Missend onderdeel Google Nest Self Leaning V3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 18:06
De context: We hebben een huis gekocht ( oOo oOo oOo oOo) en zijn druk aan het klussen geslagen. Tijdens al het werk lijkt er een onderdeel van de Google Nest Self Learning Thermostat v3 (vijfvoudige woordwaarde) te zijn verdwenen - de plaat waar je de schakeldraden in schroeft vanaf de uur. Dat plaatje met een kleine waterpas erin zodat je kunt zien of alles recht hangt.

Normaliter zou ik zeggen: ik koop een stand ergens, haal die plaat eraf en schroef 'm bij ons op de muur. Noot dat de witte achterplaat er nog wel is. Maar goed, de Nest wordt hier ook niet meer verkocht, dus ik vraag me af wat nu wijsheid is.

De CV waar de thermostaat op is aangesloten is een 2024 Intergas HR Eco i.c.m. een HeatLink en OpenTherm. Voor zover ik weet is OpenTherm redelijk universeel en zou ik daar eventueel een Tado of Intergas' eigen thermostaat op kunnen aansluiten. Ik neem dan aan dat er nog wel iets van een bridge moet komen tussen CV (zolder) en thermostaat (woonkamer) zoals de HeatLink dat nu doet? De Tado documentatie word ik niet zo gek veel wijzer van, lijkt erop dat je eerst iets moet aanschaffen om de handleidingen te pakken te kunnen krijgen. Hetzelfde geldt een beetje voor de Intergas Comfort Touch - wij hebben beneden alleen het schakeldraad, dus ergens zal de OpenTherm vertaling plaats moeten vinden.

Wat zou jullie advies zijn, in dit geval? Een volledig nieuwe thermostaat met bijbehorende OpenTherm vertaling (evt. Eufy gebaseerd zou ook kunnen) of dat onderdeel van de Nest te pakken zien te krijgen?

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bedoel je dit ding? Idiote prijs voor een plaatje :X

Of dit de moeite waard is, of dat je moet overstappen naar een ander specifiek systeem, is lastig te zeggen. Je geeft niet echt aan wat precies je wensen zijn?

Je noemt ook Tado, waarbij je naast de thermostaat ook al je radiatoren kunt aansturen met thermostaatknoppen van Tado. Maar of dat een wens van je is, geen idee. Je Nest kan dat in ieder geval niet. Is er al een smarthome ecosysteem waarin de thermostaat moet gaan werken?

Zelf gebruik ik de simpelste Honeywell Round modulerende thermostaat in combinatie met een OTGW voor de slimme aansturing via Home Assistant. Niet afhankelijk van de cloud en een fabrikant die de stekker eruit kan trekken. Die combo is net zo duur als een vervangende grondplaat voor je Nest en werkt voor mij perfect. Maar misschien is iets als Tado wel beter voor jou, maar dat kunnen we nu niet echt uit je verhaal halen :)

Voor het kiezen van een nieuwe thermostaat is dit trouwens een handig topic: Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 23-06-2025 10:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Kan je niet iets printen voor die achterplaat?

https://www.yeggi.com/q/nest+plate/

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 23-06-2025 10:27 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MsG dit is het onderdeel met de niet universele schroef / klem koppelingen waardoor de nest met de bedrading verbonden wordt. Dat print je niet even.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
@Zalmanman ik had een Nest V3 i.c.m. een Intergas ketel, maar die combinatie werkte niet lekker. De Nest kon de ketel niet laden moduleren, ondanks het OpenTherm protocol. Gevolg: meer gasverbruik en minder comfort. De temperatuur schommelde continu tussen de 19.5 en 21 graden.

Uiteindelijk maar deze aangeschaft:

https://www.cvtotaal.nl/intergas-comfort-touch.html

Met de bijbehorende Gateway kan je ook op afstand de thermostaat aansturen. Nadeel is dat het nergens mee integreert, behalve met de eigen applicatie.

Qua aansluiting: kwestie van de twee draadjes aansluiten op de thermostaat en de ketel. Kan niet simpeler, hoeft geen heat link of ander device tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Hier nog iets goedkoper, maar wel weer US verzendkosten: https://www.ebay.nl/itm/405484819540

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Dank voor de reacties, allen! Ik ga het even één bij één langs:
Gizz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:08:
Bedoel je dit ding? Idiote prijs voor een plaatje :X

Of dit de moeite waard is, of dat je moet overstappen naar een ander specifiek systeem, is lastig te zeggen. Je geeft niet echt aan wat precies je wensen zijn?

