensen die gewoon een vraag doorzetten aan een LLM en dan hier het antwoord posten om zo wat punten proberen te scoren.

Enige eigen input blijft voor mij noodzakelijk, anders loopt men het risico dat dit binnen enkele jaren een vergaderplaats voor LLMs wordt waarbij mensen nog kunnen meelezen, totdat die bots hun eigen taal gaan ontwikkelen waar wij niet mee overweg kunnen. O-)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Blokker_1999 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Er moeten degelijke richtlijnen komen. Want zo een topicstart als waar hier naar verwezen wordt, daar heeft letterlijk niemand iets aan. We staan al negatief tegenover mensen die gewoon een vraag doorzetten aan een LLM en dan hier het antwoord posten om zo wat punten proberen te scoren.
Dat kan toch prima middels de huidige richtlijnen? Uiteraard is een topic zoals gepost als voorbeeld absurd, maar heb je daarmee niet zo ongeveer de rand van het probleem opgezocht? De mogelijkheid om dergelijke topics (of posts) te rapporteren is er al heel lang en werkt prima.

Ik ben er overigens wel van onder de indruk dat blijkbaar de AI besloten heeft dat hij een vraag moet gaan posten op dit forum. Als het inderdaad zo gegaan is als de user later aangaf.

Het altijd maar proberen te vangen in regels is heel Nederlands (maar niet beperkt tot Nederland), maar het resultaat is vaak niet heel prettig.
Enige eigen input blijft voor mij noodzakelijk, anders loopt men het risico dat dit binnen enkele jaren een vergaderplaats voor LLMs wordt waarbij mensen nog kunnen meelezen, totdat die bots hun eigen taal gaan ontwikkelen waar wij niet mee overweg kunnen. O-)
Als dat de toekomst is, dan is dat de toekomst. Hoewel ik daar zelf niet in geloof of bang voor ben. AI kan enkel bestaan omdat het een toevoeging is op/in het leven van de mens, als dat niet meer zo is dan zetten we simpelweg een en ander uit. Dat werkt al heel lang zo in de mensheid, alles waar we niks (meer) aan hebben wordt uitgerangeerd door de mens. Maar dat lijkt mij een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:06

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:16:

AI heeft misschien de toekomst, maar of dat ook voor LLM's geldt, dat betwijfel ik.

Ik zie LLM's een beetje als de eerste generatie vliegtuigen, dus voor de Wright broeders. Nodig om verder te komen, maar beperkt bruikbaar. LLM's zie ik wel als een van de grote bedreigingen voor het bestaan van het internet. De hoeveelheid door AI gegenereerde troep heeft nu al invloed op het internet en hoe vaker die troep als basis dient om nieuwe generaties van AI te creëren des te vaker het fout zal gaan.
Tel daarbij op dat ze er regelmatig ook nog eens erop los hallucineren, de copyright issues en de onhoudbare honger voor energie en je kan wel zien dat dit een onhoudbare trend gaat worden in de toekomst. AI moet vooral slimmer (toegepast) worden in plaats van de botte bijl methode die nu gangbaar is.

Dat even terzijde.
"Discussieer mee met de grootste elektronica en technologie community van Nederland. Gathering of Tweakers is het forum van Tweakers."
AI maakt geen deel uit van de community. Tweakers zijn mensen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er is software die checkt of posts kenmerken van AI/ChatGPT etc hebben. Als dat geimplementeerd zou kunnen worden (net als de check voor dubbelposten van dezelfde tekst), en een score van >80% wordt gebounced met een uitleg "schrijf de post zelf" (of zelfs >50% mag van mij)...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gambieter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:39:
Er is software die checkt of posts kenmerken van AI/ChatGPT etc hebben. Als dat geimplementeerd zou kunnen worden (net als de check voor dubbelposten van dezelfde tekst), en een score van >80% wordt gebounced met een uitleg "schrijf de post zelf" (of zelfs >50% mag van mij)...
Of je zet er een markering bij zodat de post herkenbaar is voor de user, eventueel met een optie binnen je profiel of je deze posts wel of niet wil zien.

Maar denk dat het slechts een lapmiddel is, binnen enkele jaren zijn die kenmerken niet meer herkenbaar. Zeker als meer en meer sites dit soort tooling actief gaan inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Marc H schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:39:
[...]

AI heeft misschien de toekomst, maar of dat ook voor LLM's geldt, dat betwijfel ik.

