Max hoogteverschil Uponor CV-buizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odyssey2001
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Bestaat er ook een officiële richtlijn in een Nen norm of bouwbesluit over het maximale hoogteverschil in uponor cv buizen? De installateur heeft nogal wat bochten met hoogteverschil aangelegd in kruipruimte en op zolder.

Hiermee kan ik mijn loodgieter misschien beter mee overtuigen om ze weg te werken met knie koppeling of om ontluchters te plaatsen want hij denkt dat de lucht wel weggedrukt kan worden om een niet werkende radiator aan de praat te krijgen.

Ik vind dat geen structurele oplossing maar ben als consument natuurlijk niet de deskundige.

Één voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdNsYHzwrR9mCBv6GNTKZHgCOqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FHpPASUQp155Ve5KF3CLdpF.jpg?f=fotoalbum_large

(PS let even niet op de solatie want heb ik zelf aangebracht want originele isolatie was gestript)

Eigen vraag => eigen topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 22-06-2025 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Korte antwoord is nee. Wat is het probleem dan?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odyssey2001
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Ok, bedankt voor je snelle antwoord.

Probleem is een radiator die nu koud blijft na aanleg nieuw leidingwerk. Vermoeden is lucht in de leiding waar een 10 a 15 hoogteverschil in zit (niet op foto). Wegpompen van lucht kan misschien eenmalig werken maar dat vind ik geen oplossing voor lange termijn. Luchtbel kan opnieuw vormen na enige tijd op hoogste punt, capaciteit neemt dan ongemerkt af. Die discussie wil ik graag goed kunnen voeren.

Maar mijn vraag heb je beantwoord, duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
odyssey2001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:14:
Luchtbel kan opnieuw vormen na enige tijd op hoogste punt, capaciteit neemt dan ongemerkt af.
Nee, dat kan niet. Er zou namelijk helemaal geen lucht in het systeem moeten zitten en het zou het al helemaal niet aan moeten kunnen zuigen. Dus zorgen dat je kant ontluchten op hoge plaatsen zou genoeg moeten zijn.

Nadat systeem helemaal leeg is geweest zou het kunnen dat je nog na wat tijd één of twee keer nog extra moet ontluchten. Maar daarna niet meer. Zelf na bijvullen is het vaak niet eens nodig als je er voor zorgt dat je de vulslang eerst vol water hebt ipv die licht in het systeem te drukken.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 22-06-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:05
Wat wil je dan, allemaal extra koppelingen in je systeem? Elke koppeling is extra kans op lekkage en een vernauwing in de buis.

Zoals gezegd, als de lucht er eenmaal uit is komt er geen nieuwe lucht in je systeem.

[ Voor 25% gewijzigd door Makrolon op 22-06-2025 13:15 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:21
Automatische ontluchters: https://www.installand.nl...otterontluchter-1-2-bu-dr

[ Voor 62% gewijzigd door Septillion op 22-06-2025 14:25 . Reden: Link cleanup ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:31
natural colour schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:26:
Automatische ontluchters mss? ik heb net vanmorgen 4 flamco Flexvent onluchters gemonteerd in het warmtepomp, vloerverwarming en fancoil systeem, ik had deze al 5 jaar liggen...
https://www.installand.nl...3j4i5bEAQYBCABEgLMDfD_BwE
Bij de meeste warmtepompen worden automatische ontluchters afgeraden. En is ook helemaal niet nodig na eenmaal goed ontluchten.

Verder vind ik de ruime bochten zoals door de loodgieter aangelegd juist een pre want minder weerstand in het systeem. Lucht blijft op dat soort plekken echt niet hangen.

Aantal beugels en de buisisolatie zou wel heel wat netter kunnen.

En welke buisdiameter is dit? Het lijkt op 16 of 22 en dat is wel aan de kleine kant.

[ Voor 12% gewijzigd door Tillumen op 22-06-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 21:54
Mocht je het hoogteverschil willen oplossen kun je de buizen allemaal op dezelfde hoogte monteren en de "restlengte" op dezelfde hoogte als een "slinger" erin vast beugelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoe dan ook zit dit onder je vloer dus lijkt het mij stug dat dat het laagste punt is (een beide kanten). Ik zie overigens ook condens druppels aan je isolatie hangen daar zou ik nog wel iets tegen doen (isolatie/ventilatie).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:23
Die leiding is wel érg slecht gebeugeld, geeft ook wel wat te vrezen over het kwaliteitsniveau van die installateur. Ik denk niet dat je een exacte norm hebt, maar wel de "regels van goed vakmanschap" waarmee dit zeker af te keuren is. Handleiding van je ketel zal vast ook vermelden dat de leidingen zo moeten aangelegd worden dat er volledig ontlucht kan worden (dus overal vanaf het diepste punt geleidelijk naar boven moet je op een ontluchtingsmogelijkheid uitkomen).
Heb je reeds betaald? Daar zou ik nog even mee wachten.

En als je ontluchten belangrijk vind, kijk dan eens naar een microbellenontluchter, die zou je hele installatie luchtvrij krijgen (en houden) vanop een punt zonder moeite.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1