'Windows 10 Enterprise LTSC 2019' op te laten bouwen PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn vraag:
Kan ik bij de 'PC boer om de hoek' een PC laten bouwen met "Windows 10 Enterprise LTSC 2019" met onderdelen die ik zelf kies? Die Windows-versie heeft de langste security updates (tot 2029) voor een Windows10-versie. (Ik wil geen Windows11 in oktober. Pas in 2029.) Er zit geen Store of UWP in, da's mooi. Dat heb ik niet nodig. En telemetry staat op Security, da's ook een voordeel t.o.v. normale consumenten-Windows-versies.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Niks gevonden, het schijnt onder volume licenties te vallen, maar ik wil het gewoon op 1 PC (particulier).
Ik wil ook liever in één keer betalen; volume licenties lijken normaliter alleen met maandelijkse betaling te kunnen.

Mijn 5,5 jaar oude PC is nog niet 'af', dus die ga ik gebruiken voor offline zaken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:58
Dat is een enterprise product, dus tenzij je volgens dit antwoord een bedrijf hebt en minimaal 5 licenties afneemt is dat niet legaal te verkrijgen. Illegale manieren om dat te verkrijgen mogen niet besproken worden op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
bcome schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:49:
Dat is een enterprise product, dus tenzij je volgens dit antwoord een bedrijf hebt en minimaal 5 licenties afneemt is dat niet legaal te verkrijgen. Illegale manieren om dat te verkrijgen mogen niet besproken worden op dit forum.
Ik las ergens dat het wel voor particulieren kan, via Cloud Solution Provider (CSP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
kimborntobewild schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Ik las ergens dat het wel voor particulieren kan, via Cloud Solution Provider (CSP).
Dan neem je contact op met de CSP waar je dit gevonden hebt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Dan neem je contact op met de CSP waar je dit gevonden hebt.
Ik heb dat niet bij een CSP zelf gevonden.

Bij nader inzien kan ik misschien beter 'Windows 11 IoT Enterprise LTSC 24H2' kiezen, die heeft security updates tot 2039.
Dan dus toch Windows11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Neen, LTSC is niet bedoeld voor particulieren en is niet bedoeld voor gebruik op desktop computers.

Ik ga nog even verwijzen naar een post die ik enkele dagen terug geschreven heb: Blokker_1999 in "Windows 11 LTSC 2024"

Wil je langer Windows 10 blijven gebruiken, dan kan dat tegen betaling voor maximaal 1 jaar geloof ik.

En CSPs werken samen met bedrijven, niet met particulieren daar hun prioriteit ligt bij het verkopen van cloud producten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Een pc die daadwerkelijk 5,5 jaar is (dus ook technisch) kan Windows 11 draaien. Pas als hij uit 2017 of ouder stamt kom je op de grens.

M.a.w. als je een Intel 6xxx/7xxx hebt of een AMD 1xxx/2xxxG hebt, die technisch te oud zijn en als je die nog in 2019 of later hebt gekocht dan heb je helaas een kat in de zak gekocht.

Alles daarna (Intel 8xxx, AMD 2xxx zonder G en hoger) kan zonder problemen W11 draaien, mits je de PC goed hebt ingesteld (UEFI boot, Secure Boot en de ingebouwde processor TPM aan).

LTSC is voor industriële toepassingen op systemen die qua hard- én software niet of nauwelijks veranderen en niet onderhevig mogen zijn aan veranderingen uit feature updates, dus met stabiliteit hoog in het vaandel. Alleen zakelijk is het legaal te verkrijgen, niet als particulier.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:45:
Een pc die daadwerkelijk 5,5 jaar is (dus ook technisch) kan Windows 11 draaien. Pas als hij uit 2017 of ouder stamt kom je op de grens.
Ik wil de oude PC voor offline dingen gaan gebruiken. Dus een extra PC kopen.
LTSC is voor industriële toepassingen op systemen die qua hard- én software niet of nauwelijks veranderen en niet onderhevig mogen zijn aan veranderingen uit feature updates, dus met stabiliteit hoog in het vaandel. Alleen zakelijk is het legaal te verkrijgen, niet als particulier.
Waarom mogen particulieren stabiliteit niet hoog in het vaandel hebben? Die OneDrive/Store/Etc. software heb ik niet nodig.
Oneerlijk dat particulieren geen optie hebben om HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DataCollection: AllowTelemetry op 0 in te stellen, maar bedrijven wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16
Voor 30 euro kan je nog een jaartje door met Windows 10
nieuws: Microsoft geeft gebruikers die back-up maken gratis jaar lang Windows...

