Home Assistant niet aan de praat op windows laptop. GNU Grub

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 13:04
Ik heb een nieuwe Windows Laptop aangeschaft tbv HAOS.
Een Asus BR1102CG-N00084XA met Intel N100.

Via deze tutorial HAOS geinstalleerd, maar ik krijg het niet aan de praat.

Nadat ik de eerste keer de HAOS image op de SSD had geflashed kwam ik bij het opstarten in een GNU Grub commander, en daar kwam ik niet meer uit.

Wederom via een Ubuntu stick de HAOS image geflashed, maar nu eerst de SSD geformateerd en oude partities verwijder, maar daarna is de hele SSD niet meer zichtbaar in het BIOS..

Na meerdere pogingen zie ik nu de SSD weer, en zijn alle oude windows partities verwijderd.
Alleen bij opstarten kom ik wederom in de GNU Grub commander.

Ik kan nu n het BIOS wel de opstart partitie vinden en kiezen: '\EFI\BOOT\bootx64.efi'.
Maar HAOS starten lukt dus niet.

Wat doe ik fout, en hoe krijg ik HAOS aan de praat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07 22:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de Grub command line krijgt, dus alleen een zwart scherm met "GRUB >", dan staat er wel wat op, heeft het iig de bootloader kunnen starten, maar daarna snapt 'ie het niet meer. Kan zijn dat het HAOS niet kan vinden om te starten of het flashen is niet volledig afgerond.

Wanneer Ubuntu klaar is met schrijven van het image, zou je het wel kunnen mounten en door de partities kunnen bladeren. Had je die optie?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Niet in Ubuntu.
Nadat de image geladen is zie je in de Disk app gewoon 1 grote partitie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf9IkyoGiXgInJ_xmd_aKAoduAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XOIPBdaDY1nlMnOy9DpZplA.jpg?f=fotoalbum_large

In de BIOS die ik wel gewoon de EFI partitie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-DHOD17WUkfRhcL_2ff89qbqK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRU9BRcoXeu5YLXQkPnzTvC8.jpg?f=fotoalbum_large

En na het booten van EFI\BOOT\bootx64.efi kom ik iedere keer hier uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zhi6OrTPWfUC54no2R3l1Naf-R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S71lNBYFaFFvHnM4m3kDghut.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door nils_vdg op 21-06-2025 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu moet wellicht zaken herladen nadat je het image hebt geschreven, want het was neem ik aan eerst volledig leeg. Anders zou je wel de vele partities moeten zien die je met Grub wel ziet (de hd0, hd0,gpt61, hd0,gpt2, etc).

Ik heb een keer handmatig vanuit Grub moeten starten, via 'ls' op de verschillende partities kon ik de data die er op stond zien en het juiste pad vinden om verder te gaan.

Ik zie trouwens een hd0 met nogal wat partities en een hd1. Had je tijdens het opstarten de stick met Ubuntu er nog in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Nee, stick direct met afsluiten van Ubuntu verwijderd.

Via LS command kan ik de boot locatie wel vinden, maar chainloaden gaat niet. Zodra ik een insmod chain command geef krijg ik de melding, 'unknown file system'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet eerst de module for de filesystem laden, daarna kan je pas andere partities gebruiken.

Gezien de issues, zou het niet makkelijker en sneller zijn om een basis CLI Linux te installeren en daar HASS bovenop te draaien? Heb je alsnog de containers van HAOS, maar ben je flexibeler met het OS zelf.

Zeg ik zo zonder verdere kennis van HomeAssistent, jaren geleden geprobeerd, liep alleen maar te zeiken en deed na 2 dagen nog steeds niet wat ik wilde terwijl ik met Domoticz het met een uurtje had draaien hoe ik 't wilde.

Pagina: 1