Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ik heb nu voor de derde keer een extra uitkering op mijn loonstrook staan. In april een "car allowance" van 1100,00 en in mei en juni elk 250,00. Geen idee waar het voor is, ik heb ook gewoon mijn mobiliteits budget gekregen. Ik ben ook de enige binnen het team die dit heeft gekregen.
Ik heb Finance gevraagd waar het voor is, maar ze antwoorden alleen "it's legit. you can keep it".
Ondanks dat het zwart op wit staat, kunnen ze nu hier toch nog op terug komen later?
(Finance zit in een onderontwikkeld land ver weg en er worden vaker fouten gemaakt)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-06 15:28
Gezien de laatste regel van je post: Als de belastingen afgedragen worden en/of zijn, dan zal het wel goed zitten.

Als je het zelf doet; ik zou eens een financieel adviseur inschakelen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:03
remmuz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:56:
Ik heb nu voor de derde keer een extra uitkering op mijn loonstrook staan. In april een "car allowance" van 1100,00 en in mei en juni elk 250,00. Geen idee waar het voor is, ik heb ook gewoon mijn mobiliteits budget gekregen. Ik ben ook de enige binnen het team dat dit heeft gekregen.
Ik heb Finance gevraagd waar het voor is, maar ze antwoorden alleen "it's legit. you can keep it".
Ondanks dat het zwart op wit staat, kunnen ze nu hier toch nog op terug komen later?
(Finance zit in een onderontwikkeld land ver weg en er worden vaker fouten gemaakt)
Mailwisseling met Finance doorzetten naar je directe leidinggevende, aangeven dat jij niet gelooft dat het klopt en vragen wat diegene er van vind. Krijg je dan nog een keer akkoord, dan zou ik het als afgehandeld zien, maar met de wetenschap dat het vaker fout gaat, krijg je wat mij betreft juist extra verantwoordelijkheid om het nog eens te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
Duke of Savage schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:02:
Gezien de laatste regel van je post: Als de belastingen afgedragen worden en/of zijn, dan zal het wel goed zitten.

Als je het zelf doet; ik zou eens een financieel adviseur inschakelen :)
Ik doe het niet zelf 😊
Ik werk voor de nederlandse vestiging van dit bedrijf. We hebben een paar honderd medewerkers in 6 landen. In 1 van die landen zit de salaris administratie (ik denk vanwege de lage lonen in dat land).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
remmuz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Ik doe het niet zelf 😊
Ik werk voor de nederlandse vestiging van dit bedrijf. We hebben een paar honderd medewerkers in 6 landen. In 1 van die landen zit de salaris administratie (ik denk vanwege de lage lonen in dat land).
hebben je NL collega's ook zo'n allowance ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
Frieda schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:17:
[...]

hebben je NL collega's ook zo'n allowance ontvangen?
"Ik ben ook de enige binnen het team die dit heeft gekregen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 13:22
Kun je die 1600 euro niet ergens kort beleggen (of werkt dat niet zo? geen ervaring) mochten ze het ooit terugvragen heb je er misschien nog wat aan kunnen verdienen!

Ik zou het denk ik gewoon op mijn spaarrekening zetten en lekker laten staan, maar ik heb dan ook geen openstaande rekeningen. Waarom/waar aan wil je het nu uitgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
remmuz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:22:
[...]

"Ik ben ook de enige binnen het team die dit heeft gekregen."
bedankt, m'n bril was nog beslagen van de hitte denk ik 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCV191283
Gabr1e7 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:22:
Kun je die 1600 euro niet ergens kort beleggen (of werkt dat niet zo? geen ervaring) mochten ze het ooit terugvragen heb je er misschien nog wat aan kunnen verdienen!
En toen gingen de aandelen naar beneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 21:09
DCV191283 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:52:
[...]

