WYSIWYG editor is niet écht WYSIWYG

Pagina: 1
Acties:
  • 694 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-07 17:07
Vermeld de URL waar het probleem zich bevindt
Elke reactie die je schrijft met de WYSIWYG editor

Geef aan welke stappen je uitvoert om het probleem te kunnen reproduceren
Schrijf een reactie met meer dan 3 regels (default/100% zoom in Chrome), gebruik dikgedrukte en schuingedrukte letters en post deze. Het het vast ook nog eens met spacing te maken, maar de screenshots hieronder zouden het moeten verduidelijken.

Beschrijf wat je zou verwachten als het probleem zich niet voordeed
Ik verwacht dat de text in de WYSIWYG editor hetzelfde uitgelijnd is als de resulterende post. Dat is niet zo. Als je probeert om de leesbaarheid van je post te screenen vóórdat je post is dat soms lastig.

Indien relevant, voeg een screenshot toe
WYSIWYG Editor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZCsQRYInC8tblMshfhvVPQr4To=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8d4HbrnROUajtVdhApOML2de.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJTOeWhTSM1-Q4rZWN3durf951w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8RiQDf8FlXk3q3QQpZgDPp35.png?f=fotoalbum_large

Het verschil viel me op omdat in de eerste alinea Alle en alle op een verschillende plek staan.

Vermeld welk apparaat en browser je gebruikt
Windows 11 PC met de laatste (137.0.7151.120 (Official Build) (64-bit)) versie van Google Chrome

Het komst misschien wat nitpicky over (want dat is het ook :+) maar het is dus niet letterlijk WYSIWYG.

edit:
Details toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door TV_NERD op 22-06-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WYSIWYG staat voor opmaak, niet de exacte uitlijning als de marges aan de kanten net een paar pixels afwijken. Als je heel goed kijkt, zie je dat je post en de editor in een div staan die even breed is. Maar de editor zelf heeft ook ruimte nodig, dus je gaat een paar pixels missen. Net genoeg om tekst op andere plekken te krijgen omdat het iets eerder op de volgende regel komt.

Kijk eens bij andere sites met een WYSIWYG editor, is die net zo breed als waar het resultaat komt te staan? Met ook dezelfde font size? ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hero of Time schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:13:
WYSIWYG staat voor opmaak, niet de exacte uitlijning als de marges aan de kanten net een paar pixels afwijken. Als je heel goed kijkt, zie je dat je post en de editor in een div staan die even breed is. Maar de editor zelf heeft ook ruimte nodig, dus je gaat een paar pixels missen. Net genoeg om tekst op andere plekken te krijgen omdat het iets eerder op de volgende regel komt.

Kijk eens bij andere sites met een WYSIWYG editor, is die net zo breed als waar het resultaat komt te staan? Met ook dezelfde font size? ;)
Beter noem je het dan ook geen 'What You See Is What You Get' editor... 8)

tweakers.net scaled overigens ook niet helemaal lekker op 5120x1440 :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TV_NERD
Hero of Time schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:13:

Dat WYSIWYG voor opmaak staat geloof ik direct, of uitlijning daar wel/niet bij hoort blijft voor mij zonder specificaties/bij gebrek aan persoonlijke kennis een discussiepunt.

Ik geloof wel dat het bij andere sites ook afwijkt en ik verwacht niet direct te Tweakers dit per-se wil oplossen, maar zoals @Will_M al aangeeft, de naam schept wel verwachtingen. Misschien ben ik een perfectionist maar ik zag gedrag wat, IMHO, afwijkt van de definitie en dacht, ik meld het even.

Binnen de visuele editor zijn die paar pixels ruimte om de uitlijning gelijk te krijgen er zo te zien nog wel, de blauwe omlijning en de "wijzig reactie" knop lijnen toch al niet uit, dus je kan het blauw omrande gedeelte best een paar pixels breder maken (wederom IMHO).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JWlervNiEVd5ta22IwIY8q3q24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sOKZyZIZAkZ6tPpLa4uQLWwL.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door TV_NERD op 22-06-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Niet online

futurecrawler

Break the cycle.

Er is sowieso weinig WYSIWYG aan als er codes voor tabellen en bulletpoints worden gebruikt. Beetje WYSIWYM. Over tabel gesproken, misschien kun je de tabel gebruiken met vaste breedte en 1 cel om precies dat te schrijven hoe je het wilt laten zien. Maar, dan moet je wel tussen de code van de tabelcel schrijven weer.

