Erfgrens overschreden door burenverbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
Hoi Medetweakers,

Introductie
Onze nieuwe buren zijn in verbouwing en zijn een stuk over de erfgrens gegaan: 5cm.
Ze hebben het dak van hun aanbouw tegen de onze aangezet, terwijl dat tegen de afspraak was. Het uitgangspunt is dat ieder op zijn erf blijft en dus de erfgrens respecteert.

Hoe is dit mogelijk?
Onze muur is 5 cm van de erfgrens vandaan gebouwd.

Mogen ze dat stukje dan niet hebben en/of in je muur inbalken?
Nee, door diverse redenen, waaronder ook technische (constructie), juridische en verjarings redenen, hebben we voor gekozen om gewoon erfgrens te respecteren. Daarnaast mochten we ooit ons muurtje willen afbreken, dan moet het los van elkaar staan. Hier hebben we het met ze over gehad.

Heb je de buren al op geattendeerd over overschrijding en wat doen ze eraan?
We hebben de buren vanavond gesproken en ze hebben dit erkend en gaan dit herstellen. Ze gooien het op en miscommunicatie en verkeerde aannames. :+ NB: Ze hebben eerder te veel muur weggesloopt op ons erf, uit enthousiasme werd er gezegd. ;)

Wat is je probleem dan nog?
Tussen onze muren zit circa 10 cm. We hadden afgesproken dat ieder extra isolatie aan elk kant te doen en 2cm tussenruimte voor ventilatie. Zie onderstaande foto hoe dat is opgebouwd.

Hier zie rechts ons muur, links die van hun. Ieder heeft isolatie tussen gedaan. Er zit circa 2cm aan spouw voor ventilatie. In het midden van de spouw is de erfgrens. De reden om extra isolatie te plaatsen was ook als grensbewaking, zodat er niet overheen gegaan kon worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WToCPj2rwXfVP7JIYopRfJ-k6IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qzs7yMzIj5eL7Ey5qXhjMQqs.jpg?f=fotoalbum_large

Okay, maar wat is het probleem?
Hier zie hoe hun dak tegen onze muur aansluit i.p.v. dat ze 5 cm vandaan zijn gebleven.
Uiteindelijk kan door luchtfoto's ogenschijnlijk van hun lijken en aan hun toegekend worden door verjaring (dit kan al na 10 jaar), dit willen we dus voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-urKLXrOl50_rqRlcpZUg02KW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ue0qEcUCtxkSHum2US3BFYEz.jpg?f=fotoalbum_large

Hoeveel had hij dan vandaan moeten zitten bovenin?
Hier zie je een stukje hout (5cm breed) waar hij vandaan had moeten blijven. Dat was ook de afspraak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaTkDPRYgTpabuCKR6bDub-aIKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqsO2u4SqInXph6HEeKxplPL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit houtstukje was eerder gebruik onderin bij het plaatsen van hun stalen constructie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ906X3Z0hq0AImkLujnUqdmmfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0oYJTXlwZ5YO7hcfl8fIPa9.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wat is nou je probleem...
Aan de bovenzijde moet het uiteindelijk afgedicht worden voor regen.
Maar we willen daarbij visueel en juridisch duidelijk hebben wat de erfgrens is.
In eerste instantie stelde zij voor om zinkslabben in ons muur te plaatsen zodat er geen regen in de spouw komt. Op zich een prima idee, maar hiermee heb je nog steeds het probleem dat je geen visuele scheiding hebt van de erfgrens.

Waarom zou je een visuele scheiding willen hebben van bovenaf?
Ik wil een visuele scheiding hebben van onze erfgrens die vanaf bovenaf te zien is. Bijvoorbeeld als er luchtfoto's worden gemaakt. Deze worden namelijk gebruikt om de erfgrenzen in de gaten te houden en bepalen op den duur de kadastrale tekeningen.

