Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyano_
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-07 01:28
]Ik zoek een
nieuwe processor voor mijn pc.

mijn budget is rond de €300

het liefst een intel core
maar als er een ander beter is sta ik er voor open

Ik heb een rtx 4060 Ti
en een moeder bord van gigabyte b760m ds3h ddr4
en 32GB RAM
als je nog info nodig hebt om het beter te kunnen uitleggen kan je het altijd vragen

dit is een van de eerste keren dat ik dit vraag dus feedback mag ook voor de volgende keer

Beste antwoord (via kyano_ op 20-06-2025 15:31)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:12
Eerlijk gezegd zou ik deze PC zoals laten als hij is. In games ga je er maar een beetje op voorruit met de mogelijke upgrades, Intel heeft de laatste jaren weinig spectaculaire processors uitgebracht. Daarbij wordt de kleine prestatiewinst die je bv met een i5-14600K zou kunnen maken beperkt door de kwaliteit van de stroomvoorziening van je moederbord en je DDR4 geheugen. Ik zou doorsparen voor een nieuw platform, dus processor, moederbord en geheugen, waarbij dan een AMD platform voor de hand ligt met deze wensen.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 20-06-2025 09:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De vragen die ik heb zijn:
  • Welke processor heb je nu, en wat is er mis mee?
  • Wat verwacht je te bereiken met deze upgrade?
  • Welke onderdelen heb je verder, met name CPU koeler en voeding

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 19-06-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:08
Dit zijn de CPU’s die op het moederbord werken:

https://www.gigabyte.com/...t?Type=Product&Value=8701

Nee, even serieus, heb je nu al een cpu op dat bord en wil je een andere!

Waar gebruik je je pc voor?

Toen je het topic opende kreeg je deze opzet:

“Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyano_
martyw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:42:
De vragen die ik heb zijn:
  • Welke processor heb je nu, en wat is er mis mee?
  • Wat verwacht je te bereiken met deze upgrade?
  • Welke onderdelen heb je verder, met name CPU koeler en voeding
Ik heb nu een intel core i5 12400f er is niks mis mee maar wil een beter presterende CPU
ik hoop dat ik met deze upgrade een beter presterende pc heb voor games
weet niet wat voor koeler en voeding ik heb ik kan het namelijk niet zien en ik durf mijn pc niet uit elkaar te halen om het aan de naam te zien ik weet wel dat de koeler en voeding allebei van deepcooler zijn

ik hoop dat ik hierbij al u vragen heb beantwoordt en dat u mij verder kan helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 21:34
Wat voor games speel je zoal?
En wat voor beeldscherm (resolutie en verversingssnelheid)?

Voordat je de cpu gaat vervangen is het belangrijk om te weten dat dit een beperking vormt.

Als je beeldscherm 60hz aankan en je nu al 200hz maakt, dan gaat een nieuwe cpu niets doen (maar een ander beeldscherm wel)

Veel spellen zijn GPU intensief, dus de kans is groter dat dat de beperkende factor is

Waarom de koeler belangrijk is, zoals te lezen in het overzicht waarna @White Feather verwijst hebben sommige cpu's een hogere TDP.
Een koeler heeft een maximale TDP, dus deze kan een beperking vormen.

Tenslotte kan de voeding ook een beperking vormen als de nieuwere componenten meer stroom vereisen.

Resumerend:
Welke games speel je en op welke resolutie en verversingssnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyano_
DVX73 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:43:
Wat voor games speel je zoal?
En wat voor beeldscherm (resolutie en verversingssnelheid)?

Voordat je de cpu gaat vervangen is het belangrijk om te weten dat dit een beperking vormt.

Als je beeldscherm 60hz aankan en je nu al 200hz maakt, dan gaat een nieuwe cpu niets doen (maar een ander beeldscherm wel)

Veel spellen zijn GPU intensief, dus de kans is groter dat dat de beperkende factor is

Waarom de koeler belangrijk is, zoals te lezen in het overzicht waarna @White Feather verwijst hebben sommige cpu's een hogere TDP.
Een koeler heeft een maximale TDP, dus deze kan een beperking vormen.

Tenslotte kan de voeding ook een beperking vormen als de nieuwere componenten meer stroom vereisen.

Resumerend:
Welke games speel je en op welke resolutie en verversingssnelheid?
ik speel GTA, Fortnite, op 1920x1080p op 240hz beeldscherm en ik kan altijd nog een 360hz beeldscherm kopen als ik die verversingsnelheid behaal deze cpu gebruikt 65 watt volgensmij dus werkt het dan niet om een betere cpu te halen die het zelfde watt gebruikt?