Ik zie LLM's een beetje als de eerste generatie vliegtuigen, dus voor de Wright broeders. Nodig om verder te komen, maar beperkt bruikbaar. LLM's zie ik wel als een van de grote bedreigingen voor het bestaan van het internet. De hoeveelheid door AI gegenereerde troep heeft nu al invloed op het internet en hoe vaker die troep als basis dient om nieuwe generaties van AI te creëren des te vaker het fout zal gaan.
Tel daarbij op dat ze er regelmatig ook nog eens erop los hallucineren, de copyright issues en de onhoudbare honger voor energie en je kan wel zien dat dit een onhoudbare trend gaat worden in de toekomst. AI moet vooral slimmer (toegepast) worden in plaats van de botte bijl methode die nu gangbaar is.

Dat even terzijde.

[...]
Ook daar komen wel weer oplossingen voor. 1 van de eerste algemene social media platformen in Nederland (Hyves) had hetzelfde probleem, in plaats van de software efficiënt te schrijven werd er simpelweg hardware tegenaan gesmeten (zie review: Uitgekrabbeld: de opkomst en ondergang van Hyves). Dat loste zichzelf ook op, Hyves is verdwenen. Niet alleen hierdoor natuurlijk, maar het was wel 1 van de grote problemen waar ze mee kampten.

Dat geldt voor AI ook, de situatie is inderdaad onhoudbaar zoals je die schertst. En dat gaat dus opgelost worden. Maar dat gaan we niet oplossen door AI actief tegen te werken.
AI maakt geen deel uit van de community. Tweakers zijn mensen.
Nu wellicht, maar wie zegt dat dat straks ook nog zo is. Waarom zou je dat vanaf het begin gaan tegenwerken terwijl iedereen kan bedenken dat dat een kansloze missie is. Dan kan je het beter vanaf het eerste moment omarmen en een goede plek zien te geven.

Sowieso zou je verwachten dat Tweakers, de mensen dan, progressief zouden zijn toch? Juist ons zou al deze techniek moeten interesseren en activeren om deze op te nemen in ons dagelijkse leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39
Als het verschil tussen een AI-post en een mens-post niet herkenbaar is, dan zie ik geen bezwaar tegen AI.
Ik denk ook niet dat het heel zinnig gaat zijn om AI-posts te verbieden. Nu, dit specifieke voorbeeld, was overduidelijk, maar wat krijg je over een jaar ofzo, als AI wat beter geworden is: iedereen gaat posts rapporteren die misschien door AI gemaakt zijn.

Ik denk dat het zinniger is om gewoon te blijven sturen op zinnige, goede topicstarts. Als een topicstart een diarree van tekst is, of de opmaak het geheel onduidelijk maakt, of inhoudelijk planken misslaat, dan ingrijpen. Of dat nou door een mens of AI gedaan is maakt volgens mij niet uit en het voorkomt dat er 'bewijs' nodig gaat zijn of iets nou AI of niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:46:

Tenzij je AI Agents als mods gaan inzetten?
Ik voel toch wel wel relevantie met https://xkcd.com/810/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Nu wellicht, maar wie zegt dat dat straks ook nog zo is. Waarom zou je dat vanaf het begin gaan tegenwerken terwijl iedereen kan bedenken dat dat een kansloze missie is. Dan kan je het beter vanaf het eerste moment omarmen en een goede plek zien te geven.

Sowieso zou je verwachten dat Tweakers, de mensen dan, progressief zouden zijn toch? Juist ons zou al deze techniek moeten interesseren en activeren om deze op te nemen in ons dagelijkse leven.
Omdat het devolueert in AI-bezigheidstherapie: jouw AI post een vraag, mijn AI post het antwoord, jouw AI regeert daar weer op, etc etc...
Een forum transformeert dan van een verzamelplaats van mensen naar een pipeline voor AI-data. De AI's zijn dan sneller in tekst genereren dan mensen kunnen lezen, dus de mens komt er niet meer tussen...

De waarde van een mens die de vraag/antwoord intypt is (voor nu nog) de bredere blik/ervaring/creativiteit/nuance die een LLM niet heeft. Maar wanneer de mens verzuipt tussen de AI's dan gaat deze waarde heel snel verdwijnen.

Dus IMO moet je dit van begin af aan de kop indrukken, want de mens wordt uit het forum gedrukt door de hoeveelheid informatie/data als je niet uit kijkt.
Wanneer de leek zijn/haar antwoord toch al uit een LLM kan halen, dan zul je sowieso een afname aan technische vragen op het forum zien. Dus het forum hoeft dan ook geen intermediate/datapipeline voor AI te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:45:
Of je zet er een markering bij zodat de post herkenbaar is voor de user, eventueel met een optie binnen je profiel of je deze posts wel of niet wil zien.