[ Voor 73% gewijzigd door sig69 op 28-06-2025 12:51 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

kimborntobewild schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:32:

Waarom mogen particulieren stabiliteit niet hoog in het vaandel hebben? Die OneDrive/Store/Etc. software heb ik niet nodig.
Oneerlijk dat particulieren geen optie hebben om HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DataCollection: AllowTelemetry op 0 in te stellen, maar bedrijven wel.
Die stabiliteit komt met een kost. De LTSC releases zijn niet gemaakt voor een desktop gebruik met meerdere applicaties die gelijktijdig werken. Wordt officieel niet eens ondersteund. Net zoals Office officieel ook niet ondersteund wordt op een LTSC release. Dat wil niet zeggen dat het niet zal werken.

Maar LTSC is bedoeld voor o.a. POS (kassasystemen), digital signage, industriele toepassing, geldautomaten enzoverder. Allemaal toepassingen waarbij het systeem opstart en 1 applicatie start. Waarbij de hard- en software stabiel blijven en eigenlijk nooit veranderen over de levensduur van de computer. De oorsprong van LTSC moet je dan ook meer gaan zoeken in Windows Embedded wat pas echt een modulaire versie van het OS was in de goede oude tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:22:
[...]
Die stabiliteit komt met een kost. De LTSC releases zijn niet gemaakt voor een desktop gebruik met meerdere applicaties die gelijktijdig werken.
Dat is onjuist. Die LTSC releases zijn er juist beter in, omdat er geen bloat in zit zoals OneDrive, Microsoft Store, en andere ongewenste zut. Dus minder processen op de achtergrond. Hoe minder processen op de achtergrond, hoe minder storingen je hebt als je meerdere applicaties draait.
Die LTSC releases zijn weliswaar niet gericht op particulieren, maar ze zijn wel beter voor diezelfde particulieren dan de normale Windows-versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

kimborntobewild schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Dat is onjuist. Die LTSC releases zijn er juist beter in, omdat er geen bloat in zit zoals OneDrive, Microsoft Store, en andere ongewenste zut. Dus minder processen op de achtergrond. Hoe minder processen op de achtergrond, hoe minder storingen je hebt als je meerdere applicaties draait.
Die LTSC releases zijn weliswaar niet gericht op particulieren, maar ze zijn wel beter voor diezelfde particulieren dan de normale Windows-versies.
Ik heb het over wat Microsoft letterlijk neerschrijft in wat officieel ondersteund is.

LTSC is niet alleen niet gericht op particulieren, het is ook niet beschikbaar voor particulieren. En neen, het is niet beter voor particulieren. Sommige mensen zien er een voordeel in zonder stil te staan bij de nadelen of waarbij ze denken dat de voordelen meer opbrengen dan de nadelen kwaad kunnen doen. Heel leuk voor die mensen. Maar dat neemt niet weg dat LTSC niet beschikbaar is voor particulieren (tenzij als IoT versie) en niet bedoeld is voor en ondersteund wordt als desktop OS.

Jij noemt OneDrive bloat, ik gebruik het elke dag. Jij noemt de store ongewenst, ik vind het nuttig daar het onderdeel is van software op je systeem bijgewerkt te houden. Jij spreekt over minder processen op de achtergrond, maar zoveel minder draait er uiteindelijk niet. En ik heb soms tientallen applicaties op eenzelfde moment openstaan en ga daar bovenop nog eens een AAA spel lanceren. Allemaal zonder problemen.

Je brengt weer een klassiek geval van je eigen gebruikersprofiel als basis te nemen voor alle gebruikers in de wereld. En dat is gewoon totaal verkeerd. Want als alle gebruikers zoals jij zouden zijn, dan zouden we inderdaad geen Windows hebben met al die extras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kimborntobewild schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Grappig zeg; zelfs op werk draai ik geen LTSC-versies maar "gewoon" Windows 10/11 Professional en Server 2022/2025 Standard/Enterprise. Afhankelijk van de klant is juist OneDrive, Store, Office, etc allemaal nodig omdat in een hybride omgeving met semi-mobiele werkplekken men OneDrive gebruikt voor profiles.