Hmm... Ik geloof je niet...
Hieronder zie je kadastrale lijnen en dat bij mij 5cm is ingesprongen. Dit is gebeurt door luchtfoto's. Onze verbouwing was in 2022.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1GuJjqPi_CczfEvAuokkteRx5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EGdiqBjlXsh8DYseDJLUBEvi.png?f=user_large

Dus je wilt je huidige aanbouw met 5cm groter laten lijken van bovenaf?
Ja. En ik dacht aan een nieuwe bredere daktrim die ik over de bestaande laten plaatsen en dus 5 cm uitsteekt, maar dat kost wel wat werk betreft herlassen etc. En bovendien moet ik dan nog iets onder die 5 cm hebben. anders kan er zijwaarts alsnog regen binnen komen. Hebben jullie ideetjes hoe ik dit kan oplossen? Ik sta voor alles open :)

Ik probeer zoveel mogelijk de boel te anonimiseren en de privacy te respecteren. Het zijn onze nieuwe buren. Op zich aardige mensen maar de gang van zaken verdient geen schoonheidsprijs. :)

Ik hoor graag jullie input/feedback. Bij voorbaatr dank. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door goodfella op 20-06-2025 00:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25

Vliegvlug

Flight Simple

Wordt de ruimte tussen de muren enkel aan de bovenzijde afgedicht of ook aan de voorkant?
Want anders heeft die 2cm isolatie aan beide kanten ook weinig zin toch en is het blootgesteld aan de elementen

En is dat Kadaster kaartje niet gewoon indicatief om aan te geven waar de bebouwing op het perceel staat, want als die inspringen maar 5cm is dan is jouw huis wel heel erg smal. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Vliegvlug op 20-06-2025 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Vliegvlug schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:39:
Wordt de ruimte tussen de muren enkel aan de bovenzijde afgedicht of ook aan de voorkant?
Aan de kopse kant is een halve steen opgemetseld waar we beiden overeen zijn gekomen ieder de helft van te bezitten. Dat is dus afgedicht op een roostertje na. En als een van ons de muur wilt verwijderen, dan kan het zonder impact te hebben op elkaar. Ik zal morgen even een fotootje maken.
Vliegvlug schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:39:
En is dat Kadaster kaartje niet gewoon indicatief om aan te geven waar de bebouwing op het perceel staat, want als die inspringen maar 5cm is dan is jouw huis wel heel erg smal. ;)
Dat vond mijn schoonvader ook, die inspringing is niet representatief voor maar enkel 5cm. We hebben het idee dat kadastrale kaart met minimale marge werkt om de verschillen op de kaart wat duidelijker te hebben. Dat is wel een aanname.... Maar de erfgrens hebben we exact weten te bepalen door stenen te tellen, het midden daarvan en op den duur bleek onze gezamelijke muur, een spouw te hebben, en die kwam er precies op het hart uit van de vermeende erfgrens.

[ Voor 6% gewijzigd door goodfella op 20-06-2025 01:00 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:13
een erfgrens wordt zuiver en alleen bepaald door dat fysiek op te meten door een landmeter, niet vanuit de lucht.
Dicht de bovenkant af en zet er met witte verf een streep op? Verlijm er een sliert witte epdm op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:51
De erfgrens kan je enkel reconstrueren met een veldwerk. Dit vraag je per perceelsgrens op bij het kadaster. En je moet het kunnen lezen. Hoe weet je nu of jouw uitbouw wel op jouw stuk grond staat? Met stenen tellen kom je er niet. Soms zit er een knik in die niet op dat algemene plaatje is te zien.

En volgens mij heeft een dakaansluiting niet zoveel met een erfgrens. Zolang beide gevels maar op hun eigen grond staan is er geen probleem lijkt me.

Ik vindt dat je het goed aan pakt door je grens te bewaken. Maar als je om een of andere reden die grens visueel wilt hebben zal je toch echt op eigen kosten je eigen dak moeten verbreden. En daar ben je nu te laat mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Kanoet op 20-06-2025 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:31
goodfella schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:14:

Hmm... Ik geloof je niet...
Hieronder zie je kadastrale lijnen en dat bij mij 5cm is ingesprongen. Dit is gebeurt door luchtfoto's. Onze verbouwing was in 2022.
[Afbeelding]
De inspringing die je hier ziet is alleen een visuele weergave van de bebouwing op het perceel, dus het klopt dat die lijn iets verspringt. Als jij 5 cm van je erfgrens af hebt gebouwd dan is dit de weergave ervan. Die erfgrenslijn loopt nog gewoon netjes rechtdoor en wordt niet zomaar automatisch aangepast. De erfgrenslijn loopt ook nog door je woning heen, tenzij je perceel gesplitst geregistreerd staat tussen woning en tuin, maar dat komt maar heel zelden voor.

