Echt koelen met een L/W-Warmtepomp (zonder ingrepen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Door alle eisen aan welstand en geluid richting buren heb ik geen plek om een airco te plaatsen. Wel heb ik een L/W-Warmtepomp op de dakkapel staan die technisch gezien kan koelen.

Probleem: in het huis hangen momenteel alleen T22-radiatoren die dat niet kunnen.

Dus zijn er dan 2 opties:
1. fancoils/jaga's plaatsen en hopen dat dit voldoende is.
2. Kamers op het zuiden met een w/w warmtepomp uitrusten (zoals Innova WLHP of Quatt Chill).

Voordeel van optie 2 is dat er condenserend gekoeld kan worden met voldoende vermogen om het ook echt koel te krijgen.

Heeft iemand ervaring met zoiets bij zich thuis?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:57
Waarom kan je T22 radiator niet koelen? je bedoelt dat je niet genoeg vermogen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:23:
Waarom kan je T22 radiator niet koelen? je bedoelt dat je niet genoeg vermogen hebt?
Er zouden dan eerst fans op moeten komen en dan nog komt het neer op 200 watt per radiator. Ik heb er een stuk of 10 hangen dus dat kom je niet verder dan 2kw en dan moet het binnen al flink warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
2kW aan thermisch vermogen zou prima moeten werken om het aangenaam te maken binnen.
Je moet 'm misschien een keer wat langer aan laten staan als het echt heet is.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:38
Met wand fancoils kun jij het met een 5 KW warmtepomp met koelfunctie makkelijk onder de 20 graden krijgen tijdens een hittegolf.
Ik ben juist bezig om 2 Vaiilant fancoils aan te sluiten, alle buizen worden inbouw/ uit zicht maar moeten ook tegen condens worden geïsoleerd, ook de condens pompen en slangen afvoer zijn inbouw, alles bij elkaar héél veel werk.
De wandfancoils van Vailant zijn erg groot, worden geproduceerd door Midea

Er zijn ook monoblok airco; met alleen 2 grote gaten in de muur voor aan/ afvoer lucht, per vertrek is dit noodzakelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 21-06-2025 08:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Nu online
natural colour schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:34:
Met wand fancoils kun jij het met een 5 KW warmtepomp met koelfunctie makkelijk onder de 20 graden krijgen tijdens een hittegolf.
Ik ben juist bezig om 2 Vaiilant fancoils aan te sluiten, alle buizen worden inbouw/ uit zicht maar moeten ook tegen condens worden geïsoleerd, ook de condens pompen en slangen afvoer zijn inbouw, alles bij elkaar héél veel werk.
De wandfancoils van Vailant zijn erg groot, worden geproduceerd door Midea

Er zijn ook monoblok airco; met alleen 2 grote gaten in de muur voor aan/ afvoer lucht, per vertrek is dit noodzakelijk.
Minimale Ta is 18 graden, omdat de leidingen dus niet geïsoleerd zijn. Dus condenserend koelen via fancoils gaat hem niet worden.

Mocht je data hebben wat voor Delta-T je haalt met 18 graden aanvoer hoor ik dat graag. Als ik de warmtepomp continue wil laten koelen moet ik minimaal 4 kw kwijt kunnen.
Pagina: 1