Bor schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:32:
Op zich voorzien onze huisregels in mijn ogen:
[...]
Op Ai reacties wordt ingegrepen waar nodig. Ai zelf reacties laten schrijven of (grotendeels) Ai output op Tweakers plaatsen; niet gewenst.
Ik denk dat deze huisregels op dit moment de lading wel dekken inderdaad, het laat wél ruimte voor AI maar beperkt AI niet volledig.
Op Tweakers verwachten we eigen inzet en vinden we juist de persoonlijke interactie fijn. Daar hoort geen Ai output bij.
Als je als Tweakers relevant wil blijven dan zal je soms buiten je comfortzone moeten stappen. Anders ga je net als vele anderen simpelweg kopje onder. Dat we hier persoonlijke interactie fijn vinden staat wat mij betreft als een paal boven water, maar dat daar geen AI bij zou horen is wat mij betreft een compleet verkeerd toekomstbeeld. Denk ook dat we hier om lachen over 10 jaar, dan zijn we gewoon gewend aan AI in ons dagelijks leven. Dan zal het een bepaalde plek verworven hebben en kan zich niemand meer een tijd voorstellen dat we het niet hadden.
Dit hebben we al zo vaak meegemaakt als maatschappij (en dus Tweakers). Een heel mooi recent voorbeeld is de opkomst van de mobiele telefoon. Toen die eind jaren 90 bereikbaar werd voor het gewone publiek was men bijzonder sceptisch, waarom had je dit nodig? Zou enkel maar tot last zijn. Mooi filmpje:
Nu 27 jaar later denk ik dat het aantal mensen zonder mobieltje in Nederland op de spreekwoordelijke 1 hand te tellen zijn (zijn er wel, uiteraard). En zo gaat het nagenoeg altijd met nieuwe techniek, men is doodsbang en bedenkt allerlei redenen om het vooral niet te omarmen. En na verloop van tijd zit het in ons systeem en kunnen we niet meer zonder.
Maar wars de kont tegen de krib gooien als Tweakers zijnde lijkt mij de verkeerde keuze. Maar dat er iets moet gebeuren is ook duidelijk, want natuurlijk wil je voorkomen dat dit een discussieplatform voor AI agents wordt.