Het is wel terecht dat je de buren erop wijst dat ze op hun deel moeten blijven, want als ze er overheen komen kan dat verjaren. Een dichting tussen beide daken zal dit niet bewerkstelligen, maar een echte bebouwing wel.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:09
Mijn eerste spontane reactie: haal even diep adem en kijk dan waar het om gaat. Je hebt zelf al een uitbouw, die 5 cm zul je nooit en te nimmer gebruiken, focus liever op een constructief juiste manier van afdichting aan de bovenzijde en misschien kun je gelijk nog wat extra isoleren. Je hebt formeel misschien gelijk maar op het nu zo op de spits te drijven heeft niemand wat aan. Je moet samen verder, probeer er constructief in te staan.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:51

mjl

Ugh

YdieresiS schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:23:
[...]

De inspringing die je hier ziet is alleen een visuele weergave van de bebouwing op het perceel, dus het klopt dat die lijn iets verspringt. Als jij 5 cm van je erfgrens af hebt gebouwd dan is dit de weergave ervan. Die erfgrenslijn loopt nog gewoon netjes rechtdoor en wordt niet zomaar automatisch aangepast. De erfgrenslijn loopt ook nog door je woning heen, tenzij je perceel gesplitst geregistreerd staat tussen woning en tuin, maar dat komt maar heel zelden voor.

Het is wel terecht dat je de buren erop wijst dat ze op hun deel moeten blijven, want als ze er overheen komen kan dat verjaren. Een dichting tussen beide daken zal dit niet bewerkstelligen, maar een echte bebouwing wel.
Helemaal correct, de inspringing is de weergave van de bebouwing en niet je kadastrale grens, dit is vooral om in de gaten te houden of je je wel aan diverse regels qua bestemmingsplan of vergunningen houd :)

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huiz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:43
Erfgrenzen worden nooit spontaan gecorrigeerd. Deze zijn eenmalig ingemeten door het Kadaster bij de vastlegging. Dit blijft zo tot er een verzoek wordt gedaan door een belanghebbende partij. Normaliter wordt dan eerst een grensreconstructie gedaan vanuit de oorspronkelijke vastlegging. Pas als er heel lang onduidelijkheid is én onwetendheid over de werkelijke grens, kan deze worden aangepast naar wat iedereen altijd beschouwd heeft als grens. Maar die onduidelijkheid is er bij jullie niet.
Dus geen zorgen over dat dakrandje :)

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Met alle respect, maar misschien moet je even iemand in je omgeving zoeken met wat "gezond boerenverstand" om even een ongemakkelijk gesprek te hebben over hoe je hier in staat.

Je lijkt (kan een indruk zijn, maar wellicht krijgen je buren ook die indruk) een betweterige mierrenneuker, niet gehinderd door enige kennis; die wel verwacht dat anderen meegaan in de eigen waanideeën.

Op een dak wat tegen het dak van de muren aankomt, is het redelijke om te doen dat je zorgt dat de buren geen (water)schade krijgen door jou. Dat ziet er hier perfect uit. Als de buur die 5cm afstand die jij eist zou houden op het dak, creëer je een opening waar regen tussen kruipt en die kan in de muren kruipen, en waar tocht door komt en zo de muur daar koud maakt met risico op condens. Dat zou een rotstreek zijn van je buren; wees blij dat ze dat niet doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27
Enige wat ik zie is een nette uitbouw die volledig op eigen grond gerealiseerd wordt, vakwerk waarbij men (logisch) wil voorkomen dat tussen de losstaande muren er zo min mogelijk vocht en andere ongewenste zaken kan gaan zitten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:23
Sterkte aan je buren.

Ik snap dat je hier afspraken over maakt van te voren, en dat die nageleefd dienen te worden.
Maar ik zie echt het probleem niet in de constructie die de buren hebben gemaakt.