Maar denk dat het slechts een lapmiddel is, binnen enkele jaren zijn die kenmerken niet meer herkenbaar. Zeker als meer en meer sites dit soort tooling actief gaan inzetten.
Dat soort defaitisme is zinloos. Niet toelaten.

Posts verbergen is nooit de bedoeling geweest hier, het maakt discussies kapot. Gewoon bouncen totdat de user leert

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Op zich voorzien onze huisregels in mijn ogen:
3. We verwachten dat je de moeite neemt om een leesbaar bericht te maken en dat je leestekens gebruikt. Kunstmatige intelligentie (AI) mag als hulpmiddel worden gebruikt, maar grotendeels gegenereerde teksten zijn niet toegestaan.
Op Ai reacties wordt ingegrepen waar nodig. Ai zelf reacties laten schrijven of (grotendeels) Ai output op Tweakers plaatsen; niet gewenst.

Op Tweakers verwachten we eigen inzet en vinden we juist de persoonlijke interactie fijn. Daar hoort geen Ai output bij.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 23-06-2025 11:33 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
boxlessness schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Omdat het devolueert in AI-bezigheidstherapie: jouw AI post een vraag, mijn AI post het antwoord, jouw AI regeert daar weer op, etc etc...
Een forum transformeert dan van een verzamelplaats van mensen naar een pipeline voor AI-data. De AI's zijn dan sneller in tekst genereren dan mensen kunnen lezen, dus de mens komt er niet meer tussen...

De waarde van een mens die de vraag/antwoord intypt is (voor nu nog) de bredere blik/ervaring/creativiteit/nuance die een LLM niet heeft. Maar wanneer de mens verzuipt tussen de AI's dan gaat deze waarde heel snel verdwijnen.

Dus IMO moet je dit van begin af aan de kop indrukken, want de mens wordt uit het forum gedrukt door de hoeveelheid informatie/data als je niet uit kijkt.
Wanneer de leek zijn/haar antwoord toch al uit een LLM kan halen, dan zul je sowieso een afname aan technische vragen op het forum zien. Dus het forum hoeft dan ook geen intermediate/datapipeline voor AI te zijn.
"de kop indrukken". Kan je eens wat voorbeelden noemen waarbij dat goed gewerkt heeft in onze wereld? Niet enkel Tweakers, maar veel breder.

Ik denk dat zulks machtsvertoon (zo noem ik het maar even) juist averechts werkt op de langere termijn. Zeker als de lijn tussen duidelijke user input en AI input verder vervaagt. Dan ga je situaties krijgen waarbij users onheus bejegend worden van AI gebruik bijvoorbeeld.

De angst dat het forum gedrukt wordt is m.i. onterecht, de afgelopen 25 jaar is dat ook niet gebeurd. Toen Tweakers begon was het allemaal niche, ondertussen heb je tig plekken vergelijkbaar met Tweakers en toch is Tweakers nog steeds relevant.

Ook ben ik er van overtuigd dat AI zich, net als ontzettend veel nieuwe technieken en uitvindingen, vanzelf een bepaalde positie gaat verwerven in onze maatschappij. Toen de auto uitgevonden werd waren er ook allerlei doemscenario's en de eerste treinen boezemden ook angst in bij de mensen. Dat hebben we gaandeweg de jaren in onze maatschappij allemaal opgelost met zaken als rijbewijzen en dat soort zaken. Wat als dit toen "de kop ingedrukt" was? Hadden we dan nu nog steeds per koets gereisd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gambieter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:30:
[...]

Dat soort defaitisme is zinloos. Niet toelaten.

Posts verbergen is nooit de bedoeling geweest hier, het maakt discussies kapot. Gewoon bouncen totdat de user leert
Want een dictatuur die bang is voor verandering werkt goed? En hoe ging dat vroeger op school, als je een opgave niet goed deed werd je de klas uitgekieperd door de leraar en de volgende dag moest je dan op herhaling en als het niet goed was ging je er weer uit? Zou dat een lerend effect hebben denk je? Of werd dat anders opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:46:
Want een dictatuur die bang is voor verandering werkt goed? En hoe ging dat vroeger op school, als je een opgave niet goed deed werd je de klas uitgekieperd door de leraar en de volgende dag moest je dan op herhaling en als het niet goed was ging je er weer uit? Zou dat een lerend effect hebben denk je? Of werd dat anders opgelost?
Oh jee, al met termen als dictatuur gaan gooien 8)7 . Users die dergelijke troep dumpen heb je niets aan, die maken een forum alleen maar kapot. Good riddance.

