Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 10:28
Hallo allemaal ,

Ik heb een dell inspiron15-3521 laptop maar geheugen blijkt kapot tezijn.
Nu wil ik nieuwe kopen en wat meer geheugen er in gooien maar het is mijn niet geheel duidelijk wat er precies in kan.

Ik heb dit gevonden :

https://www.amazon.nl/Cru..._df_B08C4Z69LN?th=1&psc=1

Maar als ik zoek via google wat maximale geheugen ondersteunt zie ik bij de ene staan : max 8 gb bij 1600mhz
En als ik weer verder kijk zie ik max 16gb 2400mhz
En weer verder zie ik staan max 16gb 3200mhz.

Hopelijk ken iemand me hier verder helpen , alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:23
https://www.dell.com/supp...c-96d63c1dbc34&lang=en-us
Memory configurations supported
4 GB, 1 x 4 GB, DDR4, 2400 MHz
8 GB, 1 x 8 GB, DDR4, 2400 MHz
Eigenlijk overal wordt gemeld max 8 GB.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 21-06-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Ja dat zie ik dus ook, maar zie dus ook post bij een dell forum en iets van crucial dat ze zeggen dat de laptop max 16gb aan kan.
Dus zit momenteel beetje vast in wat ik moet doen en zit al aantal weken tezoeken alleen tis allemaal best tegenstrijdig! Op de dell link die jij stuurt zegt het max 8gb maar verder zoeken op een dell forum zie je mensen er over hebben dat max 16gb er in ken , dus zit beetje met handen in me haren van wat ik moet doen.

Maar ik zal verder gaan in mijn zoektocht in de hoop een duidelijk antwoord te kunnen vinden hier voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Om welke Dell Inspiron 15-3521 gaat het eigenlijk precies?

Ik neem aan de Dell Inspiron 15 3521 (2017) met DDR3?

Of een andere / nieuwer model?
Ik neem aan dat er 2 modules aanwezig zijn?
Hoe heb je getest dat (beide?) modules defect zijn?
Ook de geheugenmodules apart getest?
Soms kan alleen herplaatsen/schoonmaken geheugenproblemen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:31
Er zijn meerdere varianten, ik kwam de volgende tegen:
- met 12e generatie Core-I met DDR4,
- met Celeron N4020 met DDR4
- 2e en 3e generatie Core-I en DDR3.

Over welke hebben we het?
12e Core-I en Celeron N4020 is 16 GB per Dimm max
2/3e generatie Core-I is 8 GB per Dimm max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Ja er zatten 2 modules in , 1 vande 2 gb modules was kapot getest enz.

En ik ben aan het uitzoeken uit welk jaar de laptop komt (heb hem niet zelf gekocht maar niet zo lang geleden gekregen en die gene weet ook niet meer waneer die is gekocht)

En aangezien de geheugen modules bij iemand liggen ken ik hem niet opstarten om te kijken welke cpu er in zit :|

Staat er iets aan de onderkant kwa cijfercode dat ik het zo ken achter halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Welke CPU zit er in? Dat is namelijk de beperkende factor zoals @White Feather duidelijk aangeeft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
SpaceJimbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:55:
Nu wil ik nieuwe kopen en wat meer geheugen er in gooien maar het is mijn niet geheel duidelijk wat er precies in kan.
Als het (waarschijnlijk) de Dell Inspiron 15 3521 (2017) met DDR3 is en er nog geen SSD in zit zou ik dat allereerst upgraden/vervangen en alleen de defecte module vervangen.
SpaceJimbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:07:
Staat er iets aan de onderkant qua cijfercode dat ik het zo kan achter halen?
Normaal staat er bij de Dell laptops achterop een type nummer en service tag:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Nee zit geen ssd in , en ben bezig op de dell site maar ik kom er echt niet uit!

Heb de service tag gevonden op de laptop en zit nu al tijdje te kijken op de website maar als ik op hun support/service pagina kijk en vul in bij de zoekbalk de service tag … komt er totaal niks uit

Dus eind conclusie … geen idee hoe ik zonder de geheugen er achter ga komen wat voor cpu in dit ding zit

Had gehoopt hem aan de praat te krijgen aangezien er totaal geen geld is om een nieuwe/2dehands te kopen en je toch echt tegenwoordig iets van pc/laptop moet hebben om beetje mee tekomen in deze samenleving met alles wat digitaal is tegewoordig

In ieder geval bedankt voor de info en moeite !