Hun muur staat tegen de erfgrens, de ruimte van 5cm tussen erfgrens, en jouw aanbouw moet dus afgedicht worden tegen inregenen.
Je wilt dat dit deel visueel onderscheidbaar is van het deel van de buren.

Volgens mij kun je daar juist de gemonteerde balk op foto 3 prima voor gebruiken.
schuin = buren / vlak = TS

Zoals ik lees wil je alleen de bovenrand van jouw aanbouw breder maken om de aanbouw groter te laten doen lijken,
puur omdat je bang bent dat er door luchtfoto's (Nog nooit van gehoord dat daar rechten aan worden ontleend) gezien zou worden dat zijn aanbouw aansluit tegen jouw buitenmuur om inregenen te voorkomen.

Ik zou het lekker laten zoals het is, en blij zijn dat de buurman een lekvrije aanbouw realiseert.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
Adem in, adem uit.

De uitbouw is precies gerealiseerd zoals jij graag wilde: geen mandelige muur, maar beide op eigen grond. Aansluiting van het dak is puur cosmetisch en op de juiste manier gedaan. Hoe wordt de aansluiting op de muur gemaakt? Je wilt voorkomen dat er water tussendoor lekt.

Die visuele scheiding van de erfgrens voegt helemaal niets toe.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
kleine titelfix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:39

RayNbow

Kirika <3

goodfella schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:14:
Waarom zou je een visuele scheiding willen hebben van bovenaf?
Ik wil een visuele scheiding hebben van onze erfgrens die vanaf bovenaf te zien is. Bijvoorbeeld als er luchtfoto's worden gemaakt.
Een scheiding van wat? 5-10 cm? Dat is op een lufo met een GSD van 5 cm hoogstens twee pixels?
Deze worden namelijk gebruikt om de erfgrenzen in de gaten te houden en bepalen op den duur de kadastrale tekeningen.
Welke kadastrale tekeningen? De Kadastrale Kaart? Dat is een afgeleid product gebaseerd op veldwerken. Als het gaat om waar de grens van een perceel ligt, zijn de oorspronkelijke veldwerken altijd leidend.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• goodfella
Dank allen voor jullie inzichten en nuances. Ook voor diegenen die mij een spiegel voorhouden.

Erfgrens bepaling door luchtfoto's was een verkeerde aanname van mij. Dat is duidelijk ontkracht. Mijn dank hiervoor. Met deze nieuwe informatie en kennis zie ik af van visueel maken van erfgrens.

Wel blijf ik bij het uitgangspunt dat dat ieder op ons deel blijft. Redenen verjaringsrisico, verzakkingsrisico en dat het losmakkelijk van elkaar is.

Verzakkingsrisico
Vier huizen verder zijn er woningen gezakt met als gevolg muren die naar voren leunen. De eigenaar, een bouwkundige toevallig, liet dit in zijn woning zien en raadde mij ook aan om de gebouwen ten alle tijden los van elkaar te hebben: dilatatie. Zeker aangezien de buren geen heipalen hebben voor hun aanbouw.

Hoe nu verder?
Een extra balk er tussen plaatsen. Loodflabben in de voeg en die het overbrugt naar zijn dak. Zoiets misschien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIy0KeYwxMbwj6g5-idvu-XuFa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MBOD9VAdEFqu3RlcMeEkHOHJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
goodfella schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:34:
Dank allen voor jullie inzichten en nuances. Ook voor diegenen die mij een spiegel voorhouden.

Erfgrens bepaling door luchtfoto's was een verkeerde aanname van mij. Dat is duidelijk ontkracht. Dank voor jullie input. Met deze nieuwe informatie en kennis zie ik af van visueel maken van erfgrens.

Wel blijf ik bij het uitgangspunt dat dat ieder op ons deel blijft. Redenen verjaringsrisico, verzakkingsrisico en dat het losmakkelijk van elkaar is.

Verzakkingsrisico
Vier huizen verder zijn er woningen gezakt met als gevolg muren die naar voren leunen. De eigenaar, een bouwkundige toevallig, liet dit in zijn woning zien en raadde mij ook aan om de gebouwen ten alle tijden los van elkaar te hebben: dilatatie. Zeker aangezien de buren geen heipalen hebben voor hun aanbouw.

