Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
Van de week vielen alle Zigbee devices uit in mijn Home Assistant systeem op een Thinclient met HA supervisor..
Het begon met de batterij gevoede sensors en drukknoppen, eerst een paar en later nog wat meer.
De makkelijkst te bereiken sensors heb ik opnieuw verbonden om even aan te zien of de storing opnieuw zou optreden.
De volgende ochtend waren alle devices uitgevallen: sensors en drukknoppen, maar ook de smart plugs en inbouwschakelaars op netvoeding. Vrijwel alles is van Aqara.
Een temperatuursensor, die het dichtst bij de Zigbee hub (ConbeeII) hangt, is nog wel blijven werken.

De Zigbee hub kon ik nog wel bereiken, dus heb ik alle devices weer opnieuw verbonden.
So far, so good, alles leek weer te werken.

Het probleem is nu dat alle inbouw schakelaars allemaal tegelijk worden uitgeschakeld door onbekende oorzaak. Normaal staat in de log de reden van uitschakelen, maar nu staat er alleen "uitgezet".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFTFinRAJYT-CsbralqK68Y4sGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KBAoiqNQxnFeSv2f6JXDOsqv.png?f=user_large

De schakelaars volledig opnieuw installeren door ze eerst uit de hub te verwijderen, HA herstarten en de device te koppelen heeft ook geen resultaat.
Zoeken op internet heeft wel bevestigd dat het probleem vaker voordoet, maar dan bij de plafondlampen en zou dan aan de quirck kunnen liggen.
Maar daar heb ik niets aan veranderd en het heeft voorheen altijd goed gewerkt.

Verder nog te vermelden dat de hub aangesloten is met een USB verlengkabel op een USB2 poort. De hub ligt uit de buurt van mogelijke storingsbronnen en heeft de afgelopen 3 jaar ook zonder problemen gewerkt.

Omdat het probleem in eerste instantie door het uitvallen van de hub lag, overweeg ik nu om naar een nieuwe hub te migreren. Heb nu een Sonoff Zigbee 3.0 klaarliggen, maar ik vraag mij af welke problemen ik dan op mijn hals haal en of het gedoe met de schakelaars dan is verholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 22-06-2025 20:45 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je geeft niet aan welke software je gebruikt, of lees ik erover heen? :) Voor het meedenken is het handig om te weten of je ZHA, Z2M of Deconz gebruikt.

Eerste waar ik aan moet denken: zitten de schakelaars (per ongeluk) samen in een zigbee-groep? Als devices als een groep worden in- of uitgeschakeld zie je voor zover ik weet de reden niet in de geschiedenis binnen HA, omdat een device niet direct een commando vanuit HA krijgt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik gebruik ZHA.
Devices zitten niet in een groep. Daar heb ik nooit iets mee gedaan.

Heb nog even gekeken of er nieuwere firmware is voor de ConbeeII, maar heb al de meest recente. Is overigens van 2022. Zit kennelijk geen vooruitgang meer in.

[ Voor 48% gewijzigd door JukeboxBill op 23-06-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Inmiddels ben ik er wel achter dat de melding in het logboek van de schakelaar overeen komt met de melding die ik ook krijg als de netspanning er af gaat.
Alleen lijkt mij dat onwaarschijnlijk als oorzaak, omdat ook alle batterij gevoede devices al een keer zijn uitgevallen.

Op dat tijdstip zie ik in de debug report van Zigbee Home Automation 70 lange regels in een tijdbestek van 1 seconde.
Nog geen idee waar ik dan naar moet kijken om een fout te vinden, maar ik blijf zoeken.

Als het alleen op de dag zou gebeuren, dat zou ik denken aan storing door het "bakkie" van de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JukeboxBill schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:15:
Vrijwel alles is van Aqara.
Een temperatuursensor, die het dichtst bij de Zigbee hub (ConbeeII) hangt, is nog wel blijven werken.
Deze had ik de eerste keer gemist. Van welke andere merken heb je zigbee devices in je netwerk?

