Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:22
Al een jaar of 15 gebruik ik MFT (Olympus). Over het algemeen naar tevredenheid. De 12mp sensors vond ik geen straf, en die van 20mp die ik nu heb ook niet.

Ik heb nu een E-M1 Mark II, 8-25 f4, 12-40 f2.8, 40-150 f2.8 en 60mm f2.8 macro.

Door de jaren heen is de body groter geworden en de objectieven zijn dat zeker ook. De kwaliteit van de objectieven is er natuurlijk zeer op vooruit gegaan maar het formaat en gewicht omhoog. Qua body vind ik mijn huidige camera wel een fijn formaat met fijne grip.

Door de grotere objectieven ben ik wel wat plezier verloren. Pak mijn camera zelden meer op, neem hem zelden mee. Eerder had ik hem in een messenger bag vaker bij me met wat primes of langzamere zooms.

Ik ben gesteld op ibis en weather sealing maar dat hoeft van mij geen IP rating te hebben, en ook niet voor elk objectief.

Tijd om dus wat te verkleinen. Dan kan ik meerdere dingen doen. De f2.8 zooms omruilen voor f4 varianten of een 12mm of 17mm prime halen (beide gehad in verleden), gewoon elke keer slechts de camera met 1 zoom objectief meenemen, of 2 primes. En een 45mm f1.8 want die mis ik wel.

Naast het verkleinen zou op den duur een nieuwe body met wat betere tracking ook fijn zijn. Nu maakt tweedehands mij niets uit en is de OM-1 die dat heeft inmiddels voor een aangenaam bedrag te krijgen.

Of ik kan rondkijken wat er in FF land te vinden is wat ongeveer vergelijkbaar is. Daar ben ik echter niet in thuis en na een paar uur ben ik er nog niet uit wat dan een compacte kit kan zijn bij diverse merken. Ik kijk naar een bereik van 16mm tot 300mm FF. Daar mogen best wat gaatjes inzitten. Maar ik zoek dus een compacte FF kit, dat mag best met wat langzamer glas zijn als dat de volume en gewicht ten goede komt maar wel graag van de hoge kwaliteit die ik gewend ben.

Kortom, iemand suggesties? Zelf heb ik een beetje rondgekeken bij Nikon (merk sprak me altijd wel aan) maar kwam er niet echt uit. Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:00
Ik weet niet hoe belangrijk macrofotografie voor je is. Maar compacte macro lenzen met autofocus zoals de m.Zuiko 60mm f2.8 zijn er niet veel.
De enige compacte macrolens voor FF is momenteel volgens mij de Panasonic S 100mm f2.8 macro.

Je kunt eens de Panasonic Leica 15mm f1.7 proberen op je huidige camera. Ik vind dat deze lens hele fijne foto's levert en het is een hele veelzijdige focal length.
Of de m.Zuiko 12-45mm f4 is ook een goede lens.
Dan heb je twee lenzen binnen je huidige verzameling die je kunt kiezen als je iets lichtgewichts wilt meenemen.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-07 13:59
Misschien is het even handig om een aantal zaken (plusjes en minnetjes) op een rijtje te zetten.

Kennelijk pak je je camera niet meer zo vaak en het is de vraag of je dat wel gaat doen met FF en dat dan ook blijft doen als de nieuwigheid daar vanaf is. Misschien ben je wel tevreden met je mobieltje en mis je alleen voor de "problematische" opnames nog iets. Bij mij is dat in ieder geval herkenbaar.

FF klinkt natuurlijk erg verleidelijk. Maar met FF of een systeemwissel word je geen betere fotograaf, je maakt technisch heel misschien en heel soms wat andere "betere" foto's, maar qua compositie en onderwerp schiet je er vrijwel zeker niets mee op.
Los daarvan kan software al een heleboel van de "achterstand" tov FF wegwerken en dan slinkt het aantal keren dat FF echt "onmisbaar" is tegen 0. Het enige pluspunt blijft dat dat je "erbij" hoort bij de winnaars van de FF-klup.

Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er echt beperkingen zijn (je kunt nu geen video, 4K of zoiets en dat heb je ECHT nodig), dan heb je wel een argument natuurlijk.

FF is altijd / nog steeds een stuk groter en zwaarder vergeleken bij wat je nu hebt, dat verschil wordt alleen maar groter als je al je wensen (WR, IBIS, zoeker, objectieven etc) terug wilt zien.

Een overstap is extreem duur als je prijs / prestatie bekijkt! Ja, je kunt voor 1k de winkeldochter-modellen van 1844 nog krijgen (oké, overdreven, minimaal 5 jaar oud of zo) maar technologisch niet meer "up-to-date" als we de marketing mogen geloven. Maar of je daar blij van wordt als je nu al weet dat je paar "generaties" achter loopt...Je instap ligt dan minimaal bij €1500 voor de "onderkant" maar wat leuks begint rond de 2K zonder objectief en inclusief een goed objectief (nee niet dat pruts-kitlensje met diafragma met eigenlijk F5.6) zit je bijna op het dubbele, zeker als je wat fatsoenlijks in groothoek en matig-tele wilt hebben.

Stiekem ook al eens gekeken naar een overstap. Dezelfde bovenstaande afweging bracht mij tot de conclusie dat een overstap waarschijnlijk niet veel (onvoldoende) brengt en dat wat ik in de kast laat liggen een ander merkje erop heeft. Dit alles met in het achterhoofd dat je foto's er eigenlijk niet beter van worden door van merk of formaat x naar y over te stappen... Het is de vraag of de "arbeidsvreugde" misschien wel extreem toeneemt. Uit ervaring weet ik dat dit maar van beperkte duur is, aan de andere kant is het gras altijd groener, maar dat is (passend bij het onderwerp fotografie..) gezichtsbedrog.

Mocht geld geen enkel probleem zijn, ga je gang maar stap dan meteen even over op een tikkeltje meer (GFX/ Hasselblad) of op Leica..

Wat dan wel? Voor de duizenden Euri die een wissel je gaat kosten (ook met inruil) kun je misschien beter een upgrade doen binnen je eigen bubbel of een mooi extra objectief dat je nu al graag wilde. Alternatief een upgrade van je mobieltje naar de "pro"-versie, dat laatste kost wellicht het minste en je hebt er het meeste profijt in je dagelijkse leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
bombus schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:15:
Ik weet niet hoe belangrijk macrofotografie voor je is. Maar compacte macro lenzen met autofocus zoals de m.Zuiko 60mm f2.8 zijn er niet veel.
De enige compacte macrolens voor FF is momenteel volgens mij de Panasonic S 100mm f2.8 macro.

Je kunt eens de Panasonic Leica 15mm f1.7 proberen op je huidige camera. Ik vind dat deze lens hele fijne foto's levert en het is een hele veelzijdige focal length.
Of de m.Zuiko 12-45mm f4 is ook een goede lens.
Dan heb je twee lenzen binnen je huidige verzameling die je kunt kiezen als je iets lichtgewichts wilt meenemen.
Macrofotografie is niet zo belangrijk voor me momenteel. Wellicht dat dat later weer een keer komt. Had geen idee dat de L mount zo’n mooi compact macro objectief heeft. Heb dat systeem nooit serieus bekeken, thx voor de tip.

Ik neig nu idd naar wat compactere objectieven in MFT. En dan later de body eens updaten voor betere tracking en dergelijke. Maar wel bijzonder, van de 15 jaar dat ik MFT schiet krijg ik minstens 10 jaar al te horen dat FF de weg is. Als je dan verder kijkt blijkt dat toch iets weerbarstiger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Sodela schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:50:
Misschien is het even handig om een aantal zaken (plusjes en minnetjes) op een rijtje te zetten.

