Betonlaagje op balkon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09 12:12
Als leek ben ik het dakleer en de isolatie van mijn balkon aan het halen. Volgende week wordt mijn huis opnieuw gevoegd, daarna geverfd en als laatste nieuwe kozijnen erin. Ik ben dan uiteraard een aantal maanden verder.

Het balkon (waar een serre onder zit) had een lekkage, dus de gehele dakbedekking moet eraf. Na het plaatsen van de kozijnen wordt dit opnieuw geisoleerd en gedekt. Nu zie ik dat er een dun (1cm) deklaagje beton/cement op het balkon zit. Als ik erop klop hoor ik dat dit op veel plekken los zit. Een gedeelte bij de afvoer waar de lekkage zat was al verpulvert.

Wat te doen? Weghalen, of heb ik dan kans dat het beton eronder zich vol gaat zuigen?

Ik heb geen idee!

Ps, op de foto zie je in de hoek de oude (lekkende) afvoer naar beneden. Een slimme dakdekker heeft over het oude dakleer nieuw gedekt en een afvoer naar de zijkant gemaakt. Resultaat was dat het dus 3 jaar lang nog steeds gelekt heeft onder de oude dakbedekking door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT2mOKbrozvyCH6RHOYj0WufkSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEFfsy6y0kQDsIvx3zWAIsp2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Verbouwleek op 19-06-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Verbouwleek schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:25:
Als leek ben ik het dakleer en de isolatie van mijn balkon aan het halen. Volgende week wordt mijn huis opnieuw gevoegd, daarna geverfd en als laatste nieuwe kozijnen erin. Ik ben dan uiteraard een aantal maanden verder.

Het balkon (waar een serre onder zit) had een lekkage, dus de gehele dakbedekking moet eraf. Na het plaatsen van de kozijnen wordt dit opnieuw geisoleerd en gedekt. Nu zie ik dat er een dun (1cm) deklaagje beton/cement op het balkon zit. Als ik erop klop hoor ik dat dit op veel plekken los zit. Een gedeelte bij de afvoer waar de lekkage zat was al verpulvert.

Wat te doen? Weghalen, of heb ik dan kans dat het beton eronder zich vol gaat zuigen?

Ik heb geen idee!

Ps, op de foto zie je in de hoek de oude (lekkende) afvoer naar beneden. Een slimme dakdekker heeft over het oude dakleer nieuw gedekt en een afvoer naar de zijkant gemaakt. Resultaat was dat het dus 3 jaar lang nog steeds gelekt heeft onder de oude dakbedekking door.

[Afbeelding]
Een beetje te weinig informatie om een écht goed antwoord te geven (heb je bijvoorbeeld een bouwtekening ofzo?), maar alsnog: het laagje 'beton' dat erop zit is vrijwel zeker een uitvullaagje. Om afschot te creëren naar de afvoer toe. Dit kan er in principe gewoon af. Het is niet zo dat het beton eronder zich zal volzuigen, maar de wapening erin is dan wel wat minder beschermd. Ik zou het daarom altijd weer afdekken met iets (epoxy coating o.i.d.). En je wilt weer afschot aanbrengen natuurlijk, anders krijg je plassen.

Met name als je een uitkragend balkon hebt (die uit de gevel steekt, zonder enige ondersteunende balken) en van voor de jaren '90, zou ik hier wel iets meer aandacht aan besteden. Die zijn gevoelig voor lokale corrosie en komen nogal eens naar beneden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wij hebben net een renovatie van ons jaren-30 huis betonnen balkon gedaan. Daar zaten allemaal mosaiek tegeltjes vastgemetseld op een betonnen ondergrond. Daar begon het water her en der ook door te lekken. Ze hebben de tegeltjes er allemaal afgebikt, de gaten en oneffenheden opgevuld en een nieuwe strakke dekvloer met afschot aangebracht (denk dat die van cement was). Daarop hebben ze een 3laags triflex PMMA coating (soort gietvloer met extra buiten/weer-coating) aangebracht.

Dus ik denk dat je het in ieder geval wel wilt opvullen en strak trekken, om er daarna een nieuwe beschermingslaag overheen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
Bedankt voor de antwoorden zover. Ik zal iets duidelijker proberen te zijn.

Ik heb een bouwtekening en de vloer van de gehele eerste etage is gewoon doorgetrokken. Het balkon is dus gelijk aan de vloer van de rest van de etage.

Op het balkon zat een isolatielaag van +/- 5m cm met daarover bitumen. Het wordt nu volledig gestript tot op het beton. Volgende week worden alle voegen van het huis opnieuw gedaan, en over 2 a 3 maanden de kozijnen vervangen. Daarna wordt het balkon weer geisoleerd en gedekt.

Bij het strippen kom ik erachter dat de betondeklaag (vooral in de hoeken) op een aantal plekken los zit en verpulvert. Wat ik ervan begrijp is dat het dus geen kwaad kan de losse delen te verwijderen om een goede basis te hebben als we over een aantal maanden weer gaan opbouwen.

Het nadeel van dit aan mijn aannemer vragen is dat die het zo druk hebben dat een afspraak maken om te komen kijken minimaal een week duurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyM13BI7cnq16eze9cQ9STmynwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1MuIG5Y2J1XfWxU21YgOjac.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00

Reptile209

- gers -

Wellicht kan de aannemer het beter beoordelen met deze foto's en eventueel een filmpje waarin je op de losse en vaste delen klopt zodat het verschil in geluid te horen is. En als je dan een beetje kunt inschatten hoeveel vierkante meters het is, weet hij hoeveel vulmiddel/cement hij moet meenemen voor de klus. Of toch even dat weekje wachten :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
Hij komt volgende week. Ik heb gedaan wat ik kon doen tot zover. Gelukkig zitten we in een droge periode. En met 30 graden werken op een balkon op het zuiden is ook best pittig als iemand die gewend is om in een kantoortje met airco te zitten. :)
Pagina: 1