Mieren in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdwaald
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 01:52
Wat begon als een grapje begint inmiddels heel vervelend te worden.
Mijn dochtertje van 5 jaar heeft als 1-april grap honing in mijn schoen gespoten.
Echter.... hier kwamen wij pas weken later achter. Wat wel begon op te vallen was dat er opeens mieren in de entree, hal en beneden-toilet zaten. Terwijl wij een redelijk nieuwe woning (ca 6 jaar oud) hebben, en eigenlijk nooit eerder last van mieren hebben gehad.
Het heeft hierna een paar weken gekost maar uiteindelijk is het gelukt om van de mieren af te komen.

Dat dachten wij i.i.g. ...... sinds een kleine week blijken de mieren verder in huis te zijn gekomen. Ze zitten nu in de keuken, en dan met name achter de plinten. En komen dan massaal in de keuken rond-neuzen op zoek naar wat lekkers. En het lijken er opeens heeel veel meer te zijn geworden.

Inmiddels weer zo'n anti-mieren doosje geplaatst en ik zuig dagelijks tientallen mieren op met de stofzuiger, maar ik verwacht dat hier wat groter geschut nodig is.
Iemand hier uit eigen ervaring tips om van een mierenplaag in huis af te komen?

Wij gaan binnenkort 3 weken op vakantie, en ik heb geen zin om bij thuiskomst terug te komen in een groot krioelend mieren-nest.
Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Waar zitten de mieren nesten? Neem aan ergens in de voortuin of achtertuin en niet in de kruipruimte.

Als je die hebt gevonden kan je er kokend water in Gieten en dan vervolgens gewoon gif langs de muur van je huis over de gehele breedte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-07 09:44
Ik zou niet zelf gaan lopen rommelen maar z.s.m. een professionele ongediertebestrijder inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
Wanneer je van de mieren af bent gekomen en ze zijn weg geweest en nu zitten ze er opeens weer dan lijkt het er op dat ze ergens nieuw voedsel gevonden hebben.
Goed kijken waar ze naar toe lopen (en terug) en proberen de voedselbron te lokaliseren. Zodra gevonden de bron verwijderen en heel goed schoonmaken op die plek. De looproutes vervolgens goed schoonmaken met water met azijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De kunst is om mieren buiten te bestrijden en buiten te houden.

Het pad van de mieren van/naar buiten volgen. Buiten zowel bij de nesten en bij de ingangen naar het huis gif gebruiken. Paar keer herhalen.

Het ecostyle spul van de Hornbach werkt goed. Korrels voor de nesten/terras. Spuitbus voor muren en kieren.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 21-06-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat hier heeft geholpen is lokdozen in huis en buiten plaatsen zodat alle nesten voor nu volledig zijn uitgeroeid inclusief de koningin. Daarna alle etensresten opruimen, de hele keuken + vloer schoonboenen aangezien mieren een geurpad achterlaten dat ze volgen. Ten slotte plinten boven + onder afkitten zodat ze niet makkelijk meer binnenkomen. Ik heb nu al 2 maanden geen mier meer gezien in huis, buiten zitten ze uiteraard wel weer overal.

Al het oppervlakte gif of kokend water had helemaal geen effect hier, je doodt alleen maar de zichtbare mieren. Ik ben echt geen fan van mieren doden, dus ik laat ze nu buiten verder met rust. Maar je wil geen hele invasie in huis hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 21-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 09:05
Ik had af en toe ook mieren in huis.
Ze kwamen gewoon onder de voordeur door naar binnen.
Enigste wat bij mij echt hielp was een dun streepje mierenpoeder (Action) in het gootje van de dorpel onder de deur.
En als ik uitgangen zie in het straatwerk bij de voordeur strooi ik daar ook wat poeder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 23:10
Wij hadden ook last van mieren die vanaf de afzuigkap en plafond/muur achter de keuken vandaan kwamen. Wij hebben 4 lokdozen neergezet, 1 op het aanrecht waar ze langsliepen en 3 achter de keukenplinten zodat de kinderen er niet bij kunnen, daarna zijn we 2 weken op vakantie geweest en bij terugkomst geen last meer gehad.

Je zegt nu ook dat je ze opzuigt maar dan kunnen ze het gif niet terug naar het nest brengen.
Ik zou adviseren als je op vakantie gaat lekker veel lokdozen neerzetten en dan zou het bij terugkomst al een stuk minder moeten zijn of zijn opgelost. een lokdoos heeft 2 tot 4 weken nodig om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:49:
Wanneer je van de mieren af bent gekomen en ze zijn weg geweest en nu zitten ze er opeens weer dan lijkt het er op dat ze ergens nieuw voedsel gevonden hebben.
Goed kijken waar ze naar toe lopen (en terug) en proberen de voedselbron te lokaliseren. Zodra gevonden de bron verwijderen en heel goed schoonmaken op die plek. De looproutes vervolgens goed schoonmaken met water met azijn.
Dit! Plus nest proberen te vinden
En ik strooi meel op de route waar ze naar binnen komen. Lokdoos zet ik buiten op die route, want ik wil ze niet naar binnen lokken.
Maar in zulke grote aantallen heb ik ze nooit binnen gehad. Alleen in de tuin en daar liet ik ze verder met rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-07 20:28
Diezelfde schoen weer vullen met honing en dit keer buiten zetten. Misschien accepteren ze je aanbod en hoeven ze niet meer naar binnen.

Dat, of lokdozen. Hier hebben we vaak met twee dozen wel genoeg. Eentje binnen, de ander buiten. Dan is het ook zo weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-07 08:13
De lokdozen trekken soms weinig aandacht. De poeder is met vergif gaan ze binnen een paar minuten kapot van. Deze heb ik dus gestrooid bij wat kiertjes waar ze doorheen kwamen. Ik dacht dat het weinig effectief zou zijn omdat ze meteen dood gingen en dus niet terug brachten naar het nest.
Na een kleine week geen mier meer gezien.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:09
Wij hebben een oud huis, ook hier mieren, de oplossing is vreemd maar heel eenvoudig. Leg blaadjes laurier neer, daar hebben mieren een hekel aan. Wij hebben houten vloeren, en in mijn kantoor verschenen afgelopen week op eens mieren. Een paar blaadjes laurier bij de plekken waar ze onder de plint vandaan kwamen, en tadaa, geen mieren meer. Ook geen gif of andere ellende nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Beetje kaneel strooien waar ze naar binnen komen. Helpt minstens zo goed als een lokdoosje. Geen mier meer te zien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Mijn ouders hebben heel veel last gehad van mieren, alle poedertjes en doosjes geprobeerd tot ik eens had gelezen over diatomeeënaarde. Dat spul is best betaalbaar, wordt veel gebruikt voor bloedluis bij kippen. Als je met beleid wat van die droge poeder op of rond de paden strooit ben je er als het goed is binnen twee weken vanaf. Dat spul steekt namelijk door het skelet van de mier heen en zuigt het als het ware droog. Maar omdat ze niet direct dood gaan door dat spul nemen ze dezelfde poeder mee hun nest in.

Geen idee of het een toeval was, maar bij mijn ouders heeft het heel goed geholpen. Leek eerst niets te gebeuren en twee weken later waren ze weg. Belangrijkste is droog en niet te veel gebruiken.

Misschien een mooie als aanvulling op de doosjes?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik bestrijd de mieren altijd met maïsmeel.

De mieren kunnen maïsmeel namelijk niet verteren en gaan dan dood. Het is effectief en vooral niet giftig voor de omgeving of voor je zelf/huisdieren.

Gewoon te koop bij AH etc

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Pagina: 1