Kennelijk pak je je camera niet meer zo vaak en het is de vraag of je dat wel gaat doen met FF en dat dan ook blijft doen als de nieuwigheid daar vanaf is. Misschien ben je wel tevreden met je mobieltje en mis je alleen voor de "problematische" opnames nog iets. Bij mij is dat in ieder geval herkenbaar.
Ik heb een prima camera op mijn mobiel, voor zover telefooncamera gaan. Leuk om een foto op het werk te maken van een whiteboard oid. Leuk voor een kiekje. Maar ik ga niet met mijn telefoon op pad om mooie foto’s te maken. Het levert mij geen enkele vreugde of beleving op als hobbyfotograaf.
FF klinkt natuurlijk erg verleidelijk. Maar met FF of een systeemwissel word je geen betere fotograaf, je maakt technisch heel misschien en heel soms wat andere "betere" foto's, maar qua compositie en onderwerp schiet je er vrijwel zeker niets mee op.
Los daarvan kan software al een heleboel van de "achterstand" tov FF wegwerken en dan slinkt het aantal keren dat FF echt "onmisbaar" is tegen 0. Het enige pluspunt blijft dat dat je "erbij" hoort bij de winnaars van de FF-klup.
Compositie staat bij mij bovenaan. Dat maakt of breekt een foto. Met DXO vallen de nodige tekortkomingen weg te poetsen indien nodig. Nabewerking is echter niet mijn hobby. Maar over het algemeen heb ik geen klachten over IQ met mijn kit. Dat erbij horen kan wel kloppen. Jarenlang wordt er (op internet zoals bij DPR in de reactievelden en fora) neergekeken op MFT. Dat doet je afvragen of het gras dan echt zoveel groener is. Alvorens weer een kleine investering te doen ben ik dus de voors en tegens aan het onderzoeken. Tot op heden blijkt het maar moeilijk te zijn om een leuke verzameling van kwalitatief hoogwaardig glas samen testellen met een laag gewicht en gering volume.

Om een voorbeeld te noemen, ik heb de 45mm f1.8 gehad. Heel leuk objectief. Ooit in plaats daarvan de f1.2 versie gekocht. Had ik niet moeten doen. Maar wil ik een portret lens voor Nikon Z dan kom ik op de 85 f1.8 uit. Vast een uitmuntend objectief, maar naar mijn inziens onnodig lomp en zwaar. Een langzamere versie hebben ze helaas niet. En langzamer gaat vaak ten koste van IQ.
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er echt beperkingen zijn (je kunt nu geen video, 4K of zoiets en dat heb je ECHT nodig), dan heb je wel een argument natuurlijk.

FF is altijd / nog steeds een stuk groter en zwaarder vergeleken bij wat je nu hebt, dat verschil wordt alleen maar groter als je al je wensen (WR, IBIS, zoeker, objectieven etc) terug wilt zien.

Een overstap is extreem duur als je prijs / prestatie bekijkt! Ja, je kunt voor 1k de winkeldochter-modellen van 1844 nog krijgen (oké, overdreven, minimaal 5 jaar oud of zo) maar technologisch niet meer "up-to-date" als we de marketing mogen geloven. Maar of je daar blij van wordt als je nu al weet dat je paar "generaties" achter loopt...Je instap ligt dan minimaal bij €1500 voor de "onderkant" maar wat leuks begint rond de 2K zonder objectief en inclusief een goed objectief (nee niet dat pruts-kitlensje met diafragma met eigenlijk F5.6) zit je bijna op het dubbele, zeker als je wat fatsoenlijks in groothoek en matig-tele wilt hebben.

Stiekem ook al eens gekeken naar een overstap. Dezelfde bovenstaande afweging bracht mij tot de conclusie dat een overstap waarschijnlijk niet veel (onvoldoende) brengt en dat wat ik in de kast laat liggen een ander merkje erop heeft. Dit alles met in het achterhoofd dat je foto's er eigenlijk niet beter van worden door van merk of formaat x naar y over te stappen... Het is de vraag of de "arbeidsvreugde" misschien wel extreem toeneemt. Uit ervaring weet ik dat dit maar van beperkte duur is, aan de andere kant is het gras altijd groener, maar dat is (passend bij het onderwerp fotografie..) gezichtsbedrog.