Hoe nu verder?
Een extra balk er tussen plaatsen. Loodflabben in de voeg en die het overbrugt naar zijn dak. Zoiets misschien?
[Afbeelding]
Er gaat niets verzakken, want het dak rust volledig op de draagmuur en fundering van de buren. Dus ja, het is een hele goede keuze geweest om de aanbouw zo op te trekken.

Die extra balk zou ik achterwege laten. Geeft alleen extra oppervlakte waar water op kan blijven staan. Laat het zoals het nu is. En werk het geheel netjes af met een loodslab.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48

inhico

pw

Als ik het goed begrijp is TS bang van verkrijging door de buren als gevolg van verjaring.
Dat is te stuiten door binnen de verjaringstermijn een (aangetekende) brief naar de buren te sturen. Wellicht is het ook te stuiten door een verklaring op te stellen en door beide partijen te ondertekenen en die dan eens in de zoveel jaar vernieuwen.

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:13
inhico schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:17:
Als ik het goed begrijp is TS bang van verkrijging door de buren als gevolg van verjaring.
Dat is te stuiten door binnen de verjaringstermijn een (aangetekende) brief naar de buren te sturen. Wellicht is het ook te stuiten door een verklaring op te stellen en door beide partijen te ondertekenen en die dan eens in de zoveel jaar vernieuwen.
er is niks te verkrijgen, iedereen is op zijn eigen erf gebleven, er steekt alleen een stukje dak uit. Technisch gezien mag dat niet maar volgens mij kan 5cm overstekend dak in de lucht niet verjaren en anders geef je ze een briefje waarop je ze toestaat dat stuk lucht boven jouw erf te gebruiken voor zolang als het jou goeddunkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
inhico schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:17:
Verjaring
Klopt helemaal hoe je het verwoord @inhico. Betreft het stuiten, eerlijk gezegd zou ik het ongemakkelijk vinden om dit om de zoveel tijd formeel vast te leggen met een brief.
Daarnaast wil ik voorkomen dat, mocht mijn partner er ooit alleen voor komen te staan, of later onze kinderen het huis erven, zij met deze administratieve last geconfronteerd worden.
Ik wil zulke situaties graag vóór zijn. Ook zou het vervelend zijn om dit ter sprake te moeten brengen als de buren hun huis verkopen en we dit opnieuw met de nieuwe bewoners moeten bespreken.

Losmakelijkheid
Een andere belangrijke reden is dat beide woningen constructief los van elkaar blijven.
Mocht ons deel in de toekomst , door ons of onze kinderen, om wat voor reden dan ook worden aangepast of opengebroken, dan moet het dak van de buren onaangetast blijven.

Ik begrijp dat de waterdichting goed geregeld moet zijn; de zinken slabben in onze voegen zou uitkomst bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huiz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:43
Verjaring kan alleen als de situatie langdurig onbesproken als geaccepteerd wordt beschouwd. Een dakgoot zal niet leiden tot een grens correctie, maar misschien wel tot een erfdienstbaarheid (recht van goot). Dit laatste kan na 20 jaar definitief worden, maw dat je dan geen verwijdering meer kan eisen.

Je kunt nu officeel eisen dat het verwijderd moet worden maar als het afbreken onredelijk veel kosten zijn voor de buren, dan kunnen ze msch via de rechter afdwingen om het zo te laten tegen een onkostenvergoeding. Hoe dan ook, bij een juridisch geschil heb je meestal alleen verliezers.

Je kunt ook met elkaar afspreken dat je de situatie zo accepteert, het op eventueel verjaring laten aankomen (duurt nog 20 jaar en is hooguit een erfdienstbaarheid).

Je kunt ook gewoon om tafel, duidelijk uitspreken wat jullie en zij ervan vinden, redelijke afspraken hierover opschrijven en dan beiden ondertekenen.

Het meest belangrijk is dat je een goede verstandhouding blijft houden met je buren.

Hier vind je ook nog veel handige info:

https://burenproblemen.nl/bouwen-op-erfgrens/

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• goodfella
huiz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:54:
...
Je kunt ook gewoon om tafel, duidelijk uitspreken wat jullie en zij ervan vinden, redelijke afspraken hierover opschrijven en dan beiden ondertekenen.

