Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Sinds gisteren lijkt de processor van mijn laptop het allemaal niet echt te trekken. Bij het spelen van games als Victoria 3 en Le Mans Ultimate (waarbij mijn laptop crasht wanneer er veel wagens in beeld, dicht bij elkaar, zijn) gaat mijn processor loeien als een gek, waarna de laptop zichzelf uitzet. Ik vind dat opvallend, daar de laptop nog niet eens driekwart jaar meegaat en er niets significants mee gebeurd is. Het gebeurde gisteren voor het eerst.

Vanochtend testte ik het even kort weer bij Le Mans Ultimate en heb ik gemeten hoe heet de CPU wordt bij het gamen; iets boven de 90 graden, in ruste zit hij nu iets boven de 50 graden. Dat is volgens mij ietwat te heet.

Laptop: MSI Cyborg 15 A13VFK-1218NL
CPU: Core i7-13620H
GPU: GeForce RTX 4060
RAM: 16 GB

Wat kan ik het beste doen? Is dit überhaupt foute boel wat betreft mijn CPU? Ik als leek kan me ook zo voorstellen dat het warme weer van gisteren niet helpt met het koel houden van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Naar mijn mening zit je in ieder geval op het goede spoor, de hitte zal het probleem zijn.

Ik kan zo 1,2,3 niet vinden of jou laptop ook koelgaten heeft aan de onderkant. Als dat zo is en hij staat plat op je bureau dan kan het helpen om hem op een standaard te zetten. Pak er dan een die niet van plastic is maar van iets wat warmte mee helpt afvoeren.

Een laptop cpu wordt altijd vrij heet, dat is de compromi van een mobiele computer in de kleine behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Misschien is de gpu temp ook wel handig, want roepen dat 90 graden heet lijkt is leuk, maar daar zijn die Intel chips op gebouwd. Ze klokken en klokken totdat ze een bepaalde temperatuur of power state halen, en daar blijven ze op. Het is pas te warm als hij deze temperatuur haalt met 8 watt gebruik/performance (dus iets van 1200mHz).

Zelfde geld voor de laptop gpu. De overlay die afterburner bied is altijd wel goed.

Weet wel, het is een laptop, luid en heet hoort erbij (en mindere performance dan zelfde productnummer/desktop), maar verstopte ventilatie ook. Zeker deze tijd van het jaar funest. Zeker als er huisdieren zijn, of er wordt gerookt/gevaped dan kan het koelsysteem reinigen wenselijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bij mijn laptop bleek de laptop koeler niet goed te zijn, waardoor hij uiteindelijk onder garantie 2x vervangen is (daarna gaat het tijdje goed).

Dat je laptop uitvalt ipv terug te klokken is wel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:57
Mogelijk zit er veel stof in de ventilator waardoor deze niet goed mee kan koelen.
Met een busje perslucht voorzichtig bij alle ventilatieroosters uitblazen. Probeer met iets dun de ventilator tegen te houden als je dit doet. Anders kans dat deze veel te hard gaat draaien en stuk kan gaan.

Lukt dat niet dan voorzichtig met korte luchtstootjes steeds blazen.

Koop zelf altijd de busjes bij de Action. Die zijn prima en bevatten geen vocht. Daar moet je wel goed op tetten aangezien er ook busjes waar vocht bij vrij komt en dat wil je niet. Dus eerst even testen op iets onschuldigs.

Met een luchtcompressor kan ook maar zorg dat je niet hard blaast en vocht ook checken.

En zet de laptop uiteraard helemaal uit en verwijder voor de zekerheid ook de batterij.

Zeker met het warme weer van afgelopen weekend lopen de temperaturen van je laptop natuurlijk ook sneller op.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeOO op 23-06-2025 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Dank voor het advies! Wat ik nog niet heb gezegd, maar wellicht wel goed is te vermelden: dat 'ie crasht gebeurt uit het niets (logisch). De hele tijd maakt de processor geen bijzonder harde geluiden, totdat 'ie opeens, van het één op het andere moment, als een gek tekeer gaat vijf seconden lang. Dan zakt de framerate van mijn game totaal in elkaar en valt mijn laptop uit. Dit alles in zo'n vijf seconden tijd. Als ik hem dan weer aandoe, dan start mijn laptop zonder probleem weer aan.

Wellicht is dit nog handige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:17
throttling lijkt het op,vandaar die fps drops,check de temperaturen en laat de laptop met zulk heet weer uit,zeker niet gamen,dat zou mijn tip zijn.

Gaming laptops worden vaak al bloedheet met normale temps,maar met dit weer..
Pagina: 1