Jij vind AI leuk, genoeg andere plekken waar je je kunt vermaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bor schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:32:
Op zich voorzien onze huisregels in mijn ogen:

[...]

Op Ai reacties wordt ingegrepen waar nodig. Ai zelf reacties laten schrijven of (grotendeels) Ai output op Tweakers plaatsen; niet gewenst.
Ik denk dat deze huisregels op dit moment de lading wel dekken inderdaad, het laat wél ruimte voor AI maar beperkt AI niet volledig.
Op Tweakers verwachten we eigen inzet en vinden we juist de persoonlijke interactie fijn. Daar hoort geen Ai output bij.
Als je als Tweakers relevant wil blijven dan zal je soms buiten je comfortzone moeten stappen. Anders ga je net als vele anderen simpelweg kopje onder. Dat we hier persoonlijke interactie fijn vinden staat wat mij betreft als een paal boven water, maar dat daar geen AI bij zou horen is wat mij betreft een compleet verkeerd toekomstbeeld. Denk ook dat we hier om lachen over 10 jaar, dan zijn we gewoon gewend aan AI in ons dagelijks leven. Dan zal het een bepaalde plek verworven hebben en kan zich niemand meer een tijd voorstellen dat we het niet hadden.

Dit hebben we al zo vaak meegemaakt als maatschappij (en dus Tweakers). Een heel mooi recent voorbeeld is de opkomst van de mobiele telefoon. Toen die eind jaren 90 bereikbaar werd voor het gewone publiek was men bijzonder sceptisch, waarom had je dit nodig? Zou enkel maar tot last zijn. Mooi filmpje:

Nu 27 jaar later denk ik dat het aantal mensen zonder mobieltje in Nederland op de spreekwoordelijke 1 hand te tellen zijn (zijn er wel, uiteraard). En zo gaat het nagenoeg altijd met nieuwe techniek, men is doodsbang en bedenkt allerlei redenen om het vooral niet te omarmen. En na verloop van tijd zit het in ons systeem en kunnen we niet meer zonder.

Maar wars de kont tegen de krib gooien als Tweakers zijnde lijkt mij de verkeerde keuze. Maar dat er iets moet gebeuren is ook duidelijk, want natuurlijk wil je voorkomen dat dit een discussieplatform voor AI agents wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gambieter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Oh jee, al met termen als dictatuur gaan gooien 8)7 . Users die dergelijkemtroepmdumpen heb je niets aan, die maken een forum alleen maar kapot. Good riddance.
De term dictatuur is het eerste wat in mij opkomt als je het hebt over "de kop indrukken", "bouncen tot een user leert" en dat soort termen. Niet direct door jou persoonlijk, maar in het algemeen in dit topic.

Je hebt ook niks aan users die zich registreren, een topic dumpen en nooit meer komen opdagen. En toch wordt ook dat al jaren toegestaan hier. En dan zijn er ook nog users die zich nooit in technische topics vertonen maar het enkel over het krijgen van kinderen hebben in de HK, heb je daar wel iets aan als technisch forum?
Jij vind AI leuk, genoeg andere plekken waar je je kunt vermaken.
Ik vind AI niet perse leuk. Maar ik zie wel de meerwaarde. En ik zie ook dat we het al jaren gebruiken en dat het net als veel ontwikkelingen in de IT alles behalve nieuw is. Het is echter wel sterk veranderd met de komst van producten als ChatGPT en CoPilot.

En ik ben er van overtuigd dat je nieuwe techniek, zeker als Tweakers zijnde, juist moet omarmen en niet moet tegenwerken. Wat niet zegt dat je alles maar moet toestaan en goed vinden, maar je zou wel kunnen zoeken naar oplossingen om het beste van meerdere werelden samen te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
We moeten juist naar meer AI!

De meeste topics zijn een herhaling van zetten:
'Stuur ff een foto' of heb je al gebeld naar de winkel.
Een AI moderator zou super zijn, geen vragen in SF met de winkel naam erin, geen one liners of andere onzinnige topics.
Of dan is er 'Het grote X topic', maar dan toch nog een eigen topic aanmaken.

En dan ook nog een AI die meteen even fouten eruit vist. 'Het argument wat je nu maakt noemen we een ******** en voegt geen reet toe aan deze discussie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gambieter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:39:
Hoe lang werkt dat? De ontwikkelaars zullen ook werken aan AI die steeds meer "natuurlijke taal" gebruikt en die typische AI-kenmerken achterwege laat. En anderzijds zullen mensen die blootgesteld worden aan AI-teksten juist steeds meer die kenmerken overnemen. Op een gegeven moment zijn die twee niet meer te onderscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:29

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

TheGhostInc schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:11:
We moeten juist naar meer AI!