Het meest belangrijk is dat je een goede verstandhouding blijft houden met je buren.

...
Dit is wel heel toevallig. Vanavond zijn de buren langsgekomen en we hebben een oprecht goed gesprek gehad aan tafel. We hebben alle kou uit de lucht gehaald, ook wat betreft eerdere misverstanden en hoe sommige dingen zijn gelopen. Dat was voor beide kanten erg prettig en opluchtend. Zoals ik al eerder zei: we denken dat het leuke mensen zijn, en het is mooi dat we ook in dit soort situaties samen tot een oplossing kunnen komen.

Dank jullie wel voor alle hulp en de eerlijke spiegels die hier en daar zijn voorgehouden. Door eerdere misverstanden liepen de emoties soms hoog op. Dat hield ik bewust buiten deze topic, maar ze hebben er wel toe geleid dat ik, uit emotie, een soort paniektopic ben gestart. Dat ga ik in de toekomst anders aanpakken.

Nogmaals bedankt allemaal. Ik heb er wel vertrouwen in dat het vanaf nu goed gaat komen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20
goodfella schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Dit is wel heel toevallig. Vanavond zijn de buren langsgekomen en we hebben een oprecht goed gesprek gehad aan tafel. We hebben alle kou uit de lucht gehaald, ook wat betreft eerdere misverstanden en hoe sommige dingen zijn gelopen. Dat was voor beide kanten erg prettig en opluchtend. Zoals ik al eerder zei: we denken dat het leuke mensen zijn, en het is mooi dat we ook in dit soort situaties samen tot een oplossing kunnen komen.

Dank jullie wel voor alle hulp en de eerlijke spiegels die hier en daar zijn voorgehouden. Door eerdere misverstanden liepen de emoties soms hoog op. Dat hield ik bewust buiten deze topic, maar ze hebben er wel toe geleid dat ik, uit emotie, een soort paniektopic ben gestart. Dat ga ik in de toekomst anders aanpakken.

Nogmaals bedankt allemaal. Ik heb er wel vertrouwen in dat het vanaf nu goed gaat komen. 😊
Maar wat gaat de technische uitvoering nu worden?

(Dit topic had voor bovenstaande reactie een hoog buurman from hell gehalte.)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 18:21
Ik heb zo vreselijk veel medelijden met de nieuwe buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:50

MLLL

Palm Treo 650

D.deJong schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:29:
Ik heb zo vreselijk veel medelijden met de nieuwe buren.
Waarschijnlijk ook met de aannemer die de verbouwing gerealiseerd heeft....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:05
niet constructief

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2025 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:52
@goodfella

Je kan jouw dakconstructie verlengen boven je isolatie, en dan bovenop een mastiekklos plaatsen met de schuine kant naar jouw dak.
De buurman doet dat ook, maar dan in spiegelbeeld.
Hou je een gleuf van 2cm

De dakdekker brand daar gewoon bitumen overheen.
Zo heb je een verhoging precies op de erfgrens.
En is het toch dicht.

Kan ook met een zinken kap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9UAH9GwftgwzXPY4F5DwoWZEWg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MBhSUd3pBLG7RUo1gOXKuwS3.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 26-06-2025 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
snip: niet constructief

[ Voor 104% gewijzigd door We Are Borg op 27-06-2025 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL-91
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:03
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 27-06-2025 11:06 . Reden: Doe even normaal ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 23:15
*knip*

[ Voor 115% gewijzigd door twain4me op 27-06-2025 11:06 . Reden: maak liever een TR aan ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 13:13
geldersscheepje schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:37:
Mijn eerste spontane reactie: haal even diep adem en kijk dan waar het om gaat. Je hebt zelf al een uitbouw, die 5 cm zul je nooit en te nimmer gebruiken, focus liever op een constructief juiste manier van afdichting aan de bovenzijde en misschien kun je gelijk nog wat extra isoleren. Je hebt formeel misschien gelijk maar op het nu zo op de spits te drijven heeft niemand wat aan. Je moet samen verder, probeer er constructief in te staan.
Inderdaad.