Aqara houdt zich niet 100% netjes aan de zigbee-standaard waardoor sommige devices van andere merken de boel kunnen slopen. Zo had ik zelf een Aqara PIR die zichzelf had verbonden met een dichtbijzijnde lamp van de Lidl; die PIR deed het een groot deel van de tijd niet en had 30.000 power outages volgens de statstieken. Toen heb ik hem laten verbinden via een Hue-lamp en sindsdien doet hij het perfect.

Zie ook de opmerking bij die betreffende Aqara PIR:
Troubleshooting: device stops sending messages/disconnects from network

Since Xiaomi devices do not fully comply to the Zigbee standard, it sometimes happens that they disconnect from the network. Most of the times this happens because of the following reasons:
  • Device has a weak signal, you can see the signal quality in the published messages as linkquality. A linkquality < 20 is considered weak.
  • Low battery voltage, this can even happen when the battery still appears full. Try a different battery.
  • The device is connected through a router which cannot deal with Xiaomi devices. This is known to happen devices from: Centralite, General Electric, Iris, Ledvance, Legrand, OSRAM, Sylvania, SmartThings, Securifi. A possible solution is to connect the device directly to the central coordinator by pushing the reset button while being physically close to it.
More detailed information about this can be found here.
Niet helemaal hetzelfde als wat jij ervaart, maar misschien maakt bij jou een niet-aqara router ook je aqara-devices van slag.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het probleem heb ik nu alleen nog met 1 schakelaar, althans nu merkbaar. De overige hebben momenteel niet veel te doen.
De betreffende schakelaar heeft een directe verbinding met de Zigbee dongle,
LQI van dongle naar SW 252; retour 112 Lijkt mij in orde.
Ik zou de LQI kunnen monitoren, kijken wat dat oplevert.

Niet Aqara zijn 3 Tuya mmWave sensors (direct netgevoed) en een AduroSmart Eria Smart Siren (plug-in). Die laatste heeft had wel een 1-richting verbinding naar de schakelaar, maar ook naar een aantal andere devices.

Voorlopig heb ik het probleem ondervangen met een automatisering, die de schakelaar weer met een kleine vertraging inschakelt en een melding naar mijn telefoon verstuurt.
Het is een buitenlamp en die heb ik liefst de hele nacht aan.

Verder kan ik de monitoring uitbreiden naar alle andere gelijke schakelaars. Zien wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JukeboxBill schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:18:
Niet Aqara zijn 3 Tuya mmWave sensors (direct netgevoed)
Toevalling Tuya's van de eerste generatie zoals de Tuya ZY-M100? Die staan erom bekent veel te veel berichten te sturen (1 tot 6 berichten per seconde!) en zo met spam je zigbee-netwerk onbetrouwbaar te maken. Zeker als je er meerdere van hebt kan dat voor problemen zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 10-07-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik heb deze
Heb ze vorig jaar gekocht en de quirck ts0601_radar.TuyaMmwRadarOccupancy toegepast. Zonder miste ik een aantal instellingen.
Ik heb van het spammen eerder gelezen, maar ik heb ze al een paar maanden in gebruik. Dan had ik er toch eerder iets van moeten merken. Weet ook niet hoe je dat verder kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Heb nu nog eens verder gespit en zie in de HA Core log ook wel foutmeldingen van templates die waarden van temperatuursensors verwerken. Niets mis mee als ik ze in de sjabloon editor stop. Kennelijk vallen de de temperatuursensors ook geregeld uit.

Denk dat je gelijk hebt wbt de mmWave. Maar ik wil ze eigenlijk niet kwijt, want op zich werken die prima en ze vallen ook niet op in een plafond, itt die bolle PIR ogen.
Ga het eerst eens proberen met een andere Zigbee coordinator. Had al een Sonoff 3.0 besteld. Die schijnt het beter te doen en is ook al een paar generaties verder dan de ConbeeII.

Pagina: 1