LTSC heeft niets te maken met het is beter of minder storingen; het is een OS voor specifieke taken, langere (en minder complexe) updates en minder schaalbare / SoC hardware.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
[b]Blokker_1999 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:40:[/LTSC is niet alleen niet gericht op particulieren, het is ook niet beschikbaar voor particulieren.
Juist, en dat is oneerlijk. Discriminatie.
En neen, het is niet beter voor particulieren.
Ja, dat is het wel.
Sommige mensen zien er een voordeel in zonder stil te staan bij de nadelen of waarbij ze denken dat de voordelen meer opbrengen dan de nadelen kwaad kunnen doen.
De normale versie heeft geen voordelen t.o.v. LTSC.
Jij noemt OneDrive bloat, ik gebruik het elke dag. Jij noemt de store ongewenst, ik vind het nuttig daar het onderdeel is van software op je systeem bijgewerkt te houden.
Het is bloat. Commerciële bloat. Voorgeïnstalleerde commerciële bloat. Koppelverkoop. Wat niet hoeft. Je zou gewoon zelf moeten kunnen kiezen of je die commerciële zut wilt. Dus opt-in uiteraard, niet opt-out.
Jij spreekt over minder processen op de achtergrond, maar zoveel minder draait er uiteindelijk niet. En ik heb soms tientallen applicaties op eenzelfde moment openstaan en ga daar bovenop nog eens een AAA spel lanceren. Allemaal zonder problemen.
Da's mooi voor jouw.
Het blijft bloat. Ongewenste bloat.
Je brengt weer een klassiek geval van je eigen gebruikersprofiel als basis te nemen voor alle gebruikers in de wereld.
Da's precies wat jij doet: jóuw gebruikersprofiel als basis nemen.
Het is makkelijker en eerlijker om je OS zelf uit te breiden met extra zaken, dan ze achteraf ze er netjes uit zien te slopen. Wat soms ook gewoon niet kan. Probeer maar eens SearchApp.exe uit te schakelen.
...als alle gebruikers zoals jij zouden zijn, dan zouden we inderdaad geen Windows hebben met al die extras.
Juist door gebruikers zoals jij, is Windows véél te bloated geworden. Het is heel eenvoudig zo in te stellen dat die extra's met een klik geïnstalleerd worden; die extra's verwijderen is veel meer werk, en kan soms gewoon ook niet. Bloat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

kimborntobewild schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

Juist, en dat is oneerlijk. Discriminatie.
MS stelt de voorwaarden. Daar heb jij je, als afnemer van het product, aan te houden. Ben je het er niet mee eens, dan kies je een ander product.

Of je klaagt ze aan voor discriminatie... kijken hoe ver je daar mee komt... :>

Als je Windows allemaal bloatware vindt, tsja, dan stap je over op Linux, nergens last meer van...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• kimborntobewild
  • Niet online
[quote]ElCondor schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

MS stelt de voorwaarden. Daar heb jij je, als afnemer van het product, aan te houden. Ben je het er niet mee eens, dan kies je een ander product.
[quote]
Geen bedrijf mag regels hanteren die onwettelijk zijn. En als het wettelijk is dat je op deze manier mag discrimineren, dan klopt de wet niet.
Of je klaagt ze aan voor discriminatie... kijken hoe ver je daar mee komt... :>
Dat zal veel zin hebben: een particulier die het tegen een leger advocaten moet opnemen.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

kimborntobewild schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:34:
[...]

[quote]
Geen bedrijf mag regels hanteren die onwettelijk zijn. En als het wettelijk is dat je op deze manier mag discrimineren, dan klopt de wet niet.
Wat is er onwettelijk aan die regels? Philips maakt scheerapparaten en MRI scanners. Als gewone consument is een MRI scanner niet echt voor jouw bedoeld.

Of is dat ook discriminatie? :?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

kimborntobewild schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:34:
[...]

[quote]

[...]

Dat zal veel zin hebben: een particulier die het tegen een leger advocaten moet opnemen.
OK, en welke wetten overtreden ze hier? En hoe discrimineren ze?

Er zijn zovele producten die voor particulieren niet te koop zijn. En er is geen enkele wetgeving die bedrijven verplicht om alles maar aan iedereen te verkopen. Dat gaat zelfs niet om discriminatie.

LTSC is ontwikkeld met een zeer specifiek doel. Vroeger spraken we over Windows CE, daarna werd het Windows Embedded en na het verdwijnen daarvan is MS met LTSC en IoT LTSC gekomen welke dezelfde doelgroep bedienen: het bieden van een Windows OS dat primair bedoeld is voor single application doeleinden zoals Point of Sale en Digital Signage. Dat is waar de LTSC varianten voor gemaakt is.

Niets belet jouw om een bedrijf te starten, een volume overeenkomst met Microsoft aan te gaan en op een correcte manier een licentie af te nemen. Maar er is een zeer goede reden dat bijna geen enkel bedrij LTSC gebruikt op laptops en desktop van hun eindgebruikers. En de weinige bedrijven die het geprobeerd hebben, stoppen er weer mee net omdat ze te veel problemen hebben met het werkend krijgen van nieuwe soft- en hardware.