Mocht geld geen enkel probleem zijn, ga je gang maar stap dan meteen even over op een tikkeltje meer (GFX/ Hasselblad) of op Leica..

Wat dan wel? Voor de duizenden Euri die een wissel je gaat kosten (ook met inruil) kun je misschien beter een upgrade doen binnen je eigen bubbel of een mooi extra objectief dat je nu al graag wilde. Alternatief een upgrade van je mobieltje naar de "pro"-versie, dat laatste kost wellicht het minste en je hebt er het meeste profijt in je dagelijkse leven
Dank voor je verdere overwegingen.

En Hasselblad lijkt me geweldig, een hele beleving. Qua kosten veel duurder dan GFX. Dus dan zou het GFX worden. Maar dat gaat hem niet worden, want hoe geweldig ook die ga ik zelden tot nooit meeslepen. Bovendien zijn ze niet allround zoals ik de camera nu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:18
Retrospect schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:17:
[...]
Maar wel bijzonder, van de 15 jaar dat ik MFT schiet krijg ik minstens 10 jaar al te horen dat FF de weg is.
Aanhangers van de kerk van de heilige celluloid zijn erg weerbarstig. Ze vergeten gemakshalve even dat de heilige strip niet eens voor fotografie ontworpen is, maar simpelweg filmstock voor bewegend beeld was dat werd omgekat naar stilstaande plaatjes. Historisch werd het 'miniature format' genoemd of 'small format', ook dat wordt nog wel eens vergeten.

Als je opgevoed bent met nat filmmateriaal dan zitten de standaard lens-soorten zo in je wezen ingebakken dat omrekenen naar andere sensorformaten blijkbaar moeilijk is. Tevens was er een tijd waarin APS-C sensoren nog wat beperkt waren in hun low-light opties, en toen er ineens een sensor op de markt kwam welke (ongeveer) 24x36mm groot was en daarmee een stuk beter was in low-light, moest dat wel de nieuwe heilige graal worden.
[/sarcasm] ;) 8)

En weer even serieus: we hebben tegenwoordig prima sensoren op allerlei formaten en we hebben ook mooi glas wat voor deze formaten ontworpen is. Het gaat er om wat je daarmee doet. Volgens mij is het al gezegd, maar ga alleen omschakelen naar FF als je iets mist wat alleen FF jou kan leveren. En zoals ik je posts lees, is het juist het formaat en de handzaamheid van de kit die je tegenstaat. Blijf dan lekker bij MFT, zoek een fijne lens die wat compacter is en schiet daar mooie plaatjes mee. Grotere sensoren zijn fijn als je op abri-formaat wil afdrukken, maar voor een mooie plaat voor thuis aan de muur heb je echt geen Hasselblad nodig. Gewoon genieten van het schieten! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:00
Retrospect schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:17:
[...]

Macrofotografie is niet zo belangrijk voor me momenteel. Wellicht dat dat later weer een keer komt. Had geen idee dat de L mount zo’n mooi compact macro objectief heeft. Heb dat systeem nooit serieus bekeken, thx voor de tip.

Ik neig nu idd naar wat compactere objectieven in MFT. En dan later de body eens updaten voor betere tracking en dergelijke. Maar wel bijzonder, van de 15 jaar dat ik MFT schiet krijg ik minstens 10 jaar al te horen dat FF de weg is. Als je dan verder kijkt blijkt dat toch iets weerbarstiger te zijn.
Er zijn echt behoorlijk veel lenzen voor L mount. Omdat Sigma er ook onderdeel van is heb je eigenlijk meer dan genoeg opties.

Recent is er ook een nieuwe Panasonic 24-60mm f2.8 uitgekomen. Deze is behoorlijk compacter dan de 24-70mm f2.8. de prijs is ook niet slecht (999 euro).
Het zoombereik is beperkt maar je kunt met deze lens wel drie f1.4 primes op een m43 camera mee vervangen (12mm f1.4, 17mm f1.4, 25mm f1.4).
Als je met f1.2 primes aan de slag gaat op een m43 camera kun je volgens mij ook veel beter voor een FF camera gaan met f1.8 primes. Dat is een goedkopere en compactere route.
Sigma heeft ook nog een serie compactere primes waaronder de Sigma 35mm f2.
https://amateurphotograph...-compact-i-series-primes/

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
bombus schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Er zijn echt behoorlijk veel lenzen voor L mount. Omdat Sigma er ook onderdeel van is heb je eigenlijk meer dan genoeg opties.