En toen gingen de aandelen naar beneden...
Tja of je het nou uitgeeft of dat het devalueert...potato potato
Maar spaarrekening is wel het veiligste :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sluuz op 20-06-2025 13:57 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:28

Reptile209

- gers -

Ik heb nu voor de derde keer een extra uitkering op mijn loonstrook staan. In april een "car allowance" van 1100,00 en in mei en juni elk 250,00. Geen idee waar het voor is, ik heb ook gewoon mijn mobiliteits budget gekregen. Ik ben ook de enige binnen het team die dit heeft gekregen.
Geen HR-afdeling die kan bevestigen dat dat een terechte uitkering is? Finance doet alleen wat er in het systeem staat, HR moet zorgen dat het systeem juist gevuld is.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je HR en finance uitbesteed naar een lage lonenland om kosten te besparen dan is dit wel wat je krijgt. Na de bevestiging lekker houden, en mocht men er ooit op terugkomen dan kun je natuurlijk wel netjes terugbetalen. Dan ga ik ervan uit dat je wel een buffer hebt die dit aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In beginsel kan dat. Men is bekend dus de termijn is 5 jaar.

Uiteraard allerlei mitsen en maren ivm goed werkgeverschap, de bevestiging, etc, maar de termijn om vanuit te gaan is 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:11
Nu is het natuurlijk wel zo, dat als ze een fout in je nadeel maken je dit (terecht) gecorrigeerd wilt zien.

Ik zou dit daarom navragen (per mail, zodat op "papier") bij je direct leidinggevende en HR. Gewoon loonstrookjes sturen en opmerking "ik zie deze posten die ik niet goed kan thuisbrengen, die stonden vroeger niet op mijn loonstrookje, wat betekenen ze?"

Want als ze dit elke maand blijven doen wordt het bedrag natuurlijk wel snel groter. Als het dan later niet blijkt te kloppen is dat natuurlijk wel vragen om gezeur. Als de relatie met je werkgever goed is, schiet niemand daar iets mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
Wilke schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:48:

Ik zou dit daarom navragen (per mail, zodat op "papier") bij je direct leidinggevende en HR. Gewoon loonstrookjes sturen en opmerking "ik zie deze posten die ik niet goed kan thuisbrengen, die stonden vroeger niet op mijn loonstrookje, wat betekenen ze?"
Dat is eigenlijk wat ik gedaan heb. Alleen niet per mail maar in het support systeem (HALO).
Ik heb in ieder geval screenprints en het ticket kan ook niet zomaar verdwijnen. Ook al heb ik niet te horen gekregen waarom ik het krijg, het antwoord was toch echt, "Ik heb het uitgezocht, het klopt."
Het ticket is gesloten en ik laat het er nu maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:03
Je stelt dat het vaker gebeurt - hoe/wanneer wordt het dan opgelost?
Ik zou het misschien nog een keer bij je leidinggevende vragen, en het er dan lekker bij laten. Geld apart zetten wel, als het een heel groot significant bedrag voor je is (wat je later niet plots kunt missen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:01

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom moet geld waarop je überhaupt al niet gerekend had meteen uitgegeven worden?

Zet dat gewoon op een spaarrekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt het nagevraagt. Je hebt antwoord dat het legit is. Helemaal top. Doe ermee wat je wilt. Vertrouw je het toch niet zet het dan op een spaarrekening of ga ermee beleggen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
FreakNL schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:00:
Waarom moet geld waarop je überhaupt al niet gerekend had meteen uitgegeven worden?

Er staat alleen 'uitgeven'. Dat kan ook volgend jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tylen schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:34:
Je hebt het nagevraagt. Je hebt antwoord dat het legit is. Helemaal top. Doe ermee wat je wilt. Vertrouw je het toch niet zet het dan op een spaarrekening of ga ermee beleggen.
Uiteindelijk weet je zelf toch al dat het niet klopt. :)
Dat iemand uit India oid dan zegt dat het klopt maakt niet zoveel uit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:26

Blokker_1999

Full steam ahead

remmuz schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:45:
[...]

