HR +++ in huis uit 2001

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-06 19:53
Goedenavond,

Graag zou ik een onafhankelijk advies krijgen van de experts hier.
Heb een huis uit 2001 met nu HR++ glas en houten kozijnen.
Ik heb maand geleden akkoord gegeven op alles kunstof met daarin HR +++ glas met een U van 0.6
Nu heb ik in de huidige situatie een ventilatie type C - mechanische ventilatie met afzuiging in wc en badkamer en roosters.
Nu heb ik in de offerte aan de voorzijde begane grond dezelfde situatie gekozen met 1 ventilatie rooster zoals het nu ook is.
In de badkamer zit nu geen ventilatie rooster en komt in nieuwe situatie ook niet.
In de andere kamer aan de voorzijde zit nu een rooster maar heb nu gezegd dat ik geen rooster wil in verband met geluid van de aangrenzende weg.
Nu lees ik veel over koudevallen op de muren en probleem tot gevolg.
Zou het kwaad kunnen als ik in die slaapkamer geen rooster meer doe met alle gevolgen van dien?
Nu ventileer ik daar altijd door het rooster half open te zetten en dat kan dus in nieuwe situatie niet.

Ik hoor graag en alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat is het door jou beoogde doel van de gehele vervanging van de kozijnen (welke me, gezien de opgegeven waarden nú al redelijk zinloos lijkt doordat je nu ook al HR++ glas kwijt kunt in je huidige set aan kozijnen).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Me type C zal je toch ergens verse lucht in moeten laten. Dat kan met roosters, maar ook een open raam (kierstand) is een optie.

Ik heb in de slaapkamer ook geen rooster geplaatst, zet het raam wel op kierstand of gewoon open. Raam dicht is recept voor >1000ppm CO2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goodlife91
Ga van hout naar kunststof omdat het hout haar beste tijd gehad heeft.
HR+++ is met subsidie goedkoper dan HR++ dus lijkt me een makkelijke keuze.
Zijn wel draai kiep kantel alleen om snachts nou te kiepen terwijl ik het ook wat stiller wil hebben aan voorzijde is nogal tegenstrijdig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ik zou echt nooit HR+++ glas nemen en er dan een rooster boven zetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
No Hands schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:36:
Heb nu HR++ met roosters beneden twee waar ik boven HR+++ 1 rooster maar ga doen.
Tevens badkamer zit nu niks en komt niks en voorzijde slaapkamer zit nu rooster maar wil ik nu met HR+++ niks vanwege geluid voorzijde.
Prijstechnisch zit er geen verschil tussen dus wilde voor het meest nieuwe/best isolerende gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Goodlife91 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:34:
Ga van hout naar kunststof omdat het hout haar beste tijd gehad heeft.
HR+++ is met subsidie goedkoper dan HR++ dus lijkt me een makkelijke keuze.
Zijn wel draai kiep kantel alleen om snachts nou te kiepen terwijl ik het ook wat stiller wil hebben aan voorzijde is nogal tegenstrijdig.
Ik doe nu even een aanname, maar: Je hebt een huis uit 2001 gekocht waarbij de kozijnen sinds het plaatsen 0.0 aan onderhoud hebben mogen ontvangen van de (vorige?) bewoners?

Als je hard-houten kozijnen gewoon bijhoudt dan overleven ze een eeuw (of meer) en zijn ze niet na amper 25 jaar al aan vervanging toe.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goodlife91
Will_M schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:41:
[...]

Ik doe nu even een aanname, maar: Je hebt een huis uit 2001 gekocht waarbij de kozijnen sinds het plaatsen 0.0 aan onderhoud hebben mogen ontvangen van de (vorige?) bewoners?

Als je hard-houten kozijnen gewoon bijhoudt dan overleven ze een eeuw (of meer) en zijn ze niet na amper 25 jaar al aan vervanging toe.
Vurenhout op zuidkant valt niet tegenaan te schilderen, wil gewoon onderhoudsvrij en nooit meer naar omkijken.
Heb het huis nu 5 jaar en toen laten schilderen en is nu alweer op sommige plekken rot hele wijk zit praktisch al aan het kunstof.
Hardhouten kozijnen is niet te vergelijken met het zachte vuren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:41:
[...]

huizen waar nog hardhouten kozijnen ingaan zijn er niet veel hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Goodlife91 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Heb nu HR++ met roosters beneden twee waar ik boven HR+++ 1 rooster maar ga doen.
Tevens badkamer zit nu niks en komt niks en voorzijde slaapkamer zit nu rooster maar wil ik nu met HR+++ niks vanwege geluid voorzijde.
Prijstechnisch zit er geen verschil tussen dus wilde voor het meest nieuwe/best isolerende gaan.
het best isolerend is nergens een rooster en een goed ventilatiesysteem plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Er zijn ook stille ventilatieroosters leverb.
Maar heb je gezien deze forse investering al eens laten bekijken of een ander ventilatiesysteem een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
nokiaan958GB schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:27:
Er zijn ook stille ventilatieroosters leverb.
Maar heb je gezien deze forse investering al eens laten bekijken of een ander ventilatiesysteem een optie is?
Nee nooit gedaan aangezien het huis al energie zuinig is heb nu een A+ label.
Ik hoef ook geen mindere kosten.
Wat is de prijs om van C naar D te gaan als je nu 1 box hebt en 2 afzuigingen en betonnen vloeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:47
No Hands schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:36:
Dat je dat zelf nooit zou doen is prima maar ik vind het jammer om dit ongenuanceerde standpunt "als advies" te blijven herhalen.

