Quooker Cube model A (eerste type) repareren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-06 14:13
Hallo allemaal,

Ik heb thuis een Quooker-installatie met een Cube Model A (het eerste type) dat gekocht is in 2020. Sinds kort maakt het apparaat geluid en trilt de dunne leiding bij gebruik van het gekoelde water. Ik vermoed dat het probleem in de pomp van de Cube zit.

Ik heb al veel gezocht op internet en YouTube, maar ik heb geen duidelijke handleiding of voorbeeld gevonden van iemand die deze eerste generatie Cube A heeft kunnen openen of repareren.

Volgens Quooker is dit type niet meer te repareren, en het enige advies dat ze geven is om een Cube Duo aan te schaffen. Toch wil ik eerst kijken of reparatie mogelijk is, bijvoorbeeld door zelf de pomp te vervangen.

Mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met het demonteren of repareren van een Cube Model A (eerste type)? Of weet iemand welk onderdeel (pomp?) hierin zit en of dit los verkrijgbaar is?

Alle tips of ervaringen zijn zeer welkom!

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 19:06

SA007

Moderator Tweaking
Van wat ik vind kan deze unit gekoeld en bruisend water maken.

Voor gekoeld water is in principe geen pomp nodig, voor bruisend water wel.
Maar ik weet ook niet hoe deze intern in elkaar zit.

Eerste wat ik zou proberen is overigens ontkalken, in koudwater systemen kan je ook (kalk)aanslag krijgen en dat kan wel dingen verstoren, en het kan meestal prima zonder 'm uit elkaar te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

franssie

Save the albatross

De mijne verbruikt nu bijna continue 70 Watt, die gaat dus ook niet lekker.
Ik ga binnenkort even met het bedrijf mailen om te zien wat zij vinden, support is meestal wil ik bij hun.
Maar de pomp is dacht ik voor de co2.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
flashboarder schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:31:
Hallo allemaal,

Ik heb thuis een Quooker-installatie met een Cube Model A (het eerste type) dat gekocht is in 2020. Sinds kort maakt het apparaat geluid en trilt de dunne leiding bij gebruik van het gekoelde water. Ik vermoed dat het probleem in de pomp van de Cube zit.

Ik heb al veel gezocht op internet en YouTube, maar ik heb geen duidelijke handleiding of voorbeeld gevonden van iemand die deze eerste generatie Cube A heeft kunnen openen of repareren.

Volgens Quooker is dit type niet meer te repareren, en het enige advies dat ze geven is om een Cube Duo aan te schaffen. Toch wil ik eerst kijken of reparatie mogelijk is, bijvoorbeeld door zelf de pomp te vervangen.

Mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met het demonteren of repareren van een Cube Model A (eerste type)? Of weet iemand welk onderdeel (pomp?) hierin zit en of dit los verkrijgbaar is?

Alle tips of ervaringen zijn zeer welkom!

Dank alvast!
De eerste generatie van Quooker Cube heeft zeker wel een pomp deze hoor ik ook lopen als je een glas bruis hebt getapt hoor je de pomp zijn werk doen de slang trilt altijd denk ik omdat er een mengsel van gas in vloeistof door dezelfde leiding lopen maar als u denkt dat dit anders is dan vroeger kunt u altijd de pomp vervangen er staan regelmatig eerst de generatie cubes op Marktplaats ik heb er zelf wat geleden eentje aangeschaft voor €30 met een defecte koeling de koeling is niet echt defect maar moet gewoon opnieuw gevuld worden Met koelmiddel maar ik heb dit niet gedaan omdat ik zelf alleen maar bruis buiten de kraan wil en geen gekoeld bruiswater dus misschien een tweedehandsje op de kop tikken om wat onderdelen uit te wisselen ik vind dat dit zelf allemaal goed te doen is Is het mogelijk om een videoclipje te uploaden over het trillen van de CubeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK9drEtKVv8zI8by_v8W9k8_6u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TP3IYM4ax6uzndwxqDeoCnhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTDx8FcEtyKXjiT552h3oDF2B3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoIWFpiDpa63Pp3iL1wQOrpW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wa6Q2P6trnaTyDTUoDZEAWH78UI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSSY4sbg5sVDxwYLcgHqrXRr.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik zelf ook gedaan heb is het bijpassen van het waterfilter van de Cube dit is ook weer zo'n verdien modelletje van tegenwoordig maar als de filter vervuild is moet je deze vervangen omdat er een drukverschil meting wordt gedaan op de in- en uitgang van de filter dus op een gegeven moment werkt hij niet meer ik heb dit gebied past zie foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

franssie

Save the albatross

@Edje44magnum je hebt 'm redelijk open, ga ik volgende week ook doen.
Ik krijg een vervanging (netjes) maar in het kader van "Reduce, Reuse, Recycle" wil ik de oude niet naar de stort brengen. Koelen vreet stroom maar dat zal liggen aan de compressor, die kan dan wel uitgezet worden als ik 'm toch open heb.
Wat het ding namelijk nog wel prima doet is het Carboniseren van het water (bubbels maken zeg maar).
Maar hoe hou ik dat ding voor de gek dat ie in het Quooker ecosysteem zit en kan ik 'm aansturen?
Lijkt me een prima ding om in de vakantiewoning neer te zetten waar ik geen Quooker heetwatersysteem nodig heb, maar het wel makkelijker is om bruiswater te maken dan met een Sodastream (wat zo slecht werkt dat ik het eigenlijk nooit gebruik).
Achteraf koelen in de koelkast is geen probleem namelijk.

edit: maar de vraag is, heb jij al ervaring met de aansturing van dat ding?

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 02-07-2025 19:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Als stand alone zal dit niet makkelijk worden hij wordt natuurlijk aangestuurd via de printplaat van de boiler maar je kan eens proberen om Manueel een solinoid aan te sturen
Pagina: 1