Je noemt ook Tado, waarbij je naast de thermostaat ook al je radiatoren kunt aansturen met thermostaatknoppen van Tado. Maar of dat een wens van je is, geen idee. Je Nest kan dat in ieder geval niet. Is er al een smarthome ecosysteem waarin de thermostaat moet gaan werken?

Zelf gebruik ik de simpelste Honeywell Round modulerende thermostaat in combinatie met een OTGW voor de slimme aansturing via Home Assistant. Niet afhankelijk van de cloud en een fabrikant die de stekker eruit kan trekken. Die combo is net zo duur als een vervangende grondplaat voor je Nest en werkt voor mij perfect. Maar misschien is iets als Tado wel beter voor jou, maar dat kunnen we nu niet echt uit je verhaal halen :)

Voor het kiezen van een nieuwe thermostaat is dit trouwens een handig topic: Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?
Ja, dat is inderdaad een duur plaatje. Je geeft inderdaad al goed aan dat ik nog niet helemaal heb doorgegeven wat mijn wensen zijn - zo ver had ik nog niet nagedacht. Even ter informatie: we hebben één radiator in de hal (thermostaatknop), één in de keuken (thermostaatknop), twee in de woonkamer (aan/uit knop), 4 op de bovenverdieping waarvan allemaal aan/uit knop en ééntje in de badkamer waarvan ik het niet direct helder heb of dat nou thermostaat of aan/uit is.

Idealiter zoeken wij een systeem wat relatief gebonden is aan het huis. Ik hoef geen remote access en dat soort dingen. Ook afhankelijkheden van betaalde services of online diensten ziet ik niet heel erg op te wachten. Echter lijkt het ons wel prettig om in ieder geval een paar "slimme" radiatoren met planning te hebben, zodat we in de winter niet verkleumen bij opstaan. Volgens mij zie ik met Honeywell EvoHome mogelijkheden hierin.

Overigens zijn de raamkozijnen relatief oud en voorzien van "gewoon" dubbel glas. Aangezien de radiatoren hieronder zitten, is het denkbaar dat die tegelijkertijd vervangen worden. Het is allemaal mogelijk nog origineel uit 1974.
Knul schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:42:
@Zalmanman ik had een Nest V3 i.c.m. een Intergas ketel, maar die combinatie werkte niet lekker. De Nest kon de ketel niet laden moduleren, ondanks het OpenTherm protocol. Gevolg: meer gasverbruik en minder comfort. De temperatuur schommelde continu tussen de 19.5 en 21 graden.

Uiteindelijk maar deze aangeschaft:

https://www.cvtotaal.nl/intergas-comfort-touch.html

Met de bijbehorende Gateway kan je ook op afstand de thermostaat aansturen. Nadeel is dat het nergens mee integreert, behalve met de eigen applicatie.

Qua aansluiting: kwestie van de twee draadjes aansluiten op de thermostaat en de ketel. Kan niet simpeler, hoeft geen heat link of ander device tussen.
Nu je het zegt, dat was ook wat ik zag toen de Nest er nog wel op zat, maar ik dacht dat dat lag aan het gebrek aan internet. Iedere keer weer die OpenTherm errors... Verklaart misschien ook waarom het voorschot voor gas op EUR200 in de maand ligt, met een energielabel A op 144m2. Op zich zou dan zo'n Comfort Touch in beginsel genoeg zijn. Zoals hierboven ook staat hebben we wel ideeën voor een en ander aan verbouwingen/nieuwe radiatoren.

De vraag wordt dan eigenlijk welk ecosysteem we in willen stappen. Google Nest gaat 'm niet meer worden. Tado zou eventueel kunnen. Die zitten dan wel met hun Auto Assist, maar voor zover ik kan zien staat de default je ook al toe om planningen te maken.

Dan is er nog het Honeywell Evohome systeem, wat wel een stuk duurder is dan de Tado. Op zich hebben we geen thuisdetectie e.d. nodig, HomeAssistant ook niet. Planmatig dingen kunnen instellen en de mogelijkheid hebben voor slimme radiatoren is wel het belangrijkste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zalmanman
Update: ik ben een spuit11. De achterplaat zat gewoon vast aan de Nest zelf... Dus voor nu hebben we weer een thermostaat, maar ik ga me zeker verdiepen in een Tado of Honeywell voor de winter ;-)

Pagina: 1