Linkje sneller dan typen:
assje in "Koudeval /tocht na plaatsen kunststofkozijnen"

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Goodlife91 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:33:.
Zou het kwaad kunnen als ik in die slaapkamer geen rooster meer doe met alle gevolgen van dien?
Nu ventileer ik daar altijd door het rooster half open te zetten en dat kan dus in nieuwe situatie niet.

Ik hoor graag en alvast bedankt.
Ik zou in de basis gewoon de ventilatieeisen uit het bouwbesluit volgen. Het aantal roosters dat jij beschrijft lijkt me al heel laag maar neem aan dat het vanuit de bouw voldeed. Ik verwacht in iedere verblijfsruimte minimaal één rooster en sowieso op de twee verschillende windrichtingen in de huiskamer.

Als er geluidsoverlast is dan is de allerbeste oplossing type D ventilatie zonder roosters maar dit is heel ingrijpend. Als dit niet haalbaar is zou ik kijken naar susroosters. Verder sowieso de moeite waard om de roosters even goed uit te zoeken en te zorgen dat ze zelfregelend zijn (a.d.h.v. de wind). Dus niet de kozijnenboer de goedkoopste optie laten kiezen.

Dan op termijn de ventilatiebox (gaat er vanuit dat die al gelijkstroom is) een keer vervangen of uitbreiden met Co2 sturing en dan heb je een systeem dat prima voldoet. Als er echt één kamer is waar de geluidbelasting/overlast véél groter is dan zou je kunnen overwegen daar decentrale balansventilatie toe te passen en daar rooster te laten vervallen.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 23-06-2025 12:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:23
Ik heb zelf een suskast/susrooster in mijn woonkamer geplaatst. Woon aan 1 van de drukste wegen van de stad. Ja je hoort meer geluid dan wanneer het rooster dicht is, maar denk toch 90% minder dan wanneer je het raam open doet. Misschien is dit iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
assje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:16:
[...]

Ik zou in de basis gewoon de ventilatieeisen uit het bouwbesluit volgen. Het aantal roosters dat jij beschrijft lijkt me al heel laag maar neem aan dat het vanuit de bouw voldeed. Ik verwacht in iedere verblijfsruimte minimaal één rooster en sowieso op de twee verschillende windrichtingen in de huiskamer.

Als er geluidsoverlast is dan is de allerbeste oplossing type D ventilatie zonder roosters maar dit is heel ingrijpend. Als dit niet haalbaar is zou ik kijken naar susroosters.

Verder sowieso de moeite waard om de roosters even goed uit te zoeken en te zorgen dat ze zelfregelend zijn (a.d.h.v. de wind). Dus niet de kozijnenboer de goedkoopste optie laten kiezen.

Dan op termijn de ventilatiebox (gaat er vanuit dat die al gelijkstroom is) een keer vervangen of uitbreiden met Co2 sturing en dan heb je een systeem dat prima voldoet.

Als er echt één kamer is waar de geluidbelasting/overlast véél groter is dan zou je kunnen overwegen daar decentrale balansventilatie toe te passen en daar rooster te laten vervallen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb nu boven elk kozijn roosters zitten noord en zuid.
Gaat mij erom dat ik nu dus in 1 slaapkamer waar een rooster zit dus geen rooster heb laten intekenen.
Verder wijzigt er niets aan de situatie, bedoelde dat ik twee afzuig ventielen heb 1x wc en 1x badkamer en verder nergens afzuiging heb van de mechanische ventilatie.

Zou jij het durven 1 kamer dan zonder ventilatie alleen met een kantelstand, want worden wel draai kiep kunstof kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:15
Wij hebben in ons huis alle ramen vervangen voor kunstof kozijnen + HR+++ glas. Beneden hebben we gekozen voor ventilatierooster, boven hebben we alle slaapkamers uitgevoerd met draai-kiep-ramen. Die staan eigenlijk altijd open, dus hier hebben we geen roosters in zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:23
Goodlife91 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Zou jij het durven 1 kamer dan zonder ventilatie alleen met een kantelstand, want worden wel draai kiep kunstof kozijnen.
Als je altijd het raam open laat staan wel!

Zie hier in de buurt diverse huizen waar kunststof kozijnen geplaatst zijn ZONDER luikjes. Lekker goedkope en energiezuinige optie...maar ummm ventilatie any-one?

