Voorzetwand badkamer luchtdicht / dampdicht, Wedi bouwplaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
Hoe dampdicht / luchtdicht zijn (Wedi) bouwplaten? Ik ga namelijk een metal stud voorzetwand plaatsen in de badkamer en zal deze dus dampdicht af moeten werken. De wand wordt half betegeld en half gestuct dan wel gipsplaat en naden gevuld.

Mijn eerste idee was om osb tegen de metal stud te schroeven, daar dampdichte folie overheen en dan groene gipsplaat.

Nu dacht ik, is het niet handiger om meteen bouwplaat (wedi, qboard, lux elements of ander merk) tegen de metal stud te schroeven? Is deze plaat voldoende dampdicht als ik de naden rondom afkit? Op deze plaat kan ik meteen tegelen en stucen en deze isoleert ook nog eens extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Snap niet helemaal waarom je hier aan folies of andere dingen denkt. Dit is intern en dus alles dezelfde temperatuur en dus geen last van condensatie.

Dit wordt al jaar en dag met metalstud, groene gipsplaat en kimband/pasta gemaakt en dat gaat prima. Ik zie geen reden om het anders te doen. Kun je direct op tegelen of afsmeren met aquastuc.

[ Voor 23% gewijzigd door Tillumen op 22-06-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:40
Het is vooral duurder. Wedi plaat is handig voor een bad-ombouw bijvoorbeeld, maar er hele muren mee bouwen is niet nodig, groene gipsplaat is er inderdaad voor gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als de dikte van de wedi plaat nou van zichzelf genoeg isolatiewaarde toevoegt. Dan zou je hem nog rechtstreeks tegen de muur kunnen stellen met dunbed mortel. Dan sla je de hele metalstud over. Dan is je muur recht, stucbaar/tegelbaar en "een beetje" geisoleerd.

30mm wedi is een R1 volgens mij.

anders inderdaad gewoon gipsplaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
dampdicht en luchtdicht zijn totaal verschillende zaken ook. Een wedi plaat is dampdicht maar zeker niet luchtdicht als je het met schroeven op een metalstud zegt.
Wat is het doel van je voorzetwand? wil je er iets achter wegwerken of is het ter isolatie. Als het alleen isolatie is kun je ook dikke wedi of een xps plaat met daaroverheen een wadi rechtstreeks op de muur doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
Het betreft een dikke (35cm) steense buitenmuur welke ik toch wat wil isoleren en mede ook om leidingen in weg te werken (o.a. aircoleidingen). De metal stud staat al.

Ik was inderdaad van plan om er 30mm wedi plaat tegen te schroeven, is toch weer wat extra t.o.v. die 50mm glaswol. Veel dikker kan niet want dan verlies ik echt teveel ruimte.

Het duurder valt wel mee, het zijn ook maar 7,5m2 in totaal. Zeker als ik dan geen folie, osb en gipsplaat nodig heb.
Pagina: 1