Maar jij weet het blijkbaar allemaal beter zonder het ooit gebruikt te hebben.

En sorry dat Windows niet aan jouw verwachtingen voldoet. Maar je hebt keuze genoeg met alle besturingssystemen die er zijn. Maar er gaat geen enkel OS zijn dat volledig zal voldoen aan alles wat jij wenst tenzij je het zelf gaat bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 19:40
kimborntobewild schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:32:
Mijn vraag:
Kan ik bij de 'PC boer om de hoek' een PC laten bouwen met "Windows 10 Enterprise LTSC 2019" met onderdelen die ik zelf kies? Die Windows-versie heeft de langste security updates (tot 2029) voor een Windows10-versie. (Ik wil geen Windows11 in oktober. Pas in 2029.) Er zit geen Store of UWP in, da's mooi. Dat heb ik niet nodig. En telemetry staat op Security, da's ook een voordeel t.o.v. normale consumenten-Windows-versies.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Niks gevonden, het schijnt onder volume licenties te vallen, maar ik wil het gewoon op 1 PC (particulier).
Ik wil ook liever in één keer betalen; volume licenties lijken normaliter alleen met maandelijkse betaling te kunnen.

Mijn 5,5 jaar oude PC is nog niet 'af', dus die ga ik gebruiken voor offline zaken.
Topic dreigt een beetje te ontsporen in een Microsoft rant, maar goed.
Microsoft en elke andere fabrikant is vrij om diensten en/of producten te ontwikkelen en aan te bieden in de vorm die zij rendabel vinden. Windows 10 LTSC en IOT is zoals gezegd niet gericht (als product) op consumenten. Dat is geen discriminatie. Discriminatie zou zijn, je buurman wel, maar jij niet.
Maar geen enkele consument heeft toegang tot de LTSC. Dat is het gekozen bedrijfsmodel.
Dat jij dat niet fijn vindt, maakt het nog geen discriminatie.

om terug te komen op de vraag:
Kan ik bij de 'PC boer om de hoek' een PC laten bouwen met "Windows 10 Enterprise LTSC 2019" met onderdelen die ik zelf kies?
Het antwoord is meerdere malen gegeven, nee, LTSC is niet via legale wegen beschikbaar voor consumenten. Feitelijk is de verkoop allang gestopt aan consumenten en is microsoft de support voor windows 10 voor consumenten definitief aan 't afbouwen.

Je zal je dus bij moeten neerleggen dat je keuze beperkt wordt tot de producten en opties die Microsoft je wel biedt. Een andere product moeten kiezen of op illegale weg een key bemachtigen en nog even op de oude weg doorgaan.
als je het uitschakeld, dan doet 't niks. Dan heeft 't ook geen invloed op stabiliteit. Enige wat 't dan doet is wat schijfruimte innemen. Overigens als 't wel draait, dan draait 't ook prima stabiel.

Gaan lopen strooien met termen als bloat, discriminatie, etc. voegt niets toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Nog 1 klein punt dat ik even wens toe te voegen, omdat het me nu ineens te binnen schiet. Windows 10 LTSC 2019 ondersteunt in principe geen hardware die op de markt is gekomen na de release van deze LTSC versie. Dat is ook 1 van de manieren waarop MS de stabiliteit bewaard op dit OS, en ook 1 van de redenen dat bedrijven dit niet toepassen op end-user systemen. Je kan niet zomaar de modernste hardware gebruiken en hopen dat alles correct zal werken. Want LTSC is niet bedoeld voor cutting edge hardware, in tegendeel. Het is net gemaakt om vaak op oudere, bewezen hardware te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@kimborntobewild Dscriminatie: https://www.mensenrechten...ling/wat-is-discriminatie

Los van het feit dat het dus niets met je menselijk recht te maken heeft; Microsoft zou wel een punt hebben om jou (als particulier) te onderscheiden van de doelgroep van LTSC. Zoals we allen proberen aan te geven: LTSC heeft bepaalde usecases, hardware en beheer. Jij bent dat niet. Klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

LTSC is een gok want niet voor de consument. Maar wel interessant dat @kimborntobewild Win10 wil op nieuwe build.
1 jaar verlenging kan ook door Windows backup te gaan gebruiken.
En daarna abo op zero patch (3-5 jaar support). _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door JJ Le Funk op 14-09-2025 12:03 ]

d:)b

Pagina: 1