Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LALALALA_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-06 22:41
Hoi allemaal,

Ik ben 5VWO-leerling en oriënteer me op de HBO-ICT opleiding aan de Hogeschool Utrecht (HU).

Ik ben benieuwd wat de minimale systeemeisen zijn voor een Windows-laptop die geschikt is voor deze studie. De HU geeft hier weinig concreets over.

Wat heb je minimaal nodig om goed mee te kunnen draaien? En welke laptops raden jullie aan binnen een zo laag mogelijk budget?

Ik gebruik nu een Surface Pro (model 1796, i5-7300U, 4 GB RAM), maar die is erg traag en waarschijnlijk niet toereikend.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Wat ga je met je laptop doen?
Gebruiken voor opleiding hbo ict op de hu.
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Wat je gaat leren bij hbo ict op hu.

Wat is je budget?
Ik heb niet een specifiek bedrag, eigenlijk zo goedkoop mogelijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja naar de hu.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee eigenlijk niet, het lijkt mij alleen wel handig om een Windows laptop te kopen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je in de studiegids gekeken?

Als HBO-er wordt van je verwacht dat je zelfstandig taken uitvoert zonder dat iemand uitlegt wat je moet doen. Het is niet meer zo schools als je misschien gewend was op je vooropleiding.

Als je hebt gevonden wat de eisen zijn en ze hier post, kun je vragen om advies voor de keuze van de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik denk dat elke moderne laptop voldoet. Misschien wat meer Ram geheugen om virtual machines te kunnen draaien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:38
Hoi, dat zijn dingen die je beter pas over een jaar kan gaan uitzoeken als je richting de zomervakantie gaat. Vraag dan aan de studie welke eisen ze hebben en of ze bijvoorbeeld ook zelf laptops verlopen, want dan kom je vaak met garantie makkelijker uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:34
President schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:47:
Hoi, dat zijn dingen die je beter pas over een jaar kan gaan uitzoeken als je richting de zomervakantie gaat. Vraag dan aan de studie welke eisen ze hebben en of ze bijvoorbeeld ook zelf laptops verlopen, want dan kom je vaak met garantie makkelijker uit.
Het lijkt mij dat de TS juist nu of in de komende maanden de laptop juist wilt gaan aanschaffen, en dan er direct eentje wilt nemen welke ook goed geschikt is voor de vervolgstudie volgend jaar. Lijkt mij een begrijpelijke keuze, je wilt niet nu iets kopen wat volgend jaar niet goed geschikt is.

Huidige laptop is niet - officieel - geschikt voor Windows 11 en zal nu dus al een tijd waarschuwingen tonen dat het Oktober dit jaar niet meer ondersteund is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LALALALA_
mrmrmr schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:33:
Heb je in de studiegids gekeken?

Als HBO-er wordt van je verwacht dat je zelfstandig taken uitvoert zonder dat iemand uitlegt wat je moet doen. Het is niet meer zo schools als je misschien gewend was op je vooropleiding.

Als je hebt gevonden wat de eisen zijn en ze hier post, kun je vragen om advies voor de keuze van de laptop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPn3zo8vLaXglF2VNP7AhkhTjU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NzRMHcSWXcakUr4v3Wii45Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LALALALA_
Ja het lijkt mij inderdaad handig om een laptop direct van de hu aan te schaffen als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LALALALA_
!mark schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:40:
[...]

Het lijkt mij dat de TS juist nu of in de komende maanden de laptop juist wilt gaan aanschaffen, en dan er direct eentje wilt nemen welke ook goed geschikt is voor de vervolgstudie volgend jaar. Lijkt mij een begrijpelijke keuze, je wilt niet nu iets kopen wat volgend jaar niet goed geschikt is.

Huidige laptop is niet - officieel - geschikt voor Windows 11 en zal nu dus al een tijd waarschuwingen tonen dat het Oktober dit jaar niet meer ondersteund is.
Ja mijn laptop is inderdaad niet geschikt voor windows 11 aangezien de cpu te oud is. Mede daarom zou ik graag binnenkort een nieuwe willen kopen. Maar als ik via de hu korting kan krijgen is het misschien handiger om te wachten met een laptop te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:05

Honesty

kattenneus!

Kan ook zijn dat zijn middelbare school(zoals die van de onze) ineens in het examenjaar van iPad naar Windows laptops overgaat of zoiets . Onze zoon overgaat het allemaal maar TS denk gelukkig mee met de ouders en wat hij nodig heeft En dan nog vind ik TS bewonderwaardig mijn kinderen zitten in de zelfde leeftijd en die denken niet eens na over welk gsm abonnement ze nodig hebben. Ik zou juist vooruit kijken en denken altijd stimuleren

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het gaat er vooral om wat je met de laptop wil gaan doen. Als je bijvoorbeeld 3D beelden gaat renderen, dan is daar een speciale gpu of cpu voor nodig.

Ik denk dat je wel iets hebt aan een laptop waar je meerdere operating systems op kan draaien en bijvoorbeeld distributed computing kan simuleren (systeembeheer/ontwerp). Dat laatste heeft extra vermogen nodig.

Voor programmeren heb je een redelijk snelle processor nodig voor compileren/build.

Een dual boot Linux/Windows installatie is handig. Linux als VM (virtual machine) is een alternatief.

Dit, gecombineerd met het overzicht van de eisen komt op een laptop met
16 GB geheugen (bijplaatsbaar kan ook)
1 TB M.2 SSD (vervangen kan ook)
multi-core processor
≥2 USB (muis/toetsenbord/data stick) USB-A, USB-C
RJ45 ethernet aansluiting of 1x USB ethernet adapter
≥1920x1080 pixels (IPS of OLED scherm, mat)
webcam + microfoon
HDMI aansluiting (optioneel DisplayPort) voor extern scherm
externe gpu aanbevolen (voor AI)
draagbaar

geen externe gpu, geen 1 Gbps ethernet

geen externe gpu, 1 Gbps ethernet

externe gpu, 1 Gbps ethernet

Let op dat de toetsenbord layout qwerty is (standaard in Nederland, VS) en een webcam en microfoon bevat. Verder altijd controleren of de aangeboden laptop overeenkomt met de eisen. Pricewatch bevat niet alle informatie en kan daardoor ten onrechte bepaalde laptops buitensluiten door de selecties. Zoeken met een zoekmachine kan helpen om andere laptops te vinden die zouden voldoen.

Elektronica starter kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

futurecrawler

Break the cycle.

<gewist> 🤡

[ Voor 136% gewijzigd door futurecrawler op 21-06-2025 22:48 ]

This is not a signature

Pagina: 1