Plaats is wat CO2 meters, je schrikt je kapot hoe snel die waardes omhoog gaan in een ruimte zonder ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb nu boven elk kozijn roosters zitten noord en zuid.
Gaat mij erom dat ik nu dus in 1 slaapkamer waar een rooster zit dus geen rooster heb laten intekenen.
Verder wijzigt er niets aan de situatie, bedoelde dat ik twee afzuig ventielen heb 1x wc en 1x badkamer en verder nergens afzuiging heb van de mechanische ventilatie.

Zou jij het durven 1 kamer dan zonder ventilatie alleen met een kantelstand, want worden wel draai kiep kunststof kozijnen.
Juist in een slaapkamer waar je een uur of 8 met soms twee mensen licht in en uit te ademen giert het co2 omhoog in een nachtje. Dan moet dat rooster zorgen dat er lucht binnenkomt zodat dat door je ventilatiesysteem weer wordt weggezogen en jij gezond kan slapen. Dus alleen dat rooster weghalen lost wel een geluid issue op maar veroorzaakt een heel ander issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:55
Je kan ook nog kijken naar minder of geen mechanische ventilatie en in plaats daarvan te kijken naar decentrale WTW roosters.
Dat zijn roosters combineren inlaat met uitlaat en kunnen zo een groot deel van de warmte overdragen van de vieze uitlaat naar de schone inlaat.
Daarmee voorkom je automatisch ook die "koudevallen"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Is er dan niemand die zegt, triple glas met een ventilatie rooster is totaal weg gegooid geld? Je probeert zoveel mogelijk te isoleren en vervolgens creëer je een tocht gat? Waar je nog (koude) lucht door heen trekt ook, omdat je badkamer dat aantrekt. Heeft echt geen zin. Kijk naar een klasse D ventilatie (met warmte terug win). Of koop veel goedkoper HR++ glas.
En als je dan toch nieuwe kozijnen er in laat zetten. Laat ze die dan meteen ook luchtdicht rondom afplakken. Scheelt ook weer toch die je niet hoeft op te warmen. Elke koude stroom naar binnen toe is geld die je uitgeeft aan verwarming.
Goodlife91 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:04:
[...]

Nee nooit gedaan aangezien het huis al energie zuinig is heb nu een A+ label.
Ik hoef ook geen mindere kosten.
Wat is de prijs om van C naar D te gaan als je nu 1 box hebt en 2 afzuigingen en betonnen vloeren?
Ik had alleen afzuiging in de badkamer en wat roosters. Voor mijn Komfovent R450 + aanleg heb ik 10k betaald.

[ Voor 51% gewijzigd door SonOfSam op 23-06-2025 11:43 . Reden: quote toegevoegd ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
SonOfSam schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:35:
Is er dan niemand die zegt, triple glas met een ventilatie rooster is totaal weg gegooid geld? Je probeert zoveel mogelijk te isoleren en vervolgens creëer je een tocht gat? Waar je nog (koude) lucht door heen trekt ook, omdat je badkamer dat aantrekt. Heeft echt geen zin. Kijk naar een klasse D ventilatie (met warmte terug win). Of koop veel goedkoper HR++ glas.
En als je dan toch nieuwe kozijnen er in laat zetten. Laat ze die dan meteen ook luchtdicht rondom afplakken. Scheelt ook weer toch die je niet hoeft op te warmen. Elke koude stroom naar binnen toe is geld die je uitgeeft aan verwarming.

[...]

Ik had alleen afzuiging in de badkamer en wat roosters. Voor mijn Komfovent R450 + aanleg heb ik 10k betaald.
Dat was eigenlijk wat ik zei maar @assje heeft berekend dat het dus zowat niet uitmaakt omdat er amper verlies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SonOfSam schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:35:

[...]

Bullshit. In dezelfde lijn als kunststof kozijnen bedrijfjes die HR++ adviseren voor jaren 80 woningen omdat de rest van het huis niet naar nieuwbouw standaarden geïsoleerd is.

Zo'n rooster is idd een koudebrug en tochtgat, maar het doet niet de isolatie van de rest van het raam teniet. Ik heb een HR++ raam van 180x180 in de voorgevel, daar zit een rooster boven. Als ik dat glas vervang door triple heb ik toch echt minder warmteverlies, ondanks dat rooster.

Wel is het zo dat als je koudeval klachten hebt in een raam met rooster dat die niet ineens spontaan verdwijnen als je er triple glas van maakt. De klacht komt vnml van het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik neem toch aan dat er ook een afzuigpunt (en wel de grootste afvoer) in de keuken zit.
Dan voldoe je vermoedelijk aan het bouwbesluit dus dat is alvast iets. Maar; de enige manier waarop je voldoende ventileert is als het raam op de kantelstand staat. Een raam op kantelstand geeft meer warmteverlies en meer geluid dan een rooster dus dit maakt het probleem op alle manieren alleen maar groter.

Roosters worden nogal vaak onterecht verguisd. Type C ventilatie is niet perfect maar als je het daar mee te doen hebt zijn (goede) roosters toch zeker de beste optie.

Pagina: 1