Dikke spoel in voeding :?

Pagina: 1
Acties:
  • 693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13
Ik had net een A-open PWS in handen die opvallend zwaar bleek, uit nieuwschierigheid heb ik die natuurlijk ff opengeschroefd en daar tref ik dus een EI blikpakketkern aan van 6x6x3cm met twee aansluit draden.
Mijn vraag is nu wat doet een dergelijke spoel in mijn voeding:?

Als filterspoel werkt hij niet omdat je dan beide polen vd 220v door je spoel moet voeren en als inschakelstroombegrenzer zit er al een NTC in serie met de voeding.

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
Op maandag 17 september 2001 14:55 schreef picobyte het volgende:
Ik had net een A-open PWS in handen die opvallend zwaar bleek, uit nieuwschierigheid heb ik die natuurlijk ff opengeschroefd en daar tref ik dus een EI blikpakketkern aan van 6x6x3cm met twee aansluit draden.
Mijn vraag is nu wat doet een dergelijke spoel in mijn voeding:?

Als filterspoel werkt hij niet omdat je dan beide polen vd 220v door je spoel moet voeren en als inschakelstroombegrenzer zit er al een NTC in serie met de voeding.
ehhhmm.. het principe van een voeding is het omzetten van spanning1 naar spanning2, meestal gebruikt men hiervoor een trafo (mits wisselspanning). een trafo bestaat uit twee koperen spoelen met een ijzeren kern.

ik hoop U hierbij te hebben geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
Molybdeen, ondanks je naam die op dat element lijkt en interresant overkomt zit je er naast(no flame intended).

Dat is zeker geen trafo want die waren veel groter en is te duur voor in een Aopen voeding. Pc-voedingen werken niet met een trafo.

Ik gok dat ie is om de fase iets te verschuiven ofzo zodat de elco's kleiner kunnen, maar zoals ik zei ik gok maar wat.

Maar het is zeker geen trafo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55
Op maandag 17 september 2001 15:03 schreef Molybdenum het volgende:

[..]

ehhhmm.. het principe van een voeding is het omzetten van spanning1 naar spanning2, meestal gebruikt men hiervoor een trafo (mits wisselspanning). een trafo bestaat uit twee koperen spoelen met een ijzeren kern.

ik hoop U hierbij te hebben geholpen!
zeker niet, in een computer zit een geschakelde voeding :)

als er een trafo in zou zitten, zou het magnetiche veld alleen al HEEL VEEl schade aanrichten aan je hardware
(en maar niet te spreken over hoeveel stroom ie vreet, grootte en warmte enz)

mzls
Cutebrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
Idd een travo heeft minimaal drie aansluit draden en deze spoel heeft er zoals ik reeds zij slechts twee.
Bovendien heeft een computervoeding weldegelijk een transformator, alleen werkt die ipv 50Hz op 50Khz waardoor een 300W transformator slechts 3x3CM hoeft te zijn, mede daarom vraag ik mij dus af: wat moet die lompe spoel in mijn PWS daar wordt hij gewoon tweeenhalf keer zo zwaar van :(
Ik ga em er denk ik uitknippen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 14:39

Diamon

The Weird One

Idd, in een PC voeding zit een berg electronica, en een kleine trafo.
Een voeding van een PC is dus een switching power supply.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het niet toevallig een (deel van een) filter??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
Hmmnja daar d8 ik ook al aan, maar in een schakel netvoeding is eigenlijk alleen symetrische filtering nodig en dan hebbie niets aan een serie spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 20:26
Jep waarom ze dat kreng er in gehangen hebben heb ik me ook al afgevraagd..
bij de compaq deskpro bakken hebben ze die smoorspoel zelfs buiten de voeding hangen

hij zit tussen de + van de brugcel en de + van de elco's

en ik heb hem bij een aopen voeding er gewoon tussenuit gehaald (draden gewoon doorverbonden )

maar waarom ze die dingen er nu opeens tussen zetten :?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
Op maandag 17 september 2001 15:09 schreef roedie het volgende:
Molybdeen, ondanks je naam die op dat element lijkt en interresant overkomt zit je er naast(no flame intended).

Dat is zeker geen trafo want die waren veel groter en is te duur voor in een Aopen voeding. Pc-voedingen werken niet met een trafo.

