mukky schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:29:
Het ligt wat ingewikkelder weet ik na een avondje zoeken:
- Er zijn 2 modellen van deze externe accu, een oude en een nieuwe versie
- Voor beide modellen kon je vervangende cellen bestellen
- Dan zijn er ook nog 2 motoren (een oude en een nieuwe)
Dit overzicht geeft het mooi weer (
bron):
[Afbeelding]
In FR zijn er voldoende webshops die deze batterij leveren maar allemaal gericht op de lokale markt. Ik vond
deze partij die ook
deze kabel aanraadde van het zustermerk Simu. Waren via Whatsapp zeer behulpzaam, wordt vervolgd

Goed nieuws: De
Simu 9020639 kabel is technisch gelijk aan de 1782880 dus... als je accu van je Oximo 40 Wirefree RTS het begeeft dan kun je op
deze Franse webshop een nieuwe accu + kabel bestellen voor < EUR 200 inclusief verzending
De oorzaak was bij mij een lekkende behuizing, de plastic kapjes waren niet meer waterdicht en zo kwam er van de winter vocht in en is de batterij kortgesloten. De batterij + behuizing vervangen was dus de beste oplossing. Het zonnepaneel en de motor zelf hebben het beiden overleefd.
Waar je rekening mee moet houden is dat je de motor mogelijk opnieuw moet instellen. Somfy legt dat
hier goed uit. De originele installatiehandleiding van de Oximo set is
hier te vinden maar die is minder duidelijk
Nog een leuk weetje: De verloopkabel draait de + en - om. In de tweede versie van de Oximo 40 is dit inderdaad zo bedraad. Verder zit de diode die de accu tegen overspanning beveiligt nu in de kabel verwerkt (in plaats van op de dochterprint naast de accu en ontbreekt het vreemde drukknopje dat ook op die print zat (waarvan ik de functie niet heb kunnen doorgronden). Als je behuizing nog goed is kun je dus die print weggooien en een nieuwe accu met deze kabel direct aansluiten.
Case closed
[
Voor 9% gewijzigd door
mukky op 25-08-2025 09:25
]