[ Voor 27% gewijzigd door SpaceJimbo op 21-06-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
SpaceJimbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:00:
Had gehoopt hem aan de praat te krijgen aangezien er totaal geen geld is om een nieuwe/2dehands te kopen en je toch echt tegenwoordig iets van pc/laptop moet hebben om beetje mee te komen in deze samenleving met alles wat digitaal is tegewoordig.
Ok, maar dan is het zeker niet meer logisch/raadzaam om extra nieuw (duur) geheugen aan te schaffen voor dit soort oudere apparatuur.
Je kan in ieder geval de laptop weer laten opstarten met 1 geheugenmodule?
Hoeveel geheugen zat er oorspronkelijk totaal in de laptop?
Het beste is om even de gegevens op te vragen (foto?) van de oude geheugenmodules, dan weet je wat je moet hebben als eventuele vervanging.
Meer dan 8 GB heb je zeker niet nodig, gebruik je geld dan voor een SSD!
Zelf heb ik hier ook nog een Dell Inspiron 17R N7110 I3 met 8GB en SSD staan als prima huiskamer laptop.
Zelfs met 4GB en SSD werkt het heel veel sneller dan elke configuratie met een gewone HDD.
Je kan hier ook op V/A kijken, daar heb ik zelf eigenlijk alles vandaan voor wat oudere PC/laptops:
Vraag & Aanbod categorie: SSD's
Vraag & Aanbod categorie: Geheugen intern

HDD/SSD is ook nog eenvoudig te vervangen bij die laptop zie ik:
YT: HOW TO INSTALL SSD ON DELL INSPIRON 15-3521 LAPTOPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Ja daar heb je wel een punt , tis best zonde om veel geld hier in te stoppen.

En goeie ik ga meteen ff om foto vragen van de geheugen.

Als ik het goed heb zat er 2x2gb in

En ja toen ik de geheugen nog hier had liggen wilde die opstarten met 1 geheugen module .

Ik ga even afwachten op foto en dan rond neuzen in de V/A of ik iets ken vinden wat er in ken.

Bedankt voor de informatie en de moeite om te reageren op m’n vragen (iedereen die heeft gereageerd!)

En hopelijk kom ik er uit en heb ik binnen kort weer een draaiende laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
SpaceJimbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:18:

2 GB in Dimm-vorm is maar 1x te vinden als DDR4 Dimm (Qnap) in de Tweakers Pricewatch. Het zal dus DDR3 geheugen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 21-06-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:20

Speedmaster

Make my day...

SpaceJimbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:18:

En ja toen ik de geheugen nog hier had liggen wilde die opstarten met 1 geheugen module .

Ik ga even afwachten op foto en dan rond neuzen in de V/A of ik iets ken vinden wat er in ken.

Bedankt voor de informatie en de moeite om te reageren op m’n vragen (iedereen die heeft gereageerd!)

En hopelijk kom ik er uit en heb ik binnen kort weer een draaiende laptop
Ga even naar de Dell site https://www.dell.com/support/home/nl-nl Op de support pagina kan je de site laten zoeken op je laptop naar de service ID. Tevens kan je daar terug vinden welke geheugenmodule's er maximaal in kunnen

Edit: Beter lezen dus. Dat had je al gedaan.
Pak even de handleiding op de site erbij als je de ID gegevens hebt.

Na identificatie kiezen voor Ontdek productsupport en dan links in de balk support bronnen

[ Voor 10% gewijzigd door Speedmaster op 21-06-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Ik heb daar gekeken en heb de service tag ingevoerd maar ik krijg dan niks te zien.

Denk dat ik toch zal moeten wachten tot ik 1 geheugen terug krijg dat ik ken ken zien wat voor cpu er in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
SpaceJimbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:55:
Ik heb daar gekeken en heb de service tag ingevoerd maar ik krijg dan niks te zien.

