UTP kabel naar andere kamer brengen (nieuwbouwwoning)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:10
In september/ oktober krijgen we de sleutel van onze nieuwbouwwoning.

Ik had het maximaal aantal loze leidingen aangeschaft. Helaas is er een wijziging opgetreden waarbij in één ruimte op de 1e verdieping, tevens de kleinste ruimte, geen loze leiding is aangebracht.
Laat dit nou net precies de ruimte zijn die voor mij belangrijk was, omdat ik hier mijn werkkamer wil maken (ook gamen en downloaden). Beetje balen.

Nu gebruik ik ook Wi-Fi via mijn desktop PC in mijn appartement, dit gaat op zich prima, maar ik zit nu dicht op de plek waar de router staat.
Ik ben van plan een wired backhaul TP-Link Deco BE65 (of iets soortgelijks) te plaatsen in onze nieuwbouwwoning, op elke verdieping één satelliet (BG, 1e verdieping en zolder).

Situatietekening met mogelijkheden:
Zelf zie ik de onderstaande mogelijkheden:

1. Rode lijn:
Vanuit slaapkamer 1 of 2 een platte UTP kabel via de hoge plint transporteren naar de werkkamer. Nadeel: je moet twee deuren voorbij plus een stukje overloop en ik weet niet of dit praktisch is en netjes weggewerkt kan worden (met name de deuren). Daarnaast moet je best een afstand afleggen.

2. Blauwe lijn:
Vanuit slaapkamer 1 of 2 een platte UTP kabel via de hoge plint transporteren, maar vervolgens halverwege de slaapkamer een gat in de cellenbeton muur 70mm boren naar de werkkamer, waardoor je de kabel direct de andere ruimte in krijgt.

3. Alternatieven:
- Powerline aanschaffen vanaf slaapkamer 1 of 2 naar de werkkamer. Nadeel: extra stroomverbruik, verder geen persoonlijke ervaringen met powerline.
- Gewoon met Wi-Fi proberen aan de hand van een wired backhaul satelliet die op de 1e verdieping staat (waarschijnlijk slaapkamer 1).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkfhvAOlIjChcloACZr4iXfyFbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QrIXrpOrrfssgaoab4ATocx.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande opties heb ik zelf in kaart gebracht na het lezen van andere topics.
Op dit moment twijfel ik heel erg over de beste oplossing, dus ik hoor graag jullie zienswijze en advies hierover. :)

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou gaan voor optie 2, een gat boren.
Als het nieuwbouw is is de kans groot dat er nog plinten en dergelijke geplaatst moeten worden, dus kun je alles netjes wegwerken. En dan weet je zeker dat je gelijk goed zit.
Powerline kan werken, maar is van veel factoren afhankelijk, dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dat werkt, en altijd blijft werken.
Een een platte UTP trekken kan, maar je zit wel met veel lange kabel. En bochten om met zo'n ding is ook niet heel ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wat @TERW_DAN zegt of toch wifi gebruiken. Als je een AP per verdieping hebt zit het met de verbinding echt wel goed en dan kan je de AP netjes aansluiten met POE door een loze leiding heen, dan haal je echt wel voldoende dekking.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-07 22:43

DonJunior

NO Moderator

Ik sluit me aan bij @TERW_DAN
Je moet toch nog alles nog doen in huis, dan kun je beter meteen een gat boren en alles goed doen in plaats van met powerline meuk gaan kloten.
Zeker werkt dat maar het is allemaal extra gehannes en apparaten die stuk kunnen (en zullen) gaan.
Zeker als het cellenbeton is gewoon makkelijk een gaatje boren. Niet te overdenken dit soort dingen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:44
Optie 2: door de muur.

Let op met je platte kabel.
Ik heb ook platte kabels gezien die NIET twisted zijn, dus eigenlijk zijn dat UP-kabels :)
Dat werkt wellicht wel voor korte afstanden, maar ik zou een standaard UTP kabel nemen.
Een standaard CAT 5 kabel (tot 1 Gbps) hoeft echt niet dikker dan 5-6mm te zijn en moet je makkelijk kunnen wegwerken in een plint.
Wil je een nog kleinere kabel?
Stap dan over op glasvezel.
Een OM4 of OS2 is echt nog veel kleiner dan een CAT kabel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:56
Ik zou een powerline mesh kit van Deco nemen. P9 of PX50 afhankelijk van gewenste wifi snelheid.

