12VHPWR kabel van BeQuiet op Corsair RM1000x

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 14:06

sus

is druk :+

Topicstarter
Hi,

Ik heb hier een Corsair RM1000x voeding, een RTX5080 en ik heb geen 12VHPRW kabel bij de voeding. Mogelijk wel gehad, maar dat weet ik niet meer. De aansluiting zit wel op de voeding. Bij de kaart zit een verloop-stekker om er 3x een 8-pin stekker op aan te sluiten, maar de extra kabel is er niet, ik heb dus nog 2x 8-pin beschikbaar. En, het ziet er niet uit in een open kast.

Nu heb ik wel de beschikking over de 12VHPWR kabel van een vergelijkbare BeQuiet voeding.

Maar... ik lees gemengde berichten. Als ik het goed begrijp is de pinout van deze nieuwe aansluiting altijd hetzelfde, zodat je *juist* een kabel van een ander merk kan gebruiken. Maar, dan lees je op oa. Reddit., waar de een zegt dat het kan en een ander dat het zeker weten niet kan.

Iemand hier die er ervaring mee heeft en zeker weet dat ik die kabel van BeQuiet kan gebruiken op mijn Corsair voeding?

De kabel die ik heb is geschikt voor 600W, merk is een kwaliteitsmerk en geen ali-meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:21
Een 12VHPWR kabel met aan beide zijden een 12VHPWR connector heeft aan beide zijden dezelfde pinout. Het maakt daarom niet uit van welk merk deze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 15:49
Het enige wat ik ooit gehoord heb is dat je nooit kabels van verschillende voedingen moet mixen en matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:59:
Een 12VHPWR kabel met aan beide zijden een 12VHPWR connector heeft aan beide zijden dezelfde pinout. Het maakt daarom niet uit van welk merk deze is.
Aansluiting is idd aan beide kanten van de kabel hetzelfde. Gezien ik de kabel dus ook “omgekeerd” kan aansluiten, zou de pinout hetzelfde moeten zijn, ook bij andere merken, maar ik twijfel toch, zie hieronder
rubbels schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:29:
Het enige wat ik ooit gehoord heb is dat je nooit kabels van verschillende voedingen moet mixen en matchen.
Ja, dat doe ik met de normale kabels ook zeker niet. Maar dit is die nieuwe “nvidia” stekker. Die heeft aan beide kanten dezelfde aansluiting en dat zit ook op de voeding. Nu ben ik dus in twijfel… kan ik die dus *wel* uitwisselen tussen de verschillende merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:36
sus schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Aansluiting is idd aan beide kanten van de kabel hetzelfde. Gezien ik de kabel dus ook “omgekeerd” kan aansluiten, zou de pinout hetzelfde moeten zijn, ook bij andere merken, maar ik twijfel toch, zie hieronder

[...]

Ja, dat doe ik met de normale kabels ook zeker niet. Maar dit is die nieuwe “nvidia” stekker. Die heeft aan beide kanten dezelfde aansluiting en dat zit ook op de voeding. Nu ben ik dus in twijfel… kan ik die dus *wel* uitwisselen tussen de verschillende merken
Dat de stekker past en aan beide kanten gelijk is zegt natuurlijk niks over de bezetting van de pins en of die gelijk zijn.

Er zitten bij de voeding waarschijnlijk genoeg pci-e stekkers, ik zou dus het Nvidia verloop gebruiken (1 stekker in pigtail kan gewoon). Mocht je dit vervelend vinden dan bestel je de juiste Corsair kabel en vervang je die als hij binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
meljor schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Dat de stekker past en aan beide kanten gelijk is zegt natuurlijk niks over de bezetting van de pins en of die gelijk zijn.

Er zitten bij de voeding waarschijnlijk genoeg pci-e stekkers, ik zou dus het Nvidia verloop gebruiken (1 stekker in pigtail kan gewoon). Mocht je dit vervelend vinden dan bestel je de juiste Corsair kabel en vervang je die als hij binnen is.
Dat is dus nu net de vraag; die nieuwe kabel zou dus juist wel uitwisselbaar zijn, maar ik krijg er geen duidelijk antwoord op.

De extra kabels van de voeding zijn er niet meer en bestellen duurt helaas lang; vandaar de vraag of het veilig is die van BeQuiet te gebruiken. Maar als dan die 5080 in rook opgaat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

sus schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Dat is dus nu net de vraag; die nieuwe kabel zou dus juist wel uitwisselbaar zijn, maar ik krijg er geen duidelijk antwoord op.

De extra kabels van de voeding zijn er niet meer en bestellen duurt helaas lang; vandaar de vraag of het veilig is die van BeQuiet te gebruiken. Maar als dan die 5080 in rook opgaat…
Ik zeg dan: "Only one way to find out"
Maar of je het risico wil lopen dat het misgaat is een afweging die je zelf moet maken. Persoonlijk zou ik die kabel bij Corsair bestellen en tot 'ie binnen is het verloop met PCIe-kabels gebruiken. Als je een beetje crea bent met kabelmanagement zie je er toch weinig van.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Voor het verloop mis ik ooook een kabel, anders had die er al aangehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:31
Als @Uszka zegt dat het niet uitmaakt dan maakt het niet uit.
Als je iemand op dit forum om advies wil vragen om advies over voedingen dan is hij het.
Zijn advies zou ik blind volgen op het gebied van voedingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Arjant2 op 22-06-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Zie daar… dit oudje wist 15 jaar geleden wie *de* guru’s waren op het forum, maar vandaag de dag :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja, de 12V2x6-connector is de enige connector aan PSU-zijde die gestandaardiseerd is, in de ATX v3.1- en PCIe CEM 5.1-specificaties.

De kabel is symmetrisch en als er aan beide kanten de vermelding '600W' op staat kun je die gebruiken, zowel in PCIe 5-aansluitingen (H+, 12VHPWR) als PCIe 5.1-aansluitingen (H++, 12V2x6).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1