Denk dat ik toch zal moeten wachten tot ik 1 geheugen terug krijg dat ik ken ken zien wat voor cpu er in zit
Ja lastig natuurlijk dat je zelf helemaal geen geheugen hebt nu.
Het is ook maar de vraag of de andere module ook echt defect is?
Maar niet te ingewikkeld maken.
CPU maakt verder ook niet uit.
Als ik zoek op: Dell Inspiron 15-3521 specifications
Dell Inspiron 3521 Inspiron 3537 system specifications.pdf
Memory:
Two internally-accessible SODIMM connectors
Dual-channel DDR3
Speed Up to 1600 MHz
Configurations supported: 2 GB, 4 GB, 6 GB, and 8 GB
Proberen om meer dan 8GB erin te zetten is zinloos/niet de moeite waard en geeft dan waarschijnlijk weer onverwachte extra problemen.
Zet er weer een 2GB module of beter 4GB in en een goedkope SSD.
Heeft die persoon die het geheugen test geen geschikte geheugen modules ergens liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Had al zo vermoede dat meer dan 8 gb het niet waar is.
En had al gevraagd of die gene misschien iets voor me had maar helaas had die dat niet , maar dan ga ik naar een 2dehands geheugen kijken en niet al te dure SSD.
Kan ik hopelijk binnen kort weer gebruik van maken van de laptop

[ Voor 5% gewijzigd door SpaceJimbo op 21-06-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Er is al eerder aangegeven dat er onder dat typenummer 3 versies zijn, met allemaal een andere cpu en DDR3 of DDR4.
Proberen om meer dan 8GB erin te zetten is zinloos/niet de moeite waard en geeft dan waarschijnlijk weer onverwachte extra problemen.
Dit platform (als het daadwerkelijk deze versie betreft) ondersteunt gewoon 8 GB dimmen, dus die kun je gewoon gebruiken. Dat de fabrikant de laptop nooit met 8 GB dimmen heeft uitgeleverd, wil niet zeggen dat het niet werkt. Dan zou de fabrikant namelijk de bios moeten aanpassen, want de geheugenspecs worden gewoon door Intel aangeleverd. Er is geen fabrikant die daar aan gaat klungelen, want dat kost geld en levert niets op.

Of zoveel geheugen nuttig is op een 12 jaar oude ultra low voltage dual core cpu, is een ander verhaal. Dat lijkt me inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Tja zit nu wel beetje met de vraag : is het wel waard voor iemand die amper wat te besteden heeft om dan geld er in te steken.

Maarja ik ga wel even kijken of er iets heel goedkoops te vinden is op V/A en anders houdt het op!

Heel erg bedankt voor jullie info en reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
SpaceJimbo schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:42:
Tja zit nu wel beetje met de vraag : is het wel waard voor iemand die amper wat te besteden heeft om dan geld er in te steken.

Maarja ik ga wel even kijken of er iets heel goedkoops te vinden is op V/A en anders houdt het op!
Dan houd het op?
Is het nu voor jezelf of iemand anders?
Heb je nu al info/foto's van de geheugenmodules?
En waarom liggen die modules ergens anders?
Is de laptop verder niet defect?
Anders blijft het een eindeloos gedoe zo.
Anders zal ik hier eens kijken wat er hier nog in de reserve bak ligt....

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 22-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Nee zit nog te wachten op foto’s/informatie!
En de modules liggen daar omdat die gene net wat meer verstand van dit soort dingen heeft.

Zover ik nu begrepen heb is het probleem echt het geheugen ,gaf ook bepaalde piep geluiden bij opstarten waardoor het vrijwel zeker is dat het probleem bij het geheugen zit.

Ja houdt dan op voor mij als ik niet voor echt een klein prijsje geheugen ken fixen.
En daarbij dat de laptop waarschijnlijk al zo 12 jaar oud is (wat ik dus niet wist :|)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoogstwaarschijnlijk is geheugen voor een 12-jaar oude laptop juist wel voor een klein prijsje op de kop te tikken. Stel dat het DDR3-1600 is, dan heb je voor EUR5 al 4GB. DDR4 is overigens niet noemenswaardig duurder. Enige wat je nodig hebt is eenduidige informatie. Dus in plaats van opgeven zou ik degene die jouw SO-DIMMs heeft liggen vragen om ze terug te geven of alsnog die foto's te maken zodat je weet wat erin zat.

Uiteraard is een 12-jaar oude laptop niet zo flitsend als een splinternieuwe, maar goed, ik vrees dat je het geld niet hebt voor dat laatste en gezien de relatief trage vorderingen qua performance buiten gaming/AI de afgelopen jaren kun je nog prima werken op zo'n ding. Ik twijfel of je - gezien wat je zegt over je middelen - iets beters gaat vinden voor een bedrag dat je op kunt hoesten, dus ik zou aanraden hier wel even de moeite te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Oke toch wel , nou ik wacht even op de informatie over het geheugen en zodra ik dat heb, even rond zoeken of ik iets ken vinden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Kleine update: meerdere malen gevraagd om foto’s van geheugen , krijg geen reactie.
Zou je denken ga langs hem . Maar ik woon in Lelystad en die gene woont in Nijmegen.
Maar ik wacht nog rustig af in de hoop dat ik nog reactie krijg .
En anders maar op de gok wat goedkoop geheugen kopen in de hoop dat het werkt .

