Ineens geen enkel beeld bij opstarten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
Gisteren nog normaal gegamed, nix geks.
Vandaag ineens geen beeld, ook niet van de POST.
De PC lijkt aan de buitenkant normaal op te starten, er zijn geen brandende waarschuwingslampjes (ram, cpu o.i.d.)
De monitor geeft aan dat hij geen signaal krijgt. Beeld blijft zwart.

Gebruikte hardware:

- Asrock X670E Steel Legend
- 32 G Memory,
- AMD X7950
- Zotac 6900XT Videokaart.
- 1000W voeding.

Het betreft een dual Boot en Dubbele Custom Waterkoeling.
Daily driver is linux, en om te gamen een uitgeklede versie van W11.

Wat ik al gedaan heb:
1. Monitor aan een laptopje geschakeld, dan doet de monitor het normaal.
2. I.P.V. de Displayport kabel geswitcht naar HDMI, Maakt niet uit.
3. Een Clear CMOS gedaan zodat ik de iGPU kon gebruiken. Helpt niet !!
4. De Troubleshoot pagina van Tweakers bezocht. Geen inzichten opgedaan.

Als er een CPU fout zou zijn, zou ik lampjes op het MoBo zien branden, is niet zo.
Als het MoBo defect zou zijn, zou m.i. de pc niet normaal opstarten. Dat is een aanname, want zonder beeld kan ik niets bewijzen. de verlichting gaat normaal aan, en er is signaal dat de CPU werkt, en ook de harde schijven.
Alle ventilatoren en pompen lijken normaal te werken.
Nu ben ik op een dood punt aangeland en de logica laat me even in de steek.
Is de GPU defect? Of de CPU? of toch het MoBo?
Ik ben niet in de gelegenheid om zomaar voor 2000 euro andere spullen te kopen of te lenen, daarvoor deed hij het tot nog toe gewoon te goed.
Heeft iemand een verhelderend inzicht ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Retort308 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:43:
Als het MoBo defect zou zijn, zou m.i. de pc niet normaal opstarten. Dat is een aanname, want zonder beeld kan ik niets bewijzen. de verlichting gaat normaal aan, en er is signaal dat de CPU werkt, en ook de harde schijven.
Het enige dat je nodig hebt om je PC aan te laten gaan is een werkend PSon signaal naar je voeding. En je moederbord kan heel ver dood zijn, terwijl dat nog werkt.

De enige echte manier om daarachter te komen is door dingen uit te sluiten. Dus test zoveel mogelijk hardware in een andere PC, dan kom je er hopelijk achter waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Retort308 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:43:
Als er een CPU fout zou zijn, zou ik lampjes op het MoBo zien branden, is niet zo.
Controleer eens of CAPS lock van het toetsenbord (bedraad) werkt, dat is dan een indicatie dat het systeem in ieder geval correct heeft gestart/gepost.
Heb je een indicatie dat het systeem opstart van SSD (LED activiteit)?
Alle opslag loskoppelen en testen met een automatisch opstartbare USB (met LED indicator)?
Ook natuurlijk testen met de GPU kaart eruit.

Bios ook eens resetten op deze manier:
Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat doet.
Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Dank voor je reactie, maar met deze configuratie wordt me dat wel zwaar ivm alle waterkoeling die gedemonteerd moet worden, maar dat is mijn probleem. Dus je zegt dat, ook al lijkt alles te werken, het mobo toch defect kan zijn…
Dan toch eerst maarneens de videokaart ff wisselen met die van zijn zoon, wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45

L01

Als je cpu geïntegreerde graphics heeft, dan zou je kunnen proberen om je monitor aan te sluiten op je moederbord ipv je graphics card.
Ik zou voor de zekerheid je grafische kaart en even uit halen.

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Retort308 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:04:
maar met deze configuratie wordt me dat wel zwaar ivm alle waterkoeling die gedemonteerd moet worden
Ja ok, waterkoeling is (veel) extra gedoe natuurlijk
Dus je zegt dat, ook al lijkt alles te werken, het mobo toch defect kan zijn…
Mobo/CPU, alles kan, dit is wat ik eerst zou proberen.
Vooral ook die CAPS lock test kan een indicatie geven.
Dan toch eerst maar eens de videokaart ff wisselen met die van zijn zoon, wordt vervolgd
Die CPU 7950(X) heeft toch een ingebouwde GPU?
Dan kan je gewoon eerst daarmee testen zonder meteen de andere PC over hoop te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Retort308 Omdat je Linux gebruikt: kun je op afstand wel inloggen via SSH2?
Probeer zo kaal mogelijk op te starten, zonder USB devices.

Je kan met de opdrachten lspci, lsusb, lshw, dmesg en dergelijke zien welke onderdelen Linux ook kan zien.

Als je niet kan inloggen: kun je wel opstarten van een Linux live USB stick?

Heb je getest met de videokaart uitgenomen?

Afwezigheid van brandende error LED's is helaas geen bewijs voor afwezigheid van problemen. Aanwezigheid van error brandende LED's is dat wel. Brandt er een lichtje van een RJ45 netwerkaansluiting?

Als je denkt dat een hardware probleem is, kun je eens snuffelen aan de videokaart en het moederbord. Ruik je iets, dan is het maken van een scherpe hoge resolutie (macro) foto van het gehele oppervlak van het moederbord en grafische kaart handig bij het vinden van doorgebrande (smd) onderdelen. Als je die post kunnen we meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dus je zegt dat, ook al lijkt alles te werken, het mobo toch defect kan zijn…
Ik krijg niet echt de indruk dat alles lijkt te werken, als je niet eens beeld hebt. Ik zou juist het moederbord verdenken in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:44
Lijkt normaal op te starten, als in gaan je fans eerst hard draaien en daarna langzaam of gaat het op hetzelfde tempo door? En inderdaad, reageert het toetsenbord? Anders kan het ook zomaar eens je RAM zijn. Is ook eenvoudig te testen door de sticks afzonderlijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Koppel de meeste zaken los (ssd/hdd), videokaart eruit en 1 ram module in juiste slot doen en doe de videokabel in de onboard gpu aansluiting. Krijg je dan wel beeld als in zie je een post? Nee, dan ook je waterkoeling los halen en de jumpers op je moederbord en met een schroevendraaier je pc aanzetten.
Als je dan nog steeds geen beeld krijgt dan ander cpu proberen. En daarna andere ram module.

Alles dat niet helpt is het vrij safe te zeggen dat je moederbord dood is

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Alles al geprobeerd, ben er inmiddels helemaal klaar mee. Ik ga over weer op Intel, het amd avontuur is over. Morgen laat ik het mobo en de cpu testen bij megekko, wat nog heel is gaat in de verkoop. Thnx voo jullie input. Kan slotje op.
Pagina: 1