Miele wasmachine - verbrandingsgeur - motor kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divadekater
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-09 17:29
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende.

Mijn wasmachine produceert sinds kort een hevige verbrande geur bij het draaien. Het gaat om een Miele Meteor V 5745 of een W 5445 WPS (je vraagt je af: waarom ben ik zo vaag over het model. Ik heb deze wasmachine tweedehands gekocht. Op de wasmiddellade staat Meteor V 5745 en aan de binnenkant van de deur staat W 5445 WPS. Geen idee welke correct is. Misschien ook wel een teken dat er het nodige is "gerommeld" met dit apparaat voordat het mijn huis in kwam).
In eerste instantie dacht ik aan een versleten v-snaar/distributieriem. Maar deze lijkt in orde te zijn.
Vervolgens heb ik de koolstofborstelbehuizing van de motor gehaald. De geur is duidelijk afkomstig van de koolstofborstels. De borstels zien er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWGHD94kM5-tsgAOSfWfuUo9fY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELVn5MNXZuPXOO3odL39BtK2.jpg?f=fotoalbum_large

De borstel linksboven is normaal gesleten. Maar de borstel rechtsonder is heel onregelmatig versleten, zie deze detailfoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRTEYiD1Ds-Nv5vf8anJuxW9HXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iViJ4htQ2yH94ZZfTplYEZIT.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt me in ieder geval niet normaal.

Verder ziet het anker er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtDwVYQk4KjGLOrg9T1r2vD4PZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgXBE6wYUaWnPBLA5fFr8OdV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFV-CfhwfltKTNLDPcuEdBd9wxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/it3aWYFgw0UhWEeufURZU22l.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijkt sprake van een beschadiging en/of onregelmatige slijtage.

Vragen:
- wat is hier aan de hand?
- is dit nog te repareren / de moeite van het repareren waard?
- zo ja, hoe? kwestie van koolstofborstels vervangen? Of is hier meer aan de hand?

Alvast mijn grote dank voor jullie expertise.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou de contactbladen van de motor schoon- en gladmaken en de borstel rechts op de foto vervangen door een nieuwe of in de juiste hoek bijslijpen (als dat kan bij dit type). Het lijkt alsof die in de verkeerde positie contact heeft gemaakt. Is die wel goed bevestigd?

Schoonmaken kan met alcohol, schuurspons en schuurpapier voor gladmaken. Ook tussen de bladen schoonmaken, het zal niet goed zijn als die onderling contact maken. Dit filmpje kan je op ideeen brengen. Nog meer filmpjes.

Bewegen de koolstofborstels nog wel goed op en neer? Zo niet, dan kun je ze uitnemen en het omhulsel schoonmaken. Een veer moet de borstel in positie houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 15:21
Motor er uit halen, schoonspuiten met perslucht, beide koolborstels verwijderen en holtes schoonmaken, anker schoonmaken met alcohol en daarna met fijn schuurpapier/ linnen (180 of hoger) of staalwol helemaal fris maken, de ruimte tussen de lamellen uitkrabben met mesje oid, nieuwe koolborstels plaatsen en controleren of alles soepel loopt. Belangrijk hierbij idd ook om te controleren of de motor zelf nog soepel loopt, deze mag absoluut niet zwaar draaien.

Dan twee keer centrifugeren zonder was om de borstels vorm te geven als ze dat al niet hebben.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divadekater
Veel dank voor de reacties. Ik ga de komende dagen aan de slag en houd jullie op de hoogte. In ieder geval fijn dat het niet bij voorbaat reddeloos verloren lijkt te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divadekater
Inmiddels het anker schoongemaakt en de koolborstels vervangen. Paar keer laten centrifugeren. Helaas, de stank wordt er niet minder om. De borstels vonken ook behoorlijk.
Ik vermoed dat er met deze motor meer aan de hand is.
Volgende stap: nieuwe motor op Marktplaats kopen voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:59
Ik vermoed dat de collector/ het anker ingebrand/versleten is doordat hij een tijd
met beschadigde koolborstels heeft gedraaid,
deze slijt dan scheef af, waardoor de nieuwe koolborstels niet meer
op het gehele vlak contact maken en gaan vonken,
aan de foto van de collector/anker te zien zijn er al enkele lamellen flink
beschadigd, dat krijg je niet meer glad en vlak,
Denk dat je idd beter op zoek kunt gaan naar een andere/nieuwe motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:30
Bijna zeker een sluiting in het anker / windingen van de rotor. Dus helaas einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Die collector moet je afdraaien en opnieuw groeven (zodat de sluitingen verdwijnen).
Vergeet ook niet alle geleidendende koper en koolstof gruis te verwijderen uit de rest van de motor.
En nieuwe borstels, check eerst of de houders niet defect zijn.
Eigenlijk complete revisie, er zijn bedrijfjes die dat nog doen (voor deze maat) in Nederland.

Een nieuwe motor is misschien economischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divadekater
Inmiddels de motor vervangen door een exemplaar van Marktplaats en hij draait weer perfect. Dank voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1