Op elke verdieping redelijk centraal 1 zo'n ding. Begane en 2e verdiep rechtstreeks op UTP. 1e via powerline
Als je het niet goed genoeg vindt werken, alsnog een ethernet kabel naar kantoor. Kan je zelfde set blijven gebruiken.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:04
Out of the box gedachte: Zit de dekvloer er al in?

Zo niet, dan kan je bouwer vragen of hij je tegemoet kan komen met deze wijziging en een loze leiding aan kan leggen tussen je kantoor en de bestaande loze leiding in een van de slaapkamers.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gewoon lekker een gat boren. Cellenbeton kun je prima zelf doen. Wel netjes afwerken met een wanddoos oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 17:19

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben ook team “gat boren” maar zou dan niet een van de huidige eindpunten van de aansluitingen van de aangrenzende slaapkamers als startpunt nemen om de kabel vanaf te trekken.

Die zitten te ver van je centrale slaapkamer af en moet je alsnog een flink stuk via je plinten met ook nog eens haakse hoeken erin en daarbij kost het je een extra aansluiting die je in de betreffende slaapkamer verliest.

De loze leidingen komen zeer waarschijnlijk in de meterkast uit, zoek een traject vanaf daar naar die slaapkamer in het midden en leg een nieuwe buis aan.
Als je heel veel geluk hebt en de die slaapkamer zit er recht boven is het enkel een gat naar boven boren maar anders zijn er altijd wel andere trajecten mogelijk, via het trapgat bijvoorbeeld en dan door de dekvloer heen naar die slaapkamer. (Ik ga er tenminste vanuit dat er nog geen vloerbedekking, laminaat of iets anders ligt)
Als er al vloerverwarming ligt kan je alsnog via de randen gaan.

Weet niet of je nieuwe huis een kruipruimte heeft maar dat biedt ook mogelijkheden.

Zo heb ik dat in mijn huidige huis gedaan, wat bestaande bouw is: via de meterkast de kruipruimte in, daar oversteken naar de andere zijde van het het huis naar de centrale schacht die alle verdiepingen doorsnijd, daar doorheen naar de vliering, de vliering oversteken naar de andere kant van het huis tot boven mijn werkkamer en daar vanaf boven binnen komen.
Is wel tientallen meters netwerkkabel voor een afstand die hemelsbreed maar iets van 5 meter bedraagt maar dat maakt voor utp toch niet uit, daar kan je minimaal 100m mee overbruggen.

Enige echt nette afwerking die ik voor dit tracé heb moeten doen was de muur van de werkkamer laten stucen waar ik de pvc buis in gefreesd heb.
Maar er zou toch al gestuct worden dus dat scheelt. :)

Wees creatief en bekijk alle mogelijkheden en er is ook in jouw huis zeker weten een goed traject te vinden om netjes een pvc buis naar je nieuwe werkkamer te krijgen! :Y

Scheelt ook dat het nieuwbouw is waar je waarschijnlijk nog veel aan de afwerking moet doen zoals stucen en vloeren leggen dus dat biedt meer mogelijkheden dan bestaande bouw waar je de muren en vloeren in tact wilt houden.
Succes! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 23:27

Illusion

(the art of)

Ik zou door het plafond naar zolder, en via de leidingschacht terug naar beneden/meterkast.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36
Deel de plattegronden van begane grond en zolder ook.

Vaak is verticaal makkelijker oplossen dan horizontaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Blauw. En als het mijn huis was had ik geprobeerd of ik misschien door een buis van een wcd naar de volgende wcd kan... (Ja ik weet het mag niet/ moet je niet doen/ is niet volgens de nen1010..... Bite me)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betonnerd
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:13
Optie 2 zou ik zeker doen. Verticaal zie ook nog genoemd als alternatief, maar je hebt waarschijnlijk vloerverwarming. Bovendien kom je dan niet vlakbij de muur uit waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-07 22:43

DonJunior

NO Moderator

Illusion schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:16:
Ik zou door het plafond naar zolder, en via de leidingschacht terug naar beneden/meterkast.
wat? Hoezo naar zolder? En hoezo terug naar de meterkast?? Er liggen allemaal al loze leidingen op de betreffende verdieping.
Deze mis ik echt volledig.. zou je dat eens willen toelichten?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
DonJunior schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:55:
[...]

wat? Hoezo naar zolder? En hoezo terug naar de meterkast?? Er liggen allemaal al loze leidingen op de betreffende verdieping.
Op een zolderverdieping is het vaak veel makkelijker om horizontaal leidingen te leggen (knieschotten etc). Tevens is er vaak een koof van begane grond tot en met zolder. Dat leidt er toe dat het vaak makkelijker is om via de zolder leidingen naar de verdieping te krijgen dan op de verdieping zelf.

