Beste oplossing in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-08 06:50
Mijn vraag
We zitten in het staartje van onze badkamerrenovatie. Ik heb in de badkamer een ‘domme’ spiegel met led. Helaas niet met touch. Nu loopt er een dimmer naar de lamp in het plafond (helemaal links foto). De spiegel zit op een andere streng met het stopcontact en de vloerverwarming. Nu hebben we een stopcontact opgeofferd voor een schakelaar omdat je anders de spiegel niet kan aansturen (links direct naast spiegel).
Ik zit nu te denken aan een andere oplossing, namelijk met een hue wall switch die ik nog heb liggen. Ik zat te denken aan de volgende oplossing:
- dimmer eruit van plafondlamp en vervangen door dubbele pulsdrukker.
- hue switch erachter
- andere schakelaar terug naar stopcontact omvormen.
- in de inhouwdoos achter de spiegel moet dan nog een module komen die met de wall switch kan communiceren. Zo kunnen we met 1 dubbele schakelaar alles aansturen.
Ik zou zelfs nog een infraroodsensor kunnen plaatsen voor snachts.

Zie ook onderstaande foto (let niet op rommel, moet nog gekit worden.

Daarom heb ik de volgende vragen:
- is dit een goede oplossing of zijn er betere?
- wat voor module zou ik moeten hebben achter de spiegel om het samen te laten werken met hue bridge en wall switch?
- werkt zo’n infrarood sensor wanneer je met meerdere mensen in de badkamer bent en 1 gaat eruit?
- is het slimme schakelmateriaal bestand tegen vochtige ruimtes zoals badkamer?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Philips Hue

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGGmXawMbY7G4jmooW-r8ldyOpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpBx5M46NBZq8NIGkYhOa4Xx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door chris83 op 20-06-2025 22:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
  • Schakelaar weer ombouwen tot stopcontact en achter de spiegel zo'n ouderwetse trekschakelaar plaatsen met een touwtje tot onder de spiegel.
  • Schakelaar vervangen door schakelaar met stopcontact die zijn er ook.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33
Ik vraag me serieus af waarom je dit bedenkt als je (bijna) klaar bent. Je maakt vooraf toch een plan/ontwerp?

Een spiegel met verlichting en ingebouwde touch knop kost rond de 400euro.

Of had een extra inbouwdoos geboord voor de schakelaar zodat je een stopcontact en schakelaar hebt in 1 frame.

De 2e oplossing ben je telaat mee , ik zou mijn verlies nemen een een andere spiegel kopen of me neerleggen bij nog 1 wcd ipv 2.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 21-06-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Bedankt voor de reacties. Ik had het niet gecommuniceerd met de aannemer. Hij was er vanuit gegaan dat het touch was.
Een nieuwe spiegel en trekschakelaar vind ik geen optie.

Volgens mij moet een oplossing die ik aangaf wel lukken, moet dan alleen een soort van klik aan module hebben die met hue kan communiceren.

Chatgpt zegt:
Oké, als je de *domme plafondlamp niet kunt vervangen*, dan is *alleen aan/uit via relais* de beste én veiligste optie.

Jouw opstelling wordt dan:

1. *Dubbele pulsdrukker*
2. *Hue Wall Switch Module* erachter
3. *Zigbee relaismodule* bij plafondlamp (bv. Sonoff ZBMINI of ROBB SMARRT)
4. In Hue-app stel je in:
- Linkerknop schakelt plafondlamp (via relais)
- Rechterknop schakelt spiegelverlichting (via slimme plug of apart relais)

*Resultaat:*
• Alles werkt met 1 nette dubbele schakelaar
• Lampen aan/uit via Hue Wall Switch
• Geen dimmen, maar wel betrouwbaar én netjes geïntegreerd

Wil je hulp bij welke relaismodule klein genoeg is voor jouw inbouwdoos/plafond?

[ Voor 54% gewijzigd door chris83 op 22-06-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Schakelaar vervangen door schakelaar inclusief stopcontact is echt veel simpeler en eleganter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:27
Had hier hetzelfde 'probleem'. Omgelost met een 2x Shelly 1. 1 bij de schakelaar bij de deur (extra blauwe draad getrokken) en 1 bij de spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33
Ben(V) schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:35:
Schakelaar vervangen door schakelaar inclusief stopcontact is echt veel simpeler en eleganter.
Dat is toch niet mooi, krijg je opeens half opbouw...

De TS wil er niet aan, maar de mooiste oplossing is wat mij betreft gewoon een andere spiegel kopen ipv allemaal smartschakelaars en sensoren monteren (wat ook niet mooi is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
xantus schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:06:
Had hier hetzelfde 'probleem'. Omgelost met een 2x Shelly 1. 1 bij de schakelaar bij de deur (extra blauwe draad getrokken) en 1 bij de spiegel.
Thanks! Dan heb je toch alleen aan/uit en niet dimmer?
Van waar naar waar moet je dan de blauwe draad trekken?
Bij de dimmer voor de plafondverlichting zit geen blauwe draad, bij de spiegel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
jongetje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:46:
[...]

Dat is toch niet mooi, krijg je opeens half opbouw...

De TS wil er niet aan, maar de mooiste oplossing is wat mij betreft gewoon een andere spiegel kopen ipv allemaal smartschakelaars en sensoren monteren (wat ook niet mooi is).
Inderdaad, de tegels kun je nu moeilijk weer in gaan hakken. Daarom vind ik juist de smartschakelaar een elegantere oplossing.
Pagina: 1