Ik gok dat ie is om de fase iets te verschuiven ofzo zodat de elco's kleiner kunnen, maar zoals ik zei ik gok maar wat.

Maar het is zeker geen trafo
ok, no offense taken.
ik weet alleen niet waarom je mijn naam daarmee in verbinding brengt. Molybdenum is engels/latijn voor molybdeen en is niet als 'interessant' bedoeld. puur en alleen omdat ik die naam mooi vind en omdat ik met dat element werk.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
Dat heb ik weer hoooor, ga ik naar de A-open site vul een vragen formulier in met de vraag: Waar dient die rare spoel voor :)
Maar die formulieren submitten dus naar club.aopen.com.tw die dus down blijkt, waarop ik dus naar aopen.nl bel met genoemde mededeling zegt dat meisje daar doodleuk dat er een tyfoon door .tw blaast en ik het morgen nog eens moet proberen!
Als dan tenminste .tw nog niet is weggewaaid :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
In een geschakelde voeding zit altijd een spoel anders werkt het niet. Dus zonder spoel geen geschakelde voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
Op maandag 17 september 2001 17:14 schreef stekkel het volgende:
In een geschakelde voeding zit altijd een spoel anders werkt het niet. Dus zonder spoel geen geschakelde voeding.
Lees eerst eens wat er staat voordat je loze opmerkingen plaatst!
Wind hebben we immers al genoeg in Nederland :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
Ik weet het !!!
Het is dus wel een inschakel vertraging door de werking als spoel houdt hij de laadstroom van de primaire elco's binnen de perken en waarneer die vol zijn heeft hij bijna geen effect meer (ff gescoopt)
Zal wel goedkoper zijn dan een electronische (IGBT) stroomdemper.
Ik denk ook dat die voedingen hier in europa gemaakt worden omdat het gewicht van die spoel de transport kosten gewoon twee keer zo hoog maakt en het dan dus goedkoper zou zijn er een chip voor in de plaats te zetten wat bij de meeste PWS ook het geval is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
...Knip!... ... ... ja hij doetut nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Laatst online: 25-04 20:42
Ik zit me nu hier te vervelen en ik wou nog wat leren over een geschakelde voeding. Ik had dus in dit topic toch gelijk :). Het is voor de elco's (was maar een gokje :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Hmm ik vraag me af of een iets grotere elco niet goedkoper is als een spoel er naast plakken. De opmerking klopt dus toch niet helemaal denk ik :)
Maar ik moet zeggen dat het dan een zeer nette voeding is, ik ben nooit zo'n grote spoel in een schakelende voeding tegen gekomen. Mischien voldeed de voeding niet aan een of andere norm en was dit een noodgreep om de reeds op gebouwde vooraad te redden :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb dus ook zo'n ding in m'n 300W voeding zitten, lijkt erop dat bij wattages boven de 200W zo'n ding erin wordt gezet.

Hij zit pal voor de fan, en belemmert de airflow in m'n voeding dus nogal. :( Oplossing? Is aan de buitenkant plaatsen slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Op woensdag 03 oktober 2001 13:56 schreef TeleManiac het volgende:
Ik heb dus ook zo'n ding in m'n 300W voeding zitten, lijkt erop dat bij wattages boven de 200W zo'n ding erin wordt gezet.

Hij zit pal voor de fan, en belemmert de airflow in m'n voeding dus nogal. :( Oplossing? Is aan de buitenkant plaatsen slim?
Hmm .. ivm een magnetish veld (aan 100Hz) lijkt me dit niet de ideale oplossing

maar er gewoon weg halen blijkt geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 17 september 2001 19:25 schreef picobyte het volgende:
...Knip!... ... ... ja hij doetut nog :)
Knip? Gewoon eruithalen dus? Maargoed, wat levert dit op de lange termijn op?

* Tele TLM heeft al visioenen van bol staande elco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
Aan de buitenkant plaatssen is mogelijk, scherm em dan wel af met blik dat ding zit nl achter het netfilter waardoor dus ook de HF uit je voeding op die spoel komt.
Bij wegknippen blijft je voeding het gewoon doen alleen gaat de inschakel piekstroom wel omhoog en dat kan problemen geven met je stoppenkast waarneer de betreffende groep al redelijk zwaar belast is.
Maar daar is een UPS weer goed voor :)

Pagina: 1