Recent is er ook een nieuwe Panasonic 24-60mm f2.8 uitgekomen. Deze is behoorlijk compacter dan de 24-70mm f2.8. de prijs is ook niet slecht (999 euro).
Het zoombereik is beperkt maar je kunt met deze lens wel drie f1.4 primes op een m43 camera mee vervangen (12mm f1.4, 17mm f1.4, 25mm f1.4).
Als je met f1.2 primes aan de slag gaat op een m43 camera kun je volgens mij ook veel beter voor een FF camera gaan met f1.8 primes. Dat is een goedkopere en compactere route.
Sigma heeft ook nog een serie compactere primes waaronder de Sigma 35mm f2.
https://amateurphotograph...-compact-i-series-primes/
Leuk objectief. Maar dan zou ik qua formaat en gewicht meer zien in de 20-60mm f/3.5-5.6. Nog steeds een zeer beperkt bereik maar wel een stuk lichter en iets compacter.

Maar dan kijk ik naar de 12-45 f4 voor mijn huidige systeem. Prima objectief, goede kwaliteit wel wat langzaam. Maar dat lijkt me echt een genot qua gewicht, bereik en volume. Een die ik met camera dan vaak zal meenemen.

Ik heb ooit de 45 f1.8 weg gedaan voor de 45 f1.2 en dat was een fout. Prachtig objectief maar te groot en zwaar voor een prime. Daarnaast nooit f1.2 nodig gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Retrospect op 23-06-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben vorig jaar van een Nikon D500 naar de D850 overgestapt, ben er zeer tevreden mee. Maar ik snap je gedachte rond grote en gewicht zeker wel.
Ik zou dan zeker ook lekker bij APS-C formaat blijven en eventueel aan vullen met lichtere lenzen. Lichtsterk is vaak wel fijn maar hoeft niet altijd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:46
Retrospect schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Leuk objectief. Maar dan zou ik qua formaat en gewicht meer zien in de 20-60mm f/3.5-5.6. Nog steeds een zeer beperkt bereik maar wel een stuk lichter en iets compacter.
En die is qua lichtsterkte vergelijkbaar met jouw 12-40 f/2,8 op mft. Daar win je dus niks mee.
Dat FF beter beeldkwaliteit geeft dan mft is lang niet altijd waar. Daar zitten wel wat mitsen en maren aan.

Met jouw wens voor compactere objectieven lijkt mij mft voor jouw het beste systeem.
Maar dat is ook weer afhankelijk van wat en hoe je fotografeert (welke scherptediepte, welke brandpunstafstand, enz.). Dat heb je namelijk in bovenstaande posts nog geen enkele keer benoemt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Heb nu meerder ff systemen bekeken. Zitten mooie dingen tussen maar denk niet dat het bij mijn wensen past. Kijk nu naar Fuji. De X-T50 lijkt me een plezierige camera. Helaas niet gesealed. Wel vrij nieuwe 40mp sensor wat een mooie sprong is, en de film simulatie modus zal mij wel bevallen schat ik in. De XF 18-55 2.8-4 kit lens schijnt wel goed te zijn. De XF 70-300 geeft een mooi telebereik. Of misschien de XF 18-135 als allround reisobjectief voor het gemak ipv de 18-55. Mis dan enkel nog iets voor landschappen.

Qua stijl, ik pas me aan aan de apparatuur en de weersomstandigheden. Stond laatst langs het veld voor mijn dochter en de M.Zuiko 40-150 f2.8 is volgens mij niet onder de f7 gekomen. Wat mooi alles in focus bracht. Had misschien nog wat kunnen spelen voor betere isolatie (alhoewel dat zeker niet altijd leukere platen oplevert) maar met die tropische temperaturen van toen had ik daar geen trek meer in. Voor landschappen heb je ook geen snelle objectieven nodig.