Bedankt voor jullie reactie’s en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
SpaceJimbo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:08:
Kleine update: meerdere malen gevraagd om foto’s van geheugen , krijg geen reactie.
Zou je denken ga langs hem . Maar ik woon in Lelystad en die gene woont in Nijmegen.
Maar ik wacht nog rustig af in de hoop dat ik nog reactie krijg .
En anders maar op de gok wat goedkoop geheugen kopen in de hoop dat het werkt .
Nou dat schiet inderdaad niet op zo.
Gelukkig heb je alleen het geheugen daar achtergelaten en niet ook de laptop. :/
Misschien de persoon ook nog even dit topic doorsturen?
SpaceJimbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:00:
Heb de service tag gevonden op de laptop en zit nu al tijdje te kijken op de website maar als ik op hun support/service pagina kijk en vul in bij de zoekbalk de service tag … komt er totaal niks uit
We kunnen hier ook nog eens kijken natuurlijk als je de service tag en/of modeltype post.
En op gok zo maar wat kopen hoeft natuurlijk niet want we weten wat er in de laptop specificaties staat:
Inspiron 3521: "Dual-channel DDR3 Speed Up to 1600 MHz"
Dus moet je kijken naar laptopgeheugen SO-DIMM / 1600 MHz / PC3-12800
Lagere snelheid zal waarschijnlijk ook nog wel werken.
Ik zou het bij maximaal 4GB modules houden om mogelijke problemen te voorkomen.
dion_b schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:14:
Hoogstwaarschijnlijk is geheugen voor een 12-jaar oude laptop juist wel voor een klein prijsje op de kop te tikken. Stel dat het DDR3-1600 is, dan heb je voor EUR5 al 4GB.
Er worden in Vraag & Aanbod inderdaad heel wat modules voor erg schappelijke prijzen of soms zelfs gratis aangeboden.
Kijk dan wel bij zowel DDR3 en DDR3 SO-DIMM, niet al het aangeboden SO-DIMM laptopgeheugen staat onder de juiste categorie vermeld.
Veel modules zijn wel van het low voltage type DDR3L, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb hier een ook nog een oude laptop met dezelfde Intel HM76 chipset, deze accepteert zowel DDR3 als DDR3L geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Nee dat schiet niet op! En daar ben ik ook zeker blij mee dat niet de hele laptop daar ligt.

De service tag is : 56PBRX1

En ik heb even snel rond gekeken ik heb dit gevonden:

v&a aangeboden: Synology RAM1066DDR3-2GB 2Gb ddr3L sodimm 1600 Mhz

v&a aangeboden: Kingston KVR13S9S8/4

v&a aangeboden: 9x SoDIMM RAM SK Hynix, Samsung, Synology

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SpaceJimbo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:41:
Nee dat schiet niet op! En daar ben ik ook zeker blij mee dat niet de hele laptop daar ligt.

De service tag is : 56PBRX1
Probleem gevonden: je tag is niet 56PBRX1 maar 56P8RX1

Dat geeft een Inspiron 3521(End of Life)

En deze specificaties:
https://dl.dell.com/Manua...ference%20Guide_nl-nl.pdf
Geheugen
Connectoren Twee intern toegankelijke SODIMM-connectoren
Type:
Inspiron 3521 Dual-channel DDR3
Inspiron 3537 Dual-channel DDR3L
Snelheid tot 1600 MHz
Ondersteunde configuraties 2 GB, 4 GB, 6 GB en 8 GB
Dus je hebt twee SO-DIMM slots, er moet DDR3 (en dus niet DDR3L) in en in totaal is max 8GB (dus 2x 4GB) ondersteund.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceJimbo
Nou schaam beetje dat ik dus al een tijdje verkeerd zit te kijken en van een 8 een B maak :|
Maarja heb nu wel meer info!
Super bedankt !
En nu even kijken of ik iets ken vinden
Pagina: 1