Kabels achter plinten laten lopen is typisch de laatste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker ook goed de optie via de zolder bekijken en een claim bij de bouwer neerleggen voor de kosten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
Als het alleen voor werk is en je geen grote bestanden hoeft e up en downloaden zou ik gewoon een powerline setje pakken.

Als je veel met grote bestanden werkt of het is voor gamen dan wil je eigenlijk toch wel bekabeld hebben. En aangezien nieuwbouw woningen allemaal gybo wandjes heeft boor je daar zo doorheen. Eventueel kan je nog in de werkkamer het netjes maken door een wcd er in te boren.

Ps, platte kabel mee uitkijken er is een hoop zooi op de markt. Beter pakje je gewoon een ronde cat6 kabel van belden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DonJunior schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:55:
[...]

Mijn eerdere post gelezen?

Zo heb ik dat in mijn huidige huis gedaan, wat bestaande bouw is: via de meterkast de kruipruimte in, daar oversteken naar de andere zijde van het het huis naar de centrale schacht die alle verdiepingen doorsnijd, daar doorheen naar de vliering, de vliering oversteken naar de andere kant van het huis tot boven mijn werkkamer en daar vanaf boven binnen komen.
Is wel tientallen meters netwerkkabel voor een afstand die hemelsbreed maar iets van 5 meter bedraagt maar dat maakt voor utp toch niet uit, daar kan je minimaal 100m mee overbruggen

Ik heb het op deze manier gedaan om geen zichtbare buizen of kofen in het zicht te hebben en om niet de bestaande muren en vloeren te hoeven openbreken en weer afwerken om het onzichtbaar weg te werken. Nu hoefde enkel een muurtje in de werkkamer te worden bijgewerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Als de afwerking nog gedaan moet worden, kun je ook een sleuf frezen vanaf loze leiding naar kantoor, buis er in en afsmeren.
Dan kan de stukadoor het daarna, met de rest van de muren, afwerken.

Je kunt het ook als voorstel doen aan de aannemer.
Misschien willen zij het nog wel voor je doen.
Ze zullen vast wel een sleuvenfrees en nog ergens 8m buis hebben...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Ik ben ook voor bedraad en een gat boren.
Maar... praktisch gezien is dit waarschijnlijk ook prima:
"- Gewoon met Wi-Fi proberen aan de hand van een wired backhaul satelliet die op de 1e verdieping staat (waarschijnlijk slaapkamer 1)."
Zeker als je met een kabel binnen slaapkamer 1 de satelliet iets dichter bij kantoren kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:51
Als alles nieuw is ga je natuurlijk niet met een prutsoplossing van start. Links of rechtsom, er moet gewoon een kabel in. Sowieso geen platte kabel gebruiken. Heb je een kruipruimte? Of misschien een stopcontact opofferen?

[ Voor 29% gewijzigd door sig69 op 20-06-2025 23:46 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:09
Ondanks al de verschillende fantasievolle meningen hier, is de blauwe lijn de enig zinvolle.
Waarbij vanuit slaapkamer 1 komen de beste optie lijkt te zijn.
Maak met een dozenboor een wcd gat in de werkkamer voor een nette afwerking, boor daar doorheen naar de andere kamer met een kleine boor en trek daar de kabel doorheen.

Persoonlijk zou ik die wcd dus gewoon direct achter het te boren gat plaatsen en in de kamer zelf met een kant en klare patchkabel werken.

Geen platte kabel gebruiken, dat is rotzooi.

Als je het echt mooi wilt afwerken frees je een sleuf voor een buis om de kabel in te trekken.
Vind je dat te veel werk dan leg je hem netjes op de plint of koop een voorzet plint.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 21-06-2025 09:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:23
Je moet toch nog plinten zetten. Neem dan holle plinten op de plek waar je kabel moet leggen. Daar de netwerkkabel in.
Ik zou slaapkamer 2 volledig met holle plinten maken en op de korte muur een gat boren IN de plint en doorsteken naar de kantoorkamer. In die muur ook een stukje plintgoot, ben je vrij om je UTP contacten te plaatsen waar je ze wil hebben.