Dat is eigenlijk wat ik gedaan heb. Alleen niet per mail maar in het support systeem (HALO).
Ik heb in ieder geval screenprints en het ticket kan ook niet zomaar verdwijnen. Ook al heb ik niet te horen gekregen waarom ik het krijg, het antwoord was toch echt, "Ik heb het uitgezocht, het klopt."
Het ticket is gesloten en ik laat het er nu maar bij.
Ik zou niet zomaar afgaan op wat 1 persoon in een lageloonland aan je meld, maar zien dat dit geescaleerd wordt naar iemand die de authoriteit heeft om te zeggen dat dit niet zal teruggedraaid worden zoals management bij HR en/of finance want de kans bestaat dat binnen 1 of 2 jaar men er bij een controle achter komt dat er fouten zijn gemaakt, jij ineens een vordering krijgt van duizenden Euro en dat men ook nog eens retroactief alles moet gaan regelen met de belastingsdienst want het bedrijf zal op dat moment het bruto bedrag bij je komen vorderen, niet het netto bedrag! Dat zijn geen leuke tijden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 21-06 10:03
Ik zou me hier ook oncomfortabel bij voelen, aangezien het voelt dat dit niet kan kloppen. Escaleren naar een manager/directeur finance zou een optie zijn.
Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat je hier gewoon nog belasting over moet afdragen, dus dat zou bij de aangifte ook nog een onplezierige verrassing kunnen worden.
Terug claimen/vragen door het bedrijf zelf lijkt me lastig als je een aantal keer een antwoord hebt gehad dat het legitiem is. Het mandaat van de finance persoon is natuurlijk wel twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:43
Je hebt van die spaarrekeningen die iets meer bieden als je het 30 of 90 dagen vast zet. Ik zou het daar op zetten. In het uiterste geval dat je terug moet betalen kan je wel wat uitstel vragen + je kan van je gewone spaarrekening wat voorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Rabobank, vastzetten voor een paar maanden en vervolgens de rekening “verbergen” in het overzicht. Altijd weer leuk om een cadeautje te zien wat je vergeten was.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCV191283
Mooi topic, ik stel een vraag, reageer op de antwoorden die mij uitkomen en trek daar een conclusie uit. Dat het meerendeel voorstelt het nogmaals na te vragen of het in elk geval apart te zetten, dat negeren we maar.

Succes ermee, niet komen huilen als ze het over een jaar toch terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:41
Het gaat om € 1600, dat is voor veel mensen een hoop geld, maar wat is het voor jou? Als je het terug zou moeten betalen, hoeveel pijn doet dat?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
DCV191283 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:15:
Mooi topic, ik stel een vraag, reageer op de antwoorden die mij uitkomen en trek daar een conclusie uit. Dat het meerendeel voorstelt het nogmaals na te vragen of het in elk geval apart te zetten, dat negeren we maar.

Succes ermee, niet komen huilen als ze het over een jaar toch terug willen.
Ik heb via de officiële kanalen navraag gedaan en het antwoord is dat het klopt. Dan kan ik het nog wel twee keer gaan vragen, en dan?
Is het dan wel officieel?

Ik was alleen op zoek naar ervaringsdeskundigen.
Antwoorden in de trend van “op een spaarrekening zetten” heb ik dan niet zoveel aan.
Ik heb een paar jaar geleden al eens 2500,00 moeten betalen omdat er te weinig bijtelling voor mijn toenmalige leaseauto in rekening was gebracht, dus ik ben nu wat wantrouwiger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:28

Reptile209

- gers -

remmuz schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Ik heb via de officiële kanalen navraag gedaan en het antwoord is dat het klopt. Dan kan ik het nog wel twee keer gaan vragen, en dan?
[...]
Nee, je hebt het - zoals ik je begrijp - mogelijk niet op de juiste plaats gevraagd. Voor finance klopt het, want die info komt uit het HR-systeem. Maar HR moet bevestigen dat daar de juiste dingen in staan. Tenminste, zo zou het bij mijn bedrijf gaan.

Wat je nu doet, lijkt op IT bellen om te vragen of een getal in SAP wel klopt. Ja, volgens de integriteit van de database klopt het ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Antwoorden in de trend van “op een spaarrekening zetten” heb ik dan niet zoveel aan.
Ik heb een paar jaar geleden al eens 2500,00 moeten betalen omdat er te weinig bijtelling voor mijn toenmalige leaseauto in rekening was gebracht, dus ik ben nu wat wantrouwiger
Dan is het advies alsnog "Zet het op de spaarrekening", en laat het daar staan tot de WG er om begint te vragen. Zolang het op de spaarrekening staat wordt je er niet armer van :P

Als het juni 2027 is, en de WG heeft er nog niet om gevraagd, dan lekker uitgeven. Als de WG er daarna nog op terugkomt, stel een regeling voor van 24 maanden a 66,66 euro wat hij kan inhouden op je netto loon, en dan is het ook verrekend.

