Mijn huidige computer is inmiddels zo'n acht jaar oud en begint bij het gamen steeds vaker zijn limiet te bereiken. Ook omdat de huidige PC niet kan worden geüpdatet naar Windows 11 wordt het tijd voor nieuwe PC.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel voornamelijk strategie- en simulatiegames zoals Anno 1800, Transport Fever 2, Crusader Kings 3, Victoria 3, Manor Lords, Football Manager 2024 en Cities: Skylines 1 en 2.
Voor mijn volgende pc zoek ik een systeem dat klaar is voor de toekomst, ook voor onder andere met het oog op aangekondigde titels als Anno 117 en Europa Universalis 5. Vooral tijdens de endgame-fase van simulaties in bijvoorbeeld Victoria 3 merk ik dat de CPU-belasting te zwaar wordt voor mijn huidige setup. Daarom is een van de belangrijkste eisen voor mijn nieuwe build een uitstekende single-core performance, zodat ook zware simulaties in de latere fases soepel blijven draaien.
De andere belangrijke eis is dat ik games soepel wil kunnen spelen op hoge tot ultrahoge instellingen, en dat op een resolutie van 1440p.
Samengevat: een zware game pc die gericht is op simulatie/strategie games waarbij het grafisch ook goed moet zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximale budget voor de nieuwe pc ligt op € 2.500. Als het lukt om daaronder te blijven, is dat mooi meegenomen. Een kleine overschrijding is echter geen probleem. Wel vind ik het jammer om voor een relatief kleine prestatiewinst een paar honderd euro meer uit te geven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil alle componenten vervangen. De randapparatuur zoals de twee 1440p schermenneem ik mee naar het systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb aan de hand van de Best Guides en wat rondzoeken op het internet het volgende lijstje samengesteld:
[table width=100% border=1 fontsize=12 cellpadding=4]
[tr]
[th align=center]#[/th]
[th align=left]Categorie[/th]
[th align=left]Product[/th]
[th align=left]Prijs[/th]
[th align=left]Subtotaal[/th]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Processors[/td]
[td]AMD Ryzen 9 9950X3D Boxed[/td]
[td]€ 731,99[/td]
[td]€ 731,99[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Moederborden[/td]
[td]MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI[/td]
[td]€ 239,-[/td]
[td]€ 239,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Videokaarten[/td]
[td]Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING 16G OC[/td]
[td]€ 746,69[/td]
[td]€ 746,69[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Interne harde schijven[/td]
[td]Seagate Barracuda, 2TB[/td]
[td]€ 62,81[/td]
[td]€ 62,81[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Behuizingen[/td]
[td]Fractal Design North - Mesh Charcoal Black[/td]
[td]€ 145,30[/td]
[td]€ 145,30[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Processorkoeling[/td]
[td]Thermalright Peerless Assassin 120 SE[/td]
[td]€ 38,90[/td]
[td]€ 38,90[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Geheugen intern[/td]
[td]Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000C38[/td]
[td]€ 195,97[/td]
[td]€ 195,97[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Voedingen[/td]
[td]MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart[/td]
[td]€ 112,05[/td]
[td]€ 112,05[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]SSD's[/td]
[td]Samsung 990 EVO 2TB[/td]
[td]€ 131,93[/td]
[td]€ 131,93[/td]
[/tr]
[tr]
[th colspan=3 align=left][/th]
[th align=left]Totaal[/th]
[th align=left]€ 2.404,64[/th]
[/tr]
[/table]
Overwegingen voor de keuzes:
Processor: Als processor heb ik de AMD Ryzen 9 9950X3D Boxed gekozen, als ik hierover lees presteert deze processor door X3D chip het beste in met name de simulatiegames.
Videokaart: Als videokaart heb ik nu voor de Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING 16G OC gekozen. Met deze videokaart weet ik zeker dat het voldoet aan de gestelde eisen, ik denk alleen dat deze wat overkill is voor dit systeem.
Intern geheugen: Voor het geheugen heb ik voor 64GB gekozen. Met name in bijvoorbeeld Cities Skylinies neemt het RAM-gebruik bij de grotere steden en veel mods behoorlijk toe.
Voor de overige componenten heb ik geen bewuste keuze gemaakt, met name gekeken naar wat ik nodig denk te hebben en wat volgens mij compatibel met elkaar zou moeten zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieken merkvoorkeuren. Het moet wel goed zijn en lang mee kunnen gaan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het systeem met een kleine meerprijs stiller kan, zou dat fijn zijn, maar dit is geen harde eis. Verder heb ik geen aanvullende eisen of wensen.
Ga je overklokken?
Nee, ik zal de standaardinstellingen gebruiken.
Wat verwacht je van ons?
Meekijken of de gekozen onderdelen allemaal bij elkaar passen en of er voor de gekozen onderdelen er betere / goedkopere alternatieven zijn.
