Windows installatie manager gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-06 17:19
Ik ben vrijwilliger bij onze kerk, en onderhoud al een aantal jaren de pc's (~10, verspreid over 2 locaties). Dat zijn Windows pc's, welke via Chocolatey van packages worden voorzien en ik gebruik de gratis versie van Comodo Itarian voor remote access.

Hoewel het werkt, ben ik er niet helemaal tevreden mee:
- chocolatey werkt goed, maar ik moet met de hand inloggen om de status van packages te installeren
- als ik een extra software package wil installeren, moet ik (remote) inloggen

Nu had Itarian mogelijkheden om remote packages, en package updates en windows updates status te controleren. Dat werkte echter gebrekkig, regelmatig was het volgens Itarian in orde, maar trof ik behoorlijk outdated software aan als ik daadwerkelijk inlogde op een pc. Ook is die optie tegenwoordig betaald.

Kortom: ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik op afstand, op een betrouwbare manier, de geinstalleerde packages, hun updates en windows updates kan beheren. Gezien het beperkte budget dat ik heb, het liefste gratis.

Heeft iemand wellicht een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gaat niet direct over Privacy en beveiliging dus ik verplaats even naar de software-buren :)

Chocolatey is, meen ik, vooral een set powershell scripts. Die eventueel naar wens aanpassen?

Of direct winget gebruiken, desgewenst icm iets als https://github.com/topgrade-rs/topgrade wat remote is te doen via iets als SSH. Natuurlijk wel die remote toegang goed beveiligen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Om hoeveel PC's/endpoints gaat het?
Edit: oh je zei 10 stuks, overheen gelezen..

Windows Updates: stel in dat updates automatisch geïnstalleerd worden. Verder niet teveel naar omkijken, Windows kan dit prima zelf bijhouden. Als het niet teveel machines zijn dan zijn machines die een keer een update hebben gehad die dingen kapot maakt vast ook snel te herstellen en is de schade niet zo groot.

Applicatie updates:

Romanitho winget-autoupdate kan packages die via winget geïnstalleerd worden ook automatisch up-to-date houden.
Ik gebruik dit bij wat redelijk digibete kennissen om hun computer en apps up-to-date te houden. Set-it and forget it, tot dusver..

Er zijn ook diverse powershell scripts of oneliners te vinden die je Choco packages met 1 commando bijwerken.
Draai zo'n oneliner middels een geplande taak op je 10 machines. In feite is dat wat winget-auto-update ook doet.
https://stackoverflow.com...latey-packages-up-to-date

Op afstand packages installeren, afhankelijk van je kennis en ervaring denk aan iets als:

Een geplande taak die middels een web-invoke request een json file ophaalt uit een Github repo indien er een nieuwere versie op staat:

Met winget import -i PATH\TO\IMPORT.JSON de packages installeren/upgraden

https://pureinfotech.com/...t-apps-winget-windows-10/

Wil je meer controle (maar bedenk wel of het je de moeite van het beheren van 10 machines allemaal waard is..)

Action 1 Free Edition kun je gratis gebruiken tot 200 endpoints.

[ Voor 43% gewijzigd door akimosan op 22-06-2025 15:23 ]