Uitgeven? Na 24 maanden rente trekken, lijkt me een prima plan :P

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 21-06-2025 14:29 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

[...]

Dan heb je met je topictitel "Onverschuldigde betaling; uitgeven of nog even wachten?" toch wel een beetje de verkeerde indruk gewekt :? . Er wordt in de titel niet om ervaringsdeskundigen gevraagd, maar gevraagd wat je ermee moet doen. In dat opzicht vind ik op een spaarrekening wegzetten een zeer valide antwoord op de vraag. 8)7

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Behalve als je niet met je handjes uit de koektrommel kan blijven ;)

"Als ik het op de spaarrekening zet, dan geef ik het na 2 maanden toch uit", dus ik heb niks aan het antwoord :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FreakNL schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:00:

Behalve dat de jurisprudentie niet echt één lijn trekt in hoe lang geleden het 'te veel betaalde loon' nog gevorderd mag worden door de WG (althans ik kan het zo snel niet vinden).
Dus op de spaarrekening zetten is prima, maar dan mag je boven je heffingsvrije vermogen wel belasting gaan afdragen. En voor hoe lang moet TS het dan op zijn spaarrekening bewaren voordat hij het wél kan uitgeven?

Het lijkt mij volstrekt logisch dat TS zich afvraagt of er een grens ligt, waar die ligt en als dat 'nu nog even niet' is, wanneer dat dan wel is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

True schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Behalve dat de jurisprudentie niet echt één lijn trekt in hoe lang geleden het 'te veel betaalde loon' nog gevorderd mag worden door de WG (althans ik kan het zo snel niet vinden).
Dus op de spaarrekening zetten is prima, maar dan mag je boven je heffingsvrije vermogen wel belasting gaan afdragen. En voor hoe lang moet TS het dan op zijn spaarrekening bewaren voordat hij het wél kan uitgeven?

Het lijkt mij volstrekt logisch dat TS zich afvraagt of er een grens ligt, waar die ligt en als dat 'nu nog even niet' is, wanneer dat dan wel is.
Dan zal je die 1.600 euro als schuld moeten zien, en als dusdanig opgeven, problem solved ;)

Ik vind 2 jaar een mooie periode om het op de spaarrekening te zetten, en dan uitgeven.

En die heffingsvrije vermogen is iets van 57.000 euro. Zou de TS deze vraag stelllen als hij 57.000 euro op z'n spaarrekening heeft staan? Nee, want 1.600 euro op 57k vermogen is natuurlijk peanuts. Dan is terug betalen als het inderdaad onverschuldigd is, geen enkel probleem ;)

De vraag komt omdat de TS geen 1.600 euro aan eigen vermogen heeft, en als hij het uitgeeft, en de WG wil het toch terug, dat er dan een probleem want dat geld heeft de TS dan niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door RaZ op 22-06-2025 08:42 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
[...]

Je hebt via de officiele kanalen navraag gedaan, maar je snapt zelf ook dat er buiten finance andere opties zijn. Maar ja, dat gaat je waarschijnlijk opleveren dat je het terug moet betalen, dus dat sla je liever over. Heb je volgens de letter van de wet genoeg gedaan, misschien wel, al betwijfel ik dat als je zelf al weet dat er regelmatig fouten worden gemaakt bij finance, die kennis maakt je extra verantwoordelijk.

Sorry, maar ik ga je niet het goede gevoel geven dat je het lekker uit kan gaan geven, het is niet jou geld en je hebt nog kansen genoeg om dat aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Reptile209 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Nee, je hebt het - zoals ik je begrijp - mogelijk niet op de juiste plaats gevraagd. Voor finance klopt het, want die info komt uit het HR-systeem. Maar HR moet bevestigen dat daar de juiste dingen in staan. Tenminste, zo zou het bij mijn bedrijf gaan.

Wat je nu doet, lijkt op IT bellen om te vragen of een getal in SAP wel klopt. Ja, volgens de integriteit van de database klopt het ;).
Mwoah, finance doet echt wel wat meer dan 'ik zie hier 1 ik zie daar 1 het klopt'. Als zij bevestigen dat het klopt mag ts daar best waarde aan hechten.
Pagina: 1