Edit: er gaat iets mis met kopiëren van de wensenlijst.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel voornamelijk strategie- en simulatiegames zoals Anno 1800, Transport Fever 2, Crusader Kings 3, Victoria 3, Manor Lords, Football Manager 2024 en Cities: Skylines 1 en 2.
Voor mijn volgende pc zoek ik een systeem dat klaar is voor de toekomst, ook voor onder andere met het oog op aangekondigde titels als Anno 117 en Europa Universalis 5. Vooral tijdens de endgame-fase van simulaties in bijvoorbeeld Victoria 3 merk ik dat de CPU-belasting te zwaar wordt voor mijn huidige setup. Daarom is een van de belangrijkste eisen voor mijn nieuwe build een uitstekende single-core performance, zodat ook zware simulaties in de latere fases soepel blijven draaien.
De andere belangrijke eis is dat ik games soepel wil kunnen spelen op hoge tot ultrahoge instellingen, en dat op een resolutie van 1440p.
Samengevat: een zware game pc die gericht is op simulatie/strategie games waarbij het grafisch ook goed moet zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximale budget voor de nieuwe pc ligt op € 2.500. Als het lukt om daaronder te blijven, is dat mooi meegenomen. Een kleine overschrijding is echter geen probleem. Wel vind ik het jammer om voor een relatief kleine prestatiewinst een paar honderd euro meer uit te geven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil alle componenten vervangen. De randapparatuur zoals de twee 1440p schermenneem ik mee naar het systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb aan de hand van de Best Guides en wat rondzoeken op het internet het volgende lijstje samengesteld:
[table width=100% border=1 fontsize=12 cellpadding=4]
[tr]
[th align=center]#[/th]
[th align=left]Categorie[/th]
[th align=left]Product[/th]
[th align=left]Prijs[/th]
[th align=left]Subtotaal[/th]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Processors[/td]
[td]AMD Ryzen 9 9950X3D Boxed[/td]
[td]€ 731,99[/td]
[td]€ 731,99[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Moederborden[/td]
[td]MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI[/td]
[td]€ 239,-[/td]
[td]€ 239,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Videokaarten[/td]
[td]Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING 16G OC[/td]
[td]€ 746,69[/td]
[td]€ 746,69[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Interne harde schijven[/td]
[td]Seagate Barracuda, 2TB[/td]
[td]€ 62,81[/td]
[td]€ 62,81[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Behuizingen[/td]
[td]Fractal Design North - Mesh Charcoal Black[/td]
[td]€ 145,30[/td]
[td]€ 145,30[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Processorkoeling[/td]
[td]Thermalright Peerless Assassin 120 SE[/td]
[td]€ 38,90[/td]
[td]€ 38,90[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Geheugen intern[/td]
[td]Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000C38[/td]
[td]€ 195,97[/td]
[td]€ 195,97[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Voedingen[/td]
[td]MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart[/td]
[td]€ 112,05[/td]
[td]€ 112,05[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]SSD's[/td]
[td]Samsung 990 EVO 2TB[/td]
[td]€ 131,93[/td]
[td]€ 131,93[/td]
[/tr]
[tr]
[th colspan=3 align=left][/th]
[th align=left]Totaal[/th]
[th align=left]€ 2.404,64[/th]
[/tr]
[/table]
Overwegingen voor de keuzes:
Processor: Als processor heb ik de AMD Ryzen 9 9950X3D Boxed gekozen, als ik hierover lees presteert deze processor door X3D chip het beste in met name de simulatiegames.
Videokaart: Als videokaart heb ik nu voor de Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING 16G OC gekozen. Met deze videokaart weet ik zeker dat het voldoet aan de gestelde eisen, ik denk alleen dat deze wat overkill is voor dit systeem.
Intern geheugen: Voor het geheugen heb ik voor 64GB gekozen. Met name in bijvoorbeeld Cities Skylinies neemt het RAM-gebruik bij de grotere steden en veel mods behoorlijk toe.
Voor de overige componenten heb ik geen bewuste keuze gemaakt, met name gekeken naar wat ik nodig denk te hebben en wat volgens mij compatibel met elkaar zou moeten zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieken merkvoorkeuren. Het moet wel goed zijn en lang mee kunnen gaan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het systeem met een kleine meerprijs stiller kan, zou dat fijn zijn, maar dit is geen harde eis. Verder heb ik geen aanvullende eisen of wensen.
Ga je overklokken?
Nee, ik zal de standaardinstellingen gebruiken.
Wat verwacht je van ons?
Meekijken of de gekozen onderdelen allemaal bij elkaar passen en of er voor de gekozen onderdelen er betere / goedkopere alternatieven zijn.
Edit: er gaat iets mis met kopiëren van de wensenlijst.
[ Voor 0% gewijzigd door JAtech op 21-06-2025 20:38 . Reden: toevoeging dat de tabel niet goed gaat ]