Ik hoop dat u mij nu verder kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
kyano_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:57:
ik speel GTA, Fortnite, op 1920x1080p op 240hz beeldscherm en ik kan altijd nog een 360hz beeldscherm kopen als ik die verversingsnelheid behaal deze cpu gebruikt 65 watt volgensmij dus werkt het dan niet om een betere cpu te halen die het zelfde watt gebruikt?
Het zou knap zijn als je met het blote oog het verschil kan zien tussen een 60 of 75 Hz en 100-360 Hz op hetzelfde beeldscherm. Je hoeft echt geen 240Hz frame rate te halen voor simpele spellen, een veel lagere refresh rate van 75 Hz is voor je ogen al voldoende. Wist je dat een bioscoopfilm maar 24 beelden per seconde heeft?

Er is niet veel mis met een 12400 processor, die 6 performance cores heeft.

Je hebt overigens nog niet de vragen beantwoord in de eerste 2 reacties. Die vragen zijn er niet voor niets, zonder duidelijke antwoorden kan niemand je een bruikbaar antwoord geven.

Het verbruik van de processor is niet per se 65W, een TDP getal gaat over de benodigde koelingcapaciteit. De processor, grafische kaart en moederbord samen kunnen op volle sterkte enkele honderden Watts verbruiken.

Je hebt al eerder een topic geopend: past deze intel core bij mijn videokaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:22
kyano_ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:38:
[...]
weet niet wat voor koeler en voeding ik heb ik kan het namelijk niet zien en ik durf mijn pc niet uit elkaar te halen.
Aha..
Dus je wilt graag een nieuwe processor kopen. (topictitel)
En dan?
Ga je die in een vitrinekastje leggen en er elke dag naar kijken?
:+

Wie gaat die processor in je PC bouwen?
Dat is namelijk wel meteen het meest secuur en kritische klusje van alle onderdelen die in je PC gebouwd worden.
het liefst een intel core
maar als er een ander beter is sta ik er voor open
Dat is niet hoe het in de PC wereld werkt.
Als je nu een Intel CPU hebt, kun je er onmogelijk bijvoorbeeld een AMD cpu inzetten. Dat past niet.
Via de eerder geposte link kun je zien dat er in jouw PC bepaalde processors van Intel passen van de 12e tot en met de 14e generatie.
Je hebt nu een i5 van de 12e generatie.
Alles daarboven is dus sneller.
Kan bijvoorbeeld dan een i7 of i9 van de 14e generatie worden.

Of het echter dan ook meteen sneller is in je games is natuurlijk niet gegarandeerd.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1993238;1993246/

De i5 zal de beste koop zijn, de i7 is net te duur maar wel stukje sterker.

Ps, en als je geen videokaart hebt moet je deze pakken uitvoering: Intel Core i5-14600K Boxed

[ Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 20-06-2025 07:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Eerlijk gezegd zou ik deze PC zoals laten als hij is. In games ga je er maar een beetje op voorruit met de mogelijke upgrades, Intel heeft de laatste jaren weinig spectaculaire processors uitgebracht. Daarbij wordt de kleine prestatiewinst die je bv met een i5-14600K zou kunnen maken beperkt door de kwaliteit van de stroomvoorziening van je moederbord en je DDR4 geheugen. Ik zou doorsparen voor een nieuw platform, dus processor, moederbord en geheugen, waarbij dan een AMD platform voor de hand ligt met deze wensen.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 20-06-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:32
Het enige waar je mee vooruit zal gaan is met een andere videokaart. De refreshrates die je voor ogen hebt passen niet bij een 4060ti. Daarnaast kan je je inderdaad afvragen waarom je uberhaubt al zo'n hoge refreshrate zou willen halen zoals al eerder gemeld. Een CPU upgrade zal je in elk geval weinig verder helpen. Lekker het advies van @martyw aanhouden. Goed sparen, goed inlezen hoe je een fatsoenlijke pc qua onderdelen samen stelt. Neem als leidraad de BBG's op het forum, dat is nooit een slecht begin en definieer wat nou echt belangrijk is qua performance. Hoge resolutie of persé hoge refresh rate, of allebei?

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-07 20:01
Je pc is mooi in balans. Ik zou pas een snellere cpu overwegen als je ook een (veel) snellere videokaart koopt.
Pagina: 1