De hele post is zo precies uitgewerkt en dan kijk je waar het om gaat van een afstandje en zie je dat dit nergens toe leid. Erfgrens respecteren is een non item bij een uitbouw. Je wilt zoveel mogelijk binnenruimte creeeren en dus zoek je letterlijk de grens op. Binnen de kortste keren gaat je buurman ook een paar m2 bij creeren. Dus heb je alleen een spouw nodig en een dakrand tussen beide woningen. Uiteinde kan je gewoon afdichten aan de voorkant in overleg.

Ik heb echt nog nooit gezien bij uitbouwen dat er een grote spouw tussen zit omdat je de erfgrens wilt respecteren. Die uitbouw staat daar voor minstens 50 jaar, dan ben alweer verhuisd of dood maar met jouw overtuiging heb je al die tijd minder m2 binnenruimte gehad en oppervlakte onbruikbaar gemaakt dus kost het je geld en bouw je inefficient.

Het geval is dat je teveel in je hoofd een overtuiging hebt gecreerd en nu niet wil loslaten van je overtuigingen en dus een forum gaat raadplegen. Je moet gaan toegeven dat je zelf iets raars hebt gedaan door 5 cm van de erfgrens te willen bouwen. Je buren doen wat jij ook had moeten doen en jij had gewoon naar een bouwman met ervaring moeten luisteren ipv zelf het wiel willen uitvinden. Je betaald een goede aannemer vanwege kennis en ervaring zodat je kan loslaten en focussen op je eigen werk waar jij kennis en ervaring hebt opgedaan.

Je buren zijn hier normaal door te doen wat iedereen doet en wat wettelijk is toegestaan bij een uitbouw als deze: tegen de erfgrens uitbouwen. Volgens jouw redenering moeten rijtjeshuizen ook los van elkaar gebouwd worden. Wat denk je zelf? Dat kost veel geld!

Jij bent hier teveel zelf met bouwen bezig zonder de studies en expertise ervoor te hebben opgebouwd en hebt dus een keuze gemaakt die je geld kost omdat je de ervaring en kennis niet had. Als je denkt dat te kunnen googlen of op tweakers te kunnen vinden: vergeet het maar! Je komt namelijk tijd te kort om alle vraagstukken te kunnen bestuderen! Gevolg: je wordt sjagrijnig, wilt je eigen gelijk halen en gaat je buren de schuld geven.

Mijn advies: isolatie ertussen, netjes dichtmaken aan de voorkant samen met je buren en verlies nemen (jouw verloren m2) je les leren en lekker verder leven in plaats van je eigen leven en dat van je buren te verzuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Nollekeuh op 27-06-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-09 03:03
Nollekeuh schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:08:
Je buren zijn hier normaal door te doen wat iedereen doet en wat wettelijk is toegestaan bij een uitbouw als deze: tegen de erfgrens uitbouwen. Volgens jouw redenering moeten rijtjeshuizen ook los van elkaar gebouwd worden. Wat denk je zelf? Dat kost veel geld!
Dan heb je misschien niet goed gelezen want TS heeft zijn muur 5cm van de erfgrens afstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-09 03:03
MLLL schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Waarschijnlijk ook met de aannemer die de verbouwing gerealiseerd heeft....
Valt wel mee die hoeft alleen het dak gedeelte een beetje aan te passen want de muren staan goed volgens TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
Verkrijgende verjaring (want dat is waar je het over hebt) ontstaat nooit als er overeenstemming is over het feit dat de buurman op of over jouw grond heeft gebouwd. Juist in deze overeenstemming ligt namelijk de erkenning van het eigendomsrecht van de ander besloten. Verkrijgende verjaring kan uitsluitend optreden als iemand onterecht in de veronderstelling verkeert dat de grond die hij in gebruik heeft ook werkelijk zijn eigendom is (na 10 jaar) of te kwader trouw toch andermans grond gebruikt zonder toestemming van die ander (20 jaar). Als die ander 20 jaar lang nalaat om hiertegen op te treden dan heeft hij zijn recht om op te treden verspeeld. Maar bij toestemming/overeenstemming kom je aan verjaring nooit toe. Hoef je ook zelfs niet voor te stuiten, alleen even vastleggen dat beide partijen erkennen dat de feitelijke situatie afwijkt van de eigendomssituatie.
Pagina: 1