Ik zit er ook een beetje mee dat OM System voor mij prima is. Maar hoe lang gaat dat systeem nog door? Hopelijk heel lang natuurlijk, maar de markt beweegt toch wel een andere kant op. Dan kan je op een gegeven moment je apparatuur aan de straatstenen niet kwijt en zit er heel weinig ontwikkeling in nieuwe technologieën.

[ Voor 45% gewijzigd door Retrospect op 26-06-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:46
Retrospect schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:09:
Heb nu meerder ff systemen bekeken. Zitten mooie dingen tussen maar denk niet dat het bij mijn wensen past. Kijk nu naar Fuji. De X-T50 lijkt me een plezierige camera. Helaas niet gesealed. Wel vrij nieuwe 40mp sensor wat een mooie sprong is, en de film simulatie modus zal mij wel bevallen schat ik in. De XF 18-55 2.8-4 kit lens schijnt wel goed te zijn. De XF 70-300 geeft een mooi telebereik. Of misschien de XF 18-135 als allround reisobjectief voor het gemak ipv de 18-55. Mis dan enkel nog iets voor landschappen.
Ik dacht dat je op zoek was naar een kleinere en compactere set. En wat moet je met 40mp. Dat is leuk voor achteraf bijsnijden en editing. Daar hield jij toch niet zo van?
Qua stijl, ik pas me aan aan de apparatuur en de weersomstandigheden. Stond laatst langs het veld voor mijn dochter en de M.Zuiko 40-150 f2.8 is volgens mij niet onder de f7 gekomen. Wat mooi alles in focus bracht. Had misschien nog wat kunnen spelen voor betere isolatie (alhoewel dat zeker niet altijd leukere platen oplevert) maar met die tropische temperaturen van toen had ik daar geen trek meer in. Voor landschappen heb je ook geen snelle objectieven nodig.
Dat geeft nogmaals aan dat een grotere sensor voor jou geen meerwaarde biedt.
Ik zit er ook een beetje mee dat OM System voor mij prima is. Maar hoe lang gaat dat systeem nog door? Hopelijk heel lang natuurlijk, maar de markt beweegt toch wel een andere kant op. Dan kan je op een gegeven moment je apparatuur aan de straatstenen niet kwijt en zit er heel weinig ontwikkeling in nieuwe technologieën.
als dit, als dat. Jouw camera stopt niet plotseling met functioneren als de fabrikant omvalt. (En volgens mij gaat het prima met OM System)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
wappiewappie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:36:
[...]

Ik dacht dat je op zoek was naar een kleinere en compactere set. En wat moet je met 40mp. Dat is leuk voor achteraf bijsnijden en editing. Daar hield jij toch niet zo van?
Daar hou ik idd niet van. Vandaar dat de film simulator mij zo leuk lijkt. 40mp JPEG’s direct uit de camera. De Olympus JPEG’s zijn me echter ook zelden tegengevallen. Alhoewel ik die van de 12mp sensor meer kon waarderen.
[...]

Dat geeft nogmaals aan dat een grotere sensor voor jou geen meerwaarde biedt.
Niet voor het simpele feit van een grotere sensor nee. Zeker niet. Wel de doorontwikkeling.
[...]

als dit, als dat. Jouw camera stopt niet plotseling met functioneren als de fabrikant omvalt. (En volgens mij gaat het prima met OM System)
Het is een kleine speler. Hopelijk gaat het prima met ze, ik heb daar echter geen indicatie van. Volgens mij trekt de markt naar grotere sensors. Als ik fysieke winkels bezoek is het aanbod van MFT veelal ook klein helaas.

Aan de andere kant, vandaag even een winkel ingelopen en ze hadden er wel een OM-3 en de 12-45 f4 en 40-150 f4. Zowel camera als objectieven zagen er erg fijn en compact uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Retrospect op 26-06-2025 23:25 ]

Pagina: 1