De meeste topics zijn een herhaling van zetten:
'Stuur ff een foto' of heb je al gebeld naar de winkel.
Een AI moderator zou super zijn, geen vragen in SF met de winkel naam erin, geen one liners of andere onzinnige topics.
Of dan is er 'Het grote X topic', maar dan toch nog een eigen topic aanmaken.

En dan ook nog een AI die meteen even fouten eruit vist. 'Het argument wat je nu maakt noemen we een ******** en voegt geen reet toe aan deze discussie'.
Interessant punt, maar de discussie gaat over het genereren van content door AI.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:31
Het is heel simpel: als je denkt dat je de vraag door AI kunt laten stellen, dan moet je ook bereid zijn een AI antwoord te accepteren. En daarvoor hoef je geen topic op Tweakers te openen.

Al het andere leid er uiteindelijk toe dat hier alleen nog maar LLM's elkaar aan het doodspammen zijn met allerlei onzin of typische, technisch correct, maar volledig onbruikbare,AI antwoorden.

Misschien wel een interessant experiment: AI forumgroepen maken waar dit wel mag en het zelfs expliciet de bedoeling is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jazzy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:28:
Interessant punt, maar de discussie gaat over het genereren van content door AI.
Ik vermoed dat je je sarcasmemeter even aan moet zetten ;)
downtime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:25:
Hoe lang werkt dat? De ontwikkelaars zullen ook werken aan AI die steeds meer "natuurlijke taal" gebruikt en die typische AI-kenmerken achterwege laat. En anderzijds zullen mensen die blootgesteld worden aan AI-teksten juist steeds meer die kenmerken overnemen. Op een gegeven moment zijn die twee niet meer te onderscheiden.
“The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.”
― George Orwell, Animal Farm

Er is inderdaad te weinig focus op mensen leren wat wel en niet met AI te doen. Maar dat betekent niet dat je de sluizen open moet zetten of de dijken door moet prikken.

[ Voor 61% gewijzigd door gambieter op 23-06-2025 12:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Drardollan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat deze huisregels op dit moment de lading wel dekken inderdaad, het laat wél ruimte voor AI maar beperkt AI niet volledig.

[...]

Als je als Tweakers relevant wil blijven dan zal je soms buiten je comfortzone moeten stappen. Anders ga je net als vele anderen simpelweg kopje onder. Dat we hier persoonlijke interactie fijn vinden staat wat mij betreft als een paal boven water, maar dat daar geen AI bij zou horen is wat mij betreft een compleet verkeerd toekomstbeeld. Denk ook dat we hier om lachen over 10 jaar, dan zijn we gewoon gewend aan AI in ons dagelijks leven. Dan zal het een bepaalde plek verworven hebben en kan zich niemand meer een tijd voorstellen dat we het niet hadden.

Dit hebben we al zo vaak meegemaakt als maatschappij (en dus Tweakers). Een heel mooi recent voorbeeld is de opkomst van de mobiele telefoon. Toen die eind jaren 90 bereikbaar werd voor het gewone publiek was men bijzonder sceptisch, waarom had je dit nodig? Zou enkel maar tot last zijn. Mooi filmpje:
[YouTube: Mobiel bellen in 1998 door Frans Bromet]

Nu 27 jaar later denk ik dat het aantal mensen zonder mobieltje in Nederland op de spreekwoordelijke 1 hand te tellen zijn (zijn er wel, uiteraard). En zo gaat het nagenoeg altijd met nieuwe techniek, men is doodsbang en bedenkt allerlei redenen om het vooral niet te omarmen. En na verloop van tijd zit het in ons systeem en kunnen we niet meer zonder.

Maar wars de kont tegen de krib gooien als Tweakers zijnde lijkt mij de verkeerde keuze. Maar dat er iets moet gebeuren is ook duidelijk, want natuurlijk wil je voorkomen dat dit een discussieplatform voor AI agents wordt.
Even voor de goede orde, er staat dus ook niet dat AI "er niet bij hoort". Wat we willen is dat Tweakers een plek blijft voor interactie tussen mensen. Dat mensen (en zeker Tweakers) AI gebruiken is logisch, maar we willen voorkomen dat we volkomen gerobotiseerde interacties krijgen en dus grijpen we in op het simpelweg dumpen van door AI gegenereerde reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik denk dat ik mijn AI antwoord ga laten geven op de topics waar vragen gesteld worden door AI, kunnen we eindelijk allemaal de computer links laten liggen en weer gaan buitenspelen terwijl AI onze problemen oplost.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1