Platte kabel op/achter de plinten leggen zou ik niet aan beginnen. Lastig leggen, duur, bij een defect aan de kabel is het veel werk om de kabel te vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 21-06-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Bedankt allemaal voor de reacties. Zo zie je maar weer dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Goede inzichten!

Deze week had ik mijn eerste kijkdag en ik had ongeveer anderhalf uur de tijd. Het stucwerk en de vloer worden pas in oktober gedaan, na ontvangst van de sleutel. Er is dus nog genoeg tijd om zelf eventuele sleuven te frezen.

Helaas ben ik niet zo handig. Gaten boren lukt nog wel, maar frezen doe ik liever niet zelf. Ook heb ik geen zin om straks nog €1.000 kwijt te zijn aan iemand die sleuven freest.

Op dit moment ben ik in gesprek met de aannemer om te kijken of ze iets kunnen corrigeren, met bijbetaling van mijn kant. Daarnaast heb ik mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld om te horen of zij vinden dat er iets te regelen valt. De aannemer bouwt vooral seriematig en is wat stug, dus ik verwacht weinig resultaat.

Mocht het met de aannemer niet lukken, dan moet ik toch iets doen. Dan ga ik waarschijnlijk voor de oplossing van @Ben(V), want dat kan ik grotendeels zelf doen. Dat scheelt in de kosten. Als ik iemand kan vinden die voor een paar honderd euro de sleuven kan frezen, is dat ook een optie.

Hoe dan ook wil ik daar gewoon een kabel hebben. En dat moet snel na oplevering, want ik wil snel beginnen met stucen, vloeren leggen en de keuken plaatsen, omdat we eind november het huurhuis uit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:09
Als het cellenbeton is huur je gewoon een sleuvenfrees en doe je het zelf.
Huur wel iets een met afzuiging want het veroorzaakt heel veel stof.

Kijk hier hoe simpel het is.
YouTube: Hoe werkt een muursleuvenfrees?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Cheezborger Of haal een sleuvenfrees van Marktplaats, heb ik ook gedaan, ding was iets van 30 euro meen ik.

Is verder niet heel spannend met zo’n ding te werken, zolang je maar tegen de draaing van de bladen in freest.
Vind het zelf wel handig om een lijn op de muur te zetten of te projecteren met een laser zodat ik tenminste recht ga door daar met de zijkant van de frees langs te gaan maar dat is vooral omdat ik geen timmermansoog heb. ;)
Afzuiging is wel een must, evenals een stofmasker!

Zie mijn eerdere posts over plaatsen van pvc buizen en inbouwdozen voor meer info en foto’s:
  1. Vliegvlug in "Elektriciteitsrenovatie"
  2. Vliegvlug in "Elektriciteitsrenovatie"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58
Ik zou er eerst vierkant in blijven zitten met de aannemer, het is hun fout en ze moeten het gewoon oplossen. Bouwfout… als ik jou zo begrijp en voor jou is net deze belangrijk. Jammer voor de aannemer.

Daarna de oplossing die Ben voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:19
Ik lees het ook dat de aannemer een fout heeft gemaakt voor iets waar jij afspraken voor hebt gemaakt en betaald. Dus voorlopig daar laten liggen. Dit is voor jou erg belangrijk.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:26
De blauwe lijn is sowieso de meest logische keuze, rood moet je zinloze bochten maken. Powerline is wel het slechts denkbare, dat is een garantie op problemen. Ook platte UTP kabel zoals gezegd ver weg van blijven. Het moet in deze situatie geen enkel probleem zijn om een Cat5e of Cat6 erin te krijgen. Bij voorkeur via een (gladde) leiding zodat je er in de toekomst altijd iets anders doorheen kan trekken.

Maar zoals gezegd, fout van de aannemer. Lekker daar laten liggen voorlopig. Het is voor hen een fluitje van een cent om er nog een leiding in te frezen lijkt mij. Ze hebben de kennis en apparatuur in huis ga ik vanuit. En dan wordt het daarna netjes dichtgezet door de stucadoor en zie je er niks meer van.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
Mijn rechtsbijstandverzekering is van mening dat mijn communicatie helder was en de fout bij de aannemer ligt. Op dit moment heb ik het probleem aangekaart bij de aannemer en is het afwachten. Maar als daar niets uit komt dan pakt mijn rechtsbijstandverzekering het direct verder op. Even afwachten dus.
Pagina: 1