[ Voor 49% gewijzigd door futurecrawler op 22-06-2025 21:30 ]

This is not a signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
TV_NERD schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:26:
Binnen de visuele editor zijn die paar pixels ruimte om de uitlijning gelijk te krijgen er zo te zien nog wel, de blauwe omlijning en de "wijzig reactie" knop lijnen toch al niet uit, dus je kan het blauw omrande gedeelte best een paar pixels breder maken (wederom IMHO).
Jeetje, waar gaat het over 8)7 Zo'n tool geeft een indicatie van hoe t eruit gaat zien, dat boeit toch niet of t dan 99% is? Op n andere browser/device/whatever ziet t er zeer waarschijnlijk toch niet exact zo uit zoals jij het gezien hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TV_NERD
Cartman! schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Jeetje, waar gaat het over 8)7 Zo'n tool geeft een indicatie van hoe t eruit gaat zien, dat boeit toch niet of t dan 99% is? Op n andere browser/device/whatever ziet t er zeer waarschijnlijk toch niet exact zo uit zoals jij het gezien hebt.
Het gaat over het aanmelden van een mogelijk bugje waar misschien overheen gekeken is. Als je kijkt naar verschillende apparaten is Tweakers juist verrassend consistent. De verschillen in uitlijning tussen de WYSIWYG editor en mijn post zijn in Chrome en Firefox op Windows 11 precies hetzelfde, zowel op 100 en 125% zoom in de browser. Ik heb een 27" 1440p, dan is Tweakers op 125% net wat relaxter voor mijn kijkafstand.

Grappig genoeg is zelfs op mijn Galaxy S24 in Firefox het verschil in uitlijning tussen de editor en de post nagenoeg hetzelfde, dat is vooral op te merken in de eerste alinea.

Tweakers.net is super goed bezig qua consistentie tussen verschillende resoluties, landscape/portrait mode, browser scaling en Windows scaling. Juist omdat het erop lijkt dat ze toch wel perfectie nastreven dacht ik, ze horen het liever en besluiten dan bewust niets te doen, dan dat ze het over het hoofd zien :)

Wel leuk hoe je stijl van reageren goed bij je gebruikersnaam past, da's altijd +1 :+

[ Voor 3% gewijzigd door TV_NERD op 22-06-2025 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

We moeten inderdaad nog eea tweaken aan de breedte en paddings van de editor bij reacties. Ik zag net dat het in edit-mode nu ook niet helemaal lekker gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz1HmvTfKoelP6hmoNXy9-ifQbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KENazCqPINKSqwjlV0Ixt7Jd.png?f=fotoalbum_large

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Als het goed is is de weergave qua breedte nu ook meer wysiwyg:)

In sommige gevallen - zoals dubbele spaties die in de wysiwyg-editor ook als dubbele spatie worden getoond, maar in de uiteindelijke gerenderde versie maar als 1 spatie - zijn er nog wel subtiele verschillen. Daar kunnen wij echter helaas weinig aan doen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sowieso kun je aan de lengte van de regels geen rechten ontlenen, omdat deze in de mobiele weergave weer compleet anders zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TV_NERD
crisp schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:29:
Als het goed is is de weergave qua breedte nu ook meer wysiwyg:)

In sommige gevallen - zoals dubbele spaties die in de wysiwyg-editor ook als dubbele spatie worden getoond, maar in de uiteindelijke gerenderde versie maar als 1 spatie - zijn er nog wel subtiele verschillen. Daar kunnen wij echter helaas weinig aan doen.
Da's nog eens rap. Zal het gelijk eens testen wanneer ik weer reageer, mijn meest recente reactie mag niet meer gewijzigd worden. Dat van die dubbele spaties etc begrijp ik uiteraard. Thanks crisp!

edit:
Even getest op mijn eigen profiel en het lijkt nu prima te gaan idd, zowel op mobiel als op W11. Awesome.
Room42 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:34:
Sowieso kun je aan de lengte van de regels geen rechten ontlenen, omdat deze in de mobiele weergave weer compleet anders zijn.
Rechten ontlenen is wel een groot woord voor het beetje pixelzeuren wat ik doe :) Desalniettemin was de regellengte in de mobiele editor op bijna dezelfde manier afwijkend tegenover de daadwerkelijke geposte reactie op dat apparaat. Dat de regellengte op verschillende apparaten (vooral bij portrait v.s. landscape mode) anders is is logisch, maar dat wil nog niet zeggen dat de regellengte verschillend hoeft te zijn op hetzelfde apparaat tijdens het schrijven van je post, de post zelf en als je je post wijzigt. Dat lijkt nu opgelost, mooi.

[ Voor 41% gewijzigd door TV_NERD op 25-06-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 12:57

DaFeliX

Tnet Devver
Ok, dan sluit ik nu dit topic. Mocht iemand nog bugs vinden, open gerust je eigen (nieuwe) topic.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.